پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:49:20 - سه شنبه 5 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سدی که فتنه ها را مهار کرد
با شکل گیری قانونی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها براساس توان بالای متکی بر ایمان دانشجویان بسیجی، بسیج دانشجویی به سرعت در این محیط مقدس تشکیل و گسترش یافت. ” به گزارش ” صبح رابر”در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۶۷ بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی عارفانه، روشنگرانه و توام با […]

با شکل گیری قانونی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها براساس توان بالای متکی بر ایمان دانشجویان بسیجی، بسیج دانشجویی به سرعت در این محیط مقدس تشکیل و گسترش یافت.

” به گزارش ” صبح رابر”در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۶۷ بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی عارفانه، روشنگرانه و توام با آینده نگری دقیق که منبعث از بینش عمیق ایشان بود، فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه را به عنوان یکی از ضروری ترین تشکل ها صادر نمودند و ضمن درخواست دفاع از انقلاب و اسلام در مراکز دانشگاهی و حوزوی، خواستار پاسداری از اصول تغییر ناپذیر «نه شرقی و نه غربی» شدند.

image24324
ایشان ضمن دعوت به اتحاد و یگانگی حوزه و دانشگاه، چشم انداز ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و فتح جهان توسط اسلام را فراروی مشتاقان و رهروان اسلام ناب محمدی (ص) قرار دادند.
حضرت امام (ره) تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را بر عهده بسیج مستضعفین سپاه پاسداران نهادند. پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) نیز حمایت همه جانبه خود را از بسیج دانشجویی اعلام نمودند و آن را از ضروریات دانسته و همواره با رهنمودهای ارزنده خودشان متولیان این نهاد مقدس را راهنمایی کرده و می کنند.
پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سیزدهم دی ماه ۱۳۶۹ مرکز بسیج دانشجویی تهران تاسیس شد و مسولیت تشکیل دفاتر بسیج را در دانشگاه ها عهده دار گردید.با شکل گیری قانونی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها براساس توان بالای متکی بر ایمان دانشجویان بسیجی، بسیج دانشجویی به سرعت در این محیط مقدس تشکیل و گسترش یافت و بدین سان فرزندان خمینی کبیر (ره)، آغاز گر حرکت بنیادینی شدند که رسالت آن از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و نویددهنده فتح سنگر های کلیدی جهان اسلام توسط اسلام ناب محمدی (ص)، به عهده آنان نهاده شده بود.

راهی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) نیز بر تداوم آن تاکید نموده و مهر تایید زدند؛ از این رو به منظور تحقق آرمانها و ارزش های انقلاب اسلامی و ضرورت تسریع در حرکت اسلامی کردن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و نیز اشاعه تفکر بسیجی بویژه از سال ۱۳۷۴ به بعد، موافقت نامه هایی بین نیروهای مقاومت بسیج با وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورخه ۱۳ مهرماه ۷۵، دانشگاه آزاد اسلامی در مورخه ۲۵ فروردین ماه ۷۶ و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۷۶ به امضا رسید که طرفین در آن نسبت به تقویت و گسترش فعالیت های بسیج دانشجویی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تصریح کرده و جهت تحقق آن اعلام آمادگی نمودند.

پس از طی دوره اولیه ایجاد و رشد سخت افزاری در بسیج دانشجویی، همت دانشجویان بسیجی علاوه بر توسعه کمی معطوف به افزایش هر چه بیشتر کیفیت و تحول نرم افزاری گردید.

در سال ۱۳۷۶ جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران توفیق دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را کسب نموده و ضمن بیان بینش ها، نگرش ها و روش های خود دغدغه های خویش را معروض داشتند.رهبر معظم انقلاب در این دیدار صمیمی و معنوی فرمایشات بسیار مهمی را بیان فرمودند که سرآغاز تحولی بنیادین در بسیج دانشجویی بویژه در عرصه های فرهنگی و سیاسی گردید؛ لذا بسیج دانشجویی روز به روز بر کمیت و کیفیتش افزوده می گردید و اقبال عمومی دانشجویان و اخلاص و منطق و عمل آنها، راه را برای خدمتگزاری بیشتر می گشود.

در سال ۱۳۷۷ به منظور نهادینه شدن تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی طرحی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح گردید که پس از بحث و بررسی و انجام کارشناسی لازم در جلسه علنی روز یکشنبه، ۲۲ آذرماه ۷۷ مجلس شورای اسلامی با اکثریت مطلق آرا و بدون هیچ مخالفی تصویب شد و سپس به تایید شورای نگهبان رسید.

این مصوبه در تاریخ ۲۸ آذرماه ۷۷ طی نامه شماره ۲۷۷۳ق توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به اطلاع رئیس جمهوری اسلامی ایران رسیده است و رئیس جمهوری اسلامی نیز طی نامه شماره ۶۲۸۱۴ به تاریخ ۶ دی ماه ۷۷ آن را به وزارتخانه های ذیربط ابلاغ فرمودند.
سال ۱۳۷۹ یکی دیگر از سرفصل های تحولی بسیج دانشجویی آغاز شد و در این سال شرکت کنندگان در نهمین نشست سالانه بسیج دانشجویی سراسر کشور توفیق دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را یافته و ضمن بیان دیدگاه های خویش، به استماع سخنان گهربار ایشان شامل رهنمودها و تایید رویکردهای اعلام شده بسیج دانشجویی نایل آمدند.
از اواخر همان سال فعالیت های جدی مبتنی بر رویکرد آینده نگر و استراتژیک آغاز شد که بحمدالله منجر به تغییرات بینشی، نگرشی، روشی و ساختاری در این تشکل گردید.
جلوه های این تحول وجود بالغ بر دو هزار و پانصد دفتر بسیچ داشنجویی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بوده که به فضل الهی با گذشت زمان برانسجام، اثربخشی و پویایی آن در راستای نقش آفرینی شایسته در عرصه های دانشگاه، اجتماع و فرای مرزهای جغرافیایی در ابعاد اعتقادی، فرهنگی، علمی، سیاسی، ورزشی، صنفی و آمادگی های دفاعی می باشد.
 
مهمترین فعالیت ها
 
عرصه فرهنگی
عصری که به فرموده رهبر عظیم الشان انقلاب آن را ناتوی فرهنگی و جنگ نرم از سوی دشمنان نظام برای کشور می دانند، بسیج دانشجویی پرنگ ترین نقش را در عرصه فرهنگی دانشگاه، در معرض دیدگان قرار خواهد داد.
وصیت امام (ره) گویای خط فکری- فرهنگی بسیج دانشجویی است: «اما در دانشگاه‌ نقشه‌ آن‌ است‌ که‌ جوانان‌ را از فرهنگ‌ و ادب‌ و ارزش های‌ خودی‌ منحرف‌ کنند و به‌ سوی‌ شرق‌ یا غرب‌ بکشانند و دولتمردان‌ را از بین‌ اینان‌ انتخاب‌ و بر سرنوشت‌ کشورها حکومت‌ دهند تا به‌ دست‌ آنها هرچه‌ می‌خواهند انجام‌ دهند. اینان‌ کشور را به‌ غارت زدگی‌ و غربزدگی‌ بکشانند و قشر روحانی‌ با انزوا و منفوریت‌ و شکست‌ قادر بر جلوگیری‌ نباشد و این‌ بهترین‌ راه‌ است‌ برای‌ عقب‌ نگهداشتن‌ و غارت‌ کردن‌ کشورهای‌ تحت‌ سلطه‌؛ زیرا برای‌ ابرقدرت ها بی‌زحمت‌ و بی‌خرج‌ و در جوامع‌ ملی‌ بی‌سر و صدا، هر چه‌ هست‌ به‌ جیب‌ آنان‌ می‌ریزد.» (وصیت نامه الهی-سیاسی امام خمینی(ره)).
یکی از مهمترین فعالیت های بسیج دانشجویی در این زمینه زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس در اذهان نسل های آتی انقلاب است که از جنگ، جز خاطره ای بیش استماع ننموده اند؛ چرا که استمرار روحیه شهادت طلبی پاشنه آشیل دشمن در عرصه جنگ نرم با کشور ماست.
اردوهای راهیان نور که هرساله برگزار می گردد و بسیج دانشجویی هم متولی بخشی از آن می باشد و یادواره های شهدا و غبارروبی های مزار شهدا و سرکشی از خانواده ها بخشی از کار فرهنگی انجام شده در بسیج دانشجویی است. بخش دیگر به تولید محتوی برمی گردد؛ چیزی که در درون آن، کتاب های غنی از فرهنگ اسلامی و جلسات نقد تاکتیک های فرهنگی دشمن در جنگ نرم دیده می شود.
در این عرصه، معاونت خواهران سازمان بسیج دانشجویی در راستای تعلیم و تربیت دختران دانشجو به منظور ایفای نقش فعال و موثر در محیط خانواده، دانشگاه و جامعه از سال ۱۳۸۶ اقدام به راه اندازی کانون های مطالعات زنان و خانواده در دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور کرد.
این کانون ها با همت و تلاش دانشجویان علاقه‌مند در این عرصه، محفل ظهور و بروز فعالیت های فرهنگی- تبلیغی در حوزه های خاص دختران و زنان نظیر حقوق زن، حجاب و عفاف، خانواده، ازدواج، آسیب های روابط دختر و پسر، فمینیسم و… گردید.
این فعالیت ها در قالب های مختلفی چون برگزاری نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی، همایش ها، مسابقات، نمایشگاه ها و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها به اجرا در آمده و تاکنون توانسته است جمع کثیری از دختران دانشجو را مخاطب قرار دهد تا این مخاطبین بتوانند ضمن دریافت آموزه های اسلامی این عرصه و نیز رفع شبهات احتمالی، در بستری مناسب مسیر ارتقای معلومات و مهارت های تخصصی را بپیمایند.
عرصه علمی
فعالیت های علمی با محوریت تحقق جنبش نرم افزاری و تولید علم، در کانون های علمی-پژوهشی در شاخه های مختلف علوم انسانی، فنی، علمی، پزشکی و هنر صورت می پذیرد.هدف این کانون ها، شناسایی نیازهای علمی روز جامعه در محیط دانشگاه به منظور انجام تحقیقات بنیادی در مسائل علمی و نرم افزاری می باشد. از دیگر فعالیت های علمی می توان به برگزاری جشنواره ای تحت عنوان «حمایت از مبتکرین و مخترعین بسیجی» اشاره کرد که این جشنواره هر ساله برای حمایت از مبتکرین بسیجی، شهید و ایثارگر در مراحل استانی و ملی برگزار می گردد و دارای شان و اعتباری در حد جشنواره های علمی- ملی کشور می باشد.

از همه اینها مهمتر، در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی -که مورد تاکید شدید رهبر معظم انقلاب می باشد- بسیج دانشجویی اقدامات شایانی انجام داده است. مراکز اسلامی سازی علوم انسانی مانند مرکز علوم انسانی امام صادق(ع) که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تاسیس گردید و پیگیری شدید کرسی های نظریه پردازی و آزاد فکری و ده ها طرح دیگر همگی دلالت بر همت این تشکل در زمینه پیشبرد فرامین ولایت دارد.
 
عرصه سیاسی
فرموده رهبر عظیم الشان انقلاب که «دانشجو باید احساس سیاسی، درک سیاسی و تحلیل سیاسی داشته باشد» محرک بسیج دانشجویی در تقویت دیدگاه های سیاسی دانشجویان است.
استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان در سرتاسر جهان اسلام در کانون توجه بسیج دانشجویی بوده است که در قالب بیانیه ها، تجمعات و اطلاعیه ها خودنمایی می کند که از آن جمله می توان به دفاع از مردم مظلوم غزه و لبنان در جنگ ۳۳ روزه و کشتار مسلمانان بی گناه میانمار اشاره کرد.
در حوزه مسائل داخلی، دفاع از ارزش های ناب و اصیل انقلاب و اندیشه های امام و رهبری و احیای گفتمان امام، انقلاب و رهبری از جمله اهداف این تشکل دانشجویی می باشد.
از دیگر فعالیت های سیاسی بسیج دانشجویی، به برگزاری دوره های بصیرت سیاسی و دوره های آموزش خبرنگاری و روزنامه نگاری برای دانشجویان می توان اشاره کرد.
حضور پررنگ سیاسی و وجود بصیرت در عمق بسیج دانشجویی، همیشه روزگار، این تشکل انقلابی دانشجویی را در فراز و فرودهای سیاسی کشور سرفراز نگه داشته است؛ لذا موضع های قاطع این تشکل در ۱۸ تیرماه ۷۸ و فتنه پیچیده سال ۱۳۸۸ موجب تقویت پایه های سیاسی این مجموعه عظیم دانشجویی گردید.
 عرصه خدمت رسانی
کانون های جهاد خدمت رسانی در هر دانشگاه به منظور محرومیت زدایی از کشور و تربیت نیروهای متخصص و خدمت رسان برای نظام در بسیج دانشجویی تشکیل شده است.
گروه های جهادی ابتدا به شناسایی مناطق محروم و مشکلات و کمبودهای این مناطق می پردازند و در ایام تعطیلات عید نوروز و تابستان به این مناطق عزیمت می کنند و خدماتی در تمام عرصه ها اعم از عمران، پزشکی و مشاوره خانواده به خانواده ها ارائه می کنند.
هدف از برگزاری این دوره ها، کمک به کارآمدسازی دولت و انجام اقداماتی در جهت برآورده شدن مطالبات مقام معظم رهبری می باشد.
عرصه آموزش
عرصه آموزش در تمام فعالیت های بسیج دانشجویی وجود دارد و باید به نحوی تعامل با دیگر کانون های این تشکل را جزء وظایف جدانشدنی آن دانست.
در حوزه آموزش، برگزاری کانون های مطالعات فکری و محتوایی است که از آن جمله می توان به دوره آموزشی طرح ولایت اشاره کرد. این دوره ۱۷ سال است که برگزار می گردد و در آن مبانی اندیشه اسلامی به دانشجویان آموزش داده می شود.
لازم به ذکر است که این تشکل دانشجویی به مرکزیت سازمان بسیج دانشجویی کشور که محل آن در تهران است، دارای نواحی زیادی در استان های کشور عزیزمان است و دفاتر و حوزه های بسیج دانشجویی در دانشگاه ها بازوان قدرتمند آن به حساب می آیند و آنچه که منبع این قدرت می باشد، وجود بسیجیان ناب ایران اسلامی است که به عنوان افسران جنگ نرم با حضوری شهادت گونه پشت سر آرمان های امام و رهبری چون سرو، قامت راست نگاه داشته اند.
امید است با توجه به پشتوانه های ایمانی، علمی، قانونی و انگیزشی بتوانیم گامی موثر در طریق بندگی خداوند بزرگ و خدمت به خلق او برداریم.
فرهاد نظریان سامانی

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب