پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:15:02 - چهارشنبه 19 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کودتای نوژه چگونه کشف و ختثی شد
کودتایی که طی آن قرار بود با همکاری فرماندهان سابق ارتش شاهنشاهی ، نیروهای ساواک ، گروه‌های ضد انقلاب ، متحدین آمریکا در منطقه و به مدد کمک‌های مالی، نظامی و فنی آمریکا جمهوری اسلامی ساقط و بختیار آخرین نخست وزیر رژیم سابق به قدرت بازگردد کشف و خنثی شد. به گزارش”صبح رابر”رخدادهای۱۸ تیر ۱۳۵۹ چکیده […]

کودتایی که طی آن قرار بود با همکاری فرماندهان سابق ارتش شاهنشاهی ، نیروهای ساواک ، گروه‌های ضد انقلاب ، متحدین آمریکا در منطقه و به مدد کمک‌های مالی، نظامی و فنی آمریکا جمهوری اسلامی ساقط و بختیار آخرین نخست وزیر رژیم سابق به قدرت بازگردد کشف و خنثی شد.

به گزارش”صبح رابر”رخدادهای۱۸ تیر ۱۳۵۹

چکیده :

·    کودتایی که طی آن قرار بود با همکاری فرماندهان سابق ارتش شاهنشاهی ، نیروهای ساواک ، گروه های ضد انقلاب ، متحدین آمریکا در منطقه و به مدد کمک های مالی ، نظامی و فنی آمریکا جمهوری اسلامی ساقط و بختیار آخرین نخست وزیر رژیم سابق به قدرت بازگردد کشف و خنثی شد .

·    دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای تاکید کردنداسلام سازمان مجاهدین خلق [منافقین ] در متن جریان اسلامی امت اسلام نیست ،اسلام این سازمان در عمق و ریشه چیزی جز مارکسیسم نیست .

·    ارگان حزب توده اعلام کرد : ناتو ۹ میلیون دلار به بهانه دفاع از خلق کرد در اختیار عبدالرحمن قاسملو قرار داده است .

·    پس از مدتها که واحد های لشکر ۶۴ ارومیه و ژاندارمری بلندی هایاطراف اشنویه را در تصرف داشتند اطلاع رسید که افراد ژاندارمری جمهوریاسلامی ایران با پشتیبانی ستون های لشکر ۶۴ ارومیه به طور مسالمت آمیز وبدون هیچ گونه درگیری وارد اشنویه شدند .

·    دفتر تحکیم وحدت و سازمانهای دانشجویان مسلمان دانشگاه ها و مدارس عالی کشور در رابطه با اشغال سفارت ایران در پاریس توسط گروهی از دانشجویان بیانیه ای صادر و از اقدام آنان حمایت کردند .

·    رژیم بعث عراق  حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالامیر الساعدی نماینده آیت الله شهید صدر در عراق را زیر شکنجه به شهادت رساند

·    فخرالدین حجازی :  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون ۱۰۳۷  شهید داده است و همچنین ارتش و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران با نهایت قدرت نبرد می کند ولی ما شنیده ایم که تعداد هفت هزار مهاجم در اطراف کرمانشاه و در جنگلها متمرکز شده اند .

·    اعضای کمیسیون غارت اموال بانک مرکزی علیه رئیس کل این بانک بهاتهام انتصاب عوامل اسرائیل در بانک مرکزی به دادستان انقلاب اسلامی ایراناعلام جرم کردند .

·      اسکناس های۵ و ۱۰ و ۵ هزار ریالی رژیم گذشته که با عکس شاه مخلوع در جریان بوده است از تاریخ پنجشنبه ۱۹ تیر تا پایان روز پنجشنبه دوم مرداد جمع آوری خواهد شد و از روز ۳ مرداد از درجه اعتبار ساقط می گردد .

کودتای نوژه کشف و خنثی شد

کودتایی که طی آن قرار بود با همکاری فرماندهان سابق ارتش شاهنشاهی ، نیروهای ساواک ، گروه های ضد انقلاب ، متحدین آمریکا در منطقه و به مدد کمک های مالی ، نظامی و فنی آمریکا جمهوری اسلامی ساقط و بختیار آخرین نخست وزیر رژیم سابق به قدرت بازگردد کشف و خنثی شد .در روزهای آینده اطلاعات گسترده تری از این کودتای نافرجام منتشر خواهد شد

اسلام مجاهدین اسلام مارکسیستی است

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با توجه به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۱۰۷ مواضع خود را در باره سازمان مجاهدین خلق اعلام کردند .در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ما معتقدیم پس از افشاگری های امام در باره ماهیت سازمان مجاهدین خلق عده ای بی شمار از اعضای و هواداران سازمان به آغوش اسلام و امت اسلامی بر می گردند و باقیمانده آنان به سرنوشت چریک های فدایی خلق در برابر انقلاب اسلامی محکوم خواهند شد چه رسما مواضع مارکسیستی خود را اعلام کنند یا همچنان مخفی نگه دارند ، دلائل و شواهدی بسیار هست که غیر اسلامی بودن اسلام سازمان و مبانی آن را بر ملا می کند و پرده از روی ماهیت غیراسلامی سازمان بر می دارد .در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است : اسلام سازمان مجاهدین خلق در متن جریان اسلامی امت اسلام نیست ، اسلام این سازمان در عمق و ریشه چیزی جز مارکسیسم نیست . (۲)

کمک ۹ میلیون دلاری ناتو به قاسملو فاش شد

ارکان حزب توده در شماره امروز خود بخش مهمی از توطئه های مشترک پیمان ناتو و عمال ضد انقلاب در کردستان پرده برداشت . در این نشریه اعلام شده است که ناتو ۹ میلیون دلار به بهانه دفاع از خلق کرد در اختیار عبدالرحمن قاسملو قرار داده است .نامه مردم خاطرنشان کرده است قاسملو مدت ها است که در ارتباط با آمریکا ، آلمان غربی ، ناتو و رژیم بعث عراق به این نقشه عمل می کند . (۳)

نیروهای ژاندارمری بدون درگیری وارد اشنویه شدند

حجت الاسلام افسری مسئول دفتر تبلیغات امام در سنندج به خبرگزاری پارس گفت : شهر مریوان کاملا آرام است و طبق گزارش فرمانده پادگان اطراف شهر مریوان تا ده کیلومتری پاکسازی شده است .وی افزود : مایحتاج مردم مریوان نیز به این شهر حمل شده است . گفتنی است در درگیری های صبح دیروز هنگام ادامه عملیات پاکسازی روستاهای اطراف مریوان یک پاسدار به شهادت رسید . (۴)

بر اساس گزارش های رسیده همچنین در عملیات پاکسازی محور سنندج- دیوان دره یک درگیری شدید بین نیروهای انتظامی و ضد انقلاب رخ داد که طی آن سه تن از مزدوران حزب دمکرات دستگیر و عده زیادی از مهاجمین نیز کشته شدند .گزارش دیگری نیز حاکیست پس از مدتها که واحد های لشکر ۶۴ ارومیه و ژاندارمری بلندی های اطراف اشنویه را در تصرف داشتند اطلاع رسید که افراد ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی ستون های لشکر ۶۴ ارومیه به طور مسالمت آمیز و بدون هیچ گونه درگیری وارد اشنویه شدند .هنگام ورود نیروهای نظامی و انتظامی به اشنویه امام جمعه ، بخشدار ، روحانیون و معتمدین شهر از واحدها استقبال کردند . (۵)

دفتر تحکیم وحدت از اشغال سفارت ایران حمایت کرد !

دفتر تحکیم وحدت و سازمانهای دانشجویان مسلمان دانشگاه ها و مدارس عالی کشور در رابطه با اشغال سفارت ایران در پاریس توسط گروهی از دانشجویان بیانیه ای صادر و از اقدام آنان حمایت کردند .در این اطلاعیه سخنان اخیر امام در ضرورت طاغوت زدایی دلیل حمایت از اشغال سفارت ایران در پاریس اعلام شده است ! (۶)

نماینده آیت الله صدر در عراق به شهادت رسید

در حالی که رژیم بعث عراق فروردین ماه سال جاری آیت الله صدر را دستگیر و به شهادت رسانده بود امروز از استان العماره عراق خبر رسید که حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالامیر الساعدی نماینده آیت الله شهید صدر زیر شکنجه در سازمان امنیت صدام به شهادت رسیده است . (۷)

انتقاد شدید حجازی از وزارت ارشاد ملی

فخرالدین حجازی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به وقایع کردستان اظهار داشت :  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون ۱۰۳۷  شهید داده است و همچنین ارتش و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران با نهایت قدرت نبرد می کند ولی ما شنیده ایم که تعداد هفت هزار مهاجم در اطراف کرمانشاه و در جنگلها متمرکز شده اند .

وی ادامه داد : آنها چادرهای سیاه چوپانی نصب کرده اند و در پشت آن چادرها سنگرهای بتون آرمه به وجود آورده اند ، آنها می خواهند که قدرت ما را در غرب بشکنند و تا می توانند به تضعیف ارتش جمهوری اسلامی بپردازند.حجازی با اشاره به حمله شدید رسانه های فارسی زبان وابسته به آمریکا و دیگر دشمنان ملت ایران علیه انقلاب اسلامی گفت : رادیوها و رسانه های گروهی غرب به ما حمله می کنند و حتی روزنامه های فارسی به حد وفور در خارج از کشور منتشر میشود و من نمیدانم وزارت ارشاد ملی در برابر این همه حملاتی که به این کشور و به این انقلاب میشود چه پاسخی داده است.(۸)

اعلام جرم علیه رئیس بانک مرکزی

اعضای کمیسیون غارت اموال بانک مرکزی علیه رئیس کل این بانک به اتهام انتصاب عوامل اسرائیل در بانک مرکزی به دادستان انقلاب اسلامی ایران اعلام جرم کردند .بنا بر این گزارش رضا وزیری و مهناز صادق نوبری که داماد و خواهر رئیس کل بانک مرکزی هستند از اعضای موثر یک شرکت اسرائیلی بوده و امور محوله اعضای شرکت را که اکنون فراری می باشند در بعد از انقلاب را انجام می داده و رئیس کل بانک مرکزی این دو نفر را سرپرست کمیسیون بررسی غارت اموال می کرده است . (۹)

اسکناس های ۵ هزار ریالی تعویض می شوند

رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای اعلام کرد اسکناس های۵ و ۱۰ و ۵ هزار ریالی رژیم گذشته که با عکس شاه مخلوع در جریان بوده است از تاریخ پنجشنبه ۱۹ تیر تا پایان روز پنجشنبه دوم مرداد جمع آوری خواهد شد و از روز ۳ مرداد از درجه اعتبار ساقط می گردد .به جای اسکناس های ۵ و ۱۰ ریالی اسکناس جدیدی فعلا منتشر نخواهد شد و به جاس اسکناس ۵ هزار ریالی اسکناس جدید با نقش بارگاه امام رضا (ع) و عبارت جمهوری اسلامی ایران به جریان گذاشته می شود . (۱۰)

پی نوشت :

۱- هر چند که شکست آمریکا در صحرای طبس موجب شد تا مقامات این کشور به طور موقت اندیشه عملیات نظامی بر علیه کشورمان را از سر بیرون کنند ، اما این حادثه باعث نشد تا آمریکا  طرحهای خرابکارانه خود را متوقف کنند بلکه حمایت مستقیم از ضد انقلابیون و تحریک آنان و همچنین پشتیبانی از رژیم بعث عراق ، در مرحله پس از شکست کودتا در دستور کار آنان قرار گرفت . برخی کارشناسان کشورمان معتقدند که پس از شکست آمریکا در حمله نظامی به طبس ، دو راهکار برای جبران این مسأله از سوی مقامات کاخ سفید در نظر گرفته شد که عبارت بودند از ۱ – انجام یک کودتای نظامی با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی با همکاری فرماندهان سابق ارتش رژیم شاهنشاهی ، نیروهای ساواک ، گروه های ضد انقلاب ، متحدین آمریکا در منطقه و از طریق دریافت کمکهای مالی ، نظامی و فنی آمریکا ۲- تحریک یک کشور ثالث به طرح ریزی حمله نظامی و تجاوز گسترده به خاک جمهوری اسلامی ایران .

مؤیداتی برای اثبات این نظریه وجود دارد . از یک سو برخی مقامات آمریکایی در خاطرات یا اظهارات خود با ظرافت به این مسأله اشاره کرده اند . از جمله برژینسکی – مشاور امنیت ملی کارتر – به بحث های خود با کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا و دیگر اعضای کابینه وی درباره لزوم انجام دادن یک عملیات تلافی جویانه در صورت شکست توطئه طبس اشاره کرده و می گوید : « براون ( وزیر دفاع آمریکا ) و ترنر ( رئیس سازمان سیا ) با عملیات تلافی جویانه در صورت شکست مأموریت نجات موافق بودند … در هر حال ، در پایان این گفت و گوها به ما اجازه داده شد طرح هایی را برای عملیات تلافی جویانه در نظر بگیریم ، ولی تصمیم اجرای این نقشه ها به بعد موکول شد» همچنین اعترافات برخی سران دستگیر شده کودتای نوژه نیز نشان دهنده آن است که بحث تقدم و تأخر این دو توطئه در میان طراحان و استراتژیست های آمریکایی مطرح بود و سرانجام قرار شد طرح کودتا که کم هزینه تر ، مؤثرتر و سریعتر می باشد ، اجرا شود و در صورت شکست آن ، راه حل طولانی تر و پرهزینه تر تحمیل جنگ؛ مورد استفاده قرار گیرد .

به عنوان مثال ، در اعترافات یکی از این افراد می خوانیم :«پس از سفر بنی عامری [یکی از سران کودتا] به پاریس ، طرح حمله عراق به ایران در تقدم دوم قرار گرفت و انجام کودتای نظامی به عنوان اولویت اول ، در صدر برنامه های آمریکا ، قرار داده شد

علاوه بر این ، دولت آمریکا «در بحبوحه پیروزی انقلاب ، یعنی در روز ۲۲ بهمن » نیز تلاش کرده بود تا یک کودتای نظامی را علیه انقلاب اسلامی ساماندهی کند .

برژینسکی ، مشاور امنیت ملی کارتر که بیش از تمامی همکاران رئیس جمهور آمریکا به استفاده از روشهای تند و خشن علیه انقلاب ایران علاقه مند بود ، در بحبوحه انقلاب و در حالیکه سولیوان – سفیر آمریکا در ایران – در تلاش برای نجات پرسنل نظامی این کشور در تهران از محاصره بود ، با وی تماس گرفته و خواستار اظهارنظر سولیوان در این مورد شد . نظرات وی در این زمینه خواندنی است . « نهایت خشم و عصبانیت من در این مکالمه موقعی بود که گفته شد برژینسکی درباره امکان ترتیب دادن یک کودتا برای استقرار یک رژیم نظامی به جای حکومت در حال سقوط بختیار ، از من نظر می خواهد . این فکر و این سؤال در آن شرایط به قدری سخیف و نامعقول بود که بی اختیار مرا به ادای یک کلمه زشت درباره برژینسکی وادار ساخت . »

سولیوان سرانجام به دنبال اصرار مقامات واشنگتن با رئیس مستشاران نظامی آمریکا در تهران که در محاصره نیروهای انقلابی بود ، تماس می گیرد و نظر خود را این چنین اعلام می کنند :«در شرایط فعلی شانس موفقیت یک کودتای نظامی فقط پنج درصد است»اما برژینسکی خیال کودتا را کنار نمی گذارد و اندکی پس از پیروزی انقلاب با ژنرال هایزر که تا چند روز قبل از پیروزی انقلاب ، برای ساماندهی ارتش شاهنشاهی در تهران به سر می برد ، تماس می گیرد و از او سؤال می کند که آیا مایل است برای انجام دادن یک کودتای نظامی به تهران برگردد که هایزر نیز چنین پاسخ می دهد: «وضعیت فعلی ایران را با توجه به اینکه افراد ارشد در زندان هستند ، بسیار وخیم می دانم به این جهت اجرا کردن برنامه کودتا فعلا میسر نیست ، اما برژینسکی علاقه شدیدی به کودتا نشان می داد … گفتم تحت شرایطی می توانم این را انجام دهم که به مقدار نامحدودی پول نیاز خواهد بود . باید در حدود ۱۰ تا ۱۲ ژنرال آمریکا را با خودم ببرم و به ده هزار نفر از بهترین سربازان آمریکایی نیاز دارم . حمایت همه جانبه و متحد کشور نیز لازم است. »

این اظهار نظر موجب می شود تا برژینسکی و همفکرانش در آن مقطع فکر کودتا را از سر به در کنند ، اما به دنبال واقعه گروگانگیری و شکست عملیات نجات در طبس و تحقیر شدید وجهه آمریکا در جهان ، این فکر بار دیگر در ذهن سرمداران کاخ سفید جوانه زد و تماسهایی با شاهپور بختیار در پاریس برای هدایت کودتای نوژه به عمل آمد . در همین زمینه سفیران آمریکا و انگلیس در فرانسه با بختیار ملاقات و چگونگی اجرای کودتا ، تاریخ وقوع و تقدم آن نسبت به طرح های دیگر را مشخص می کنند.

مقدمات و اجرای کودتا

این مسایل پس از مسافرت سرهنگ ۲ بازنشسته ژاندارمری ، بنی عامری ، به پاریس در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۵۸ مشخص شد .به این ترتیب ، نطفه جدی ترین طرح براندازی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی بسته شد و پس از شکست آمریکا در طبس در دستور کار قرار گرفت . بر همین اساس ، بختیار – آخرین نخست وزیر رژیم شاهتحت فشار آمریکا و انگلیس به سازماندهی اجزای کودتا برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی پرداخته و به شناسایی و جذب گروه ها و دسته ها و چهره هایی مبادرت می کند که به طور فردی یا جمعی ، در ارتباط با هم ، یا پراکنده علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کردند .به این ترتیب ، بنی عامری در مقام رئیس شاخه عمل و شاخه نظامی کودتا از پاریس به تهران بازگشت و مشغول جذب افراد اطلاعاتی و نظامی از اداره دوم ارتش و مأمورین ساواک منحله شد .

ستاد هدایت کودتا با شاخه عمل با کمک حامیان خارجی خود ، توانست دست به ایجاد سه کمیته مجزا بزند که همگی جلسات زیادی را برای مدیریت کودتا تشکیل می دادند و زیر نظر ستاد فرماندهی در پاریس عمل می کردند . این ستاد متشکل از چهره های سیاسی و نظامی رژیم پهلوی بود . اما سه کمیته تشکیل شده برای انجام کودتا عبارت بودند از : ۱- کمیته نظامی ولجستیک (پشتیبانی) ، ۲کمیته سیاسی ، ۳- کمیته عالی

به هر حال کودتای نوژه که در تاریخ ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۵۹ ، یعنی سه روز قبل از وقوع ، کشف و خنثی گردید ، قرار بود با زمینه سازیهایی که شده بود به موفقیت برسد . بنا بر اعترافات عوامل کودتا ، تمامی ابرقدرتها در مورد کودتای نوژه توافق کرده بودند و طرح کودتا تا آن حد دقیق و حساب شده بود که کودتا گران گمان می کردند در صورت اجرا ، صد درصد موفق خواهند شد اما نحوه اجرای کودتا به این صورت بود که پس از کسب آمادگی های نظامی ، مالی و سیاسی ، عناصر کودتاچی در میان ایلات و عشایر غیور و وطن پرست نفوذ کردند و همچنین با انفجار در دکلهای برق ، راه آهن ، پلها ، غارت سربازخانه ها و غیره تلاش می کردند تا به اندازه کافی اغتشاش و شورش و خرابکاری ایجاد کنند .

به نظر می رسد برنامه این بوده که در مرحله اجرای عملیات حدود ۷۰ تن از شخصیتهای برجسته مذهبی و سیاسی ظرف ۱۲ ساعت دستگیر شوند . عملیات کودتا قرار بود همزمان در تهران و سایر شهرهای بزرگ به اجرا درآید و اماکنی مانند مدرسه فیضیه ، اقامتگاه امام ، کمیته مرکزی ، نخست وزیری ، میعادگاه های نماز جمعه ، صدا و سیما و غیره با هواپیماهای جنگی بمباران شود .

قرار بود کودتاگران در این بمباران ها ، از بمبهای خوشه ای و آتش زا استفاده کنند و از پرسنل مجرب نظامی نیز بهره برند .  همچنین در نظر داشتند تا پس از آغاز عملیات هوایی ، به فاصله کوتاهی نیروهای زرهی و پیاده وارد عمل شوند.رکنی در این مورد می گوید :اعضای نیروی زمینی و لشکر گارد می گفتند بعد از اینکه نیروی هوایی وارد کار شد و هدفهای انتخاب شده را کوبید ، ما حداکثر تا چهارساعت ، با تانکها و نفرات وارد عمل می شویم

نکته جالب آنکه عوامل خرابکار و وابستگان به بیگانه ، مانند دیگر سرکردگان گروهکهای ضد انقلاب و اربابان خارجی شان ، امام خمینی (ره) را بزرگترین خطر می دانستند و با آنکه منزل ساده امام ، منطقه نظامی نبود و از هیچ گونه استحکام دفاعی نیز بهره مند نبود ، اما سه فروند هواپیمای فانتوم را برای بمباران اقامتگاه ایشان آماده کرده بودند .

رکنی در این باره می گوید :عاملی که خطر واقعی محسوب می شد ، امام بود . به همین جهت ، با وجودی که منزل امام یک منطقه رزمی نبود ، اما برای خانه امام سه فروند هواپیمای فانتوم منظور شده بود که این سه فروند هواپیما بمب جنگی داشتند ، یک فروندش موشک داشت ، چون دقت موشک بی نهایت زیاد است و دقت بمب کمتر است ، اینها را با هم مخلوط کرده بودند که حداکثر نتیجه را بگیرند .

در یک فروند دیگر ، بمبهای خوشه ای ضد نفر بود که هر گاه پرتاب می شد تا نیم ساعت بعد از آن ، هر کس که به منزل امام و آن محوطه ای که این بمب پرتاب شده بود نزدیک می شد ، از بین می رفت چون اینها فیوز داشتند فیوزها تنظیم شده بود از صفر تا نیم ساعت … به همین جهت ، بزرگترین دشمن را امام فرض کرده بودند و بیشترین نیرو را هم برای کوبیدن جماران به کار گرفته بودند . پس با توجه به آتش قدرت هوایی ، این کودتا از لحاظ تاکتیکی یک کودتای پیروز بود ، ولی کودتایی بود که ایدئولوژی نداشت و این نقطه ضعف بود . »

در صورت پیروزی کودتا نیز قرار بود اعلامیه زیر به اطلاع مردم برسدهمکاران عزیز ! ساعت موعود فرا رسید . ارتش وطن پرست ایران حکومت پوسیده آخوندها را برچید . کلیه واحدهای ارتش به ژاندارمری و شهربانی اعلام همبستگی نمودند . هر گونه مقاومت به شدت سرکوب خواهد شد . آماده اخذ دستورات باشید.» کودتاگران همچنین سر آن داشتند که پس از برکناری دولت توسط عناصر کودتا ، آنان یک دولت صد درصد نظامی روی کار آورده  و زمام امور کشور را – به مدت دو سال – در دست بگیرند .

همچنین قرار بود تا بختیار به ایران بیاید و به نخست وزیری برسد ، ولی فقط قدرت سیاسی را در دست داشته باشد و به هیچ حزب و گروه سیاسی تا دو سال اجاره فعالیت داده نشود . پس از گذشت دو سال ، یک – به اصطلاح – انتخابات برگزار شود و از مردم خواسته شود تا از بین « جمهوری دموکراتیک» یا «رژیم موروثی سلطنتی » یکی را انتخاب کنند . !  اما در عمل ، شورای نظامی که سرهنگ بنی عامری ریاست آن را بر عهده داشت و قرار بود با برقراری امنیت ، مقدمات و شرایط بازگشت بختیار به کشور را فراهم آورد ، افکار دیگری را در سر داشت که می توان از آن به عنوان «کودتا در کودتا » یاد کرد .

در حالی که سران کودتا در پاریس اصرار داشتند که بختیار ظرف ۴۸ ساعت پس از کودتا به ایران بیاید و در پست نخست وزیری مشغول به کار شود ، بنی عامری تأکید داشت که بختیار نباید زودتر از یک هفته به تهران بیاید . اعتراف های کودتاگران نشان می دهد که بنی عامری قصد داشت پس از تثبیت اوضاع در تهران ، قدرت را به نفع خود در دست بگیرد . اما در مقابل ، آمریکاییان با افکار وی مخالف بودند و اعتقاد داشتند که پس از سقوط نظام جمهوری اسلامی ، باید چهره ای صاحب نام و حتی الامکان برخوردار از مقبولیت ، زمام امور را به دست گیرد.

آمریکا از این امر آگاه بود که نظام جانشین جمهوری اسلامی باید پیرامون یک شخصیت مشهور و خوشنام و مشروع تشکیل شود تا پس از کودتا ، جامعه درگیر جنگ داخلی و بی ثباتی نشده و در مدت کوتاهی ثبات لازم را کسب نماید .

شکست کودتا

به هر حال ، کودتا سه روز قبل از وقوع ، به علت تشویش و نگرانی یکی از عناصر شرکت کننده در آن و اطْلاع یافتن خانواده وی ، از موضوع ماجرا فاش می شود . خانواده این خلبان که وفادار به انقلاب و امام بودند و بخصوص مادر وی ، او را ملزم به افشای اطلاعات خود در مورد کودتا کرد و او نیز موفق شد حضرت آیت الله خامنه ای را از این مسئله مطلع سازد .

به این ترتیب بامداد چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۵۹ طرح کودتا توسط این فرد ، لو می رود . چند ساعت پس از افشای کودتا ، یکی از درجه داران تیپ نوهد نیز به کمیته مستقر در اداره دوم ستاد مشترک مراجعه می کند و یک پاکت در بردارنده بخشی از طرح عملیاتی کودتا را در اختیار کمیته فوق قرار می دهد و عملیات ضد کودتا از همین جا آغاز می شود .

علاوه بر افشای این اطلاعات ، قرائن و شواهد گوناگون . دیگری که از فعالیتهای مخالفین نظام به دست آمده بود ، موجب شد تا مسؤولان نظام نسبت به وجود توطئه ی براندازی ، حساس شوند و برای تشکیل ستادی به نام ستاد

«خنثی سازی کودتا» اقدام کنند تا این گروه با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده ، آمادگی لازم برای رویارویی توطئه ی احتمالی و خنثی سازی آن را داشته باشند .

به هر حال ، توطئه ی کودتای نوژه به بهترین نحو سرکوب شد و شکستگی دیگر در کارنامه آمریکا ثبت گردید.

اما آمریکاییان که منافع خود را به دنبال پیروزی انقلاب در خطر می دیدند و قصد داشتند به هر وسیله ای به ایران برای آزادی گروگانها فشار وارد کنند ، بخش دوم توطئه خود را اجرا کردند . این بار به طور غیرمستقیم رژیم بعثی عراق را به جنگ ضد ایران تشویق کردند . و به دنبال آن دولت بعثی عراق در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹  از زمین ، هوا و دریا به ایران حمله ور شد در نتیجه جنگ تحمیلی ۸ ساله بر ضد ایران آغاز شد ، جنگی که در آن ، باز ، بازنده نهایی ، ایالات متحده و سگ دست آموزش صدام بود . گفتنی است این کودتا به دلیل آن که قرار بود از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان آغاز شود به کودتای نوژه معروف گردیده است 

۱-محمدی ری شهری ، محمد ، خاطره ها ، جلد ۱ ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی صص ۱۷۱-۱۰۵

۲- جمهوری اسلامی ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۷

۳- اطلاعات ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱

۴- اطلاعات ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۳

۵- کیهان ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱

۶- اطلاعات ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۲

۷- اطلاعات ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۲

۸- مشروح مذاکرات مجلس  جلسه ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، برگرفته از سایت  کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

۹- جمهوری اسلامی ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۱

۱۰- کیهان ، ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۱

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب