پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:08:05 - دوشنبه 23 دی 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عراقچی: طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند توافق را لغو می‌کنیم/اوباما: تحریم‌های جدید را وتو می‌کنم
معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هر جا احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند بلافاصله اجرای توافق ژنو را متوقف می‌کنیم. به گزارش” صبح رابر” به نقل از   دانا، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای از توافق برای اجرای طرح اقدام مشترک استقبال کرده و از نمایندگان کنگره این کشور خواسته است […]

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هر جا احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند بلافاصله اجرای توافق ژنو را متوقف می‌کنیم.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از   دانا، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای از توافق برای اجرای طرح اقدام مشترک استقبال کرده و از نمایندگان کنگره این کشور خواسته است از تصویب تحریم‌های تازه دست بردارند.

اوباما از توافق برای اجرای توافقنامه ژنو استقبال کرد/تحریم‌های جدید را وتو می‌کنم

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای از توافق برای اجرای طرح اقدام مشترک استقبال کرده و از نمایندگان کنگره این کشور خواسته است از تصویب تحریم‌های تازه دست بردارند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای از توافق برای اجرای توافقنامه هسته‌ای ژنو استقبال کرده است.

وی همچنین تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را مخرب دانسته و گفته است در صورت تصویب تحریم تازه، آن را وتو می‌کند.

در ابتدای بیانیه اوباما آمده است: توافق امروز برای اجرای طرح اقدام مشترک که در ماه نوامبر حاصل شده بود، اولین بار در یک دهه اخیر است که جمهوری اسلامی ایران اقداماتی مشخص را برای تعلیق پیشرفت برنامه هسته‌ای خود، پذیرفت.

وی در ادامه به تعهدات ایران بر اساس توافق ژنو اشاره کرده و گفته است همه این گام‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای انجام می‌گیرد.

این بیانیه می‌افزاید: در مقابل، ایالات متحده و شرکای ما در ۱+۵، در طول ۶ ماه آینده مادامی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد و در راستای دستیابی به یک راهکار جامع برای برنامه هسته‌ای ایران، کاهش حداقلی تحریم‌ها را آغاز می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا با این ادعا که «تحریم‌های بی‌سابقه» به حاضر شدن ایران بر سر میز مذاکرات کمک کرده، در مورد احتمال تصویب تحریم‌های تازه گفته است: اعمال تحریم‌های اضافی در حال حاضر تنها موجب به خطر افتادن تلاش‌های ما برای حل مسالمت‌آمیز این موضوع خواهد شد. من هرگونه مصوبه‌ای را برای وضع تحریم‌های جدید در طول مذاکرات وتو خواهم کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: با توافق امروز، ما پیشرفتی واقعی انجام دادیم. من از این گام مهم رو به جلو استقبال می‌کنم. از حالا به بعد بر کار حساس رسیدن به راه حلی جامع که نگرانی‌های ما در مورد برنامه هسته‌ای ایران را پاسخگو باشد، تمرکز خواهیم کرد. می‌دانم که رسیدن به این هدف تا چه حد دشوار است، اما اکنون به خاطر امنیت ملی، صلح و امنیت جهان وقت آن است که شانسی هم برای موفقیت به دیپلماسی بدهیم.

اشتون هم ۳۰ دی را به عنوان تاریخ آغاز اجرای توافق ژنو تائید کرد

«کاترین اشتون» با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید رفع اختلافات در مورد توافق ژنو، اعلام کرد این توافق از روز ۳۰ دی اجرایی می‌شود.

«کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام رفع اختلافات در مورد توافق ژنو در دیدار اخیر سید عباس عراقچی و هلگا اشمید، تاریخ ۳۰ دی را به عنوان روز اجرای توافق ژنو تائید کرد.

عراقچی:‌ هر جا احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند بلافاصله اجرای توافق ژنو را متوقف می‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هر جا احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند بلافاصله اجرای توافق ژنو را متوقف می‌کنیم.

 سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر با اعلام تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) به عنوان زمان اجرای گام اول توافق ژنو، خاطرنشان کرد: هر دو طرف از این تاریخ همزمان اقدامات خود را آغاز خواهند کرد.

وی درباره سه مورد اختلافی که در مذاکرات کارشناسی وجود داشت نیز عنوان کرد: سه دور مذاکره کارشناسی در ۱۲ روز برگزار شد که طرفین تلاش کردند درباره نحوه اجرای توافق ژنو به فهم مشترکی برسند که این کار صورت گرفت، ولی درباره دو سه مورد اختلاف نظری ایجاد شد که ناشی از اختلاف تفسیر از توافق ژنو بود و کارشناسان نتوانستند به جمع بندی برسند که احتیاج بود نشستی در سطح سیاسی برگزار شود که به همین منظور روزهای پنجشنبه و جمعه نشستی با خانم اشمید معاون خانم اشتون داشتم و راه‌حل‌هایی برای موارد اختلافی پیدا کردیم و راه‌حل‌ها در پایتخت‌ها بررسی شد.

عراقچی اضافه کرد: امروز صبح خانم اشمید به من اطلاع داد که ۶ کشور با راه‌حل‌ها موافقت کرده‌اند و ما در داخل کشور با مراجع و نهادهای ذیربط این موارد را بررسی  و ارزیابی کرده و در نهایت جمع بندی حاصل شد و مورد پذیرش قرار گرفت که من این موضوع را به خانم اشمید اطلاع دادم و قرار شد ۲۰ ژانویه این کار صورت گیرد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: در توافق ژنو دو طرف مجموعه تعهداتی را دارند که همه آنها داوطلبانه است. دو اتفاق در گام اول می‌آفتد یکی اینکه برنامه هسته‌ای ما از بعد کمی گسترش بیش از این پیدا نمی‌کند و در مقابل نیز آنها تحریم‌ها را بیشتر از این گسترش نمی‌دهند.

معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر جا احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند بلافاصله اجرای توافق ژنو را متوقف می‌کنیم.

عراقچی همچنین گفت که هنوز درخواستی از سوی آژانس برای تأسیس دفتر در ایران دریافت نکرده‌ایم و ‌اگر درخواستی دریافت کنیم بررسی می‌کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نظارت‌های بیشتر آژانس در توافق ژنو با همه دوستان در سازمان انرژی اتمی و نهادهای ذیربط چک شده است.

معاون وزیر خارجه درباره رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک گفت: این رآکتور در مرحله ساخت است و نیازمند زمان است برای تکمیل شدن که براساس توافق ژنو در یک دوره شش ماه تکمیل و نصب دستگاه‌های اصلی این رآکتور را متوقف می‌کنیم تا مذاکرات گام نهایی براساس آنچه در گام اول اجرا می‌شود،‌ انجام شود و بعد با توجه به تصمیمی که گرفته می‌شود فعالیت‌های این رآکتور از سر گرفته شود.

وی گفت:‌آنچه انجام دادیم فقط انجام وظیفه بوده است.

وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و آلمان هم خبر توافق برای اجرای «طرح اقدام مشترک» را تائید کردند

وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و آلمان هم خبر تفاهم برای اجرای توافقنامه ژنو را تائید کرده‌اند.

«جان کری»، «ویلیام هیگ» و «فرانک والتر اشتاینمایر» وزیران خارجه سه کشور آمریکا، انگلیس و آلمان هم با صدور بیانیه‌هایی جداگانه خبر تفاهم برای اجرای توافقنامه ژنو در روز ۲۰ ژانویه را تائید کردند.

وزیر خارجه آمریکا در این مورد گفته است: «حالا مجموعه‌ای تفاهمات فنی را در مورد نحوه انجام تعهدات طرفین بر اساس آنچه در میز مذاکره تعیین شد، داریم.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه اکنون زمان فرصت دادن به دیپلمات‌ها و کارشناسان است، گفته است: «اکنون زمان سیاست نیست. زمان مدیریت است، به خاطر کشور، منطقه و جهان.»

وزیر خارجه سوئد: اتحادیه اروپا فورا برای لغو تحریم‌ها دست به کار شود

وزیر خارجه سوئد با انتشار پیامی در صفحه توئیترش به توافق ایران و ۱+۵ برای اجرای توافقنامه ژنو استقبال کرده و اجرای فوری لغو تحریم‌ها را خواستار شده است.

«کارل بیلت» وزیر خارجه سوئد در واکنش به توافق ایران و گروه ۱+۵ برای اجرای توافقنامه ژنو، لغو فوری تحریم‌ها را خواستار شد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشته است: از اینکه توافق موقت از ۲۰ ژانویه اجرایی می‌شود، استقبال می‌کنم. اتحادیه اروپا فورا باید برای لغو تحریم‌ها وارد عمل شود.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ امروز از حصول توافق برای اجرای توافقنامه ژنو از روز ۳۰ دی خبر دادند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده و گفته است در صورت تصویب تحریم‌های تازه آن‌ها را وتو می‌کند.

«جان کری»، «ویلیام هیگ» و «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و آلمان هم با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از این توافق استقبال کرده‌اند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب