پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:31:54 - دوشنبه 24 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آیت الله مکارم شیرازی/با دین مردم بازی نکنید!
واکنش شدید یک مرجع تقلید به مرجع خودخوانده در دهان برخی‌ها انداخته‌اند که وقتی روزه دار تشنه شد و تاب و تحمل تشنگی را نداشت، می‌تواند برای رفع تشنگی آب بخورد در حالی که روزه او نیز صحیح است؛ این فتوا خلاف اجماع فقهای اسلام است به گزارش”صبح رابر”یکی از مراجع تقلید شیعیان، با اشاره […]

واکنش شدید یک مرجع تقلید به مرجع خودخوانده

در دهان برخی‌ها انداخته‌اند که وقتی روزه دار تشنه شد و تاب و تحمل تشنگی را نداشت، می‌تواند برای رفع تشنگی آب بخورد در حالی که روزه او نیز صحیح است؛ این فتوا خلاف اجماع فقهای اسلام است

به گزارش”صبح رابر”یکی از مراجع تقلید شیعیان، با اشاره به طرح یک فتوا در خصوص درستی روزه بعد از نوشیدن آب، این فتوا را خلاف اجماع فقهای اسلام دانست.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، در سخنانی، با اشاره به فتوای جنجالی درباره آب نوشیدن روزه‌داران اظهار داشت: در دهان برخی‌ها انداخته‌اند که وقتی روزه دار تشنه شد و تاب و تحمل تشنگی را نداشت، می‌تواند برای رفع تشنگی آب بخورد در حالی که روزه او نیز صحیح است.

وی عنوان کرد: در این صورت کافی است که روزه داران کوزه‌ای آب در کنار خود قرار دهند و هرگاه تشنه شدند، برای رفع تشنگی بنشوند! در این صورت باید پرسید اگر کسی روزه دار باشد و چند لیوان آب بخورد این چگونه روزه داری است!

با دین مردم بازی نکنید

استاد برجسته حوزه علیمه قم، با هشدار نسبت به کسانی که چنین فتواهایی صادر می‌کنند با بیان اینکه با دین مردم بازی نکنید افزود: در این فتوا استناد به روایتی شده که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سئوال است و اگر هم فرض بر صحت حدیث باشد در میان فقها، احدی چنین فتوایی نداده است و این گفته خلاف اجماع فقهای اسلام است و بالا‌تر از آن احتمال دارد خلاف ضرورت دین باشد.

وی اظهار داشت: اگر کسی مریض است و نمی‌تواند روزه بگیرد، اسلام به او اجازه داده است تا افطار کند و بعد قضای آن را به جا بیاورد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسانی که این فتوا را می‌دهند باید مراقب گفته‌های خود باشند و بدانند نتیجه حرف‌هایشان چیست، افزود: ضرورت دین بدان معنا است که کلیه مسلمانان این کار را نادرست می‌دانند.

طی چند روز اخیر نظری از سوی اسدالله بیات زنجانی منتشر گردید که این مرجع خودخوانده آب خوردن روزه داران را بلامانع دانسته است!؟

در جامعه اسلامی نباید رانت خواری وجود داشته باشد

وی در ادامه تفسیر سوره احزاب با اشاره به آیات ۲۸ و ۲۹ این سوره به موضوع رانت خواری پرداخت و گفت: امروز در رسانه‌ها از رانت خواری به عنوان کار بدی یاد می‌شود که البته در جامعه اسلامی نباید رانت خواری وجود داشته باشد.

این مفسر قرآن کریم گفت: رانت خواری در واقع دادن امتیاز ویژه به برخی از افراد است به عنوان مثال ارز ارزان در اختیار افرادی برای وارد کردن کالایی داده شود اما بعد از واردات، آن را به قیمت ارز آزاد عرضه کنند.

وی ابراز داشت: در بیان این مسائل نظر ما بر روی شخص خاصی نیست و ما کلیات مباحث را مطرح می‌کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: دولت برای خرید کالایی باید مناقصه برگزار کند، اما ممکن است در این خصوص امتیاز ویژه‌ای را برای آشنایان و هم جناحان خود در نظر بگیرد.

استاد برجسته حوزه علیمه قم، رانت خواری را حرام و ممنوع دانست وافزود: بیت المال جامعه اسلامی باید بر اساس حساب و کتاب خرج شود.

همراه بردن اقوام در مسافرت‌های خارجی مسئولان، رانت خواری و ممنوع است

مفسر قرآن کریم، اضافه کرد: ممکن است مسئولان در مسافرت‌های خارجی خود اقوام را هم به همراه ببرند تا آن هم از بیت المال سفری کرده و تفریحی داشته باشند که باید دانست این امتیازات ویژه و رانت خواری در جامعه اسلامی ممنوع است.

به فعالان انتخاباتی و اقوام نباید امتیاز ویژه دارد

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: این معنا ندارد که بستگان، اقوام و کسانی که در عرصه انتخابات فعالیت داشته‌اند برای به آن‌ها امتیاز ویژه‌ای کنار گذاشت و در واقع در کشوری اسلامی دادن امتیاز ویژه ممنوع است.

وی در ادامه با اشاره به خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه و داستان درخواست عقیل برادر حضرت علی(ع) از ایشان برای دریافت سهم بیشتر از بیت المال اظهار داشت: این خطبه شیوه مبارزه علی(ع) را با رانت خواری نشان می‌دهد که حضرت در پاسخ به درخواست عقیل آهن گداخته‌ای را به سمتش برد که با فریاد عقیل مواجه شد و حضرت فرمود تو با این درخواست خود می‌خواهی مرا به آتش جهنمی ببری که خداوند با خشم و غضب خود آن را برافروخته است و مرا از مسیر و روش خود در اجرای عدالت دور کنی.

رئیس دولت، وزیر و مدیرکل نمی‌توانند امتیاز ویژه‌ای به اطرافیان دهد

مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: این رفتار امیرالمومنین(ع) بدان معنا است که رئیس دولت، وزیر و مدیرکل نمی‌توانند امتیاز ویژه‌ای از بیت المال به اطرافیان خود حتی به برادرش بدهند.

وی تصریح کرد: عالم اسلام باید افتخار کند پیشوایی همانند علی(ع) دارد که با مسئله رانت خواری که برای دنیای امروز معمول شده مبارزه کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: در غرب رانت خواری معمول است و سرمایه داران به کاندیداهای ریاست جمهوری حمایت‌های مالی می‌کنند و آن‌ها هم بعد از پیروزی در انتخابات به آن سرمایه داران امتیازات ویژه می‌بخشند که اگر این مسائل از زندگی مسلمین و غیر مسلمانان برچیده شود، نظم و عدالت حاکم خواهد شد.

منبع: مهر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب