پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:00:28 - پنجشنبه 6 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پیروزی ارتش سوریه و نیروهای مردمی در تصرف شهر مهم تلکلخ/اهداف راهبردی ارتش سوریه از عملیات در القصیر
شکست سریع معارضان مسلح و تکفیری سوریه در منطقه القصیر و حومه آن، امواج طوفان‌زده‌ای از یأس و ناامیدی در روح و روان مزدوران دلارهای نفتی و پیروان مکتب تکفیری و وهابیت به وجود آورده است. به گزارش “صبح رابر” در سوریه، این روزها نبرد شهر القصیر و حومه آن، به کانون توجه و اهتمام رسانه‌ها و […]

شکست سریع معارضان مسلح و تکفیری سوریه در منطقه القصیر و حومه آن، امواج طوفان‌زده‌ای از یأس و ناامیدی در روح و روان مزدوران دلارهای نفتی و پیروان مکتب تکفیری و وهابیت به وجود آورده است.
به گزارش “صبح رابر” در سوریه، این روزها نبرد شهر القصیر و حومه آن، به کانون توجه و اهتمام رسانه‌ها و مطبوعات منطقه و جهان تبدیل شده است.
پیروزی ارتش و نیروهای کمیته های مردمی سوریه در نبرد القصیر، محاسبات راهبردی و تاکتیکی معارضان تکفیری، وهابی و حامیان آنها را برهم زد و افق تازه‌ای در مسیر تحولات سوریه و مناطق مرزی با لبنان متولد شد. شکست شتاب‌زده معارضان مسلح سوریه در این منطقه حساس ، امواج طوفان‌زده‌ای از یأس و ناامیدی در روح و روان مزدوران دلارهای نفتی و پیروان مکتب تکفیری و وهابیت به وجود آورد.
«سمیر جعجع» جنگ‌سالار دوران جنگ داخلی لبنان(۱۹۷۵ ـ ۱۹۹۰) که حتی اشک تمساح بر هموطنان و قربانیان بیگناه حمله ارتش صهیونیستی در تابستان ۲۰۰۶ نریخته، اینک برای تحولات و پیامدهای نبردهای القصیر و کشته شدگان جبهه وهابی و تکفیری، اشک حسرت می‌ریزد و فریاد می‌کشد که به داد افراد مسلح سوریه و شهر القصیر برسید.
همچنین شیخک‌هایی مانند «احمد الاسیر» امام مسجد بلال بن الرباح (شهر صیدا) و «سالم الرافعی» که از رهبران تکفیری (شهر طرابلس) و از شاگردان مکتب بن‌لادن، الزرقاوی و عرعور هستند، اخیراً به خاطر شکست بزرگ معارضان مسلح تکفیری، فتوای جهاد داده و گستره و سقف تنش و التهاب در لبنان و جامعه سنی آن تشدید کرده‌اند.
شعاع و دامنه پیروزی نبردهای القصیر حتی برای طراحان و مجریان این عملیات قابل پیش بینی نبوده است. دو اهمیت راهبردی به عنوان هدف و اولویت نظامی برای این عملیات، از سوی فرماندهی ارتش سوریه، تعیین شده بود:
اول: تسلط بر روستاها و مناطق باختری رود العاصی (منطقه ریف القصیر) یک دستاورد راهبردی و نظامی، در سطح آنی و کوتاه مدت محقق خواهد کرد. پیروزی در این عملیات به یگان عملیاتی ارتش سوریه در استان حمص نیز کمک فراوانی خواهد کرد.
دوم: با پیروزی در این عملیات نظامی، ارتش سوریه به یک هدف راهبردی میان مدت،نایل خواهد آمد و آنهم پاسداری از مرزهای خود با لبنان، نابودی کانون‌های حضور سلفی‌های وهابی و تکفیری در منطقه‌ای که با لبنان هم‌مرز است و نیز پایان دادن به تهدیدات جبهه باختری جنگ علیه سوریه(مناطق مرزی سوریه و لبنان).
اهمیت راهبردی منطقه القصیر :
برای ارتش سوریه منطقه و شهر القصیر و حومه آن که از شهرهای مهم استان حمص است و با لبنان هم‌مرز بوده،اهمیت بسزایی دارد. در این راستا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ـ این منطقه در ۲ سال اخیر یکی از کانون‌های تنش و عقبه استراتژیک جبهه غربی جنگ علیه سوریه بوده است. این منطقه یکی از معابر و منافذ مهم ارسال اسلحه به معارضان بوده است.
جریان المستقبل به رهبری سعد حریری و متحدان آن(جعجع،جمیل،جنبلاط و سنیوره)در جبهه ۱۴ مارس با حمایت مالی و تسلیحاتی ریاض و دوحه، در این ۲ سال اخیر حامی و پشتیبان معارضان مسلح و سلفی سوریه بودند و از طریق مرزهای لبنان ـ سوریه سلاح و مواد لجستیکی به داخل سوریه ارسال می‌شد.
۲ـ هدف ارتش سوریه در این عملیات گسترده، تسلط بر این منطقه و گسستن راه امداد رسانی به نیروهای معارضان سوریه است که از منطقه «وادی خالد»(در لبنان) ارسال و از طریق منطقه «تلکلخ» (از شهرهای استان حمص و هم‌مرز با لبنان) به شهر القصیر، می‌رسید.
۳ـ بر اساس برآوردهای ارتش سوریه؛ منطقه القصیر و روستاهای حومه آن کانون حضور و فعالیت بیش از سه هزار نیروی مسلح وابسته به جبهه النصره و دیگر گروه ها و جریان های سلفی تکفیری بوده و به همین خاطر این منطقه عقبه مهم و استراتژیک برای جریان‌های وهابی و تکفیری در مناطق و استان‌هایی مانند دمشق، ریف دمشق، حمص، حماه، لاذقیه و طرطوس می‌باشد.
اهمیت نبرد القصیر از آنجا است که با سقوط روستاهایی مانند «عرجون، القاع، الجوسیه، تل النبی مندو، الغسانیه، کمام، السلومیه و الشومریه» در جنوب دریاچه «قطینه» (در شمال منطقه القصیر)،کل شهر القصیر و حومه آن محاصره کامل می‌شود و راه امداد رسانی از لبنان به داخل سوریه تا حدودی بسته خواهد شد.
آخرین تحولات در این منطقه حاکی است که پیروزی‌های نبردهای خاور رود العاصی، به روند سقوط القصیر شتاب زیادی خواهد داد و منطقه حمص را از لوث نیروهای ویرانگر و فتنه جو پاک خواهد کرد.
ارتش سوریه منطقه القصیر و حومه آن را به محاصره درآورده و پاکسازی آن از وجود افراد مسلح و تکفیری‌ها به زودی به اتمام خواهد رسید.

منبع :خبرگزاری فارس

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب