پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

1:31:53 - سه شنبه 6 فروردین 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برخی جاذبه های گردشگری ومکان های تاریخی و اماکن زیارتی وسیاحتی رابر
         به گزارش “صبح رابر” شهرستان رابُر یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر رابر بوده و تا مرکز استان کرمان ۱۷۵کیلومتر فاصله دارد.بطوریکه از شمال به شهرستان بردسیر، از شمال غرب، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافت، از جنوب، جنوب شرق و شرق به […]

        

به گزارش “صبح رابر”

شهرستان رابُر یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر رابر بوده و تا مرکز استان کرمان ۱۷۵کیلومتر فاصله دارد.بطوریکه از شمال به شهرستان بردسیر، از شمال غرب، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافت، از جنوب، جنوب شرق و شرق به شهرستان جیرفت و از شمال شرق به شهرستان کرمان محدود می‌شود.

مراتع شهرستان رابُر

وجود مراتع کوهستانی در حوضه‌های ذکر شده میزبان ییلاق نشینان بخشی از عشایر استان کرمان است. این مراتع درمنطقه رویشی ایران- تورانی قرار گرفته‌اند. فلور رابُر از غنای کم نظیری در استان کرمان برخوردار است. بطوریکه بیش از ۸۰ گونهٔ گیاهی را از جنس‌های مختلف در خود جای داده‌است از اینجهت بررسی‌های بوم شناسی و جامعه شناسانه گیاهی در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. عمده درختان جنگلی موجود در این مراتع شامل: بنه، بادام کوهی، ارژن، قوسک، کیکم، ارس و شیرخشت می‌باشند. از گونه‌های درختچه‌ای، قیچ، تربیت، زرشک و پرند را می‌توان نام برد. همچنین اکثر گونه‌های بوته‌ای و علفی موجود در فلور ایران- تورانی در این مراتع وجود دارد. از این تعداد گونه‌های گیاهی، اکثرشان جزو گیاهان دارویی – صنعتی و اقتصادی محسوب می‌شوند که جهت آگاهی از محاسن آنان نیازمند مطالعات بنیادی می‌باشند. عمده تیپ‌های مهم مرتعی موجود در منطقه مذکورشامل: درمنه گون، گون درمنه، درمنه گارچی، جامعه گیاهی بادام کوهی درمنه هستند که بسته به شرایط توپوگرافی تغییرات فراوانی به چشم می‌خورد. ذخیره گاه ژنتیکی ارس گلوچار از مهمترین مناطقی است که جزو مراتع مشجر شهرستان رابُر بحساب می‌آید. در مجموع تنوع گونه‌ای مراتع شهرستان رابُر ارزش منابع طبیعی این شهرستان را بخوبی نشان می‌دهد. محصولات فرعی مراتع در این شهرستان شامل زنبورداری، پرورش ماهی قزل آلا و… است.

دیدنیها

تل کوشک با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد و هنوز کاوش نشده از نقاط باستانی آن است. از مناطق دیدنی این شهر می‌توان به چشمه عروس اشاره کردکه در فصول بهار و تابستان میزبان هزاران گردشکر از سراسر کشور به خصوص استانهای هرمزگان و کرمان می باشد.همچنین روستای دیدنی سیه بنوئیه در ۵ کیلومتری این شهر به عنوان یکی از روستاهای پلکانی کشور می باشد واز لحاظ سرسبزی و دارای آب هوای کوهستانی عالی می باشدواز دیگر مناطق دیدنی بندر سیه بنوئیه(دیزنگماه)میباشد که درآن غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله وقله ی دیمموئیه قرار دارد از دیگرا مناطق دیدنی این شهرستان می توان به عشق آباد، گردودره کار، تنگل هونی، تنگ کررو، آبشارگرموئیه، آبسر، مقبره امازاده سید مرتضی ، باغ رفعت الدوله،قلعه شهر،تپه باستانی تل کوشک اشاره کرد. همچنین مناطق گردشگری به صورت فهرست وار :چشمه عروس،عشق آباد،منطقه توریستی گردشگری تخت سرتشتک،بندر هنزا،چق چق،چشمه علی،چهرن،امامزاده سید مرتضی،تخت شاهزاده کوشا، و صدها منقطه بکر و زیبای دیگر. بندر سیه بنوئیه.غارمموشا.قله ی دیمموئیه ودرختان زیبای گردو در دیزنگماه(دیزما)از زیباییهای این شهرستانند.

محصولات طبیعی معروف

زیره، عسل، گردو، میوه جات

 

 

گردشگاهها ومناطق دیدنی شهرستان رابر:چشم انداز های زیبای عشق اباد اسکر, چشمه عروس, گردو دره کار ,جنگل های بادام قنات ملک, جنگل های بنه سید مرتضی وآبشار ابسر ,تخت سر تشتک ,چشمه علی چهرن ,بندر هنزا, در رابر مکان هایی دیدنی برا ی مسافران از راه رسیده وعاشقان بهار خلق کرده اند.
دره گلوچار:
بالای روستای گلوچار رابردره بسیار زیبا پوشیده از درختان ارس است که تماشایی و بی نظیربه نظر میرسد. در انجا درختان ارس بزرگی وجود دارد که عمر انها طولانی است و سرمایه ای بزرگ برای پوشش گیاهی شهرستان محسوب

میشود دره محیطی ارام ودل نشین برای گردشگران است تا به تماشای جنگل سبز بنشینند

گردو دره کار:

در بالای ده دیوان رابر رشته کوه لاله زار چندین درخت گردوی کهنسال با تنه های بسیار قطور وجود داردکه ریشه های انها در هم تنیده شده ومکانی است بسیار زیبا که ارمیدن زیر سایه ان درختان بسیا رلذت بخش است

تخت سرطشتک:

در منطقه کوهستانی از ارتفاعات بندر هنزا جایی مسطح وصاف وجود دارد که پوشیده از چمن وگلهای زیبای بهاری است و اطراف انرا بوته های وحشی پوشانده است این مکان در نوع خود دیدنی وتماشایی است.

عشق آباد اسکر:

در شرق اسکر با گذشتن از چندین تپه طبیعتی سرسبز وپوشیده از درخت دیده میشود که دیدگان را محو تماشای خود میکند این مکان با صفا عشق آباد است که با جاذبه های طبیعی خود میتواند سالانه گردشگران زیادی رادر اغوش خود بپذیرد.

دفینه های اشکان:

ده اشکان سیه بنوئیه رابر از زمان اشکانیان وجود داردکه بیشتر انها در زمان حکومت محمد رضا شاه به وسیله آمریکایی هابه غارت رفته است از جمله عقیق های درشت مخصوصا یک یاقوت سرخ که عکس آذر میندخت وپوران دخت به طول ۵سانتی متر در دو طرفش منقوش بوده ویک کفنی زربفت که متعلق به یکی از سلاطین اشکانی بوده است.

محوطه باستانی قره قطوئیه :

مرز مشترک رابر واسفندقه محوطه بزرگی است که اشیا باستانی زیادی در انجا پنهان است در چند نوبت مورد غارت قرار گرفته است.

تل کوشک:

این محوطه باستانی در رابر قرار دارد گروهی معتقدند قدمت ان به دوره ی ساسانیان بر میگردد که قسمتی از ان به دلیل گسترش زمینها وباغات پیرامون ان از بین رفته اند.

قلعه رابر:

در رابر محله ای که امروز ان را قلعه نامیده اند قرار داشته در سال ۱۲۰۷ ه ق/که فتحعلی خان به رابر قشون کشی کرده قلعه اباد بوده است ومردم انجا جمع شده اند وبا جهانبانی فتحعلی خان بنای مخالفت گذاشتنداما خان فاجار از حیث سلاح ومهمات کاملا مجهز بودرویارویی با ان سودی نداشت وبا وساطت ومیانجی گری بعداز یک ماه تسلیم شدند .هنوز اثاری از ان قلعه باقی مانده است.

قلاع دیگری نیز در رابر جود داشته ولی مهمترین انها همان قلعه رابر بوداین قلاع عبارتند از :قلعه دیلم در حومه سیه بنوئیه که میگویند متعلق به زمان دیلمیان است ودو قلعه در جوار ان یکی کنار ساختمان دژدان ودیگری کنار قنات جواهران, قلعه کلدان, قلعه پدم اباد, قلعه سنگ بندر هنزا وقلعه بید بست سرهنگر.

کاروانسرای شیرزاد:

در سرچشمه رودخانه ابدر رابر قرار داشته و به نام شیرزاد جد عشایر لری شمس الدینی موسوم گردیده در ساخت این سازه کوهستانی از مصالح بومی از قبیل قلوه سنگها ی رودخانه استفاده شده وهفت فضای جدا ومرتبط با هم داشته است.مسافرین بعداز عبور از مسیر کوهستانی صعب العبور در این کاروانسرا اتراق میکردند.

ساختمان عمارت:

ساختمانی که مشهور به عمارت ومتعلق به رستم خان اسفندیاری معروف به رفعت الدوله برادر عدل سلطان پسر مرتضی قلی خان فرزند محمد اسماعیل است .این عمارت در وسط باغ بزرگی در شمال رابر در کوچه رفعت واقع است ساخت این بنا دو سال طول کشید وآجر های ان را به وسیله قاطر از کرمان به رابر حمل کرده اند متاسفانه این ساختمان رو به ویرانی است و فقط ستون هایی از ان باقی مانده است.و…

اماکن زیارتی وسیاحتی رابر

امامزاده ها از جمله اماکن مقدس ومتبرکی هستند که همواره مورد توجه واحترام زائران بوده وهست. در شهرستان رابر وروستاهای اطراف ان نیز امامزاده های متعددی آرمیده اند ,که آرامگاه آنان آرام دل زائرانشان است .( با توجه به تحقیقات انجام شده تاریخی, هم دوره با کرمان میباشند) در اینجا به معرفی کوتاه چند زیارتگاه مشهور شهرستان رابر میپردازیم.

زیارتگاه سید مرتضی :

از زیارتگاههای مشهور شهرستان رابر است که در روستای سید مرتضی رابر قرار دارد مردم آن منطقه معتقدند سید مرتضی پسر موسی بن جعفر (ع)برادر امام رضا (ع)است که از عراق به ایران آمده دشمنان او را تا این منطقه تعقیب کرده و سپس به شهادت رسانده اند این زیارتگاه با شکوه است و اطراف ان را درخت های بزرگ بنه پوشانده است .

زیارت شاهزاده ابوالقاسم لنگر: اطرف آن زیارتگاه پوشیده از درختان بادام کوهی وباغهای بسیار باشکوه است که فضای آرامی را برای گردشگران فراهم ساخته است

زیارتگاه شصت سر: در روستای شصت فیچ است .روایت کرده اندد که شصت تن از امام زادگان به خراسان حرکت کرده اند وسپاه مامون انها را تعقیب کرده اند ودر منطقه ای که امروزه شصت فیچ نامیده میشود درگیر شده اند و سر همه انها را جدا کرده اند و در صندوق مخفی نمودند .وشبانه به منزل پیرزن عشایری رفتند برای خوردن غدا وپیرزن از سخنان انها متوجه جنایت انها میشود ودر غذای انها زهر ریخته وهمه انها کشته شدند .(الله اعلم). در منطقه ای چند سنگ روی هم چیده اند ومعتقدند درون قبر شصت سر دفن شده و انها را به شصت سر امام زاده نسبت داده اند .

زیارتگاه میر محمد ابو طالب نواده امام موسی کاظم در سرخوئیه هنزای رابر ,زیارت پیر یکه در گرینوئیه رابر ,زیارتگاه پیر زید در شهر بادام رابر ,زیارتگاه پیر عادل در مشک آبدان رابر ,زیارتگاه شاهزاده عبدالله در سرغشک رابر , پیر بابا شاهی در مرکز شهرستان رابر ,پیر چنار در مرکز شهر رابرو مقبر ه اقا سید قاسم ,مرشد(خانقاه) مشهور رابر به مجاورت ساختمان شهر داری رابر . .

خانقاه: دردوران قاجاریه به درخواست تعدادی از مردم رابر عارف وارسته ای به نام سید ابوالقاسم مشهور به وفی علیشاه از سیرجان به رابر امدودر رابر از او استقبال گسترده ای شد و در همان جا اقامت گزید در ان زمان با کمک او خانقاه بسیاری تشکیل گردید وپیروان زیادی پیدا کرد .بعد از فوت او فرزندش سید ضیا الدین که مرشد وقت کرمان بود در سال ۱۳۲۴ ه/ش به رابر امد ومحلی برای تجمع درویشان دایر گردید.بعد از فوت او نیزبا تلاش عباس علی تاج الدینی چند سال رونق داشت . سرانجام در سال ۱۳۵۳ ه/ش به دستور دکتر جواد نور بخش قطب خانقاهی در محله قلعه رابر احداث گردید که طریقت نعمت الهی دنبال گردد.ودر سال ۱۳۷۰ تعطیل گردید .در این خانقاه مریدان به ذکر وخواندن دعا مشغول میشدند و نفس را از پلیدی ها دور نگه میداشتند .

بخش هنزاء از توابع شهرستان رابر استان کرمان در ۵۰ کیلومتری شرق شهر رابر قرار گرفته است.
هنزاء از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود. و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد.
بخش هنزا از سطح دریا در حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنک و در زمستان‌ها سرد است.
رودخانه دائمی هنزا از میان روستا عبور می‌کند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که در حال حاضر اثری از آن‌ها باقی نمانده است.
در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاب» می‌گویند؛ از این رو، این مکان به هنزا، مشهور شده است.
بنای قدیمی امام‌زاده میرمحمد ابوطالب نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

جاذبه‌های گردشگری
بخش هنزاء به دلیل استقرار در محدوده کوهستانی، آب و هوایی مطبوع و مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و دلپذیری دارد. دره‌های خوش آب و هوا، سرسبز و کوه‌های مرتفع، این بخش را دربرگرفته‌اند. گذر رودخانه هنزا از میان روستا، سبب شادابی و طراوت آن شده است. حواشی رودخانه از درختان بلند، گل‌های رنگارنگ و گیاهان طبیعی پوشیده شده است. دره کوهستانی بندر هنزا با درختان کهنسال گردو به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به تفرجگاهی زیبا تبدیل می‌شود. این روستای کوهستانی، با طبیعت بکر و زیبا، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
از جاذبه های گردشگری دیگر این بخش می توان به امامزاده سید محمد رضا ابوطالب(ع) و همچنین آبشار سرخوییه،امامزاده سید مرتضی (ع) و آبشار آبسر در روستای سید مرتضی ،تخت سرتشتک در بندر هنزاءدره گلی هوک در سرمشک ،دره گلوگازر،جنگل های اورس گلوچار و گلوگازر اشاره کرد.
در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند. دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.
مهم‌ترین سوغات هنزاء  و رابر:گردو و بادام وعسل و محصولات لبنی است.
دسترسی:بخش هنزاء از طریق محورهای کرمان-رابر-هنزاء و جیرفت -ساردوئیه -هنزاء و کرمان-راین -ساردوئیه- هنزاء با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

منبع :,نگین سبز کرمان,جغرافیای تاریخی شهرستان بافت ورابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب