پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:10:18 - شنبه 29 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دوختن کیسه برکت در ماه مبارک رمضان دوختن کیسه برکت در ماه مبارک رمضان
در روزهای پایانی ماه رمضان، زنان روزه‌دار با نخ، سوزن و پارچه به مسجد می‌رفتند و بین نماز ظهر و عصر کیسه‌ای می‌دوختند و این کیسه به نیت برکت در زندگی دوخته می‌شد که در آن پول می‌گذاشتند تا برکت ماه مبارک را به ماه‌های دیگر سال نیز منتقل کنند. به گزارش “صبح رابر“ با آغاز […]

در روزهای پایانی ماه رمضان، زنان روزه‌دار با نخ، سوزن و پارچه به مسجد می‌رفتند و بین نماز ظهر و عصر کیسه‌ای می‌دوختند و این کیسه به نیت برکت در زندگی دوخته می‌شد که در آن پول می‌گذاشتند تا برکت ماه مبارک را به ماه‌های دیگر سال نیز منتقل کنند.

به گزارش “صبح رابر با آغاز ماه مبارک رمضان، حال و هوای دیگری سرتاسر کشور را فراگرفته است. تشکیل جلسات انس با قرآن، افطاری دادن و نمازهای جماعت از برنامه‌هایی است که در این ماه در اکثر مساجد کشور برگزار می‌شود.

شهرستان ملایر نیز با آغاز ماه مبارک رمضان و حتی چند روز پیش از شروع این ماه، شور و حال رمضانی گرفته است. صدای بانگ موذن در سحرگاه، نوید آغاز روزه را می‌دهد و به‌هنگام غروب خورشید، بانگ “ربنا” دل‌ها را به لرزه در می‌آورد.
برگزاری ماه رمضان در ملایر نیز مانند دیگر نقاط کشور دارای آداب و رسومی است. مردم ملایر نیز مانند همه مردم مسلمان ایران چند روز مانده به آغاز این ماه پر برکت به استقبال آن رفته و “آیین پیشواز” را اجرا می‌کنند؛ این آیین مقدس در ملایر هرساله اجرا می‌شود.
هاشم.ش ۹۲ ساله ساکن روستای مانیزان شهرستان ملایر از رسم‌های فراموش شده برایمان می‌گوید، بیدار کردن روزه‌داران به‌هنگام سحر با قرائت مناجات از بلندگوی مساجد یا خیلی قبل‌تر از آن با گذر از کوچه‌ها و خواندن مناجات با صدای رسا و زیبا صورت می‌گرفت که با آمدن رادیو، تلویزیون و این ساعت‌های زنگ‌دار دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه می‌دهد: حال و هوای دیگری داشت با صدای مناجات بیدار شدن، هرساله با نزدیک شدن به ماه مبارک همه روستاها روحانی داشتند و نماز جماعت برپا بود؛ متاسفانه چند سال است این اتفاق نمی‌افتد!
همسر وی نیز ۷۰ ساله است و برایمان از یکی از این رسوم منطقه می‌گوید: توزیع آجیل مشکل‌گشا در بین مردم روزه‌دار به‌خصوص افراد نابالغ از رسم‌های زنان ملایری بوده که با بسته‌بندی آجیل مشکل‌گشا، آن را به نیت برآورده شدن حاجت، بعد از نماز مغرب در بین نمازگزاران تقسیم می‌کردند که این رسم شیرین، همچنان در ملایر پابرجا است.
مرضیه.ر ۲۷ ساله هم به یکی از رسوم دلچسب در شهرستان ملایر اشاره می‌کند: افطاری دادن داماد به نوعروسش از رسم‌های ملایری‌هاست، این رسم تقریبا توسط تمام خانواده‌های ملایری انجام می‌گیرد. انجام این رسم به این نحو است که داماد باید یک وعده افطار را برای تازه عروس، به خانه پدرش ببرد.
وی از رسم دیگری در ملایر که به دست فراموشی سپرده شده است، نقل می‌کند: “کیسه برکت” از رسوم پربرکتی بود که در سال‌های دور انجام می‌گرفت.
در روزهای پایانی ماه رمضان، زنان روزه‌دار با نخ، سوزن و پارچه به مسجد می‌رفتند و بین نماز ظهر و عصر کیسه‌ای می‌دوختند و این کیسه به نیت برکت در زندگی دوخته می‌شد که در آن پول می‌گذاشتند تا برکت ماه مبارک را به ماه‌های دیگر سال نیز منتقل کنند.
همچنین با رسیدن به روز عیدفطر زنان ملایری آش رشته ترش می‌پزند، این آش از برگه ‌زردآلو، رشته، سرکه، چغندر و… پخته می‌شود. ما ملایری‌ها معتقد هستیم بعد از یک ماه روزه‌داری خوردن آش رشته ترش برای دستگاه گوارش مفید است.
یک پیرمرد ملایری ۶۰ ساله نیز از برپایی نماز عیدفطر در فضای آزاد می‌گوید و اظهار می‌دارد: در گذشته همه مساجد نماز عید نمی‌خواندند و مردم همه جمع می‌شدند و صبح عید در منطقه‌ای مرتفع و زیر سقف آسمان، نماز را بپا می‌داشتند.
احیای شب‌های قدر و جشن نیمه رمضان مانند دیگر نقاط ایران در ملایر نیز هرچه باشکوه‌تر برگزار می‌شود. افطاری دادن به ایتام، دستگیری از نیازمندان، سرزدن به خانه سالمندان و آسایشگاه‌های معلولان و اهدای خون نیز از دیگر رسومات ملایری‌هاست که به دنبال فرصت و بهانه‌ای برای یاری رساندن به هم‌نوع می‌گردند و چه فرصتی مناسب‌تر از رمضان.
چندسالی است که ماه مبارک رمضان با فصل تابستان، گرما و طولانی بودن ساعات روزه‌داری مقارن شده که نیازمند توانی مضاعف است و خداوند منان نیز در این ماه پرخیر و برکت، این توان را به بندگان خود عطا می‌کند، اما هستند افرادی که توان روزه‌داری در این روزها را ندارند؛ پس با زود قضاوت کردن و شکستن دل این افراد، اجر روزه‌داریتان را کم نکنید.
گردشگری مذهبی؛ شور رمضان در ملایر
همچنین همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ملایر میعادگاه تورهای نیم‌ روزی رمضان و مراسم تعزیه به منظور قوت بخشیدن به گردشگری مذهبی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر در این باره می‌گوید: ملایری‌ها امسال برای نخستین بار به منظور معرفی گردشگری مذهبی در رمضان میزبان اساتید تعزیه ایران در شب‌های قدر خواهند بود.
محمدرضا بشری در ادامه افزود: مراسم تعزیه در ارگ تاریخی نوشیجان روستای سلطانیه ملایر واقع در ۱۵کیلومتری جاده ملایر- همدان برگزار خواهد شد.
وی عنوان کرد: این مراسم با هدف معرفی و پاسداشت این هنر مذهبی و به تصویر کشیدن روایات دینی از حضرت علی(ع) حضرت حر و حضرت ابوالفضل(ع) در این ارگ تاریخی برگزار خواهد شد.
بشری همچنین یادآور شد: گردشگری رمضان با برپایی تورهای ملایر‌گردی در قالب بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی و صرف افطار در این شهرستان رونق گرفته است و هم‌استانی‌ها می‌توانند با سفر به ملایر در شب‌های نوزدهم، بیستم و بیست و یکم ماه رمضان مصادف با پنجم تا هفتم مردادماه در حالی که شاهد تعزیه‌خوانی استادان مطرح ایرانی باشند از برنامه‌های حوزه گردشگری این شهرستان هم بهره‌مند شوند.
بشری، بر محوریت قرار دادن خلاقیت و ارائه برنامه‌های متمایز برای جذب گردشگر به ملایر توسط فعالان گردشگری این شهرستان تأکید کرد و گفت: در حال حاضر توسعه گردشگری مذهبی و جذب گردشگر ورودی به این شهرستان به منظور تحول اقتصاد جامعه محلی از جمله اهداف مهم این دیار است.

ساجده شوبیری

 

منبع خبر: صبح الوند

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب