پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:35:36 - یکشنبه 24 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
زنگ خطر انقراض کبک ها در رابر به صدا در آمد
به گزارش ” صبح رابر” کوه‌شاه رابر با ارتفاع ۴۳۴۹متر، دومین کوه بلند کرمان پس از کوه «هزار» است. این کوه با مراتعی بکر و کم نظیر در شمال غربی شهررابر واقع شده است. منطقه ی کوه شاه و دیگر مناطق شهرستان رابر استعداد تولید گونه های گیاهی و جانوری را داراست و از چهارپایان علفخوار […]

به گزارش ” صبح رابر” کوه‌شاه رابر با ارتفاع ۴۳۴۹متر، دومین کوه بلند کرمان پس از کوه «هزار» است. این کوه با مراتعی بکر و کم نظیر در شمال غربی شهررابر واقع شده است.

منطقه ی کوه شاه و دیگر مناطق شهرستان رابر استعداد تولید گونه های گیاهی و جانوری را داراست و از چهارپایان علفخوار قابل شکار با ارزشی نیز برخوردار می باشد و از حیات وحش آن می توان به کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گراز، کفتار و پرندگانی مانند کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر وحشی، عقاب و انواع پرندگان شکاری اشاره کرد.

حیات وحش این منطقه روزگاری زبانزد بوده، از گذشته های دور تا اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار شاهان و شاهزادگان برای تفرج و شکار به این کوهستان زیبا می آمدند؛ ولی اکنون حیات وحش  این منطقه که با شکار بیرویه، بی رحمانه و تخریب و ناامنی زیستگاه به خصوص در دهه ی ۶۰ تقریبا تمام کل و قوچ و پلنگ این منطقه نابود شده است.

با توجه به وجود مناطق حفاظت شده در شهرستان رابر و با وجود هشدارهای اداره محیط زیست، سودجویان در فصل تولید مثل حیوانات وحشی اقدام به شکار پرندگان وحشی می کنند که این موضوع سبب شده، نسل برخی از پرندگان با تهدید جدی روبرو شود.

شهرستان رابر با توجه به شرایط محیطی، کوهستانی و اقلیمی، یکی از زیستگاه های کبک کوهی به شمار می رود. این گونه که به دلیل دارا بودن صدایی دلنشین در گذشته، گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جلب می کرد، اکنون به دلیل از بین رفتن زیستگاه های طبیعی و شکار بیش از حد در شهرستان در حال انقراض است.
کبک از ظاهر زیبا و آواز خوشی برخوردار است و بیشتر افراد کبک را به دلیل گوشت لذیذ و مطبوع آن شکار می کنند، اما غافل از آن که روزی ممکن است نام و نشانی از کبک در طبیعت باقی نماند.

شکار بی رویه کبک های کوهی در شهرستان رابر استان کرمان، زنگ خطر نابودی نسل این گونه جانوری را در این منطقه به صدا درآورده است.

برای جلوگیری از انقراض نسل این پرنده زیبا باید ضوابط قانونی مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع به شدت رعایت شود و ضمن تلاش برای بازگرداندن امنیت به محیط زیست این گونه جانوری ارزشمند باید برای کوتاه کردن دست افراد سودجو از محیط طبیعی زندگی این پرنده کوشش شود، نه این که با ثبت فنون شکار این پرنده، عملا تیر خلاص را به سوی او نشانه برویم. بهترین و عملی‌ترین راه حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض همچون کبک دری را آگاهی‌رسانی به مردم و مسئولین مربوطه می باشد.

همه ی ما اعم از مسئولین و مردم باید برای شناخت ارزش‌های زیستی گونه‌های جانوری و راه‎های درست حفاظت از آن‎ها گامهای اساسی برداریم.

پور شمس الدین

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب