پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:37:27 - چهارشنبه 1 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حمایت ملی از رأی شورای نگهبان
مراجع، گروه‌ها و نامزدهای ثبت‌نام کرده بر تبعیت بی‌چون و چرا از شورای نگهبان تأکید کردند به گزارش“صبح رابر“سرانجام با پایان یافتن موعد قانونی بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان، این شورا اسامی احراز صلاحیت شدگان را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد. وزارت کشور نیز این اسامی را امروز از طریق رسانه‌های عمومی […]

مراجع، گروه‌ها و نامزدهای ثبت‌نام کرده بر تبعیت بی‌چون و چرا از شورای نگهبان تأکید کردند

به گزارش“صبح رابر“سرانجام با پایان یافتن موعد قانونی بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان، این شورا اسامی احراز صلاحیت شدگان را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد. وزارت کشور نیز این اسامی را امروز از طریق رسانه‌های عمومی اعلام خواهد کرد و پس از این اعلام است که کاندیداهای معترض این اجازه را دارند که از طریق مراجع قانونی نسبت به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض کنند.

اما تا آخرین لحظاتی که این گزارش توسط خبرنگار روزنامه جوان در حال تنظیم بود، بر اساس گزارش‌های غیر رسمی از میان ۶۸۶ نفری که برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری کاندیداتوری خود را اعلام و ثبت نام کردند، تنها هشت نفر توانستند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و صلاحیت‌های لازم را برای حضور در انتخابات احراز کنند. بر این اساس آقایان غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی از ائتلاف سه گانه اصولگرایان، آقایان حسن روحانی و محمدرضا عارف از جریان اصلاح‌طلبی و آقایان سعید جلیلی با گرایش‌های اصولگرایانه و محمد غرضی با گرایش‌های نزدیک به طیف کارگزاران به صورت مستقل موفق به قبولی در آزمون احراز صلاحیت شورای نگهبان شده‌اند.

لزوم تمکین به نظر شورای نگهبان

اما در این بین، افکار عمومی پیش از آنکه چشم انتظار دانستن نام‌های احراز صلاحیت‌شدگان باشد، چشم‌انتظار دیدن واکنش کاندیداهای احراز صلاحیت نشده، به این خبر است؛ موضوعی که می‌تواند بیان‌کننده پایبندی یا عدم پایبندی آنان به قانون باشد. قانونی که بر اساسش خود را به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری معرفی کرده بودند. البته این موضوع در حالی است که قانون این اجازه را به کاندیداهای احراز صلاحیت نشده داده است که از کانال‌های قانونی به این موضوع اعتراض کنند و پیگیر حقوق قانونی خود باشند. اما این چشم انتظاری برای مشاهده واکنش کاندیداها در حالی است که تمامی آنها در روزی که برای ثبت نام به وزارت کشور آمده بودند، در گفت‌وگو با خبرنگاران بر رعایت قانون توسط همگی از جمله خودشان تأکید کرده بودند. در ادامه پاسخ برخی از کاندیداها به این سؤال که اگر صلاحیت شما توسط شورای نگهبان احراز نشد، آیا به این نظر پایبند هستید یا خیر، چنین است:
هاشمی رفسنجانی: این قانون است و باید به قانون احترام بگذاریم.

اسفندیار رحیم مشایی: همه کسانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، بر اساس قانون می‌آیند و همه موظفند بر اساس قانون عمل کنند.

علی اکبر ولایتی: تصمیم شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و هر تصمیمی گرفت، برای ما مورد تبعیت است.
محمدباقر قالیباف: در هر زمان و هر مکان باید به قانون پایبند بود.

سعید جلیلی: بدیهی است که به نظر شورای نگهبان درباره صلاحیتم تمکین می‌کنم.

غلامعلی حداد عادل: اگر شورای نگهبان درباره بنده هر نظری بدهد، بنده جز از همان طریقی که در قانون یش بینی شده، عمل نخواهم کرد.

حسن روحانی: وظیفه همه ماست که به قانون احترام بگذاریم و به قانون عمل کنیم.
محمد سعیدی‌کیا: به شورای نگهبان احترام می‌گذارم و هرچه تصمیم بگیرد، عمل می‌کنم.

طهماسب مظاهری: نه در دوره انتخابات بلکه باید در کلیه مراحل همیشه به قانون پایبند باشیم.

محمدرضا عارف: قانون اساسی این جایگاه را به شورای نگهبان داده است و من هم قطعاً عمل می‌کنم.

محسن رضایی:‌من همیشه تمکین به نظرات شورای نگهبان را قبول داشتم.

محمد شریعتمداری: رجل سیاسی و مذهبی در کشور باید ملتزم به قانون باشد و طبیعی است، رأی شورای نگهبان به این دلایل حجت است.

منوچهر متکی: آنچه شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت نامزدی مطرح می‌کند ملاک عمل خواهد بود.
علیرضا زاکانی:‌ شورای نگهبان فصل‌الخطاب است.

مسعود پزشکیان: بالاخره شعار ما قانون است و طبیعتاً هرچه قانون بخواهد باید سر خم کنیم.
مصطفی کواکبیان: به هر دلیلی شورای نگهبان تصمیم به رد صلاحیت من بگیرد ما تابع تصمیم شورای نگهبان هستیم.

حسن سبحانی: هر تصمیمی را که نهاد قانونی تصمیم‌گیر در مورد صلاحیت داوطلبان می‌گیرد قانوناً قبول می‌کنم و به آن احترام می‌گذارم.

علی فلاحیان: اعضای شورای نگهبان را انسان‌هایی متعهد، عادل و با سواد می‌دانم، بنابراین به نظر آنها احترام می‌گذارم. تمام این‌ها گفته‌هایی از کاندیداها در خصوص تمکین به رأی شورای نگهبان بود که در هنگام ثبت‌نام توسط ضبط صوت و دوربین‌های فیلمبرداری شبکه‌های مختلف ثبت و ضبط شد و باید منتظر ماند و دید که آیا تمامی کاندیداها به گفته‌های خود عمل می‌کنند؟

توصیه علما و دلسوزان نظام به رعایت قانون

در همین حال، با فرا رسیدن زمان اعلام اسامی کاندیداهای نهایی احراز صلاحیت شده، تعدادی از علما و دلسوزان نظام نیز کاندیداها و هواداران آنها را به رعایت قانون و تکمین به نظر شورای نگهبان دعوت کرده‌اند. در همین خصوص آیت‌الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، در جمع گروهی از فرماندهان سپاه اظهار کرد: تنها با بیان ولایی بودن کارها درست نمی‌شوند؛ بسیاری از افراد هستند که گمان می‌کنند اگر بگویند ولایت، جمهوری اسلامی و نظام را قبول دارند تمام اعمالشان قبول خواهد بود. وی افزود: اینگونه نیست که بدون آزمایش و مشاهده عملکردها بتوان گفت اعمال آدمی مورد قبول واقع می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به پایان مهلت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: همه نامزدها و گروه‌ها باید به رأی این شورا که بر اساس قانون اساسی اعلام نظر می‌کند تمکین کنند تا آبروی نظام حفظ شود.

همچنین آیت‌الله عباس کعبی عضو سابق شورای نگهبان و از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فصل‌الخطاب بودن شورای نگهبان، تصریح کرد: در نظام سیاسی اسلام، مشروعیت قوای سه‌گانه و همه نهادی عمومی نظام ناشی از ولایت فقیه است، چراکه ولی فقیه حجت شرعی و قانونی است و برای همگان فصل‌الخطاب است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بحث بررسی صلاحیت‌ها همگان را به تمکین از شورای نگهبان فراخواندند، اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان افرادی عادل و پرهیزگار و بصیر هستند که در امر بررسی صلاحیت‌ها، تنها به قانون عمل می‌کند.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: در عمل به قانون همه سود می‌برند؛ مردم، نظام و کاندیدا نفع‌شان تنها در تمکین به قانون است. سیدمرتضی بختیاری وزیر دادگستری و قائم مقام هیئت مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: پایبندی به قانون مایه نجات در همه عرصه‌ها و موفقیت در همه زمینه‌ها خواهد بود. وی بر همین اساس اعلام کرد: کاندیداهایی که صلاحیت‌شان تأیید می‌شود برای طی مراحل قانونی اقدام کرده و پس از ابلاغ رسمی وزارت کشور، فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان آغاز می‌شود.

بختیاری تصریح کرد: انتظار همه مردم، مقام معظم رهبری و قانونگذار از کسانی که به هر دلیلی صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان احراز نمی‌شود این است که قانون را مبنای رفتار و اقدامات خود قرار دهند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب