پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:16:17 - جمعه 13 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جریان انحرافی برای انتخابات چه هدفی دارد
به گزارش “صبح رابر”هدف اصلی جریان دولت از حضوردرعرصه رقابت های انتخابات حفظ حضوردر عرصه قدرت ،از طریق کسب مجدد اعتماد اجتماعی و پیروزی رساندن نامزد مورد نظر در انتخابات آتی است .این امراگرچه به لحاظ سیاسی امری طبیعی و پذیرفتنی است،اماتاکیدروی نامزد خاص و بهره گیری از ظرفیت های موجود برای ارتقاء جایگاه این […]


به گزارش “صبح رابر”هدف اصلی جریان دولت از حضوردرعرصه رقابت های انتخابات حفظ حضوردر عرصه قدرت ،از طریق کسب مجدد اعتماد اجتماعی و پیروزی رساندن نامزد مورد نظر در انتخابات آتی است .این امراگرچه به لحاظ سیاسی امری طبیعی و پذیرفتنی است،اماتاکیدروی نامزد خاص و بهره گیری از ظرفیت های موجود برای ارتقاء جایگاه این نامزد سبب شکل گیری دغدغه های جدی نسبت به روند تحرکات این جریان شده است.
راهبرد جریان منتسب به دولت را در دو حوزه می توان رصدکرد:جریان دولت اصرار دارد برای خود،گفتمانی را تحریف و متناسب با این گفتمان،جریانی را به عنوان جریان سوم، در عرصه سیاسی کشور معرفی کند،دراین راستا روزنامه ایران در یادداشتی در این زمینه می نویسد،آقای احمدی نژاد در ابتدای مسیری است که می تواند به مثابه یک راه سوم در جمهوری اسلامی ایران تلقی شود؟آقای احمدی نژادبنا به هر دلیلی یک الگو جدید سیاست ورزی را به نسل های مختلف ایرانی ارایه کرده است. بر اساس این مدل تجدیدگرایشات فکری و اعتقادی جامعه به ویژه نسل جوان ،در دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا دچار فروپاشی می شود و جامعه پرنشاط ایرانی می تواند به الگویی جدیددرحوزه اندیشه و عمل بیندیشد.
علاوه بر ان فعالان این جریان اصرار بر این دارندکه، این گفتمان را به عنوان گفتمان مورد حمایت رهبری، قلمداد کنند لذا از این منظربایستی به دو موضوع در مبانیه فکراین جریان اشاره کرد.
اول:مطلوب ترین شکل رقابت در انتخابات یازدهم برای این جریان شکل گیری فضای دو قطبی در کشور هم چون انتخابات دهم ریاست جمهوری است،از منظر فعالان دولت وبا توجه به تکثر اصول گرایان،انتخابات اینده در بهترین شکل رقابت ، دو مرحله ای شدن انتخابات و رقابت میان تامزد جریان دولت و نامزداصلاح طلبان را بهترین گزینه می داند .تا از این طریق با تقسیم آراء ،زمینه را برای نا مزدخود فراهم کند،اقدامات دولت برای تسهیل بازگشت مهدی هاشمی بخشی از راهبرد جریان دولت برای انتخابات آینده است.
از سوی دیگر یکی از عناصر شاخص این جریان که مسئولیت مرکز مطالعات وزارت کشوررا برعهده دارد حتی تهدید می کند که عدم اجرای مرحله دوم هدف مندی یارانه ها سبب فتنه ای همچون فتنه ی بعد از انتخابات دهم خواهد شد.
ایجاد توقع در مردم با توجه به محدودیت های موجود در برخی عرصه ها که دولت حتی قادر به پرداخت به موقع حقوق کارمندان نیست،می تواند به تعمیق شکاف در جامعه و به ویژه منتقل کردن مطالبات به سمت سایر قوا گردد.این سناریو به ویژه با طرح اینکه دولت اختیار نداردو یا اینکه تصمیمات در جایی دیگر گرفته می شودویا اینکه مدیریت اقتصادی باید یک پارچه شود،فراتر از قوا را هدف گرفته است.
دوم اینکه: تعریف یک صف بندی جدید از عرصه سیاسی و قرار دادن جریان دولت در یک سو و بقیه جریانات در نقطه مقابل، ترفند دیگر این جریان است.روزنامه ایران حامی این جریان می نویسد:جبهه ی مخالفان احمدی نژاد به فرماندهی آقای هاشمی متشکل از اصول گرایان،راست سنتی،اصلاح طلبان کنار گذاشته شدگان از دولت،استکبار جهانی وصهیونیزم و…هستند.
نقش سفارت انگلیس در فتنه ۸۸
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی،انگلیسی ها که به لحاظ نفوذ در حاکمیت شناخت دقیق از ساختار ورفتار سیاسی دولتمردان جدید ایران دچارضربه شدید وفقر قابل توجه اطلاعات شده بودند،در طول سی وچند سال گذشته تلاش های وسیعی جهت افزایش آگاهی خود انجام دادند.اینان که خود را وارثان بزرگ امپراطوری بریتانیا می دانند،بعد از افول دوران طلایی گذشته در حال حاضر خود را به عنوان یک ابرقدرت بلکه به عنوان یک قدرت محوری در سیاست جهانی بانقش جدید،قلمداد می نمایند وبا توجه جدییت آنان به موضوع خاورمیانه جدید و عل الخصوص ایران،اقدامات وسیعی راجهت جاسوسی واشراف براوضاع سیاسی اجتماعی وگسترش نفوذ خودبه مورد اجرا می گذارند،امابا چراغ سبز فتنه گران و برنامه ریزان و ملاقاتهای پنهانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری۸۸ دوباره ذهنیت و از دست یابی به اهداف استعماری در انان زنده شده.اقداماتی را که سفارت انگلیس قبل از برگزاری انتخابات۸۸ پی ریزی کرد که نشان از حمایت جدی و برنامه ریزی شده بود.
اول:تلاش سفارت انگلیس برای نزدیک تر شدن به احزاب سیاسی در ایران که اولین تماس در آذر۱۳۸۷با یکی از مهره های سرشناس بر قراروبه ایشان اعلام گردید،سفارت قصد دارد با برخی احزاب سیاسی ایران ارتباط بر قرار کند و در همانجا اعلام شدبعد از شما به سراغ آن احزاب خواهیم رفت.(این تلاش ها باتدبیر اطلاعاتی در همان مرحله با شکست مواجه شد.
دوم:در اواخر سال۸۷از سوی دولت انگلستان دستور العملی شامل۱۸بند در خصوص انتخابات در ایران صادر شد که ضمن تقسیم کار در خصوص انتخابات دهمین دوره رئیس جمهوری ونقش حوزه های مختلف نظام مورد توجه قرار گرفته است و دستور العمل جمع آوری اخبار و اطلاعات صادرشد.
سوم:مسافرت متعدددیپلمات های انگلیسی به شهرهای مختلف ایران خصوصاًقم،تماس با برخی ستاد های انتخاباتی کاندیداها در شهرستانها،حضور فعال دیپلمات های انگلیسی در روز انتخابات در حوزهای مختلف و…که مبین تلاشهای عملی سفارت در روز انتخابات می باشد.
چهارم:به کارگیری گسترده کارمندان محلی از سوی سفارت انگلیس در امرجمع اوری اخبار اطلاعات از سطح شهر وفعالین سیاسی و شرایط اجتماعی در این راستا استخدام و بکارگیری کارمندان با تحصیلات عالی وبینش سیاسی بالا و………..آنهاجهت ارتباط گیری با عناصر دارای دسترسی اطلاعاتی و دریافت تحلیل های اختصاصی ایشان همراه با اطلاعات با ارزش آنان در زمان انتخابات بخشی از تلاش های سفارت بوده است.
پنجم:فعالیت نسبتاًمتمرکز بی بی سی فارسی بر روند انتخابات در ایران در دوره قبل از انتخابات با خطوط القایی:شاداب نبودن انتخابات،فرمایشی بودن انتخابات،تمرکز تخریبی بر سیاست خارجی دولت وتخریب وجبهه دولت….و
ششم:شناسایی عناصر مطلع از طریق برگزاری آزمون
انگلیسیILETS در این روش سفارت انگلیس تلاش کرد تا با شناسایی افراد موثر،زمینه های بهره برداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
هفتم:حضور دیپلمات های انگلیسی سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباط گیری مردم منطقه
هشتم:ایجاد زمینه های جذب افرادی سیاسی-فرهنگی در انگلیس در راستای منافع موردنظر اعضاءسفارت (مانندمهاجرانی وزیرارشادودولت اصلاحات)
نهم:انتشاراخبارکذب در خصوص سیستم شنود تلفن همراه در ایران.
دهم:شرکت کلیه دیپلمات های انگلیس در راهپیمایی ها و تجمعات غیرقانونی پس از انتخابات.
دراین جمع بندی اعترافات حسین رسام دردادگاه رسیدگی به کودتای مخملی با اشاره به سابقه ۵ساله خود در سفارت انگلیس،که وظیفه اصلی خودراجمع آوری اطلاعات واخبار موردنیاز این کشور اعلام کرد.وصدهادلیل دیگر که از حوصله این بحث خارج است.

کارشناس سیاسی:منصور الهی

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب