پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:56:42 - جمعه 3 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا رئیس جمهور باید دارای «توان اجرایی» باشد؟
مسلم است کسانی که به عنوان انتخاب کننده برای مدت چهار سال مدیریت اجرایی کشور را به دست فردی می‌سپارند، در صدد شناخت چهره‌هایی هستند که توان انجام امور اجرایی کشور را داشته باشد.از این رو باید تاکید کرد که شاخصه توانمندی مطالبه اصلی رهبری و مردم از رئیس‌جمهور آینده است به گزارش”صبح رابر” با […]

مسلم است کسانی که به عنوان انتخاب کننده برای مدت چهار سال مدیریت اجرایی کشور را به دست فردی می‌سپارند، در صدد شناخت چهره‌هایی هستند که توان انجام امور اجرایی کشور را داشته باشد.از این رو باید تاکید کرد که شاخصه توانمندی مطالبه اصلی رهبری و مردم از رئیس‌جمهور آینده است

به گزارش”صبح رابر” با نهایی شدن لیست کاندیداهای احراز صلاحیت شده برای حضور در مرحله نهایی رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری این سئوال مطرح است که گزینه اصلح کیست و مردم به کدام کاندیدا اقبال نشان می‌دهند؟ برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد داشتن توان اجرایی و مدیریتی یکی از اولویت‌ها و در واقع مهم‌ترین اولویتی است که مردم برای رئیس‌جمهور آینده لازم می‌بینند.

نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب هم گویای این است که داشتن توان اجرایی لازم از جایگاه مهمی برخوردار است و ایشان بر این ویژگی تاکید زیادی داشته‌اند. داشتن توان اجرایی از آن روی ضروری است که کشور با مشکلات زیادی روبه‌روست و برای عبور از این مشکلات به رئیس‌جمهوری با توان اجرایی بالا نیازمندیم. البته همگان بر این موضوع یعنی رئیس‌جمهور با توان اجرایی بالا تاکید دارند اما مساله مهم‌تر این است که چه کسی مدیر توانمند اجرایی است؟ برای پی بردن به پاسخ این سئوال توان اجرایی کاندیداها براساس سوابق گذشته آنان قابل سنجش است و با این مکانیسم می‌توان به راهکاری عملیاتی برای معلوم کردن توان هر کاندیدا پی برد.

با نهایی شدن احراز صلاحیت‌هاو نهایی شدن نام ۸ چهره برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، مردم نیز وارد مرحله انتخاب فرد اصلح برای پست مدیریت اجرایی شده‌اند. در این میان توجه به توان اجرایی کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور آینده شود، اهمیت زیادی دارد چرا که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در نوزدهم دی ماه در جمع مردم قم به شاخصه‌های یک رئیس‌جمهور مطلوب اشاره کرده‌اند و یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌ها را داشتن «توان اجرایی»نام برده‌اند و افزودند: «اداره مملکت، کار اجرایی کوچکی نیست بلکه کار سنگینی است که بر دوش مجریان سطح بالا قرار می‌گیرد بنابراین کسانی به میدان نامزدی بیایند که این توانایی را در خود احساس می‌کنند و کار اجرایی را بلدند.»ایشان در همین زمینه فرمودند: «ممکن است کسانی که در سطوح دیگری کار می‌کنند بعضا تشخیص ندهند که اداره کشور چقدر بار سنگینی است بنابراین اشخاصی نامزد شوند که توان انجام دادن این وظیفه را در خود می‌بینند.»

مسلم است کسانی که به عنوان انتخاب کننده برای مدت چهار سال مدیریت اجرایی کشور را به دست فردی می‌سپارند، در صدد شناخت چهره‌هایی هستند که توان انجام امور اجرایی کشور را داشته باشد.از این رو باید تاکید کرد که شاخصه توانمندی مطالبه اصلی رهبری و مردم از رئیس‌جمهور آینده است.

کارشناسان تاکید می‌کنند این روزها شرایط کشور به گونه‌ای است که تنها یک کاندیدای توانمند می‌تواند مشکلات کشور را مرتفع کند.گرچه نامزد‌های انتخاباتی نیز بر این موضوع تاکید دارند اما خارج شدن این مهم از حالت شعاری و جامه عمل پوشاندن به آن نیازمند فردی است که کارنامه و سابقه اجرایی مناسبی داشته باشد تا افراد بتوانند با استناد به آن از وی حمایت کرده و او را به عنوان مدیر اجرایی کشور انتخاب کنند. در واقع سوال این است چگونه می‌توان در میان شعارهایی که تمام کاندیداها سر می‌دهند، پی برد کدام یک از توان اجرایی بالایی برخورداند؟

چرا کار اجرایی؟

محمد فیروزی، عضو کمیسیون عمران بر این عقیده است یکی از امتیازاتی که می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی جامعه موثر باشد وجود مدیری با توان اجرایی بالا است که در واقع قدرت رفع مشکلات مردم را داشته باشد.او تاکید دارد: فردی پرانرژی و باتجربه در حیطه اجرایی می‌تواند از پتانسیل‌های جامعه استفاده کند و اهداف نظام را به پیش ببرد.

فردی که سابقه درخشانی در کارنامه خود دارد و به نوعی کار اجرایی را در کارنامه خود داشته است می‌تواند مدیری توانمند در امور اجرایی کشور باشد.فیروزی ادامه می‌دهد: وجود برخی از افراد که در حوزه اجرایی کلان کشور نبوده‌اند نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور با قدرت و با مدیریت که نیازهای کشور را برآورده کند پذیرفته شود.این نکته‌ای است که مردم هم در انتخاب اصلح،جزو شاخصه‌های خود قرار می‌دهند.زمانی‌که یک مدیر دولت،علاقه و نشاط را پشتوانه کار خود قرار می‌دهد می‌تواند این علاقه را به مدیران خود تسری دهد و خلاقیت را وارد عرصه مدیریت خود کند.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که یک مدیر توانمند و قانونمدار که از پتانسیل‌ها به خوبی سود می‌برد یک تکیه گاه خوب به نام خرد جمعی و استفاده از فکر دیگران را با خود همراه می‌کند. نهایتا با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان مشکلات کلان‌تر را رفع کرد.برنامه‌ریزی بر اساس منابع و ظرفیت‌های موجود می تواند در عبور از تحریم‌های اتفاق افتاده علیه ایران موثر باشد و امیدها را به جامعه ایران برگرداند.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تاکید دارد که ازآنجایی‌که ما بیان می‌کنیم،رئیس‌جمهور، رئیس قوه مجریه است بنابراین یک وجه عملیاتی و اجرایی را جزئی از خصایص رئیس‌جمهور فرض می‌کنیم. وجود یک کاریزمای اجرایی در مدیریت دولت بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد چراکه همکاران و تیم اجرایی کشور با وی همراه شده و هم عرض او حرکت می‌کنند و این ویژگی رئیس‌جمهور می‌تواند موجب تعاملات لازم و مثبت بشود.

تعهد در عین تخصص

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس بر این عقیده است که تنها سخن گفتن از برنامه مهم نیست چرا که در مقام سخن همه ادعا دارند و عنوان می‌کنند که می‌توانند به وعده‌ها عمل کنند.مهم این است که بدانیم فردی را که انتخاب می‌کنیم آیا واقعا توان اجرایی دارد یا خیر؟ برای دست‌یابی به این مهم باید به کارنامه افراد رجوع کرد.باید دید که آیا فرد در زمانی که کشور به حضورش نیاز داشته است توانسته دین خود را به کشور و انقلاب ادا کند.

 آیا توانسته بعد از پیروزی انقلاب و بعد از دوران جنگ به عنوان فردی توانمند و با همان تعهدی که نسبت به انقلاب و کشور داشته در سمت‌های مدیریتی کشور را به سوی پیشرفت سوق بدهد؟ پیرموذن عنوان می‌کند که برای یک انتخاب اصلح باید به توان اجرایی فرد و سابقه او در این موضوع توجه کرد.کشور در شرایط خاصی قرار دارد فشارهای خارجی از یکسو و بی‌توجهی به تولید داخلی و رکود اقتصادی از سوی دیگر مردم را تحت فشار قرار داده است، از این رو باید فردی را انتخاب کنیم که با توجه به کارنامه‌اش بدانیم او توان این را دارد که بی‌توجه به مقام و منصب و با تکیه به نیروهای انقلابی و جهادی و با تعهد اخلاقی به آرمانهای انقلاب، کشور را از بحران‌ها نجات می‌دهد.

ندیمی نیز بر این موضوع تاکید دارد، اینکه فردی ادعا کند، کافی نیست، بلکه باید گذشته آن موید این باشد که وی در بحث توان اجرایی حرفی برای گفتن دارد.این ازآن جهت اهمیت می‌یابد که مدیریت دولت فقط مربوط به یک بخش از حکومت نیست بلکه همه امور را تحت مدیریت خود دارد، پس انتظار می‌رود در مسئله اجرایی پیشقراول واطمینان پذیر عمل کند.در تعریف قرآن از مدیر به سه عامل اشاره شده است.یک مسئله، بعد دانش و آگاهی مدیر است، دوم امین و متعهد بودن و سوم قوی بودن، قوی بودن البته هم اشاره به قدرت روحی و هم قدرت جسمی دارد.

او بر این عقیده است، یک رئیس جمهور باید در عین داشتن علم و توان مدیریت، متعهد و تعامل پذیر نیز باشد و در نهایت این تعامل خوب به بهتر اجرا شدن وظایف می‌انجامد.کسی که متعهد باشد می‌تواند گفتمان انقلاب را به پیش ببرد.مدیریت با برنامه‌ریزی عجین است و برای برنامه‌ریزی لازم است که از تمام نیازهای جامعه آگاه باشیم چه مسائل داخلی از جمله معیشت و ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و تولید و چه مسائل دیپلماسی و مسائل مرتبط با اقتصاد بین‌المللی.زمانی‌که رئیس‌جمهور آگاه باشد می‌تواند برنامه‌هایی را تبیین کند تا با رفع شدن مسائل داخلی کشوری قوی را داشته باشیم که به پشتوانه‌آن بتواند تحریم‌ها و مسائل دیگر را هموارتر کند.این روند نیازمند رئیس دولتی با صلابت و سلامت است.نشاط کاری رئیس دولت در واقع منجر به انتقال انرژی و هم افزایی به همکاران و موجب حرکت رو به جلو خواهد شد.نه اینکه مدیری در این سطح دغدغه‌ای نداشته باشد،قطعا استرس‌های فراوانی در این سمت وجوددارد اما باید که رنج‌ها در قلب باشد و شادی‌ها در چهره.این البته قدرت روحی بالایی را می‌طلبد.

غلامرضا کاتب، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به این موضوع اشاره می‌کند که آنچه می‌تواند توانمندی افراد را نشان بدهد عملکرد دوران مسئولیت این افراد است و راه تشخیص این مهم آن است که بدانیم سابقه فعالیت گذشته این افراد چگونه است و آیا توانسته‌اند در کارنامه گذشته خود این مهم را به اثبات برسانند و عملکرد مثبتی از خود بر جای گذاشته اند؟با بررسی این مسئله می‌توان فهمید که این فرد توان اداره امور اجرایی کشور را دارد و می‌تواند به عنوان یک رئیس‌جمهور فعالیت بکند. از این رو باید تاکید کرد که شعار دادن مهم نیست آنچه به واقعیت می‌پیوندد عملکرد فرد در گذشته است. همه گفتارها زیبایی دارند ولی آنچه مهم است عملکرد زیباست، نه گفتار زیبا.

منبع:شفاف

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب