پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:40:28 - پنجشنبه 17 بهمن 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مروری بر سرمقاله های روزنامه های صبح کشور
روزنامه کیهان: وندی شرمن و دیوید کوهن با حضور در جلسه استماع سنای آمریکا، اظهارات گستاخانه و توهین‌آمیز بی‌سابقه‌ای را درباره ایران و مردم کشورمان مطرح کردند. به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه‌های امروز صبح کشور (۱۷بهمن ۱۳۹۲) در گزارش و سرمقاله های خود به موضوعات زیر پرداخته‌اند. تغییر نگاه […]

روزنامه کیهان: وندی شرمن و دیوید کوهن با حضور در جلسه استماع سنای آمریکا، اظهارات گستاخانه و توهین‌آمیز بی‌سابقه‌ای را درباره ایران و مردم کشورمان مطرح کردند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه‌های امروز صبح کشور (۱۷بهمن ۱۳۹۲) در گزارش و سرمقاله های خود به موضوعات زیر پرداخته‌اند.

تغییر نگاه جامعه جهانی به ایران

روزنامه مردم سالاری : انتقاد حق قانونی و انسانی است که با هدف بررسی و اصلاح امور انجام می‌شود و به معنای اعتراض و تخطئه نیست. به تعبیر رهبری، ما به آمریکا اعتماد نداریم اما در مذاکرات هسته‌ای ما تنها با آمریکا ارتباط نداریم بلکه با شش کشور در حال مذاکره هستیم.این عده این دغدغه را دارند که با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای محرمانه است، نکند بر مسایل دیگری توافق انجام شود که وزیر امور خارجه در پاسخ به آنها گفته است که نسخه توافقنامه در دفتر رییس مجلس وجود دارد که منتقدان می‌توانند آن را مطالعه کنند. ما باید به هیات مذاکره کننده خود اعتماد کنیم و به آنها بدبین نباشیم و در واقع ما نباید به حرف‌های مقامات غربی اعتماد کنیم و هوشیار باشیم که در مقابل صداقت ما، دشمن تزویر و توطئه نکند. البته دراین میان عده‌ای اطلاعات کاملی از روند مذاکرات ندارند و البته هم نان عده‌ای در دعوا و جنجال است پس آنها بهانه‌گیری می‌کنند.

مسامحه با صهیونیست‌ها؟!

روزنامه وطن امروز:

آنها که اهل «سواد» و مطالعه هستند خوب می‌دانند که این روزها عده‌ای در داخل و خارج پرچم سازش با جهان را محکم بالا برده‌اند و در این میان مصالحه با آمریکا را تنها راه نجات از بدبختی و مرگ و نیستی معرفی می‌کنند! پیش از این عرض شد هدف اصلی «لابی آمریکایی صلح» از مصالحه ایران با آمریکا نیز ایفای نقش ایران در بازی بزرگ صلح خاورمیانه به منظور رهایی رژیم غاصب صهیونیستی از محاصره منطقه‌ای و موقعیت تضعیف شده جهانی است. در تایید این پیش‌بینی نیز از پروژه‌ای پرده‌برداری شد که توسط تشکیلات وابسته به نهاد فراماسونری جهانی اداره می‌شود و «ایران» را کلید صلح خاورمیانه به عنوان پیش‌درآمد تشکیل حکومت جهانی می‌داند. همزمانی مطرح شدن ایده صلح «ایران و اسرائیل» به واسطه آنچه تریتا پارسی، فراماسون کوچک تشکیلات دلالی نایاک، نام «اتحاد خیانتکارانه دیپلمات‌ها و تجار ایران و اسرائیل» را برآن گذارده، با اظهارنظر برخی شخصیت‌های مطرح همچون هاشمی‌رفسنجانی در ایران و افشای روابط پنهانی برخی دیپلمات‌های ایرانی بر درجه اهمیت چنین تحلیل‌هایی افزود.

هدفمندی در مسیر گذشته

روزنامه تهران امروز: نگاهی به کلید واژه‌های مطرح شده در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت نهم و دهم و مقایسه آن با ادبیات مطرح شده مدیران اقتصادی دولت یازدهم درخصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ما را به این نکته رهنمون می‌کند که هر دو گروه از یک آبشخور فکری استفاده می‌کنند و مبانی نظری و فکری هر دو دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی است. در واقع هدف‌گذاری و سیاستگذاری بر مبنای یک رویکرد اقتصادی شکل گرفته است هرچند که از لحاظ سیاسی و فکری دو طیف جدا و با فرسنگ‌ها فاصله در صحنه حکومتداری حضور دارند.

سبد کالا ضرورت ها و محدودیت ها

روزنامه اعتماد: اگر هدف این برنامه، گروه‌های پایین‌درآمدی بوده‌اند علی‌الاصول باید افرادی مانند دست‌فروشان، فروشندگان دوره‌گرد، پیک‌های موتوری، کارگران ساختمانی، مسافرکش‌ها و… که جزو مشاغل غیررسمی هستند مشمول این برنامه واقع می‌شدند، ولی متاسفانه هیچ جایی سخنی از این گروه نبوده که چگونه شناسایی می‌شوند؟ آمارها نشان می‌دهد این گروه از جمعیت حدود ۵۰ درصد بازار کار کشور را تشکیل می‌دهند که درآمد نازلی دارند و بیشترین میزان خانوارهای فقیر را تشکیل می دهند و باید مشمول دریافت این نوع از خدمات ‌شوند. اما متاسفانه هیچ اشاره‌یی به چگونگی توزیع بین آنها در این برنامه نشد. از جمله گروه‌های با اولویت بیشتری که ذکری از نام آنها به میان نیامد، کسانی هستند که در مناطق محروم کشور بخصوص درحاشیه‌های مرزی جنوب شرقی کشور زندگی می‌کنند و استحقاق بسیار بیشتری حتی از کسانی که در حاشیه شهرها سکونت دارند، داشته‌اند.سبد کالایی که قرار است به گروه‌های کم‌درآمد تعلق بگیرد، پس سهم این دسته از جمعیت که قطعا واجد شرایط دریافت آن هستند، کجاست؟ متاسفانه این گروه‌ از جمعیت ابزاری برای انتقال نگرانی‌ها و نارضایتی‌های خود ندارند، و به این ترتیب معلوم نیست که سهم این گروه چگونه توزیع می‌شود. معمولا یکی از آسیب‌هایی که چنین توزیع‌های چند میلیونی می‌تواند در بر داشته باشد فرصت سوءاستفاده چند میلیونی است. به این صورت که به نام چندین میلیون نفر سبد کالا بسته‌بندی می‌شود و به نام آنها توزیع می‌شود اما به هر دلیلی به دست چند میلیون نفر نمی‌رسد آن وقت این سبدهای کالا معلوم نیست دچار چه سرنوشتی می‌شود.

کوتاه آمدیم آمریکا گستاخ شد

روزنامه کیهان: وندی شرمن و دیوید کوهن با حضور در جلسه استماع سنای آمریکا، اظهارات گستاخانه و توهین‌آمیز بی‌سابقه‌ای را درباره ایران و مردم کشورمان مطرح کردند.
گویا هر بار که سنای آمریکا میزبان معاون وزیر امور خارجه این کشور درباره ایران می‌شود، باید منتظر اظهارات گستاخانه و جنجالی خانم شرمن بود. رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا، برای ایرانی‌ها چهره ناشناخته‌ای نیست. وندی شرمن چندی پیش نیز در جلسه استماع سنا، دروغ و فریب‌کاری را جزء «دی‌ان‌ای» ایرانی‌ها خوانده بود که علی‌رغم بازتاب‌های گسترده این اظهارنظر، وی هیچوقت حاضر به عذرخواهی و تکذیب توهین خود نشد. ادعای توهین‌آمیز شرمن درباره توزیع سبد کالا در ایران با پول آمریکا در حالی است که آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد از درآمد ایران را در خارج بلوکه کرده و آزاد کردن کمتر از ۵ درصد این سرقت بزرگ، آن هم در ۸ قسط و ارتباط دادن آن با توزیع سبد کالا در ایران، چیزی جز گستاخی و شارلاتانیزم آمریکایی نیست.

مگر روحانی چه گفت؟

روزنامه آرمان: دولت یازدهم امروز از منتقدان و حسودان در عذاب است که هیچگاه در نقد‌های خود از نظر کارشناسان و دانشگاهیان استفاده نکردند؛ توافق ژنو یکی از مواردی است که دولت یازدهم به خاطر آن تحت فشار منتقدانی است که وضعیت موجود کشور را به درستی درک نمی‌کنند. آقای روحانی از آنجا که رئیس‌جمهوری برآمده از طبقه نخبگان و انتخاب اصلی دانشگاهیان بوده است مانند وکلای خود انتقاد و دخالت دانشگاهیان را در امور مملکت مشروع می‌داند و از آنان می‌خواهد که اظهارنظر کنند. از سال‌های ابتدای انقلاب مبارزان اصلی این راه که دانشگاهیان و طبقه نخبه بودند همیشه از دخالت‌های بیجا و بدون قاعده انسان‌هایی رنج بردند که خود را همیشه محق دخالت در امور کشور می‌دانستند؛ وقتی تاریخ سی و چند سال اخیر مرور شود همگان اعتراف خواهند کرد که دکتر روحانی امروز ازچه می‌نالد؟ امروز هم کشور بیشترین آسیب را از جاهلان و تندروهایی می‌خورد که راه تقابل به جای تعامل را با جهان برگزیده‌اند.

روحانی و آزمون راستگویی

روزنامه ایران (ارگان رسمی دولت): رییس دولت یازدهم در اقدامی بی سابقه و مقابل دیدگان میلیون‌ها شهروند ایرانی نسبت به مشکلات ناشی از این طرح عذرخواهی کرد. به فاصله اندکی این سخن روحانی که «من به عنوان رئیس جمهوری از ملت بزرگوار ایران عذرخواهی می‌کنم» به عنوان تیتر بسیاری از رسانه‌ها ثبت گردید. بی‌گمان چنین حرکتی از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور آن هم در صدا و سیما، امری بی سابقه است. اقدام روحانی یک سنت‌شکنی در رسانه‌ای بود که شهروندان آن را به تریبون توجیه‌گر می‌شناسند و بدعتی خجسته در صحنه سیاست ایران که «فرافکنی و فرار از مسئولیت» عادت ثانوی مدیرانش بوده است.
نه آرشیو رسانه ملی چنین حرکتی را به یاد می‌آورد و نه حافظه مردم ایران که بعد از اشتباهات بزرگ، در حسرت و انتظار یک پوزش از سوی مسئولان امور می‌مانند.

 روحیه انقلابی و تکلیف ما

روزنامه رسالت: قضیه هر چند “از یک دید وسیع‌تر…”، کشور ما از زمان فتوای مهم تحریم تنباکو، که آغاز ورود پر توان مرجعیت دینی به عرصه سیاست، و به تبع، ایجاد تحرک دینی ویژه در کالبد تمدن ما بود، تا کنون روند متزاید رو به پیشرفتی داشته است، و هر چند که پس از وقوع انقلاب، به رغم همه دشواری‌ها و مضیقه‌ها، روند رو به پیشرفت ما غیر قابل انکار بوده است، اما امسال، سالگرد انقلاب اسلامی، به همت دولت‌مردان عالی‌مقام و نخبگان سیاسی کم‌تحرک، شور و حال انقلابی همیشگی را ندارد.

رسانه ملی و تکرار اشتباهات

روزنامه شرق:

سنگ اندازی در مسیر توافق‌ با رییس جمهور در زمینه گزینه مطلوب وی برای اجرای برنامه، زیبنده رسانه‌ای در ابعاد «ملی» نیست زیرا رییس جمهوری، نماینده تمامی ایرانیان است و باید به نظر او درباره انتخاب مجری، احترام گذاشت.متاسفانه از زمان استقرار دولت «تدبیر و امید»، مشی رسانه ملی پیرامون عملکرد تحسین برانگیز و کارنامه قابل دفاع رییس‌جمهوری دولت، اندکی دور از انصاف است. این واقعیت هنگامی ملموس‌تر می‌شود که رویکرد صدا وسیما به دولت یازدهم را با نگاه رسانه ملی به دولت پیشین، مقایسه کنیم. در حال حاضر، برخی بخش‌های خبری و برنامه‌های خاص و میزگرد‌ها، اغلب جهت‌گیری تخریبی در قبال دولت دارند اما مسوولان صدا و سیما از این نکته غافلند که اگر چنین تبلیغاتی می‌توانست بر در افکار عمومی تاثیر گذارد، مردم در ۲۴ خرداد نباید به روحانی رای می‌دادند.

انتهای پیام

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب