پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:03:26 - جمعه 31 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چگونه اقتصاد مقاومتی را ترویج کنید؟/دو گام اصلی در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی
تحریم ها و اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به گزارش”صبح رابر”در مورد انواع مختلف تحریم‌های تجاری و مالی و اطلاعاتی که دشمن در مورد ما اعمال می‌کند، سخن بسیار گفته شده است. اما ما باید ناظر به جایگاه و شیوه‌ی نقش آفرینی‌مان در این جهاد اقتصادی بیندیشیم. به تعبیر امام خامنه‌ای: «شرط اوّلِ جهاد این […]

تحریم ها و اقتصاد مقاومتی و تولید ملی

به گزارش”صبح رابر”در مورد انواع مختلف تحریم‌های تجاری و مالی و اطلاعاتی که دشمن در مورد ما اعمال می‌کند، سخن بسیار گفته شده است. اما ما باید ناظر به جایگاه و شیوه‌ی نقش آفرینی‌مان در این جهاد اقتصادی بیندیشیم. به تعبیر امام خامنه‌ای:

«شرط اوّلِ جهاد این است که در آن، تلاش و کوشش باشد و شرط دومش این که، در مقابل دشمن‏ صورت گیرد».
بیانات امام خامنه ای در جمع فرماندهان لشکر ۲۷ محمّد رسول اللّه (ص) ۲۰/ ۰۳/ ۱۳۷۵

هر تحول و اقدام ملی در صورت مردمی شدن توانایی ماندن و به موفقیت رسیدن جدی دارد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب:

«مسئله‌ى اصلى ما، مسئله‌ى مردم است؛ حضور مردم، میل مردم، اراده‌ى مردم، عزم راسخ مردم. این را باید عرض کنیم؛ در همه‌ى تحولات و جنبش‌هاى گوناگون اجتماعى بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است. یعنى گسترش یک تحول، گسترش یک فکر، گسترش نفوذ یک مصلح اجتماعى، وابسته‌ى به این است که با مردم چقدر ارتباط داشته باشد. هرچه ارتباط او و آن جریان و آن جنبش و آن تحول با مردم بیشتر باشد، امکان موفقیت او بیشتر است؛ اگر از مردم منقطع شد، دیرى نخواهد پائید، کارى نخواهد کرد.»
بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه؛ ۱۳۹۰/۰۷/۲۰

در این‌جا نقش بسیج و مجموعه‌های مردمی در این اقدام بزرگ اهمیت جدی می‌یابد، در ادامه تلاش می‌شود بعضی راهکارهای نقش‌آفرینی مجموعه‌های مردمی و پایگاه‌های بسیج در اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

وظایف اصلی تشکل ها حول تولید ملی:

گفتمان سازی کلان:
گفتمان‌سازی و توجیه بچه‌های اصلی پایگاه و مسجد و هیئت و… با برگزاری جلساتی درباره مورد اقتصاد مقاومتی با دعوت از اساتید یا بازخوانی صحبت‌های رهبری در این مورد و… برای تهییج آن‌ها به نقش آفرینی. این‌کار می‌تواند با پخش سخنرانی‌هایی از سعید قاسمی و… در همین مورد همراه شود.

فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی با دومحور اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تولید داخلی:

  • می‌توان با استفاده از طرح‌هایی که در پایگاه‌هایی مثل ایام، پوسترهای عاشورایی، بخش اقتصاد مقاومتی تریبون مستضفین  محتواهایی آماده کرد و در مکان‌های عمومی پر رفت و آمد مثل مسجد، صف‌های نانوایی، شیشه‌ی مغازه‌های پر رفت و آمد و… نصب کرد.

  • می‌توان یک سری از افراد مؤثّر بر فرهنگ عمومی مثلاً ائمه‌ی جماعت، مداح‌ها، ائمه جمعه، و… را برای تذکر دادن مطلب توجیه کرد.

  • می‌توان تیم‌هایی را برای دعوت مردم به مصرف کالاهای داخلی به صورت جمعی در ساعت‌ها و روزهای مشخصی از هفته به فروشگاه‌های بزرگ فرستاد تا با دادن بروشورها و صحبت با مردم، مردم را به استفاده از کالای داخلی توصیه کنند.

  • کالاهای صهیونیستی متهمان ردیف اول برای اخراج از کشور هستند. که در چنین شرایطی دست گذاشتن روی آن ها مؤثرتر است. از این سایت معتبرترین لیست کالاهای صهیونیستی قابل دست‌یابی است.

  • طبیعتاً در کل این حرکت و این مورد خاص ابتدا باید بر کالاهای مصرفی و لوکس و هم‌چنین کالاهایی که مشابه داخلی ترجیحاً با کیفیت دارند، تمرکز کرد.

  • پی‌گیری و تذکر دادن به استفاده از کالاهای داخلی در نهادهای مسئول در مناطق از طریق نامه زدن، صحبت با مسئولین، یا دعوت آن‌ها به مسجد یا پایگاه برای برگزاری نشست صمیمانه.

  • تقدیر از ادارات و کسبه‌ی استفاده کننده از محصولات خوب داخلی، در مسجد و پارچه زدن در محل و… که مثلاً از فلان مغازه به علت فروش محصولات ایرانی تشکر می‌شود. این کار می‌تواند با مراجعه‌ی عمومی برای خرید، گل دادن دسته جمعی و… صورت بپذیرد.

  • به راه انداختن بازارچه‌ی محصولات مرغوب داخلی در محل به صورت نمادین مثلاً دم عید یا آغاز سال تحصیلی (نمونه‌هایی از این محصولات در وبلاگ تولید میهن قابل دست‌یابی است.)

  • نصب مطالب مربوط به حرکت های علما برای استقلال و تولید ملی مثل شرکت اسلامیه حاج آقا نور الله و…. که در سایت تریبون و ایام و… قابل دست‌یابی است.

  • اعتراض و درخواست برداشتن تبلیغات خارجی در محل از مسئولین مربوطه

  • صحبت کردن با فروشگاه‌های محل برای عدم گذاشتن تبلیغات کالاهای خارجی و تقدیر از کسانی که چنین کاری می‌کنند در مسجد، به صورت نمادین، یا رفتن دسته جمعی از مسجد محل برای خرید از آن‌جا و…

فرهنگ سازی مقابله با اسراف

  • انجام حرکت های مشابه فرهنگ‌سازی مصرف تولید داخل

  • برگزاری جلسه‌ی پاسخ‌گویی با حضور مسئولان محلی در مسجد حول اسراف‌های صورت گرفته (مجمع مطلبه‌ی مردمی مشهد مقدس نمونه‌هایی از این دست بسیار داشته است.)

  • ایجاد بازارچه‌های اجناس دست دوم در محل با دعوت از مردم برای آوردن اجناس‌شان برای فروش و کارشناسی چند نفر از بسیجی‌های فنی یا کسبه‌ی معتمد محل برای قیمت‌گذاری

  • برگزاری کارگاه‌های اموزشی صرفه‌جویی در مصارف خانوار به ویژه برای خانم‌ها (می‌توانید این کار با صحبت با جلسات معمول خانم‌ها در منطقه و سخنران‌ها یا برگزارکنندگانش صورت بگیرد)

  • برگزاری مسابقه‌ی ابتکارات در صرفهءجویی در خانواده‌‌ها و کسبه (برای درگیر کردن مدارس می‌توان با صحبت با مدیر مدرسه یا امور تربیتی و بسیج مدرسه و… بخشی از این کار را به صورت مسابقه‌ی ایده در مدارس برگزار کرد.)

  • تقدیر از کسبه و مسئولینی که برای صرفه‌جویی کاری می‌کنند

  • کاستن از زرق و برق‌ها و اسراف‌ها در کارهای بسیج به گونه‌ی محسوسی که برای مردم قابل فهم باشد، مثلاً در مدل تبلیغات و… و رفتن به سمت تبلیغات ساده‌تر (حتی می‌توان ذکر کرد هدف، صرفه‌جویی برای کمک به به اقتصاد مقاومتی است.)

  • مطالبه از مسئولین برای اولویت‌گذاری درست و عدم اسراف و فرهنگ‌سازی در مردم در موارد مورد توجه مثلاً چرا در این شرایط قراردادهای کلان مربیان خارجی و پاداش های کلان بازیکنان و ورزشکاران و خرید امتیاز پخش مسابقات ورزشی و صداوسیما و… محوریت داشته باشد. این کار و اسراف‌های مشابه می‌تواند با امضای تومار و هماهنگی عمومی برای تماس با روابط عمومی نهادهای مربوطه مثل صدا و سیما صورت بپذیرد.

فرهنگ‌سازی مقاومت

  • مهم‌ترین مسأله ایجاد روحیه امید و طرد یأس و ناامیدی و بدبینی و ذیل آن تأکید بر منطقی بودن و عملی بودن حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد داخلی است. هم‌چنین باید مردم و مسئولین را توجه داد که همه‌ی مشکلات ما به تحریم و غرب برنمی‌گردد و بخشی از مسائل از سودجویی و احتکار تجار و عدم نظارت یا نظارت ضعیف مسئولان برمی‌گردد.

  • پخش فیلم و برگزاری سخنرانی با موضوع ضرورت مقاومت در مسجد و پارک و …

    برگزاری نمایشگاه پوستر و عکس ما می‌توانیم بر اساس محتوای سایت ایام، پوسترهای عاشورایی، تریبون

    زدن چادر مقاومت (غرفه‌ای برای زدن محصولات پخش سرود و صحبت با مردم) در محل‌‌های پر رفت و آمد محل یا فروشگاه‌های بزرگ و… و صحبت کردن با مردم حول آن

  • برگزاری مسابقه‌ی نقاشی کودکان برای مقاومت و مقابله با آمریکا و ضرورت داشتن انرژی هسته‌ای و هم‌چنین موارد بالا

  • وصل کردن روضه و نوحه و عزاداری‌ و سایر آیین‌ها به مقاومت مقابل استکبار مثل نمونه‌ی دو‌دمه‌های اقتصاد مقاومتی

  • پی‌گیری جملات مسئولین کشورهای متخاصم (اسرائیل و آمریکا و اروپا) و همین‌طور کشورهای دوست در مورد مقاومت مردم ایران و اثر نداشتن تحریم‌ها و نصب آن‌ها در مکان‌های عمومی

  • پی‌گیری فیلم‌های مربوط به موارد گفته شده از سایت‌های ایام و تریبون و مبارز کلیپ و باکری کلیپ و… و توزیع فیلم و بلوتوث آن‌ها در منطقه (جشنواره فیلم عمار هم فیلم‌هایی با موضوع مرتبط دارد که از طریق دبیرخانه‌اش می‌توان گرفت و پخش کرد.)

حمایت از تولید ملی
فرهنگ‌سازی به شیوه‌های گفته شده در بالا برای عدم بردن ثروت مردم به دلالی در بخش‌هایی مثل مسکن و رباخواری و…
برگزاری نمایشگاه کاریکاتورهای مازیار بیژنی در مورد مسکن (موجود روی وبلاگ مازیار بیژنی و سایت مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت و هم چنین کتاب «نیش‌تر» چاپ موسسه خاکریز و شهید شهبازی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت)

مقابله با ایجاد اختلال در بازار

  • فرهنگ‌سازی عدم احتکار با تبلیغ فرستادن برای فروشندگان و رفتن و صحبت کردن با کسبه و بازاریان به وِیژه متخلفین

  • اعلام شماره و درخواست اطلاع دادن از مردم برای معرفی محتکرین و گران‌فروشان و معرفی آن‌ها به مراجع قانونی یا معرفی آنان در مسجد

  • یک راه فرهنگ‌سازی در همه‌ی موارد بالا توزیع پوستر یا بروشور در سر چهارراه‌ها و نقاط پر رفت و آمد پشت یک میز یا در قالب یک غرفه و… است و باز کردن بحث و صحبت با مردم به بهانه‌ی آن است. برای توزیع محصولات می‌توان از انداختن در خانه‌ی مردم، سپردن به لبنیاتی و مغازه‌های پرمراجعه برای گذاشتن در پلاستیک خرید مشتریان و… هم استفاده کرد اما تجربه این است موثرترین شیوه دادن مستقیم و صحبت کردن با مردم است، گاهی هم می‌توان محتواهایی در قطع‌های بزرگ آماده کرد و در نانوایی و مغازه‌های پر رفت و آمد یا حتی مجتمع‌های مسکونی بزرگ با هماهنگی با صاحبان آن در موارد بالا نصب کرد.

  • درخواست از مردم برای معرفی مفسدین اقتصادی و رباخواران و… در محل، و فرستادن محتوا و مراجعه‌ی حضوری برای تذکر در محل.

  • فرهنگ‌سازی برای مصرف تسهیلات بانکی در جای خودش. می‌توان این کار را با تولید بروشور و دادن به بانک‌های محل انجام داد.

  • برگزاری تئاتر با موضوع تلاش دشمن برای به هم ریختن بازار و شایعه پراکنی و… در پارک و مکان‌های عمومی

  • فرستادن پیامک و ایمیل و… به مردم منطقه با شعر، جملات خارجی‌ها مربوط به مقاومت مردم، اعلام دست‌آوردهای کشور و… که می‌توان از منابعی مثل سایت ایام یافت.

پی‌گیری مشکلات مردم منطقه
در شرایط فشار دشمن نیروهایی که دم از مقاومت می‌زنند باید معتمد مردم محل باشند. پی‌گیری مشکلات مردم، گلریزان کردن برای مشکل‌داران، مطالبه‌ی رفع نیازها و مشکلات از مسئولین محلی با نامه‌نگاری و جلسه گذاشتن، بازنشر دادن مشکلات مردم محل در نشریه‌های محلی و…
ایجاد سامانه‌ی معرفی نیازهای محل یا فرصت‌های شغلی محل از طریق وبلاگ محلی یا نشریه‌ی بسیج در مسجد و محل

اعتراض به وجود تبعیض‌ها در عدم تحقق اقتصاد مقاومتی
باید مطالبه از مسئولین درسطح منطقه‌ای صورت بگیرد که بین مسئولین و مردم تبعیضی در اقتصاد مقاومتی نباشد. اولویت نباید صرفا کم کردن حقوق و از کار بی‌کار کردن کارگران و کارمندان خرد باشد، باید مسئولین هم در این مسئله پیش‌گام باشند. این کار می‌‌تواند با امضای طومار و برگزاری جلسه در منطقه و تماس عمومی با راه‌های ارتباطی مسئولین مربوط صورت بپذیرد.

دو گام اصلی در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

برای آنکه اقتصاد مقاومتی به گفتمان برتر کشور تبدیل شود، می‌توان دو گام اساسی را برای آن ترسیم نمود. باید توجه داشت که این دوگام مکمل یکدیگر بوده و یکی از آنها به تنهایی نمی‌تواند رسالت گفتمان‌سازی را انجام دهد.

۱- به طورطبیعی گام اول گفتمان‌سازی،‌ تبیین درست و دقیق اقتصاد مقاومتی است. برای آنکه مفهومی به گفتمان اصلی جامعه تبدیل شود، نیازمند تبیین شدن تمام ابعادش می‌باشد. مرحله تبیین کردن برای ایجاد درکی درست از آن مفهوم در جامعه ضروری است. لذا انجام فعالیت‌هایی که منجر به تبیین شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی می‌شود اهمیت می‌یابد. نکته‌ای که باید گروه‌های دانشجویی به آن توجه داشته باشند این است که به دلیل شرایط خاص کنونی، نباید پتانسیل دانشجویان صرف کارهای موازی و تکراری شود و به عبارت دیگر، چرخ را دوباره اختراع کنند. برای همین لازم است تا هرگروه دانشجویی که تمایل دارد در حوزه تبیین اقتصاد مقاومتی فعالیت کند، اطلاعات مناسبی از فعالیت‌های صورت گرفته در کشور را جمع‌اوری کند و از نتایج آنها مطلع شود تا حداکثر استفاده از آنها را داشته باشد.

در حال حاضر چند همایش برای تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور در حال برگزاری است. یک همایش با همین عنوان در اردیبهشت ماه گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد که بعد از آن دبیرخانه دایمی اقتصاد مقاومتی نیز در این دانشگاه دایر شد. همین دبیرخانه قرار است تا چند ماه آینده همایش دوم خود را درباره اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی برگزار نماید. همچنین یک همایش نیز در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شهر قزوین در حال برگزاری است که تا ۳۰ آذرماه فرصت ارسال مقالات آن است. همایش دیگری نیز در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. به نظر می‌رسد وجود یک سایت مرجع که فعالیت‌های انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی را رصد نماید و به اطلاع مجاهدین این عرصه بگذارد ضروری است.

نکته دیگری که باید گروه‌های دانشجویی فعال در این عرصه به آن توجه داشته باشند، دور شدن از کلیات و کلی گویی است. نباید اقتصاد مقاومتی را در حد یک مفهوم کلی دید. باید تلاش نمود تا آن را به بخش‌های مختلف تقسیم نمود و گام به گام در عرصه تبیین جلو رفت تا به یک نظام مفهومی مناسب رسید. به عبارت دیگر اگر تلاشی برای تبیین می‌خواهد صورت پذیرد نباید در حد مفهوم کلی اقتصاد مقاومتی بماند، بلکه باید به حوزه‌های تحصصی‌تر ورود نماید. مانند کار دبیرخانه اقتصاد مقاومتی که به سمت تبیین این مفهوم در حوزه انرژی حرکت نموده است. حوزه‌های مختلفی است که نیازمند تبیین شدن اقتصاد مقاومتی در آنها می‌باشد. حوزه‌هایی همچون کشاورزی، توسعه منطقه‌ای، مخابرات، فضای مجازی، مسکن و …

۲- گام دوم که اثر مهمی در گفتمان شدن یک مفهوم دارد، مطالبه‌گری از سوی گروه‌های دانشجویی است. اگر گام اول را گروه‌های غیردانشجویی هم می‌توانند انجام دهند، اما این گام تنها از عهده گروه‌های دانشجویی برمی‌آید. در گذشته و طی یادداشتی به این مهم اشاره نموده‌ام. با قاطعیت می‌توان گفت که اگر مطالبه‌گری در اقتصاد مقاومتی صورت نپذیرد،‌ در صحنه واقعی کشور تحولی صورت نخواهد پذیرفت. در نتیجه مطالبه‌گری گامی مهم در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب