پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:18:22 - یکشنبه 30 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سناریوی رسانه ی معاند برای خطرناک جلوه دادن حرم شهید گمنام
در یک نگاه کلی عمل‌کرد انارپرس در خطرناک جلوه دادن ساخت حرم شهید گمنام انار برای ارگ که منجر به موضع‌گیری سازمان میراث فرهنگی، صدور دستور توقف ساخت سازه‌ی آن که طرحش توسط کارشناسان آن سازمان تأیید شده بود و نیز اظهار نظر رسانه‌های بیگانه در این خصوص شد، در بلند مدت و با ارسال […]

در یک نگاه کلی عمل‌کرد انارپرس در خطرناک جلوه دادن ساخت حرم شهید گمنام انار برای ارگ که منجر به موضع‌گیری سازمان میراث فرهنگی، صدور دستور توقف ساخت سازه‌ی آن که طرحش توسط کارشناسان آن سازمان تأیید شده بود و نیز اظهار نظر رسانه‌های بیگانه در این خصوص شد، در بلند مدت و با ارسال اخبار مختلف و جهت دار شکل گرفت…

به گزارش”صبح رابر” مردم کرمان وقتی در مقابل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تجمع کردند، که رئیس این سازمان در نامه‌ای خطاب به فرماندار شهرستان انار، ضمن بیان لزوم دریافت مجوز برای ساخت و ساز در حریم ارگ تاریخی انار، مستقیماً از حرم شهید گمنامی که در فاصله‌ی قابل توجهی نسبت به ارگ در حال ساخت است نیز نام برده و بدون اشاره به هیچ کدام از بناهایی که قبل و بعد از ثبت ملی ارگ در حریم آن که هنوز مشخص نشده، خواسته هر سازه‌ی غیرقانونی‌ای «برچیده» شود.

طبق اظهارات مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، تمام فعالیت‌های مربوط به ساخت حرم شهید با نظر کارشناسان میراث و با «تأییدیه‌ی» آن‌ها بوده؛ اما این‌که چه شده که سازمان میراث فرهنگی در آستانه‌ی ساخت این حرم مقدس دست به نقض مصوبات خود زده، نیاز به بازخوانی فعالیت رسانه‌ای دارد که بزرگ‌ترین نقش را در خطرناک جلوه دادن ساخت این حرم برای ارگ داشته. رسانه‌ای که اقداماتش موجب موضع‌گیری سازمان میراث فرهنگی کشور شد و نوعی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» را شکل داد.

«انارپرس»، به مدیریت فردی که از سوی امام جمعه‌ی شهرستان انار «معلوم‌الحال» عنوان شده و حتی مدت‌ها قبل، جمعی از مردم در «سمنگان» نشریه محلی شهرستان انار از او و عمل‌کردش اعلام برائت نمودند. فردی که با جست‌و‌جویی ساده در دنیای مجازی، می‌توان او را به راحتی شناخت. «محمدرضا نسب‌عبدالهی» که خود را فعال میراث فرهنگی معرفی می‌کند و این سازمان هم تا کنون ادعای وی را رد یا تکذیب نکرده، صدایش خیلی آسان از رسانه‌های ضد انقلابی چون «کلمه» و «بی‌بی‌سی» – که وی خود را خبرنگار افتخاری آن بنگاه سخن‌پراکنی می‌داند- به گوش می‌رسد، همیشه اخباری را حول و حوش خود در این رسانه‌ها ساخته و پرداخته است تا خود را در این محیط‌ها مطرح و خبرساز جلوه دهد؛ اخباری از جمله حمله به وی و تهدیدش به مرگ توسط راکبان دو موتورسیکلت که یکی با پلاک سپاه بوده و البته سندی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

«تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه‌های مخالف نظام»، «نشر اکاذیب»، «توهین به مقام معظم رهبری» و «تشویش اذهان عمومی» از جمله مواردی‌اند که او به واسطه‌ی آن‌ها زندان را تجربه کرده است.

مخالفت با ساخت و ساز حرم شهید گمنامی که در نزدیکی ارگ تاریخی شهرستان انار مدفون است، از دی ماه ۱۳۹۰ در وبلاگ انار پرس که آن ایام تازه راه افتاده بود، کلید خورد. نکته‌ی جالب، بازتاب این اخبار از سایر رسانه‌ها، به خصوص رسانه‌‌های خارجی، رسانه‌ی زرتشتیان، رسانه‌‌های معاند و… بود. این بازتاب، نشان دهنده‌ی قصدی مخفی برای باز کردن پای سایرین، حتی اقلیت‌‌های مذهبی در این پرونده است، تا ابعاد این اتفاق را به قدری گسترش دهند که عنان آن از دست مسئولین خارج شود.

گرداننده‌ی این وبلاگ در اقدامی هدف‌مند و جهت‌دار، سناریوی مخالفت با ساخت حرم را آغاز کرد. تمام اتفاقات از زمانی شروع شد که ارگ انار، آن هم بعد از دفن شهید گمنام در نزدیکی ارگ، توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شد. در ابتدای امر اخبار این سایت تنها به تأثیر ساخت حرم شهید بر منظر ارگ متمرکز بود، منتها با گذشت مدتی، اعتراض به سایر ساخت و سازها در اطراف ارگ نیز با محوریت اعتراض به ساخت حرم شهید انجام پذیرفت و در انتها، به مخالفت با ساخت ضریح برای شهید و نیز مخالفت با ریختن پول در ضریح که امری عرفی است، مبدل شد.

اعتراضات برای حفظ ارگ، که حال دیگر جنبه‌ی اعتراض به شهید را داشت، دست آخر خود را در قالب انتشار نوشته‌هایی مبنی بر لزوم جابه‌جایی مقبره‌ی شهید خودنمایی کرد و گردانندگان سایت در این خصوص از هیچ کوششی فروگذار نکردند و حتی مکانی برای دفن شهید در نزدیکی امام‌زاده‌ی شهرستان انار پیشنهاد دادند.

در یک نگاه کلی عمل‌کرد انارپرس در خطرناک جلوه دادن ساخت حرم شهید گمنام انار برای ارگ که منجر به موضع‌گیری سازمان میراث فرهنگی، صدور دستور توقف ساخت سازه‌ی آن که طرحش توسط کارشناسان آن سازمان تأیید شده بود و نیز اظهار نظر رسانه‌های بیگانه در این خصوص شد، در بلند مدت و با ارسال اخبار مختلف و جهت دار شکل گرفت که در زیر به برخی نمونه‌های آن اشاره می‌شود.

اولین قطعه از پازل مخالفت با شهید گمنام، با عنوان « نارضایتی مردم انار از نصب ضریح بر روی قبر شهید گمنام» در سوم مرداد ماه سال۱۳۹۱، روی خروجی قرار گرفت. این خبر به بهانه‌ی انتشار عکسی بود از نشریه‌ی سمنگان که در شهرستان انار منتشر می‌شود.

در این خبر، به نقل از شخصی که دوست‌دار میراث فرهنگی خوانده شده، به اعتراض «همه‌«ی مردم انار به ساخت و ساز حرم شهید گمنام اشاره شده است.

در ۵ مردادماه ۱۳۹۱ نیز خبری با عنوان« ساخت و ساز در ارگ ساسانی به نام شهدا» روی خروجی این وبلاگ قرار گرفت که گریزی به سخنان مسئولین شهرستان و مسئولین میراث فرهنگی زده و به ساخت و سازها در حریم ارگ اشاره کرده بود. انتخاب تیتر و برخی توضیحات، نشان دهنده‌ی تلاش برای جلوگیری از ساخت و تکمیل حرم شهید گمنام است؛ چرا که در برابر سایر ساخت و سازه‌هایی که در حریم ارگ انجام شده و ادامه داشت، تنها به ذکر مواردی اشاره کرده بود.

سه روز بعد، خبری با عنوان «معاون سازمان میراث فرهنگی کشور: مقبره شهید گمنام برای حریم بصری ارگ انار مشکلاتی ایجاد می‌کند» روی خروجی این وبلاگ قرار گرفت که به قرار گرفتن خبر ساخت حرم شهدای گمنام در نزدیکی ارگ در کانون توجه رسانه‌ها اشاره کرده بود.

۲۱ مرداد، در خبری به نقل از معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و با عنوان« احداث بنای یادبود شهید گمنام در حریم ارگ انار متوقف شده است»، برگ دیگری از سناریوی سخیف دشمنی با شهید گمنام رو شد.

اخبار مربوط به شهید گمنام مدفون در شهرستان انار پس از وقفه‌ای کوتاه، در مهرماه ۱۳۹۱ دنبال شد، اما این بار شهید ستیزی این وبلاگ رنگ و بویی دیگر به خود گرفت.

موافقت مسئولین میراث فرهنگی و تأیید طرح حرم شهید گمنام، راه را بر بهانه جویی‌های این وبلاگ و گردانندگان آن بست و این بار به نوعی دیگر مسیر خود را ادامه دادند.

انتشار خبری با عنوان «مخالفت قاطع مکارم شیرازی با پول ریختن داخل ضریح شهید گمنام» که در تاریخ ۲۷ مهرماه روی خروجی وبلاگ انارپرس قرار گرفت، روی دیگر سکه‌ی شهید ستیزی بود و این بار، با مایه گذاشتن از مراجع تقلید سعی در به سرانجام رساندن اهداف خود کردند. خبر این‌چنین بود؛ «استفتائی از آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر منع ریختن پول در ضریح شهید گمنام و بستن نخ به آن»

گردانندگان انارپرس در راستای بیان مخالفت خود با ساخت حرم شهید گمنام، اخباری مبنی بر مخالفت عمومی با ساخت حرم درج کردند. این مخالفت تا جایی شدت گرفت که نوشته‌هایی مبنی بر لزوم انتقال مقبره‌ی شهید از مکان حاضر روی خروجی آن قرار گرفت و حتی محلی را نیز به همین منظور پیشنهاد دادند و در این راستا، به استفتائی از رهبر معظم انقلاب در خصوص جا به جایی شهیدی در یکی از شهرستان‌ها اشاره کرده بودند.

اخباری که خیلی زود از خروجی وبلاگ انارپرس حذف شدند…

با آغاز سال ۱۳۹۲ و با تبدیل وبلاگ انارپرس به یک سایت به اصطلاح خبری، از فعالیت‌ معارض گردانندگان آن با ساخت حرم شهید گمنام کاسته نشد.

در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ نوشته‌ای خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی استان و با عنوان« تلاش‌ها برای ساخت و ساز غیرقانونی در حریم ارگ انار آغاز شده است» توسط این سایت منتشر شد که به آغاز ساخت حرم شهید گمنام اشاره داشت و از مدیر میراث فرهنگی استان خواسته بود جلوی این اقدام را بگیرد.

در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ خبری با عنوان «تلاش برای تخریب مجدد ارگ انار» روی خروجی این سایت قرار گرفت. این خبر نیز به آغاز ساخت حرم شهید اشاره داشت.

دوم خرداد ۱۳۹۲ گردانندگان انار پرس به بهانه‌ی تعطیلی کار شهرداری در نصب وسایل بازی در نزدیکی دیوار ارگ، همین را بهانه کردند تا به مسئولین یادمان شهید گمنام در خصوص لزوم عدم ساخت حرم شهید تذکر دهند.

۵ روز بعد و در تاریخ ۷ خرداد ماه، خبری به نقل از سایت سازمان میراث فرهنگی روی خروجی انارپرس نیز قرار گرفت که اوضاع را بحرانی جلوه می‌داد. خبری با عنوان«اسکلت‌های فلزی به جنگ ارگ انار می‌روند»

انتشار خبری با عنوان« بازتاب وضعیت ارگ انار در سایت خبری زرتشتیان» که در تاریخ ۱۱ خردادماه۱۳۹۲ صورت گرفت، از گسترش دامنه‌ی فعالیت این سایت تا دخیل کردن اقلیت‌‌های مذهبی در این ماجرا حکایت داشت. کما این‌که انتشار اخبار مربوط به این اتفاقات از رسانه‌های کشوری سر در می‌آوردند و نمونه‌ی آن، خبری بود با عنوان« ورود اسکلت‌‌های فلزی به حریم ارگ انار» که توسط روزنامه آرمان منتشر شد.

دور جدید انتشار اخبار مربوط به ارگ و مخالفت با ساخت حرم شهید گمنام پس از وقفه‌ای که به واسطه‌ی فعالیت‌های انتخاباتی آن در روند خبر‌رسانی عادی ایجاد کرد، از تاریخ ۱۶ تیرماه شروع شد.

نوشته‌ای خطاب به حجت‌الاسلام ابراهیمی امام جمعه‌ی انار و محمدنیا، عضو شورای شهر انار، در تاریخ ۱۶ تیرماه روی خروجی انارپرس قرار گرفت. این خبر با عنوان« ساخت و ساز غیرقانونی در حریم ارگ آغاز شد» به همراه تصاویری از نصب ستون‌های فلزی ساختمان حرم شهید گمنام همراه بود. تصاویری که از زاویه‌ای بسته به گونه‌ای گرفته شده بودند، که در آن‌ها ارگ در پس اسکلت فلزی قرار گرفته بود. قصد گردانندگان این سایت از انتشار چنین تصاویری، بلند جلوه دادن ساختمان حرم شهید در برابر ارگ بود. و صد البته توصیه‌‌هایی به امام جمعه و عضو شورای شهر مبنی بر رعایت قانون و لزوم حذف ساختمان حرم شهید گمنام.

در ۱۹ تیرماه ۱۳۹۲، خبری با عنوان «تیر خلاص به ارگ تاریخی انار» روی خروجی انارپرس قرار گرفت. خبری که در آن نامه‌ی جمعی از افرادی که از آن‌ها با عنوان روزنامه نگاران و دوست داران میراث یاد شده بود، خطاب به آتوسا مومنی، معاون سازمان نوشته شد. امضاهای ذیل این نامه در صفحه فیس‌بوک مدیر سایت انارپرس جمع‌آوری شدند.

در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۲ نیز دیگر بار خبری از سایت خبری زرتشتیان توسط انارپرس نقل شد. خبری با عنوان «ارگ انار گوش به زنگ ناقوس مرگ است» بار دیگر سعی گردانندگان انارپرس را برای باز کردن پای اقلیت‌‌های دینی به این ماجرا، نشان داد.

خبر جنجال آفرین« ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم ارگ انار باید برچیده شود» در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۲ و به نقل از مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان روی خروجی انارپرس قرار گرفت و موجبات اعتراض جمعی از مردم را به عمل‌کرد این سازمان فراهم ساخت.

منبع:نقطه نیوز

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب