پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:46:01 - دوشنبه 6 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گام بلند شورای نگهبان در خلق حماسه سیاسی
به گزارش”صبح رابر”با توجه به شعار سال و مشخص شدن اولویت‌های ملت، کشور و نظام در سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مظهر حماسه سیاسی، بیش از پیش در کانون توجهات قرار گرفت. چیستی حماسه سیاسی، چرایی حماسه سیاسی و چگونگی خلق حماسه سیاسی،‌سه سؤال اصلی […]

به گزارش”صبح رابر”با توجه به شعار سال و مشخص شدن اولویت‌های ملت، کشور و نظام در سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مظهر حماسه سیاسی، بیش از پیش در کانون توجهات قرار گرفت. چیستی حماسه سیاسی، چرایی حماسه سیاسی و چگونگی خلق حماسه سیاسی،‌سه سؤال اصلی بود که از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران برای تبیین شعار سال مورد توجه قرار گرفت. در مسیر تبیین شعار سال، شاخص‌ها و ویژگی‌های یک انتخابات حماسی، از جمله موضوعات مهمی بود که هر یک از گروه‌های سیاسی از منظر خود به برجسته‌سازی آن روی آوردند. برخی شاخص‌ مشارکت گسترده و فراگیر مردم را به عنوان شاخص اصلی یک انتخابات حماسی دانسته و برای تحقق آن، رقابتی شدن حداکثری با حضور تمامی سلایق را، تنها راه تحقق این حماسه معرفی کردند.

برخی بر شاخص‌ نتیجه‌ انتخابات تمرکز کرده و یک انتخابات حماسی را، انتخاباتی دانستند که نتیجه آن مطلوب آنان باشد. گروهی نیز بر شاخص‌ سلامت انتخابات تأکید کرده و انتخاباتی را حماسی دانستند که از سلامت برخوردار باشد و از ویژگی‌ آزاد بودن برخوردار باشد. اما از منظر مقام معظم رهبری،‌ انتخابات حماسی دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها بوده که از دیدگاه معظم‌له چهار کلیدواژه مشارکت گسترده،‌سلامت، امنیت و نتیجه مطلوب برای کشور، این انتخابات حماسی را توصیف می‌کند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، قانون‌گرایی و عمل به قانون از سوی همگان را،‌ مهم‌ترین عامل برای خلق حماسه سیاسی مورد توجه قرار داده و ریشه حوادث سال ۱۳۸۸ را در قانون‌گریزی و عدم تمکین گروهی به قانون اعلام فرمودند. مردم ایران به همراه نظام و جریان‌های سیاسی،‌ در عرصه‌ای باید خلق حماسه سیاسی نمایند که در آن دشمنان نیز با مجموعه‌ای از اقدامات،‌تلاش می‌کنند تا چنین حماسه‌ای خلق نگردد. دشمنان در چنین صحنه‌ای آنگاه موفق به پیاده‌سازی برنامه‌ها و نقشه‌های شوم خود می‌گردند‌ که در داخل کشور، قانون از سوی کسانی مورد بی‌توجهی قرار گیرد و دشمنان از همین فرصت برای نفوذ استفاده کنند.

اولین گام بلند قانون‌گرایی در مسیر خلق حماسه سیاسی از سوی نهاد شورای نگهبان با شجاعت و صلابت برداشته شد. دشمنان با چندین ماه کار شبانه‌روزی، فضایی را ایجاد کرده بودند تا با از کار انداختن این شورا، عرصه‌ انتخابات را به صحنه چالش‌های درونی کشور تبدیل کنند و بی‌ثبات‌سازی در ایران را با تقویت جریان‌های تنش‌ساز نهادینه سازند. بدیهی بود که در این شرایط،‌ تنها راه خنثی‌سازی چنین توطئه‌ای و پیشگیری از پدیدآمدن فتنه‌هایی شبیه آنچه در سال ۱۳۸۸ رخ نموده، عمل به مر قانون در مرحله احراز صلاحیت‌ها بود. این مهم در حالی می‌بایست انجام می‌گرفت که برخی از گروه‌های سیاسی، امیدوار بودند کاندیداهای مورد نظرشان با حکم حکومتی و بر مبنای نوعی مصلحت‌اندیشی، احراز صلاحیت گردند.

برخی از رویه‌ها در گذشته،‌ این افراد و حامیانشان را بسیار امیدوار ساخته بود و دشمنان بیرونی نیز برای پیاده‌سازی نقشه‌های شوم خود، در کمین نشسته بودند. در این هنگامه بود که با اعلام اسامی نامزد‌های احرازصلاحیت شده، همگان دریافتند که دوران مصلحت‌اندیشی و گرفتن صلاحیت با حکم حکومتی گذشته و شورای نگهبان برای خلق حماسه سیاسی، اولین گام بلند را شجاعانه و بدون هیچ‌گونه ترسی از جوسازی‌ها و بداخلاقی‌ها برداشت. این اقدام شورای نگهبان در صورتی انجام گرفت که برخی از گروه‌های سیاسی، هرگز انتظار آن را نداشتند و خود را برای ورود به عرصه رقابت‌ها و در نهایت برای نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری آماده کرده بودند. برخی از این افراد،‌نشستن روی صندلی ریاست جمهوری را به عنوان یک حق مسلم و قطعی خود پنداشته و بر همین اساس ردصلاحیت خود را نوعی ظلم به خویش ارزیابی می‌کنند.

اهمیت و ارزش کار شورای نگهبان در خلق حماسه سیاسی، آنگاه بیشتر برجستگی پیدا می‌کند که به دلایل محکوم کردن این شورا از سوی غربی‌ها و خصوصاً امریکایی‌ها توجه کنیم. غربی‌ها به چه کسانی امید بسته بودند چرا غربی‌ها از آمدن افرادی به عرصه انتخابات خوشحال شده و با اعلام عدم احراز صلاحیت‌های آنان، ناراحت و ناامید شدند؟ بنابر این حرکت حماسی در انتخابات،‌آن حرکتی است که دشمن را ناراحت و عصبانی کند و در نقطه مقابل، حرکت ضدحماسی آن است که دشمنان را خوشحال نماید. با این وصف، ارزش کار شورای نگهبان، بسیار بالا بوده و در خلق حماسه از اولین گام‌های بلند و مؤثر شناخته می‌شود.

دکتر یدالله جوانی


تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب