پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:03:36 - شنبه 8 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جنگ با حقیقت با شعار آزادی بیان
به گزارش“صبح رابر“آزادی بیان یکی از نعمت هایی است که خدای متعال در اختیار انسان ها قرار داده است. اما همیشه غرب با شعار آزادی بیان به اصول انسانی تاخته و به جنگ با حقیقت رفته است. قبل از این در جریان کتاب آیات شیطانی همین حرف را زدند و اکنون در جریان توهین به ساحت […]

به گزارش“صبح رابر“آزادی بیان یکی از نعمت هایی است که خدای متعال در اختیار انسان ها قرار داده است. اما همیشه غرب با شعار آزادی بیان به اصول انسانی تاخته و به جنگ با حقیقت رفته است. قبل از این در جریان کتاب آیات شیطانی همین حرف را زدند و اکنون در جریان توهین به ساحت قدسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم باز هم شعار آزادی بیان سر داده اند.

حرفی که اینها می زنند این است که به جهت آزادی بیان نباید با امثال سلمان رشدی مبارزه کرد! به عبارت دیگر حق آزادی عقیده و بیان اقتضاء می کند هرکس هر چه دوست دارد ابراز کند و  کتاب بنویسد و فیلم درست کند، و دیگران نباید کتاب یا فیلم او را جمع آوری کنند و به جای آن باید در پاسخ او کتاب بنویسند و جواب سوالات و ابهامات او را بدهند!

با توجه به اینکه همه می دانیم توهین با طرح سوال و ابهام  فرق دارد و این کتاب ها و فیلم ها توهین و تمسخر است نه یک مقاله علمی که ارزش جواب دادن داشته باشد به نکته ای درباره آزادی بیان اشاره می کنیم؛

آزادی بیان مثل سایر آزادی ها، قلمرو مشخص و معینی دارد و کسانی که فلسفه آزادی بیان را ترسیم کرده اند هیچ گاه آزادی را بدون مسئولیت معرفی نکرده اند و هیچ عقل سلیمی، آزادی را با رهایی یکی ندانسته است.

آیت الله جوادی آملی در این باره فرموده اند: اصولا انسان یک موجود محدود است و تمام اوصاف کمالی او؛ از قبیل: حیات، علم، قدرت، اراده و مانند آن متناهی هستند. ممکن نیست که اصل وجود بشر متناهی باشد و آزادی او که از اوصاف اوست و در اصل تحقق، تابع هستی اوست غیر محدود باشد. بنابراین حتما آزادی های انسان از جمله آزادی بیان او محدود و مشروط و مقید است.
(فلسفه حقوق بشر صفحه۹)

یادداشت  عباس ذوالقدری

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب