پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:52:35 - سه شنبه 31 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
منفورترینِ کارها نزد خداوند را از دیدگاه و زبان معصومین(ع)
به گزارش “صبح رابر”در کتاب کافی از عبداللّه‏ بن محمّد به نقل از امام صادق(ع) آمده است که مردی از قبیله خثعم نزد رسول خدا آمد و گفت: منفورترین کار نزد خداوند چیست؟ آن حضرت فرمود: «شرک ورزیدن به خداوند». پرسید: پس از آن چیست؟ فرمود: «بُریدن از خویشان. پرسید: «پس از آن چیست؟ فرمود: […]

به گزارش “صبح رابر”در کتاب کافی از عبداللّه‏ بن محمّد به نقل از امام صادق(ع) آمده است که مردی از قبیله خثعم نزد رسول خدا آمد و گفت: منفورترین کار نزد خداوند چیست؟ آن حضرت فرمود: «شرک ورزیدن به خداوند». پرسید: پس از آن چیست؟ فرمود: «بُریدن از خویشان. پرسید: «پس از آن چیست؟ فرمود: ترک امر به معروف و نهی از منکر”.

امام سجّاد علیه‏‌السلام در دعای بسیار زیبایی که در سجده‏ خود می‌خواندند منفورترین کارها نزد خداوند را اینگونه بیان می‌دارند:” بارالها! اگر تو را نافرمانی کردم، در مورد محبوب‏‌ترین چیزها نزدت، یعنی ایمان به تو، از تو فرمان بردم، و تو را بدین سبب بر من منّت است و مرا بر تو منّتی نیست؛ و در مورد منفورترین چیزها نزدت، یعنی این‏که برایت فرزندی یا شریکی قرار دهم و بخوانم، نافرمانی تو را نکردم؛ و تو را بدین سبب بر من منّتی است و مرا بر تو منّتی نیست”.

رسول خدا(ص) نیز در این باره چنین می‌فرمایند: ” نزد خداوند متعال، هیچ چیز محبوب‏تر از جوان توبه‏‌کار و نزدش هیچ چیز منفورتر از پیری که همچنان گناه می‏‌کند، نیست. در میان نیکی‏‌ها هیچ نیکی‏‌ای نزد خداوند متعال، محبوب‏تر از نیکی‏‌ای که در شب جمعه و یا روز جمعه به جای آورده شود، نیست و در میان گناهان نیزهیچ گناهی نزد خداوند متعال، منفورتر از گناهی که در شب جمعه یا روز جمعه انجام شود، نیست”.

آن حضرت همچنین فرمودند: “هیچ چیز نزد خداوند عزّ وجلّ، منفورتر از بخل و بدخویی نیست که این یک، همان‏گونه که سرکه عسل را تباه می‏‌کند، ایمان را تباه می‏‌کند”.

امام صادق(ع) نیز به نقل از پدرانشان می‌فرمایند: «محبوب‏ترین تسبیح نزد خداوند عزّ وجل، “سُبحه حدیث” و منفورترین سخن نزد خداوند عزّ وجلّ ، “تحریف” است». پرسیدند: «ای رسول خدا! معنای سُبحه حدیث چیست؟».

فرمود: “آن است که انسان، چون درباره آزمندی و باطل دنیا بشنود، غمگین گردد و در آن هنگام، به یاد خدا افتد. تحریف نیز مانند این است که شخص بگوید: من درمانده‏‌ام، دستم نمی‏‌رسد و چیزی ندارم”.

ایشان (امام صادق(ع)) همچنین منفورترین حالتِ بنده نزد خداوند عزّ وجلّ، را هنگامی می‌دانند که شکمش پُر باشد”.

منبع :شفاف

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب