پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:21:59 - دوشنبه 14 بهمن 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سبد کالا یا سبد حقارت؟!
دولت با توزیع سبد کالا درصدد جذب رأی طبقه متوسط برای اهداف آتی سیاسی و انتخاباتی خود می‌باشد صبا ناصح در واکنش به سبد کالای دولت طی یادداشتی چنین نوشت: بهره‌مندی مردم از ثروت‌های ملی یکی از وظایف دولت‌ها در اکثر کشورهای دنیا است. تسهیل زندگی روزمره و ایجاد زمینه رشد و شکوفایی ظرفیت‌های یک […]

دولت با توزیع سبد کالا درصدد جذب رأی طبقه متوسط برای اهداف آتی سیاسی و انتخاباتی خود می‌باشد

صبا ناصح در واکنش به سبد کالای دولت طی یادداشتی چنین نوشت: بهره‌مندی مردم از ثروت‌های ملی یکی از وظایف دولت‌ها در اکثر کشورهای دنیا است. تسهیل زندگی روزمره و ایجاد زمینه رشد و شکوفایی ظرفیت‌های یک ملت مهم‌ترین گام‌های یک دستگاه اجرایی است، اما به شرط آنکه این گام‌ها در سایه تدبیر و نگاه عمیق و بلندنظرانه برداشته شود و سوگیری‌های سیاسی و حزبی در آن کمرنگ و نگاه فراجناحی و چندجانبه مسلط و پررنگ شود.

با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» که شعاری اصلی و پرطمطراق دولت آقای روحانی بوده، امید بازگشت تدبیر و عقلانیت به فضای تصمیم‌گیری‌ها به توقع عمومی تبدیل شد و به مردم قول ایجاد تحول در یکصد روز اول کاری داده شد، ولی آنچه که تاکنون نصیب مردم شده گلایه‌های رئیس‌جمهوری فعلی از رئیس‌جمهوری قبلی بوده است.

به هر صورت، برشمردن مشکلات و چالش‌ها که بهتر و بیشتر از خود رئیس‌جمهور، متن مردم به جهت مواجهه مستقیم با آن آشنا بوده‌اند، کاری از پیش به در نمی‌برد و گره‌ای را باز نمی‌کند، زیرا اگر مسئولین کشوری گزارشی از مشکلات برای آنها ارسال می‌شود خود مردم به طور مستقیم با مشکلات و چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل است که فهم آنها از علت‌یابی مشکلات از برخی مسئولین بیشتر است.

آنچه که مردم امروز از دولتمردان توقع دارند، تصمیم‌گیری در چارچوب تدبیر، عقلانیت و بلندنظری است، زیرا مردم در گذشته هم در بسیاری از اوقات چوب سوءمدیریت‌های اجرایی را خورده و شاهد ایجاد دغدغه‌های اقتصادی بوده‌اند، اما سخت‌تر از مشکلات معیشتی، خدشه به شأن و منزلت شهروندی و زیرپا افتادن حقوق آنان می‌باشد که در توصیه‌ها و سیره معصومین علیهم‌السلام هم بر لزوم حفظ آداب قرض دادن و صدقه دادن و صیانت از آزادی مؤمن تأکید شده است.

کمک به حل مشکلات معیشتی از دغدغه‌ها و وظایف همه دولتمردان است، اما همین دغدغه و وظیفه خطیر در برخی مواقع طی آسیب‌های مدیریتی همراه می‌شود که در صورت غلبه این آسیب‌ها، خدمت به مردم تبدیل به بهره‌کشی و ابزاری فرض کردن مردم می‌شود و این همان است که نامش را اقدام پوپولیستی می‌گذارند.

اختصاص سبد کالا از سوی دولت به مردم، می‌توانست اقدامی موقت برای حل بخشی از مشکلات معیشتی اقشار کم‌درآمد باشد، اما اجرای ناشایست و هدف‌گیری غلط در اجرای آن، نه تنها مشکل معیشتی کم‌درآمدها را رفع نمی‌کند، بلکه با پرداخت نادرست اطعام، اکرام یک انسان به حاشیه می‌رود.

هر چند بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی با ارزیابی این اقدام نامنظم دولت و وجود نشانه‌های حرکت پوپولیستی در آن، به این تحلیل می‌رسند که چه بسا دولت با توزیع سبد کالا درصدد جذب رأی طبقه متوسط برای اهداف آتی سیاسی و انتخاباتی خود می‌باشد، زیرا طیف آسیب‌پذیر از وضع موجود طبقه کم‌درآمد و محروم است که این بار هم از دریافت سبد کالا محروم و دست خالی مانده است.

حذف ۱۳ میلیون کارگر از دریافت سبد کالا مهم‌ترین مستند اثباتی در تقویت این گزاره تحلیلی است که البته در این میان سینمای رایگان در یک روز نیز بر تقویت شائبه جذب رأی مردم برای انتخابات آتی می‌افزاید.

هر چند در اظهارات شخص رئیس‌جمهور محترم و مشاوران ارشد سیاسی و اجتماعی ایشان پوپولیستی خواندن اقدامات دولت سابق خودنمایی می‌کند و با طرح ادعای شناخت و اشراف بر حقوق ملت وعده عدالت و حفظ و کرامت ملی در تصمیم‌گیری‌ها به مردم مهربان ایران اسلامی داده می‌شود، ولی توزیع ناعادلانه و نامنظم سبد کالا این ادعا را نه تنها رد، بلکه شائبه سیاسی‌کاری دولت کنونی را نیز تقویت می‌کند.

در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی لازم به یادآوری است که هنر حضرت امام(ره)، احیاء عزت ملی و بازگشت کرامت شهروندی بود و زمانی که مردم ایران متوجه صداقت ایشان شدند مستحکم و یکپارچه برای منتهی به استقلال و احترام به منزلت اجتماعی ایشان را لبیک گفته و حتی با خون و جان خود آن را با باور ساختند. این است طریق یک راه مستقیم و خدمتگذار.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب