پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:23:01 - پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند
هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری در این روزها نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود. به گزارش“صبح رابر”اصولا نظام اسلامی و جامعه اسلامی، مبتنی بر حق و تکلیف است. بدین معنی که […]

هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری در این روزها نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.

به گزارش“صبح رابر”اصولا نظام اسلامی و جامعه اسلامی، مبتنی بر حق و تکلیف است. بدین معنی که برای هر حقی تکلیفی و برای هر تکلیفی حقی ثابت است. بنابراین، هر یک از شهروندان می بایست این حضور و مشارکت در نقش مختلف اجتماعی را به عنوان یک تکلیف بدانند و خود را در برابر مردم و دولت و خدا مسئول بشناسند.

مردم این حق را دارند که از افرادی که شایسته نقش و مسئولیتی هستند بازخواست کنند که چرا نقش و مسئولیتی را که شایسته آن هستند به عهده نگرفته اند. چنین نگرشی به مسائل و موضوعات اجتماعی در جامعه اسلامی، مقتضی این است که هر کسی که خود را شایسته می داند شایستگی های خود را بیان کند و مردم نیز موظف هستند تا براساس شایستگی ها دست به انتخاب بزنند.

همچنین مردم و شهروندان امت اسلام حق ندارند براساس معیارهایی که خداوند نمی پذیرد، دست به انتخاب بزنند و براساس ملاکهای غیر اسلامی، افرادی را برای مسئولیتی برگزینند. (بقره، آیه ۲۴۷).

اخلاق انتخاباتی به عنوان یکی از مسائل مهم، همواره ازسوی رهبران دینی و سیاسی مورد تاکید و اهتمام قرارگرفته است؛ زیرا شرایط انتخاباتی، بستر مناسبی برای اتهامات، افترا،شایعه پراکنی مطالبات غیرواقعی و امور ضداخلاقی و ضدهنجاری دیگر است. حتی اگر رقیبان، اصول اخلاقی را مراعات نمایند، ممکن است هواداران و پیروان آنها، بعضا هنجارشکنی کنند.

هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری در این روزها نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.

امام خمینی (ره) اسوه و الگوی یک شهروند این نظام بودند که اخلاق انتخاباتی را در اولین دوره ریاست جمهوری عملا به مردم آموزش داده و در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب اخلاقی را به نمایش درآورند در سخنان اخیر مقام معظم رهبری نیز شاهد تجلی و تبیین همین روش بودیم که در بیان انتخاب ریاست جمهوری انتخاب مردم را موردتوجه قرار دادند و علی‌رغم اینکه اکثریت رای دهندگان کافی است به اشاره‌ای رأی به انتخاب فرد مورد نظر ایشان بدهند انتخاب را به خود مردم واگذار کردند.

زیرا باور و اعتقاد ایشان به شعور مردم ما متاثر از شناخت سی و چهار سال اخیر نمی‌باشد، شعور سیاسی مردم ما ریشه در حرکت سیاسی نیم قرن اخیر دارد و ایشان با احترام به شعور و درک مردم در واقع درک و شعور سیاسی را به گروهها، احزاب و افراد سیاسی آموزش می دهند که برخی از این گروهها و افراد هنوز توجهات مقطعی از زمان حرکت سیاسی انقلاب اسلامی دارند.

همچنین مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم فرمودند که در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه؛ چه آنهایی که نامزدمی شوند، چه آنهایی که طرفدار آنهایند، چه آنهایی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند.جناحهای مختلف کشور، بداخلاقی و بدگویی و اهانت و تهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهایی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می‌شود.

معظم له ۸ شهریور ۱۳۷۴ به مسئولین نظام جمهوری اسلامی متذکر می‌شوند: دو نکته همراهی با مردم و حرکت در جهتِ خواست و اراده الهی را فراموش نکنید. مسئله خواست خدا هم امر غیر قابل فهم و مبهمی نیست. در هر کاری آنچه را که فکر می کنید تکلیف الهی است، عمل کنید.

اگر تکلیف الهی با خواسته های شخصی معارض شد، خواسته شخصی را کنار بگذارید. این همان تقوای حقیقی و کاری است که برای مسئولان لازم است. بنابراین بهترین روش و منش برای کاندیداها بویژه کاندیداهای ریاست‌جمهوری آن است که خودشان و اطرافیانشان به گونه‌ای رفتار کنند که توهین یا نسبت‌های ناروا به رقبا داده نشود.

چون این جایگاه و مقام ریاست‌جمهوری، جایگاه نفر دوم کشور است و در چنین منصبی نباید دروغ، تهمت و افترا به دیگری از سوی رقبا به یکدیگر آن هم تنها برای رای آوردن شود. بنابراین، اگر کسی در انتخابات وارد شده می بایست اولا در فکر مسئولیت و تکلیف شرعی و الهی باشد حال چه در مقام
انتخاب کننده باشد یا انتخاب شونده و معیارهای الهی را در نظر بگیرد. ایشان همچنین فرمودند؛«من خواهش می‌کنم همیشه، در همه دوران‌ها، انتخابات‌ها را وسیله‌ای قرار بدهید برای قوت ملی، برای افزایش اقتدار ملی؛ نه برای تضعیف نظام و تضعیف آبروی ملت.

جنجالهایی که بعضا از طرف بعضی از احزاب و گروه‌ها و جریانهای سیاسی و جناحهای بداخلاق در اطراف انتخابات می‌شود، تضعیف کننده کشور و ملت و نظام است. جناحهای مختلف، جریانهای مختلف، گرایشهای مختلف، با شوق و ذوق و علاقه‌مندی همه عواملشان را بسیج کنند و انتخابات را به عنوان یک هدف عالی، هدف خوب، هدف شیرین مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روی هم کشیدن قضایا را نکشانند. انتخابات را وسیله‌ای بکنید برای اینکه دشمنان را ناامید بکنید و ان‌شاءالله این انتخابات هم مثل بقیه انتخابات‌ها مایه عزت روزافزون اسلام باشد».

رهبر انقلاب اسلامی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری می فرماید: « انتخاب رئیس جمهور یعنی انتخاب رئیس قوه‏ مجریه و کسی که اغلب امکانات کشور در اختیار اوست. و می‏بینید اگر چنانچه رئیس جمهوری شور و نشاط و شوق و اراده داشته باشد، چه خدمات بزرگی را برای این کشور انجام می‌دهد؛ می‌خواهند این نباشد. من عرض می‌کنم: همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید.

به نظر من مسئله‏ اول در انتخابات، مسئله‏ انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله‏ اول، مسئله‏ حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‏های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‏ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف می‌کند. این یک مسئله‏ بسیار مهم است؛ پس مسئله‏ اول، شرکت در انتخابات است.

منبع:باشگاه خبر نگاران

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب