پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:18:09 - یکشنبه 24 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دفن غیر اصولی زباله های شهر ستان رابر/هیچ نقطه ای برای دفن زباله های شهر رابر وجود ندارد
به گزارش ” صبح رابر“دفن غیر اصولی زباله های شهر ستان رابر جایگاه جمع آوری زباله های شهرستان رابر نه تنها باعث تخریب چند هکتار از جنگل های منطقه شده بلکه بوی بد و متعفن ناشی از آن پرداختن به کار کشاورزی در آن محدوده را با سختی مواجه کرده است. از طرف دیگر دود […]

به گزارش ” صبح رابر“دفن غیر اصولی زباله های شهر ستان رابر جایگاه جمع آوری زباله های شهرستان رابر نه تنها باعث تخریب چند هکتار از جنگل های منطقه شده بلکه بوی بد و متعفن ناشی از آن پرداختن به کار کشاورزی در آن محدوده را با سختی مواجه کرده است.

از طرف دیگر دود برخاسته از آتش زدن زباله ها موجب آزار روستاهای اطراف و حتی شهر رابر شده به طوریکه این موضوع اعتراض و انتقاد اهالی منطقه را به دنبال داشته است.

اگر مدیریت پسماند به صورت کارآمد صورت گیرد، زباله دیگر معضل نیست. یکی از مشکلات زیست محیطی در کشور ما دفع غیربهداشتی پسماندهاست که آلودگی آب و خاک را به دنبال دارد. باید گام های بلند مسئولان برای جمع آوری و تفکیک زباله و تأسیس کارخانه ی بازیافت زباله (تولید کود کمپوست)، تبدیل مواد و… برداشته شود. تجربه نشان داده است که اگر در بحث زباله به درستی مدیریت شود، عملیات بازیافت و بازیابی آن به صورت علمی انجام و انرژی آن مهار می شود و از این راه سود اقتصادی به دست خواهد آمد. در حالی که در کشور ما کمتر از ۵ درصد زباله ها بازیافت می شود، در برخی کشورها این رقم تا ۸۰ درصد است .

اولین گام، پیش گیری از تولید زباله است و مرحله دوم برنامه ریزی هدفمند برای بازیافت و استفاده مجدد از آنچه به پسماند تبدیل شده است. وقتی از یک مسئله اجتماعی که دامن گیر همه ملت است، یاد می کنیم بدین مفهوم است که پیش گیری و اصلاح هدفمند این مسئله برنامه ریزی دولت و همکاری ملت را می طلبد.

 متاسفانه این روزها آلودگی شهرهای بزرگ و صنعتی کشور را در برگرفته که بعضا شدت آلودگی به مرز هشدار رسیده ولی با توجه به اینکه رابر و روستاهای توابع آن دارای خوش آب و هواترین مناطق می باشد، متأسفانه بسیاری از زباله های خانگی یا شهری در حوضه ی آبریز رودخانه رودبر، کنار جاده رابر- جیرفت و زمین های کشاورزی ریخته می شود، که زشت شدن محیط طبیعت و آلوده شدن رودخانه ی رودبر و سد در حال ساخت را در پی داشته است.روزانه زباله های جمع آوری شده از سطح شهر و مراکز بهداشتی حوالی کمربندی تا نزدیکی رودخانه رودبر(روستای زمین انجیر)در منطقه وسیعی به وسعت چندین کیلومتر نیمه سوز یا رها شده که باعث شده علاوه بر کریه کردن چهره ی طبیعت بر آلودگی خاک،هوا وآب رودخانه تأثیر منفی داشته و انتشار سموم ناشی از  دپوی زباله های بیمارستانی و سمی بر آلودگی منطقه اثر نامطلوبی برجا خواهد گذاشت و همچنین محلی برای تجمع سگها و سایر حیوانات وحشی در این محدوده شده است علاوه بر این نیمی از این زباله ها با جریان سیل به سد شهیدان امیرتیموری منتقل میشود  که در آینده از آب سد برای تأمین آب شرب منطقه کرمان و رابر استفاده می شود.

به هر حال زباله شهری باید دفع شود که البته رعایت مقولات زیست محیطی در مراحل مختلف جمع آوری ، حمل و دفع باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. وجود این زباله ها موجب تهدید سلامت شهروندی است.همه ی ما خواستار اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان محترم مربوطه ( اعم از فرماندار، رییس شبکه بهداشت، رئیس منابع طبیعی شهرستان،مدیر محیط زیست شهرستان، شهردار و بخشدار محترم و….) هستیم که هر یک از این عزیزان به نحوی در حل این معضل  نقشی دارند .

حداقل کاری که میشود انجام داد این است که زباله ها را در مکانی غیر از مکان فعلی(حوضه آبریز سد) دفن کنند، نه آنها را در محیط به طور وسیعی رها کرده و سبب کریه شدن سیمای طبیعت شوند. و مکان جدید هم نباید باعث آسیب رساندن محیط زیست و منابع طبیعی  یا ایجاد مشکل برای گروهی دیگر از مردم شود.

از همه ی مسئولین عزیز درخواست میکنیم اهتمام خود را در پاکسازی و مدیریت زباله ها (دفن کردن، بازیافت یا راههای دیگر) ورزیده و امیدوارم با همفکری  یکدیگرومشارکت مردم  و کمک مسئولین بتوانیم این معضل را حل کرده وحل این معضل همت ما ، شما همشهریان عزیز و همکاری مسئولین خدوم شهر عزیزمان را می طلبد.

 

زباله های شهری رابر (8) زباله های شهری رابر (9) زباله های شهری رابر (13) زباله های شهری رابر (20) زباله های شهری رابر (2) زباله های شهری رابر (3) زباله های شهری رابر (11) زباله های شهری رابر (14) زباله های شهری رابر (16) زباله های شهری رابر (19) زباله های شهری رابر (21) زباله های شهری رابر (8)

 

 

پور شمس الدین

  1. پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر   آبان ۱۰, ۱۳۹۵  

    […] دفن غیر اصولی زباله های شهر ستان رابر/هیچ نقطه ای برای د… […]

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب