پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:46:36 - پنجشنبه 15 فروردین 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حماسه‌هایی که در راه است
به گزارش ” صبح رابر”سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام‌گذاری شد. سابقه نام‌گذاری‌های معظم‌له برای هر یک از سال‌ها، نشان می‌دهد انتخاب شعار سال از روی حکمت و مبتنی بر نگاهی آرمانگرایانه و توأم با واقع‌نگری صورت می‌پذیرد. بر این اساس، پرسش این است که سال […]

به گزارش ” صبح رابر”سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام‌گذاری شد. سابقه نام‌گذاری‌های معظم‌له برای هر یک از سال‌ها، نشان می‌دهد انتخاب شعار سال از روی حکمت و مبتنی بر نگاهی آرمانگرایانه و توأم با واقع‌نگری صورت می‌پذیرد. بر این اساس، پرسش این است که سال جاری از چه ویژگی‌هایی برخوردار است و ماه‌های آتی دارای چه مختصاتی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، سال جدید را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند؟
با دقت و تأمل در دو نکته اساسی می‌توان به این نتیجه رسید که ملت ایران، یک ملت حماسی و حماسه‌آفرین است. این دو نکته عبارتند از:
۱ مفهوم حرکت حماسی
حماسه به لحاظ مفهومی، یعنی شجاعت، دلاوری، شدت، صلابت و سخت و محکم بودن. این مفهوم، وصف است برای بسیاری از موضوعات مانند انسان، شعر، داستان، رویداد، حادثه و…؛ بنابراین یک شعر حماسی و یا داستان حماسی، شعر و داستانی است که روح غیرت و روح شجاعت، مقاومت، پایداری و ایستادگی را در مخاطب برمی‌انگیزد. سخنان حماسی نیز اینگونه است که مخاطب را به حماسه‌آفرینی، دلیرمردی، مردانگی و شرافت دعوت می‌کند. این سخن حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا که فرمودند: «هیهات منا‌الذله» یک سخن کاملاً‌ حماسی است. بسیاری از سخنان حضرت امام خمینی(ره) نیز جنبه حماسی دارد، از قبیل جمله‌ای که فرمودند: «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود.»
بنابراین شخصیت‌ها از طرق مختلف، حماسه‌آفرینی می‌کنند و از این منظر، شهدا در رأس حماسه‌آفرینان هستند. جمله زیبای «شهید شمع تاریخ است» به همین معنا اشاره دارد. شهید مطهری(ره) در این خصوص می‌گوید: «شهید حماسه‌آفرین است. بزرگ‌ترین خاصیت شهید، حماسه‌آفرینی اوست. در ملت‌هایی که روح حماسه، مخصوصاً حماسه الهی می‌میرد، بزرگ‌ترین خاصیت شهید این است که آن حماسه مرده را از نو زنده می‌کند. لهذا اسلام همیشه نیازمند شهید است، چون نیازمند به حماسه‌آفرینی است، حماسه‌های نوبه‌نو و آفرینش‌های نوبه‌نو.»
۲- ماهیت و روحیه ملت ایران
بعضی از ملت‌ها همانند اشخاص و شخصیت‌های برجسته و حماسی، روحیه حماسی دارند و در میدان‌های مختلف قهرمانانه عمل کرده و همواره حماسه‌آفرینی می‌کنند. بدون تردید، ملت ایران، یک ملت دارای روحیات حماسی است و در دهه‌های اخیر بر اساس همین روحیات، حماسه‌های بزرگی خلق کرده است. اگر با توجه به مفهوم یک حرکت حماسی، به عناصر اصلی آن مانند؛ نترسیدن و شجاعت داشتن، عزت و سربلندی‌ طلبیدن، برخورداری از اعتمادبه‌نفس و کرامت، فداکاری و ازخودگذشتگی، داشتن بصیرت و هوشمندی، داشتن اهداف مقدس و متعالی، داشتن روح بزرگ و همت عالی توجه کنیم، به وضوح این عناصر در ملت ایران، دیده می‌شود.

ایستادگی ملت ایران در برابر نظام سلطه‌ طی ۳۴ سال گذشته، در پرتو همین روحیات حماسی ممکن بود. ملت ایران، با چنین ویژگی‌ها و برجستگی‌هایش بود که توانست برتمامی توطئه‌ها غالب آید، از موانع عبور کند و خود را به قله‌ها نزدیک سازد.اگر چنین است و ملت ایران همواره در طول سال‌های گذشته حماسه‌آفرینی کرده، حکمت نام‌گذاری سال ۹۲ به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی چیست؟ در پاسخ باید گفت: اولاً، حماسه با دو قید سیاسی و اقتصادی آمده است. ثانیاً، سال ۹۲، اوج حماسه‌آفرینی ملت ایران با توجه به مجموعه‌ای از شرایط خواهد بود. سال ۹۲، در بردارنده مهم‌ترین رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود. در این سال، برای رویارویی ۳۵ ساله ملت ایران با نظام سلطه جهانی، تعیین تکلیف خواهد شد. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دشمنان ملت ایران و در رأس آنها آمریکایی‌ها، تمام توان خود را بسیج کرده‌اند تا ملت ایران را به زانو درآورند. آنان به مؤثر واقع شدن تحریم‌های اقتصادی خود علیه ملت ایران چشم امید دوخته‌اند و ملت ایران است که با حماسه اقتصادی در سال ۹۲، دشمنانش را برای همیشه مأیوس و ناامید خواهد ساخت. دشمنان به صحنه سیاسی کشور چشم دوخته‌اند و امید دارند تا در پرتو فشارهای اقتصادی بر ملت ایران و جنگ نرمی که بر شدت و دامنه آن علیه نظامی اسلامی افزوده‌اند، نظاره‌گر ناکامی جمهوری اسلامی در تحقق اهداف راهبردی‌اش در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باشند. از این منظر، دشمنان دو عرصه سیاسی و اقتصادی را به صورت همزمان برای فشار بر ملت ایران و نظام اسلامی مورد توجه قرار داده‌اند و امیدوارند در سال جاری در این دو عرصه، ضربه‌های خود را وارد سازند. آری، بر همین اساس، سال ۹۲، برای ملت همیشه حماسه‌آفرین ایران، سال اوج حماسه‌آفرینی خواهد بود. نبرد ملت ایران با دشمنانش، به ایستگاه آخر رسیده و به طور قطع، ملت ایران در این ایستگاه آخر، همانند ۳۴ سال گذشته، با حماسه‌آفرینی‌های مثال‌زدنی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، کار را تمام خواهد کرد. اولین صحنه حماسه‌آفرینی ملت ایران، صحنه حماسه سیاسی انتخابات خرداد ۹۲ است.
انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، اصلی‌ترین عرصه حماسه سیاسی ملت ایران خواهد بود. حرف اول و آخر را در این عرصه سیاسی، ملت ایران با حماسه‌آفرینی خود خواهد زد و حماسه ملت ایران در عرصه انتخابات، اهداف راهبردی نظام اسلامی را از یک‌سو و ناکام ساختن دشمنان کینه‌توزش را از سوی دیگر تحقق خواهد بخشید.

منبع :صبح صادق

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب