پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:29:58 - سه شنبه 24 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وعده مایک پرچم سه رنگ
به گزارش “صبح رابر” پرچم جمهوری اسلامی ایران میراث کسی نیست میراث انقلاب و شهیدان وابسته به اعضای گروه خاصی نیست  استاندارد ویژگی های پرچم جمهوری اسلامی ایران که طرح کلی آن به تأئید امام امت و تصویب مراکز قانونی رسیده است به استناد ماده یک قانون مواد الحاقی تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی […]

به گزارش “صبح رابر”


پرچم جمهوری اسلامی ایران میراث کسی نیست میراث انقلاب و شهیدان وابسته به اعضای گروه خاصی نیست 


استاندارد ویژگی های پرچم جمهوری اسلامی ایران که طرح کلی آن به تأئید امام امت و تصویب مراکز قانونی رسیده است به استناد ماده یک قانون مواد الحاقی تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب آذر ماه سال ۱۳۴۹به عنوان استاندارد رسمی ایران منتشر می گردد این استاندارد با همکاری صاحب نظران و کارشناسان مؤسسه در کمیسیون فنی پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران تهیه و در بیست و سومین جلسه کمیته ملی صنایع نساجی مورخ ۵۹/۶/۳۱به تصویب رسید بدیهی است در صورت لزوم پیشنهاداتی که برای اصلاح یا تکمیل این استاندارد به مؤسسه برسد مورد توجه قرار خواهد گرفت و در تجدید نظر بعدی مراعات خواهد شد، پس از تجدید نظر در هر استاندارد جزوه سابق لغو و بجای آن جزوه تجدید نظر شده رسمیت می یابد.

 

استاندارد ویژگی های پرچم جمهوری اسلامی ایران

 

سرانجام نهال خون شهیدان “الله اکبر” به گل نشست و ایران لاله زار شد، تا به سپاس تو ای شهید، لاله خونت لااله الااله شود و بر پرچم امت بپاخاسته امام زمان و نایبش امام خمینی بنشیند، یعنی که پاسداری ثمره خون تو ای شهید پاسداری لااله الااله و محمد رسول اله است.

این استاندارد دربردارنده ویژگیهای پرچم جمهوری اسلامی ایران (جنس، علامت مخصوص رنگ، اندازه، دوخت) می باشد.

طرح:

پرچم جمهوری اسلامی ایران بر طبق اصل هیجدهم قانون اساسی به رنگهای سبز و سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و شعار “الله اکبر” به مشخصات زیر می باشد:
علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می گیرد.
شعار “الله اکبر به رنگ سفید و یا خط بنائی (یعنی همان خطی که شعار الله اکبر را بر مناره های مساجد اسلامی نقش می کند) تکرار می شود.
شعار “الله اکبر” به نشانه بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال) یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می گردد.

 علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران تجسمی از کلمه توحید (لااله الااله) در قالب کلمه الله است که به رنگ سرخ بوده و در قسمتی میان رنگ سفید پرچم چاپ می شود و شعار الله اکبر به تعداد ۲۲می باشد که ۱۱با در حاشیه وسطی رنگ سبز و ۱۱بار حاشیه وسطی رنگ سرخ قرار می گیرد.
رنگ کلمات “الله اکبر” سفید بوده و هیچ مرزی با رنگ سفید پرچم ندارد و لابلای نوشته ها در نواره بالا با رنگ سبز و در نواره پائین با رنگ سرخ پرچم پر می شود.
نمونه پرچم جمهوری اسلامی ایران با مشخصات فنی و رنگهای مورد قبول استاندارد ایران در متن استاندارد پیوست شده است..

 

 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

 

اصل هجدهم فصل دوم
پرچم رسمی ایران به رنگهای سبز و سفید و سرخ” یا علامت مخصوص جمهوری اسلامی شعار “الله اکبر” است.
سرانجام در تاریخ ۱۹اردیبهشت ۱۳۵۹″علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران” به تنفیذ امام امت حضرت آیت الله العظمی “روح الله الموسوی الخمینی: رسید تا بعد به خون آغشته شود و با رنگ سرخ بر پرچم ایران بنشیند.
این طرح بیان کننده محتوای حکومت اسلامی است. با تکیه بر این حقیقت که جمهوری اسلامی ایران حلقه واسطی است در راه حکومت جهانی و آرمانی اسلامی، این طرح بر مبنای کلمه الله طراحی شده است که مبداء و منتهای آفرینش است و در این ادامه هدف و غایت حکومت اسلامی (الی اله المصیر…..)
انتخاب کلمه به عنوان مبنای طرح از آنجاست که میان محتوای کلام الهی با لحن و صوت شکل ظاهری آن ارتباطی پنهان وجود دارد (و شاید به همین سبب هنر خطاطی و ترتیل قرآن تا این حد در فرهنگ اسلامی نفوذ و گسترش یافته است.
)
هلالی های این شکل از نقش مبارکی ریشه می گیرد که بارها حضرت محمد (ص) با شمشیر بر شنها ترسیم فرموده اند و بی شک باری از هدایت الهی در بر دارد (شکل ۱) پنج جزء تشکیل دهنده علامت که اگر به پنج اصل پایه دین برگردد اصل توحید را در حکم عمود و ساقه اصلی در میان دارند، گذشته از آنکه در ترکیب کلی خویش کلمه الله را بیان. می کنند عصاره ای از کلمه توحید یعنی لااله الااله را نیز در خود مستتر دارند (شکل ۲) خطوط هادی هلالی های طرح که در یک دایره محاط است با تداعی نصف النهارهای کره جهانی بودن دعوت اسلام را تجسم می بخشند.
جزء قائم میانی – در ترکیب با شکل تشدید ( ّ ) که در خط فارسی و عربی نشانه شدت است شمشیر را تداعی می کند، قائم و ایستاده که خود نماد و قدرت و استحکام و ایستادگی است و این برداشتی تعبیری از کلمه “حدید” یا آهن است در کتاب اله (…. انزلنا الحدید “فیه باس” شدید “) و ترکیب کاملا متقارن شکل بیانی از حالت تعادل و توازن که این نیز برداشتی تعبیری است از کلمه میزان در کتاب خدا ( والسماء رفعها و وضع “المیزان”). و بجاست که همراه تمامی شهدای راه حق یادی نیز از معلم شهید شریعتی کنیم که می گفت “جامعه ای ایده آل بسازیم، جامعه ای که بر این سه پایه چنانکه در قرآن آمده است مستقر باشد، کتابترازو – آهن (کتاب – میزان – حدید).
و بالاخره بزرگترین و اصلی ترین ویژگی لازم و کافی ترکیب طرح همانا بیان کلمه الله است که خود هم قالب است و هم محتوی.
و… ” شعار الله اکبر” که تکرار می شود و تکرار از ویژگیهای شعار است این شعار یازده بار در رنگ سرخ و یازده بار در رنگ سبز یعنی بیست و دو بار تکرار می شود و این اشاره ایست به بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال). روزی که این شعار برای انقلاب اسلامی پیروزی آفرید.
قالب راست گوشه خط نوشته “الله اکبر” یادی است از کوبندگی این شعار که براستی سلاحی بود پیروز در دست مجاهدان انقلاب اسلامی. و این همان خطی است (خط بنایی) که شعار الله اکبر را بر بلندای اذان و بر گنبدها و مناره های الله اکبر در مساجد اسلامی نقش می کرده و اکنون بر بلندای پرچم ایران نشسته است. تکرار این شعار در ترکیب کلی پرچم حاشیه هائیست که با اتصال به رنگ سفید پرچم دو رنگ سرخ و سبز را به هم پیوند می زند. که اگر سفید نشانه ای از توحید باشد – که سفید ترکیب و توحید همه رنگهاست – این رنگ متن سرخ پرچم را که نشانه خون و جهاد است به رنگ سبز که می تواند نمادی از آرمانهای والای اسلام باشد می پیوندد.
و گوئی لاله “لااله الااله” در زمین الله اکبر و هم زیر آسمان الله اکبر روئیده است و…. این پیام شهیدان اسلام است.

 

فلسفه پرچم جمهوری اسلامی ایران

 

پرچم جمهوری اسلامی ایران دارای سه رنگ است. رنگ های پرچم ایران را سبز و سفید و سرخ تشکیل می دهند و ترتیب قرار گرفتن آنها بدین شکل است که رنگ سبز در بالای پرچم، رنگ سفید در وسط پرچم و رنگ سرخ در قسمت پایین پرچم قرار دارد.

 

هر یک از رنگ های پرچم ایران، نشانه یکی از اصلی ترین اعتقادات مردم  کشور است. در این میان، رنگ سبز نشانه دین اسلام است که مذهب رسمی کشور ایران محسوب می شود. رنگ سفید، نمادی از صلح و آرامش و رنگ سرخ، نشانه گرامی بودن خون شهدای ایران در نزد مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

در وسط پرچم ایران و بر روی رنگ سفید آن، علامت «الله» قرار دارد که به نوعی نشانه جمهوری اسلامی ایران است.
در پرچم ایران، ‌شعار «الله اکبر» به نشانه پیروزی انقلاب اسلامی در ماه بهمن که یازدهمین ماه از سال است، یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ تکرار شده است. از این روی، شعار «الله اکبر» بیست و دو بار به صورت پشت سر هم در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار شده است.

 و همه مردم ایران در روز ۲۴ خرداد ماه به پای صندوق های رأی میرویندوبا ا نتخاب  اصلح ترین فرد ، در سرنوشت کشورمان سهیم باشند

 

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب