پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:56:26 - دوشنبه 24 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بهترین عمل در ماه رمضان
رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به بهترین عمل در ماه رمضان از منظر رسول اکرم(ص)، ابراز داشت: با روزه‌داری جان انسان آماده می‌شود تا ارتباط بیشتری با قرآن برقرار کند، زیرا ارتباط با معانی عالی قرآن جز با کنترل نفس مهیا نمی‌شود. به گزارش”صبح رابر” حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و قائم […]

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به بهترین عمل در ماه رمضان از منظر رسول اکرم(ص)، ابراز داشت: با روزه‌داری جان انسان آماده می‌شود تا ارتباط بیشتری با قرآن برقرار کند، زیرا ارتباط با معانی عالی قرآن جز با کنترل نفس مهیا نمی‌شود.

به گزارش”صبح رابر” حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان اینکه گرفتاری‌های انسان در هر جامعه و در هر کشوری مربوط به این است که حد و مرزها رعایت نمی‌شود، درباره تأثیر روزه‌داری در تهذیب نفس ابراز داشت: در ماه رمضان آنچه که سبب می‌شود تا انسان به اوج برسد، این است که نیروی کنترل درونی او به واسطه روزه گرفتن تقویت می‌شود، در واقع روزه درمان و جبران قطعی برای گرفتاری‌های انسان است.

وی با اشاره به آیه قرآن «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلوه» افزود: بدون شک روزه آثار مثبت بر فرد و جامعه دارد، اینکه خداوند متعال می‌فرماید که از صبر و نماز کمک بگیرید، روزه یکی از مصادیق صبر است، یعنی انسان روزه‌دار با تمسک از خوردن و آشامیدن همراه با اختیار خود، به نوعی صبر کردن را تمرین می‌کند.

حجت‌الاسلام کلباسی با اشاره به دیگر فواید روزه‌داری نظیر زدودن قساوت قلب، رفع بیماری‌ها، تقویت روحیه صبر و خویشتن‌داری بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: ای جابر! این ماه رمضان است، هر کس که روز آن را روزه بدارد و پاسی از شب آن را (برای عبادت) به پا خیزد و شکم و شهوت خود را پاک نگه دارد و زبانش را (از گناه) نگاه دارد، (چنین کسی) همچنان که از ماه مبارک رمضان بیرون می‌رود، از گناهان نیز خارج می‌شود، بعد از آن جابر خطاب به پیغمبر(ص) گفت: ای پیامبر خدا چه نیکوست این حدیث! رسول خدا(ص) فرمود: ای جابر، چه شروط سختی دارد!

وی ادامه داد: بنابراین انسان باید سعی کند که تمام اعضا و جوارحش در این ماه مبارک روزه باشد، به عبارتی دیگر روزه از جسم به جانش سرایت کرده باشد، در این صورت این روزه، روزه صحیح است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت درباره چرایی نامیده شدن ماه مبارک رمضان به بهار قرآن گفت: ماه رمضان ماه نزول قرآن است، ارزش ماه رمضان به این است که شب قدر در این ماه قرار دارد، به گونه‌ای که قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» و «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»، به عبارتی دیگر در شب قدر قرآن مجید بر وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

وی افزود: با روزه‌داری جان انسان آماده می‌شود تا ارتباط بیشتری با قرآن برقرار کند، زیرا ارتباط با معانی عمیق و عالی قرآن جز با خویشتن‌داری و کنترل نفس مهیا نمی‌شود، همان طور که خداوند در کتاب آسمانی‌اش می‌فرماید که این کتاب برای اهل تقواست «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ»، به همین جهت است که قرائت یک آیه در ماه رمضان معادل یک ختم قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام کلباسی در پاسخ به این سؤال که بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست، اظهار داشت: در روایتی امام علی(ع) از پیامبر(ص) سؤال می‌کند: بهترین عمل در ماه رمضان چیست؟ حضرت می‌فرماید: «با فضیلت‌ترین اعمال در این ماه، پرهیز از گناه است»، بنابراین بالاترین عمل در ماه بهار قرآن حفظ حرمت‌های الهی در بعد فردی و اجتماعی است.

منبع: فارس

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب