پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:20:52 - چهارشنبه 27 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معرفی شهرستان رابر
معرفی شهرستان رابر ،رامسرجنوب ؛ مَهد شهیدان

به گزارش ” صبح رابر ” معرفی شهرستان رابر ،

رامسرجنوب                       مَهد شهیدان

جایی که خاکش عنبرین ومشکباراست        جایی که آبش چون گلاب و نقره وار است

خوانند نامــش رابر و همــتا نـــدارد          شهــر شجر، شهــرهنر، شهــر ثماراسـت

شهرشهیدان،شهرخوبـان،شهـریــاران         شهــر شقـایق،شهــرگل، شهـــربهاراست

نام گذاری رابر:مشهور آن است که این منطقه پوشیده از جنگلهای انبوه بوده وسعت و تراکم درختان مانع از رفت و آمد به این خطه بوده که با قطع کردن درختان راهی باز شده و نام این منطقه”راه بر” یعنی راه بریده شده معروف گردید و به مرور زمان (رابر) نامیده شده است.

موقعیت های جغرافیایی

شهرستان رابُر با مساحتی بالغ بر ۱۸۷/۱۶۶۷ کیلومتر مربعدارای جمعیتی بیش از ۲۳هزار نفر در ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا در دامنه کوههای مرتفع معروف به کوه شاه بحر آسمان و کوه رابر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار دارد . از شمال با بخش لاله زار بردسیر و قریه العرب  و از جنوب با شهرستان جیرفت و از شرق با بخش ساردئیه و بخش راین و از غرب و جنوب غربی با بخش مرکزی بافت همجوار می باشد . شهر رابر در سال ۱۳۴۱ از تشکیل شش محله (قلعه – توده و علیا – دیوران- باغ خواجه‌حسن – کشکوئیه – موردوئیه) تأسیس گردید. شهر رابر در سال۱۳۸۸ شهرستان شد.بخش رابر دارای ۴ دهستان بنامهای رابر، هنزاء، و سیه بنوئیه است.

فاصله روستای مرزی از قسمت جنوب غربی تا مرکز بخش ۸۰ کیلومتر و فاصله روستاهای مرزی از قسمت جنوب تا مرکز بخش ۷۰ کیلومتر و فاصله آخرین روستاهای مرزی از قسمت شمال تا مرکز بخش ۴۰ کیلومتر و فاصله آخرین روستاهای مرزی از قشمت شمال شرقی  تا مرکز بخش ۵۰ کیلومتر می باشد. بخش رابر دارای ۲۳۰ روستا ی دارای سکنه و ۲۳۴ مزرعه و در مجموع  دارای ۴۶۴ روستا و مزرعه می باشد .

قدمت  تاریخی

آن تل کوشک و پیر بابا شاه رابر

                                                    افسانه ها در نامۀ این روزگار است .

شهر شگفتیها ست رابر هان شگفتا

                                                   اینجا طبیعت بهترین آموزگار است .

رابربعلت کوهستانی بودن و وجود چشمه سارها و جویبارها و رودخانه های متعدد و همجوار بودن با مناطق گرمسیری از دیرباز مورد توجه ابناع  بشر واقع شده است. وجود آثار باستانی نظیر  ظروف سفالی ، اشیاء سنگی و فلزی بدست آمده از تپه ها و محوطه ها و گورستانها مربوط به دوران مختلف تاریخی و حتی پیش از تاریخ در این منطقه و وجود مناطق  متعدد فلزکاری کهن که مورد  بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار گرفته است و معادن کهن مس که در گذشته بسیار دور از آنها مس استخراج واستحصال می نموده اند و به دشت جیرفت و اولین منطقه مدنیت در صوغان بافت صادر و اشیاء مورد نیاز را وارد می کرده اند  و از طرفی  اشیاء باستانی بدست آمده از منطقه تاریخی تل کوشک و سایر  مناطق این بخش قدمت این بخش را به دوران قبل از میلاد مسیح می رساند و سابقه مدنیت در این منطقه را  به ادوار گذشته تاریخ و همزمان با ظهور مدنیت در منطقه صوغان بافت  و جیرفت می رساند .

آب و هوا

شهرستان رابر در حصاری از کوههای (شاه- ارتفاعات قلعه سنگ- باغ بهادر- سر مشک- ارتفاعات تخت سر طشتک و بحر آسمان ) به صورت نعل اتسبی قرار دارد.از سمت جنوب پیوستگی کوهها قطع و یک دهانه عبور رودخانه هلیل را تشکیل می دهد و شاید همین دهانه به سمت دهستان اسفندقه از شهرستان جیرفت باعث شده بخشی از روستاهای دهستان جواران از پدام آباد تا گتک در فصل تابستان دارای آب و هوایی گرم و در زمستان معتدل باشند . آب و هوای اکثر مناطق شهرستان رابر در فصل زمستان سرد و در فصل بهار و تابستان معتدل و بسیار دل انگیز و خنک می باشد و در مجموع آب وهوای کوهستانی که در تابستانها از ۲۸درجه سانتیگراد بالای صفر تجاوز نمی کند و در فصل زمستان در بعضی از مناطق حدوداً به ۱۵ درج زیر صفر می رسد .در فصل زمستان عمده کوهها پوشیده از برف است و در ارتفاع و دره های کوه شاه که در شمال رابر قرار دارد و در بعضی از سالها برف دهها متر روی هم انباشت می گردد . بدلیل قرار گرفتن در دامنه ی کوههای پر از برف دارای قنوات و چشمه سارهای متعدد می باشدکه آب کشاورزی و صنعتی بخش را تأمین می کند . میانگین بارندگی سالیانه در این بخش ۲۷۰ میلیمتر در سال  می باشد.

رودخانه ها ،قنوات و چشمه سارها

عموم رودخانه های شهرستان رابر به سمت جنوب در حرکت می باشند و نهایتاً هلیل رود را تشکیل می دهند .

در واقع رودخانه های رابر سرچشمه های هلیل رود هستند و آب دو سد برزگ جیرفت و صفارود را تأمین می کنند که علاوه بر استفاده کشاورزی شهرستانهای جیرفت و رابر – آب شُرب مرکز استان در دراز مدت نیز از رابر و سد صفا تأمین می گردد .

شهرستان رابر دارای ۱۲۳ رشته قنات – ۴۰۵ چشمه – ۲۴ رودخانه فصلی می باشد که موجبات سربلندی وزیبایی – طراوت و رونق کشاورزی و باغداری این خطه را موجب شده اند .

کوهها و ارتفاعات

–          کوه شاه که بر روی ارتفاعات آن آثار و تخت شاهزاده هنوز مشهوراست

–          کوه قلعه سنگ واقع در جنب روستای تذرج واقع در شمال غرب شهرستان رابر

–          کوههای به هم پیوسته واقع در جنوب غربی مشهور به کوه رابر .

–          کوههای به هم پیوسته واقع در شمال رابر مشهور به کوه سفید

–          کوههای به هم پیوسته واقع در شمال شرقی بخش مشهور به کوه تنگل هونی

–          کوههای به هم پیوسته واقع در بحرآسمان مشهور به کوه ناران

–          کوههای به هم پیوسته واقع در سرمشک –بندر هنزاء –تخت سرطشتک و در آلوئیه واقع در شمال شرقی .

صنایع و معادن

در آینده‌ای نزدیک با بهره برداری از صنایع مس درالو و بندر هنزا شهرستان رابر و سد صفا رود چهرهٔ دیگری به خود می‌گیرد.این معدن سومین معدن مس بزرگ کشور میباشد.که تا ۳ سال آینده کارخانه مس کنستانتره در رابر افتتاح میشود عملیات اجرایی آن شروع شده است.

–          معدن مس بندر هنزاء و در آلوئیه

با غنی سازی۴/۶% و ذخیره ۲۷۰ میلیون تن

–          معدن غنی کرومیت

–          معادن سنگ گرانیت

–          معادن غنی آهک هیدراته

–          معدن مس چهرن

–          معدن غنی خاک رس و سایر معادن

اقتصاد شهرستان رابر

اقتصاد رابر بر پایه ی کشاورزی – باغداری – دامداری – پرورش زنبور عسل – پرورش ماهی – صنایع دستی و غیره استوار است . بیش از۰۰۰ ۱۲ هکتار از اراضی بسیار مرغوب و حاصلخیز زیر کشت محصولات کشاورزی نظیر گندم – جو – زعفران- علوفه دام قرار دارد . میزان گندم صادر شده به سیلو های استان در سال قریب به ۲۰۰۰۰ تن می باشد .۶۵۰۰هکتار اراضی تبدیل به باغستانهای مشجر بسیار زیبا و دیدنی و عموماً درختان اصلاح شده  گردو در آن غرس گردیده است . سایر درختان میوه عبارتند از سیب – گلابی –گیلاس- زیتون و غیره بیش از ۳۰۰۰ تن برداشت محصول گردوی این بخش می باشد که به سایر شهرستانها و مرکز استان صادر می گردد و به همین دلیل دومین مرکز تحقیقات گردوی کشور در این بخش در زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ هکتار شروع به فعالیت نموده است .بیش از ۶۰۰۰۰۰ رآس دام (گوسفند –بز و بزغاله)و ۲۵۰۰رأس گاو شیری و گوشتی در شهرستان رابر پرورش می یابد . تعداد ۲۵۰۰۰ کلنی زنبور عسل توسط اهالی پرورش یافته و بطور متوسط میانگین عسل تولید شده از هر کلنی ۱۰کیلو می باشد . صنایع دستی  رابر شامل قالی  بافی – گلیم بافی– جاجیم –مکرومه – نمدمالی ،خورجین بافی ، کلته بافی ، نخ ریسی ،  غیره می باشد و فرش تولید شده بسیار مرغوب است .

گردو بر هر درد بی درمان دواست

یکی از خوشمزه ترین راهها برای افزودن مواد مغذی، طعم و تردی به غذا، افزودن گردو به آن است. مغز گردو ساخته شده از تکه‌های ناهموار و پروانه‌ای شکل است.   یکی از خوشمزه ترین راهها برای افزودن مواد مغذی، طعم و تردی به غذا،  افزودن گردو به آن است. گردو در ماههای  شهریور ومهربرداشت می‌شود و در همه فصول سال وجود دارد و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.مغز گردو ساخته شده از تکه‌های ناهموار و پروانه‌ای شکل است. این تکه‌ها به رنگ سفید چرک هستند و با پوستی نازک به رنگ قهوه‌ای روشن پوشیده شده‌اند. آنها کمی‌درهمدیگر گره خورده‌اند. این مغزها درپوستی گرد یا دوک مانند به رنگ قهوه ای و خیلی سفت محصور شده اند.

 مراتع و جنگلها

بیش از ۴۵۰۰ هکتار از مراتع و طبیعت زیبای شهرستان رابر پوشیده از جنگلهای انبوهی نظیر بادام کوهی ، بنه ، کهکم و ارژن گز و جنگلهای زیبا و دیدنی و بی نظیر سر و وحشی یا اووُرس (ارس) می باشد  که توسط اهالی مورد استفاده قرار می گیرد .

ذخیره گاه اووُرس گلوچار رابر

این ذخیره گاه به مساحت ۳۸۲هکتار در حوزه استحفاظی سرجنگلبانی شهرستان رابر قرار دارد و مسیر ارتباطی آن از طریق جاده رابر به جیرفت (جاده هنزایا ساردو) می باشد . این محدوده در تاریخ ۱۲/۵/۸۱ باستناد ماده یک قانون حفاظت و حمایت ذخیره گاههاو ماده ۵۰قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع قُرق اعلام شد . منطقه موردنظر دارای زمستانی طولانی و به نسبت پربرف است .

این درخت دوپایه وارتفاع آن به ۷ متر می رسد ظاهری مخروطی شکل دارد و پوست تنه آن خاکستری متمایل به سرخ می باشد برگهای آن فصلی ودر چهار ردیف بر روی شاخه ها تکیه نموده است میوه آن گرد و نیلی رنگ متمایل به سیاه می باشد .این درخت  یکی از چهار گونه سوزنی برگ بومی باارزشی ایران به شمار میرود . دیرزیستی این گونه به ۲۰۰۰ سال هم می رسد.هنوز  راه تکثیر مصنوعی این گونه پیدا نشده و از علل تخریب رویشگاه این گونه  استفاده  به  عنوان سوخت است.

زیارتگاهها و اماکن مذهبی شهرستان رابر

۱- امامزاده سیدابراهیم(سیدمرتضی) در روستای سیدمرتضی

 ۲-امامزاده شاه مرتضی در روستای اسلام آباد

۳-امامزاده سیدابوالقاسم در روستای لنگر

۴-زیارتگاه سیدخوشنام و پیرخوشنام واقع درتنگل هونی

۵-زیارتگاه پیریکه در مزرعه پیریکه

۶-امامزاده میرمرتضی درروستای کنگری

۷-پیرباباشاهی واقع در شهررابر

۸-زیارتگاه سیدابوالقاسم معروف به جد میرهادی واقع در شهر رابر و ۴۳ گلزار مقدس شهدای دوران دفاع مقدس

مراکز تفریح

 امامزاده سید مرتضی (فرزند بزرگ امام موسی بن الجعفر)در ۲۴ کیلومتر ی جنوب شرقی  رابر،چشمه عروس در ۵ کیلومتری شهر رابر ،عشق آباد  در دامنه کوه لاله زار ،  گلی هوک  در شرق رابر و در نزدیکی روستای قنات ملک ، گردو در کار، تخت سرطشتک در ارتفاعات شمال روستای بُندر هنزاء ، بندر هنزا، چشمه علی چهرن ، آبسر در منطقه سید مرتضی …

 مشاغل: کشاورزی ، دامداری ، باغداری ، اداری

محصولات کشاورزی: گندم ، جو ، ذرت ، ارزن ، کنجد، سیب زمینی ، پیاز ، سیر، لوبیا ، عدس ، زعفران …

محصولات باغی : گردو ، بادام ، سیب ، گلابی ، زردآلو ، آلوچه ، انجیر ، انار ، آلبالو …

اقوام و زبان

مردم شهرستان رابر  همانند مردمان سایر مناطق مرکزی ایران از نژاد آریایی و فارس هستند. ایل و عشایر گویش فارسی دارند .

ایل عشایری مردمی سلحشور وشجاع هستند و روحیه جنگ اوری در انها بسیار بالاست از لحاظ اخلاق مردمی مهمان نواز ساده دل بی الایش واهل صفا هستند .

ایل های عشایر (سلیمانی ، شمس الدینی ، آیینه ای ،‌قتلو ، شیخ حسینی ، مارکی ، بهر آسمان، کچمی ، لورک ) هستند .

مساجد، تکایا، حسینیه ها  شرستان رابر

۱-      مسجد جامع  شهر با زیر بنای ۸۰۰متر مربع  در دو طبقه واقع در  خیابان حضرت امام خمینی (ره )

۲-      مسجد صاحب الزمان با زیر بنای ۱۰۰۰ متر مربع در دو طبقه در شهر می باشد .

۳-      مصلای امام خمینی (ره) با زیر بنای ۲۰۰۰ متر مربع در مرکز شهر در دست احداث می باشد.

۴-      مسجد ابوالفضل با زیر بنای ۷۰۰ متر مربع واقع در بلوار ورودی شهر

۵-      مسجدالرضا

۶-      مسجد محله باغ خواجه حسن

۷-     مسجد امیر المومنین (ع) در کشکوئیه

۸-      مسجد محله دیوران

۹-      مسجد محله موردوئیه

حسینیه ها 

حسینیه جامع ، حسینیه شهید زرین کلاه ، حسینیه محله دیوران

لازم به ذکر است : در تمام روستای شهرستا ن رابر حداقل یک مسجد وجود دارد و بعضی نیز حسینیه و تکیه می باشند.

 

 سوغات

زیره، عسل، گردو، فرآوردهای لبنی (کشک ، دوغ، ماست ، کره ، پنیر ، ترف ، روغن حیوانی و گیاهی )  میوه جات

جاذبه طبیعی و گردشگری

گردشگاهها ومناطق دیدنی شهرستان رابر:چشم انداز های زیبای عشق اباد اسکر, چشمه عروس, گردو دره کار ,جنگل های بادام قنات ملک, جنگل های بنه سید مرتضی وآبشار ابسر ,تخت سر طشتک ,چشمه علی چهرن  ,بندر هنزا, در رابر مکان هایی دیدنی برا ی مسافران از راه رسیده وعاشقان بهار خلق کرده اند.

دره گلوچار:

بالای روستای گلوچار رابردره بسیار زیبا  پوشیده از درختان ارس است که تماشایی و بی نظیربه نظر میرسد. در انجا درختان ارس بزرگی وجود دارد که عمر انها طولانی است و سرمایه ای بزرگ برای پوشش گیاهی شهرستان محسوب میشود دره محیطی ارام ودل نشین برای گردشگران است تا به تماشای جنگل سبز بنشینند

گردو دره کار:

در بالای ده دیوان رابر رشته کوه لاله زار چندین درخت گردوی کهنسال با تنه های  بسیار قطور وجود داردکه ریشه های انها در هم تنیده شده ومکانی است بسیار زیبا که ارمیدن زیر سایه ان درختان بسیا رلذت بخش است

تخت سرطشتک:

در منطقه کوهستانی از ارتفاعات بندر هنزا جایی مسطح وصاف وجود دارد که پوشیده از چمن وگلهای زیبای بهاری است و اطراف انرا  بوته های وحشی پوشانده است این مکان در نوع خود دیدنی وتماشایی است.

عشق آباد اسکر:

در شرق اسکر با گذشتن از چندین تپه طبیعتی سرسبز وپوشیده از درخت دیده میشود که دیدگان را محو تماشای خود میکند این مکان با صفا عشق آباد است که با جاذبه های طبیعی خود میتواند سالانه گردشگران زیادی رادر اغوش خود بپذیرد.

دفینه های اشکان:

 ده اشکان سیه بنوئیه رابر از زمان اشکانیان وجود داردکه بیشتر انها در زمان حکومت محمد رضا شاه به وسیله آمریکایی هابه غارت رفته است از جمله عقیق های درشت مخصوصا یک یاقوت سرخ که عکس آذر میندخت وپوران دخت به طول ۵سانتی متر در دو طرفش منقوش بوده ویک کفنی زربفت که متعلق به یکی از سلاطین اشکانی بوده است.

محوطه باستانی قره قطوئیه :

مرز مشترک رابر واسفندقه محوطه بزرگی است که اشیا باستانی زیادی در انجا پنهان است در چند نوبت مورد غارت قرار گرفته است.

تل کوشک:

این محوطه باستانی در رابر قرار دارد گروهی معتقدند قدمت ان به دوره ی ساسانیان بر میگردد که قسمتی از ان به دلیل گسترش زمینها وباغات پیرامون ان از بین رفته اند.

قلعه رابر:

در رابر محله ای که امروز ان را قلعه نامیده اند قرار داشته  در  سال ۱۲۰۷ ه ق/که فتحعلی خان به رابر قشون کشی کرده قلعه اباد بوده است ومردم انجا جمع شده اند وبا جهانبانی فتحعلی خان بنای مخالفت گذاشتنداما خان فاجار از حیث سلاح ومهمات کاملا مجهز بودرویارویی با ان سودی نداشت وبا وساطت ومیانجی گری بعداز یک ماه تسلیم شدند .هنوز اثاری از ان قلعه باقی مانده است.

قلاع دیگری نیز در رابر جود داشته ولی مهمترین انها همان قلعه رابر بوداین قلاع عبارتند از :قلعه دیلم در حومه سیه بنوئیه که میگویند متعلق به زمان دیلمیان است ودو قلعه در جوار ان یکی کنار ساختمان دژدان ودیگری کنار قنات جواهران, قلعه کلدان, قلعه پدم اباد, قلعه سنگ بندر هنزا وقلعه بید بست سرهنگر.

کاروانسرای شیرزاد:

در سرچشمه رودخانه ابدر رابر قرار داشته و به نام شیرزاد جد عشایر لری شمس الدینی موسوم گردیده در ساخت این سازه کوهستانی از مصالح بومی از قبیل قلوه سنگها ی رودخانه استفاده شده وهفت فضای جدا ومرتبط با هم داشته است.مسافرین بعداز عبور از مسیر کوهستانی صعب العبور  در این کاروانسرا اتراق میکردند.

ساختمان عمارت:

 ساختمانی که مشهور به عمارت ومتعلق به رستم خان اسفندیاری معروف به رفعت الدوله برادر عدل سلطان پسر مرتضی قلی خان فرزند محمد اسماعیل است .این عمارت در وسط باغ بزرگی در شمال رابر در کوچه رفعت واقع است ساخت این بنا دو سال طول کشید وآجر های ان را به وسیله قاطر از کرمان به رابر حمل کرده اند متاسفانه این ساختمان رو به ویرانی است و فقط ستون هایی از ان باقی مانده است.و…

اماکن تاریخی و مذهبی

مهمترین زیارتگاهها و اماکن مذهبی شهرستان  رابر

۱ – امامزاده سیدابراهیم(سیدمرتضی) در روستای سیدمرتضی ۲-امامزاده شاه مرتضی در روستای اسلام آباد۳-امامزاده سیدابوالقاسم در روستای لنگر۴-زیارتگاه سیدخوشنام و پیرخوشنام واقع درتنگل هونی۵-زیارتگاه پیریکه در مزرعه پیریکه۶-امامزاده میرمرتضی درروستای کنگری۷-پیرباباشاهی واقع در شهررابر۸-زیارتگاه سیدابوالقاسم معروف به جد میرهادی واقع در شهر رابر و ۴۳ گلزار مقدس شهدای دوران دفاع مقدس وگلزار۵ شهید گمنام در شهرستان رابر

صنایع و معادن

در آینده‌ای نزدیک با بهره برداری از صنایع مس درالو و بندر هنزا شهرستان رابر و سد صفا رود چهرهٔ دیگری به خود می‌گیرد.این معدن سومین معدن مس بزرگ کشور میباشد.که تا ۳ سال آینده کارخانه مس کنستانتره در رابر افتتاح میشود عملیات اجرایی آن شروع شده است.

فاصله تا سایر شهرها

  • فاصله تا تهران:۱۲۵۰کیلومتر
  • فاصله تا کرمان:۱۸۴کیلومتر
  • فاصله تا بافت:۲۶ کیلومتر
  • فاصله تا سیرجان:۱۲۰کیلومتر
  • فاصله تا جیرفت:۱۶۰ کیلومتر

تقسیمات کشوری

  • بخش مرکزی
    • شهر رابر
    • دهستان سیه‌بنوئیه
  • بخش هنزا
    • دهستان جواران
    • شهر هنزا

  فرمانداری شهرستان رابر:

بخش رابر در سال ۱۳۸۸ با عنایات دولت ، حمایتهای سردار سلیمانی و پیگیریهای نماینده خود در مجلس شورای اسلامی به شهرستان تبدیل شد . با گذشت مدت زمان کوتاه دکتر علیرضا مرادی به عنوان اولین فرماندار آن منصوب شدند. این شهرستان در حال حاضر دارای دو بخش هنزا و مرکزی می باشد .

بخشداری رابر:

رابر از زمانهای گذشته مرکز حکومتی قراءخمسه شامل رابر – اسفندقه- رودبار- جبالبارز- و ساردوئیه بوده و کلیه مالیاتها توسط حاکمان این بخش جمع اوری و به حکومت مرکزی ارسال می شده . بقایای ساختمانهای حکومتی مانند باغ و بنای رفعت الدوله و تل کوشک و خانه صولت السلطنه در مرکز شهر بیانگر این موضوع میباشد. پیشینه و قدمت تاریخی این شهرستان دستخوش حوادث و وقایع تاریخی در حکومتهای گذشته بوده است .بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و توجه به مناطق دور افتاده باعث شد که در سال ۱۳۵۹ بخشداری رابر تأسیس شود.

شهرداری رابر :

 شهرداری شهر رابر در سال ۱۳۴۲ تأسیس و آقای اصغر خان صولت زاده بعنوان اولین شهردار شروع بکار نمود محله های شهر عبارتند از : دیوران – موردوئیه – قلعه – باغ خواجه حسن – توده – درآسیاب – شهرک و کشکوئیه می باشد .شهر رابر دارای ۱۶ خیابان و ۳۲۰ کوچه و ۴ میدان و ۲پارک از جمله پارک ملت به مساحت ۴۸ هکتار می باشد و هم اکنون شهرداری با درجه ۶ و تعداد ۶۰ پرسنل و ۳۸ دستگاه انواع خودرو های عمرانی – خدماتی مشغول خدمات رسانی در محدوده ی شهر رابر به وسعت ۱۵ کیلومترمربع می باشد .

کمیته امداد امام خمینی (ره):

در سال ۱۳۶۰ کمیته امداد حضرت امام خمینی ره در  رابر تأسیس شد .

دادگاه عمومی شهرستان:

در سال ۱۳۸۰ با پیگیری بخشداری رابر و دادگستری شهرستان دادگاه شهر رابر تأسیس گردید در حال حاضر دادگاه عمومی مستقل رابر با ۷۱ شعبه شورای حل اختلاف مشغول انجام وظیفه و رسیدگی به امور قضایی و اختلافات کلی و جزئی مردم شریف شهرستان می باشند .

برق منطقه ای رابر:

اداره برق رابر از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۳ زیر نظر شهرداری با یک موتور ۵۰ کیلوواتی و یک موتور ۱۰۰ کیلوواتی شروع بکار نمود ودر سال ۱۳۵۳ در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و تا کنون با واگذاری ۹۰۰۰ اشتراک برق به روستاهای شهرستان و شهر رابر مشغول خدمات رسانی است .

 جهاد کشاورزی :

اداره کشاورزی رابر در سال ۱۳۴۱ تأسیس گردید پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با جهاد سازندگی ادقام و هم اکنون جهاد کشاورزی  رابر با ۲۲ نفر پرسنل در حال خدمت به بخش کشاورزی می باشد.

اداره داریی رابر :

در سال ۱۳۷۳ در ساختمان استیجاری با ۴نفر کارمند شروع بکار و در سال ۸۱ در رابر تأسیس شد.

اداره پست :

 این اداره در سال ۱۳۳۳ در یک ساختمان استیجاری با یک نفر پرسنل شروع بکار و در سال ۱۳۵۹ از اداره مخابرات جدا و در یک ساختمان ملکی به متراژ ۵۵۰ مترمربع با ۲ نفر پرسنل شروع بکار نموده است .

اداره دامپزشکی:

واحد دامپزشکی در سال ۱۳۵۹ در اداره کشاورزی شروع بکار نموده و با مستقل شدن شبکه دامپزشکی این واحد از سال ۱۳۶۹ مشغول خدمت به دامداران منطقه می باشد .

اداره گاز :

این اداره در سال ۱۳۸۵ شروع بکار نموده و تاکنون با واگذاری ۲۸۱۰ اشتراک گاز به شهر رابر مشغول خدمات رسانی است .

مرکز بهداشت و درمان فوریتهای پزشکی :

این مرکز دارای ۲۰ خانه بهداشت روستایی و ۵ مرکز درمانی بهداشتی و اورژانس جاده ای ۱۱۵ می باشد .

اداره مخابرات:

تا سال ۱۳۵۸ با اداره پست ادقام بوده و در سال ۱۳۵۹ از پست جدا و بطور مستقل تأسیس شد .با واگذاری تعداد ۳۴۰۰ اشتراک تلفن ثابت شهری و ۶۵۸ اشتراک ثابت روستایی در حال خدمت رسانی می باشد .

آب و فاضلاب روستایی:

آب وفاضلاب روستایی در سال ۱۳۸۳ شروع بکار نموده است .

اداره آموزش و پرورش:

در سال ۱۲۹۵ با تأسیس اولین مدرسه در شهر رابر فعالیت آموزش وپرورش آغاز و آقای محمدعلی دانش آموز بعنوان اولین معلم با تعداد ۹ نفر دانش آموز به تدریس مشغول گردید .

در سال ۱۳۶۰ آموزش و پرورش مستقل گردید و شهید عبدالمهدی امیدی بعنوان رئیس اداره منصوب گردید .

پرسنل اداری آموزش و پرورش ۳۰ نفر و کادر آموزشی ۷۰۰ نفر می باشد . تعداد دانش آموز سه مقطع ۶۰۱۱ نفر . تعداد کودکستان ها ۲۶ آموزشگاه با ۳۷۴ نوآموز – مدارس ابتدایی ۶۱ آموزشگاه با ۲۰۱۹ دانش آموز – مدارس پیش دانشگاهی و پیش دانشگاهی بزرگسالان ۴ آموزشگاه با ۳۶۵ دانش آموز – کودکستان استسنایی ۱ آموزشگاه – مدارس استسنایی ابتدایی ۱ آموزشگاه – مدارس استسنایی راهنمایی ۱ آموزشگاه با ۱۸ دانش آموز .

دانشگاه پیام نور :

این دانشگاه در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد. ساختمان جدید پیام نور واحد رابر در ۲ طبقه با متراژ حدود ۱۲۵۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳ هکتار(قابل افزایش) در حال تکمیل ساخت  اداری و آموزشی  است و در ۸ رشته های  مختلف با تعداد ۷۰۰نفر دانشجو در حال فعالیت می باشد .

 بانک ها

بانک ملی : این بانک در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد و هم اکنون به دلیل کثرت جمعیت با دو شعبه در شهر رابر ارائه خدمات بانکی را بعهده دارد .

بانک تجارت :  این بانک در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد .

بانک صادرات : این بانک اولین بانک رابر و در سال ۱۳۴۵ تأسیس شد.

بانک ملت : این بانک در سال ۱۳۶۶ تأسیس شد .

بانک کشاورزی : این بانک در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد .

بانک  سپه ، صندوق قرض الحسنه علی بن ابیطالب (ع) ، صندوق قرض الحسنه شهید شاهرخی .

 نماز جمعه :

اولین نماز دشمن شکن جمعه در سال ۱۳۶۰ در این منطقه به امامت حجت السلام والمسلین بهرامی راه اندازی و اقامه گردید و هم اکنون نماز جمعه شهرستان  رابر به امامت حجت الاسلام جعفری  در مساجد شهر اقامه می گردد .

 

تصاویر شهرستان رابر

آبشار آبسر سید مرتضی

چشمه عروس رابر

 

درختان قدیمی زیارت امامزاده سید عبدالله

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب