پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:44:26 - چهارشنبه 20 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شهدای هسته ای از سال ۵۷ تا به امروز
به گزارش” صبح رابر” شهید پرویز منشادی در سال ۱۳۵۷ ، شهید سید علی موسوی ، شهید رمضان رستمی ، شهید پرویز احمدی ، شهید عنایت الله امینی ، شهید علی اصغر حسین زاده احمدی ، شهید محمد علی مهدوی ، شهید سید احمد طیب زاده دزفولی ، شهید محمود علیمحمدی، شهید مجید شهریاری، شهید […]

به گزارش” صبح رابر” شهید پرویز منشادی در سال ۱۳۵۷ ، شهید سید علی موسوی ، شهید رمضان رستمی ، شهید پرویز احمدی ، شهید عنایت الله امینی ، شهید علی اصغر حسین زاده احمدی ، شهید محمد علی مهدوی ، شهید سید احمد طیب زاده دزفولی ، شهید محمود علیمحمدی، شهید مجید شهریاری، شهید داریوش رضایی نژاد، شهید مصطفی احمدی روشن.

شهدای دانشمند هسته ای ایران، سند مظلومیت ایران اسلامی هستند. دانشمندانی که با ویژگی های مشترک، اهداف هماهنگ و تلاش های مستمر در مسیر زنده نگه داشتن چرخه هسته ای کشور گام برداشتند.

زندگینامه شهید رمضان رستمی

شهید رمضان رستمی در تاریخ ۱۹/۸/۱۳۳۴ مصادف با ماه محرم و روز عاشورا در روستای جعفربن از توابع کنار تخته شهرستان کازرون دیده به جهان گشود. وی از همان کودکی دارای هوش و استعداد سرشاری بود. چنانچه در پنج سالگی جهت فراگیری قرآن به مکتب فرستاده شد و توانست این دوره ی دو ساله را با موفقیت به پایان برساند و دوران ابتدایی و راهنمایی را نیز با موفقیت پشت سر نهاد.

وی در سال ۱۳۵۲ در رشته ریاضی موفق به کسب دیپلم از دبیرستان فرخی آبادان گردید. شهید با مطالعه کتب دینی و اسلامی و رفت و امد مداووم به مسجد محله، پی به ماهیت فاسد رژیم سلطنتی شاه برد و از همین دوران تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه و مبارزه بهتر علیه رژیم را گرفت.

بنابر این در سال ۱۳۵۳ بود که همزمان در سه دانشگاه اصفهان، جندی شاپور اهواز و علم و صنعت تهران قیول شد که وی دانشگاه علم و صنعت تهران را انتخاب کرد. شهید در سال ۱۳۵۴ همگام با تحصیل در سازمان انرژی اتمی ایران استخدام و در بخش تحقیقات آن سازمان شروع به کار نمود. رشته تحصیلی وی مهندسی مکانیک بود که به علت علاقه وافر ایشان به ریاضیات از زمان کودکی به آن رشته تحصیلی روی آورد.

شهید در این دوران، در اعتصابات دانشجویی و تظاهرات خیابانی شرکت فعالی داشتند و در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ با شرکت در جنگ مسلحانه علیه رژیم به مبارزه پرداخت تا اینکه جنگ تحمیلی شروع شد و به همراه نیروهای مردمی به جبهه جنگ شتافت.

شهید رمضان رستمی علاقه خاصی به امام و انقلاب داشتند. در همان اوایل جنگ و پس از اعلام جنگ از سوی رژیم عراق رهسپار جبهه های نبرد گردید و در شهرهای سوسنگرد، بوستان، خرمشهر و تنگه چزابه بر علیه دشمن بعثی جنگیده و در تاریخ  ۳۱/۲/۱۳۶۰ در عملیاتی که منجر به آزادسازی تپه های الله اکبر که مشرف به سوسنگرد بود شرکت کرده و حضور جانانه ای از خود نشان داد و بعد از این عملیات در ساحل رودخانه کرخه مستقر شدند که در همان موقع چندین نامه جهت بازگشت وی به انرژی اتمی تهران و ادامه تحصیل ایشان در دانشگاه علم و صنعت تهران به دستش رسید که عازم تهران گردید.

ایشان همزمان که در جنگ حضور داشتند موفق به اخذ مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت شدند و بنا به تقاضای سازمان انرژی اتمی، به نیروگاه اتمی بوشهر رفته و در این ناحیه شروع به کار نمود. از جمله فعالیتهای شهید در نیروگاه بوشهر می توان به ساخت دیوار بتونی ۵ کیلومتری اطراف نیروگاه و سازماندهی قطعات فنی پراکنده شده در نیروگاه اشاره کرد.

سرانجام در تاریخ ۲۶/۸/۱۳۶۶ و در حین خدمت به همراه تعدادی از همکاران خود بر اثر اصابت موشک های ضدبتون به نیروگاه اتمی توسط هواپیماهای متجاوز بعثی به درجه رفیع شهادت رسید و در روستای زاگاه خود به خاک سپرده شد

زندگینامه شهید سید علی موسوی

[تصویر:  8864.jpg]
شهید سید علی موسوی در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی و در ماه صفر الحرام در روستای مالخواست متولد شد و از آنجا که خانواده ایشان از نظر مالی ضعیف بودند مجبور بود از همان دوران کودکی برای کمک به خانواده مشغول کار شودلذا به چوپانی مشغول شد. زندگی در کوهستان و تحمل سختیهای فراوانی که در کار بود ، برفهای سنگین زمستانی و هوای بسیار سرد کوهها از او جوانی برومند و سخت کوش ساخته بود. دوران تحصیل او مصادف شد با شروع انقلاب اسلامی ، لذا ایشان که در روستای دیگری مشغول تحصیل بودند ، با شروع انقلاب درس را رها کردند. علاقه و شوق ایشان نسبت به دین و مذهب و انقلاب و علمای عصر بخصوص شخص امام (ره) موجب شد که با آغاز جنگ تحمیلی علاقه ی خود را به حضور در جبهه های جنگ ابراز کند. در ابتدای امر خانواده ی ایشان و همه ی اقوام و آشنایان مخالف این امر بودند . ولی شهادت پسر عمه ی ایشان (شهید سید علی اکبر موسوی) ایشان را در این امر مصمم تر کرد و ایشان با توجه به همه ی مخالفتها و موانعی که در راه داشتند به جبهه های جنگ اعزام شدند.
 از صفات بارز ایشان ، عشق به امام به عنوان یک اسطوره و الگو ، توجه به مسائل دینی و رغبت و حضور مستمر در مجالس و محافل دینی بود. مهم ترین مشخصه ی ایشان در تمام ادوار زندگی روحیه ی بالای ایشان بودکه حتی در اوج جنگ و جهاد و زیر توپ و تانک دشمن ، لحظه ای این روحیه ی مثبت را از دست نداده وبه دوستان و همسنگران خود هم تلقین می کردند. هیچ گاه در نامه ها و پیغامهایی که برای خانواده و دوستانش می فرستاد از سختیها و رنجها و مشکلات و خطرات جبهه و جنگ حرفی نمی زد و تماماً از عشق رزمندگان و سربازان فدایی امام و صفا و صمیمیت و شور و عشق رزمندگان و سربازان فدایی امام ، و صمیمیت و شور و شوق دینی و ایمان بچه های رزمنده صحبت می کرد. از جوانان هم سن وسال خود می گفت که چگونه همه چیز خود را رها کرده و خالصانه برای جهاد در راه خدا عازم جبهه ها شدند . در آخرین مرخصی خود پیشنهاد ازدواج را با پدر و مادر خود در میان گذاشتند وبا موافقت پدر و مادر ، مراسم خواستگاری هم انجام شد ولی قرار شد این ازدواج بعد از پایان خدمت ایشان صورت بگیرد.ایشان هم پذیرفتند و دیگر صحبتی به میان نیاوردند گویی که از شهادت خود با خبر بوده واین مطلب را با یکی از دوستان نزدیک خود در میان گذاشته و گفته اند که این پیشنهاد را برای دل خوشی پدر و مادر مطرح کردند.
 در بیان اخلاق و رفتار ایشان حرف بسیار است. وشاید خیلی مسائل وجود داشته باشد که بیان آنها سخت و دشوار است ولی با یک نگاه دقیق به زندگی ایشان می توان فهمید که در اخلاق و رفتار و منش در میان هم سن وسالان خود نمونه بودند.
         و سرانجام در ۱۴ خرداد  ۱۳۶۴  ،  و در بیست سالگی به ندای حق لبیک گفته و در منطقه هورالهویزه ، در جزیره ی مجنون شربت عشق نوشیده و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند . از مهمترین وصایا و توصیه های ایشان ، پایبندی به دین و مذهب و انقلاب اسلامی و پیروی از خط امام و ولایت فقیه و استقامت و پایداری در مقابل سختیها و گرفتاریها و مشکلات و دوری از هرگونه مفاسد اخلاقی و اجتماعی و … بوده و اینکه یک انسان کامل کسی است که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را الگوی زندگی خود و اعمال و رفتار و گفتار و مکتب و مرام اهل بیت را سر لوحه ی زندگی خود قرار دهد.

شهید دانشجو سید احمد طیب زاده دزفولی

تاریخ تولد: ۱۳۳۰
محل تولد: دزفول
رشته تحصیلی: شیمی
نام دانشگاه : صنعتی شریف
تاریخ شهادت : ۱۶ مهر ۱۳۵۹
محل شهادت: اهواز

 

بیستم فروردین ماه به مناسبت دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته ای به نام «روز ملی فناوری هسته ای» نامگذاری شده است بی شک برای رسیدن به این فن اوری زحمات زیادی کشیده شد خصوصا آنها که با خون خود چرخه هسته ایی کشور را راه انداختند به همین مناسبت مروری می کنیم زندگی نامه شهدایی هسته ایی را که در این راه جان خود را فدا کردند امید است که دولت در مذاکرات خود چشم به این فداکاری ها داشته باشد.

زندگینامه شهید مسعود علیمحمدی

شهید مسعود علیمحمدی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۶۷ و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را در سال ۱۳۷۱از دانشگاه صنعتی شریف، کسب کرد. او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین کسی بود که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت.

او ده ها مقاله ISI منتشر نمود. تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی های بالا و کیهان شناسی بود. با پژوهشگاه دانش های بنیادی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات نیز طی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشت.

وی از سال ۱۳۷۴در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و در مقاطع مختلف تحصیلی رشته فیزیک در تربیت معلم، مشغول به تدریس بود. و عضو هیئت علمی و از اعضای اصلی دانشگاه تهران به شمار می آمد.

 

وی همچنین به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه های پایان نامه های مرتبط با علوم فیزیکی، به فعالیت مشغول بود. از جمله درس های ارایه شده توسط وی می توان به مکانیک کوانتومی و الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ذرات بنیادی و نظریه میدان های کوانتمی اشاره کرد. علیمحمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۸۶ بود و در پژوهش های بنیادی رتبه دوم را کسب کرد.

بالاخره در صبح روز ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ در اثر انفجار بمبی که در موتورسیکلت جاسازی شده بود و به فاصله یک متر از درب ورودی منزل وی به یک درخت بسته شده بود، در قیطریه تهران، به لقای معبود شتافت.

زندگینامه شهید مجید شهریاری

شهید شهریاری از جمله دانشمندان هسته ای کشور بود که بخشی از زندگینامه علمی خود را چنین نوشته است:

«اینجانب در کنکور سراسری سال ۱۳۶۳ با کسب رتبه دوم در سهمیه مربوطه در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شده و پس از فراغت تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای شرکت کرده و با کسب رتبه اول، تحصیلات خود را از سال ۱۳۶۹ در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کردم…در سال ۱۳۷۱ نیز دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان رساندم و با توجه به کسب رتبه اول در دوره مذکور با استفاده از آیین نامه دانشجویان رتبه اول، در دوره دکتری علوم و تکنولوژی هسته ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شدم. تحصیلات دوره دکتری خود را نیز در سال ۱۳۷۷ به پایان رسانده و از آبان ماه ۱۳۷۷نیز به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشغول به کار شدم…با توجه به عدم شرایط مناسب برای ادامه فعالیت علمی در دانشکده مذکور عدم تمایل خود به ادامه همکاری با دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده و با پذیرش استعفای اینجانب از سوی دانشگاه امیرکبیر قرار داد همکاری اینجانب با دانشگاه امیرکبیر از تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۰ به اتمام رسید.»

در بخشی از سوابق علمی دکتر شهریاری آمده است: وی دروسی همچون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتورهای هسته ای را تدریس می کرده و چهار کتاب مرتبط با حوزه کاری خود تألیف نموده و چندین مقاله بین المللی در زمینه مهندسی هسته ای، در مجلات معتبر به چاپ رسانده است.

برگزاری دوره هایی چون «کارگاه آموزشی آشنایی با کدهای محاسباتی راکتورهای هسته ای» از جمله سوابق دکتر شهریاری است. یکی از طرح های مهم دکتر شهریاری، طراحی های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از جمله کارشناس ارشد مبارزه با کرم رایانه ای استاکس نت بود.

دکتر مجید شهریاری صبح روز دوشنبه ۸ آذر ماه ۸۹ در بلوار ارتش، مورد سوء قصد قرار گرفت و به مقام شهادت نائل آمد. پیکر وی پس از تشییع گسترده با حضور اساتید، دانشجویان، نهادهای علمی و مردم شهید پرور ایران، در امامزاده صالح تهران دفن شد.

شهید دکتر داریوش رضایی نژاد 

شهید دکتر داریوش رضایی نژاد در صبح چهارشنبه ۲۹ بهمن سال۱۳۵۶در شهرستان آبدانان در استان ایلام به دنیا آمد.

ایشان از همان اویل کودکی در سخن گفتن و دیگر اعمال خود، نبوغ خود را به اطرافیان نشان داد. وی همچنین به واسطه ی اینکه جثه اش ظریف تر و کمی ریزتر از هم سن و سالانش بود، همراه با متولدین ۱۳۵۷وارد دوره ابتدائی شد و همیشه با هوش و توانایی خود، معلم و دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می داد. ایشان کلاس سوم ابتدائی را طی تابستان گذراند و دیگر سال های دوره ابتدائی شاگرد اول و نماینده کلاس بود.

در دوره راهنمایی با توجه به ظرفیت هوشی بسیار بالای داریوش، مقطع دوم را نیز در تابستان گذراند و با توجه به این سرعت بالا در کسب مدارج علمی توانست پیش از همکلاسی های خود دوره متوسطه را به پایان رساند و در تیرماه۱۳۷۳دیپلم خود را در رشته ریاضی دریافت نمود. دکتر داریوش رضایی نژاد چندین بار در مسابقات علمی استان ایلام مقام اول را کسب کرد.

وی همچنین در مهر ماه ۱۳۷۳در رشته مهندسی برق، در گرایش قدرت، در دانشگاه پذیرفته شد. با وجود این که در برخی از رشته های مهندسی در دانشگاه های معتبر تهران، اصفهان، شیراز و… پذیرفته شده بود، اما بنابر انتخاب خود وارد دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان شد.

شهید والا مقام دکتر داریوش رضایی نژاد با وجود نبوغ ذاتی در امور کارگاهی و آزمایشگاهی که از ویژگی های تمامی نوابغ و مخترعان است، در تحصیل و پذیرش و اجرای آکادمیک نیز بسیار منظم و کوشا بود. ایشان ضمن فراگیری و کسب تجربه در رشته خود، در زمینه استفاده از رایانه و علوم کامپیوتری بسیار توانا بود. با داشتن چنین توانایی هایی، توانست در مدت هفت ترم و با رتبه اول، به عنوان دانشجوی برتر دانشگاه خود فارغ التحصیل شود.

شهید دکتر داریوش رضایی نژاد به محض فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به کار شد. در عرصه ای که فعالیت داشت، توانایی فراوانی داشت و نبوغ و تلاش خود را در مسیر خدمت به وطن خویش قرارداد. در همان نخستین سال شروع به کار، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۷۸در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت، در دانشگاه دولتی ارومیه پذیرفته و مشغول به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد شد. وی در تیر ماه سال ۱۳۷۹ ازدواج نمود و صاحب یک فرزند دختر به اسم آرمیتا گردید که قبل از ۵ سالگی و در برابر دیده گانش شاهد پرپر شدن پدر عزیزش بود.

شهید گرانقدر در طول خدمت پربار خود چندین مقاله در حوزه تخصصی خود نگاشت و بسیاری ازطرح های تحقیقاتی را رهبری و اجرا نمود.

در پی همین فعالیت های علمی از دانشگاه های متعدد اروپایی جهت ادامه تحصیل و فعالیت پژوهشی از وی دعوت به عمل آمد. این دانشمند به رغم همه این فرصت ها به واسطه عشق به این آب وخاک و روحیات خاص خود که همیشه خود را نمونه یک ایرانی وطن پرست می دانست، به همه آنها نه گفت.

در چند سال اخیر ضمن تدریس و انجام فعالیت های تحقیقاتی و مسئول اجرای بسیاری از طرح های تحقیقاتی در دانشگاه های تهران،شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی، بود در ۳۴ سالگی معاونت انژری اتمی ایران را به عهده داشت. تخصص اصلی وی، بررسی سیستم انفجار در کلاهک های هسته ای بود.

لازم به توضیح است شهید رضایی نژاد با قبولی در تمام مراحل آزمون دکترا سال ۱۳۹۰در دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی پذیرفته شد، اما با تأسف بسیار فرصت به پایان رساندن این مقطع تحصیلی نشد و در تاریخ اول مرداد ۱۳۹۰ توسط سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) به شهادت رسید.

زندگینامه شهید مصطفی احمدی روشن

شهید مصطفی احمدی روشن در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۸ در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده ای فقیر گذراند. خانواده وی در محله ای واقع در پشت امامزاده یحیی همدان به نام محوطه آقاجانی بیگ و در خانه ی اجاره ای و قدیمی، با امکاناتی اندک زندگی می کردند. پدر وی راننده مینی بوس بود و در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال های بسیاری را به مبارزه با دشمن بعثی پرداخت.

وی تحصیلات خود را در زادگاه خویش آغاز کرد. دوره تحصیلی راهنمایی را با رتبه عالی از مدرسه خیام همدان فارغ التحصیل شد و به دبیرستان ابن سینا رفت. شهید احمدی روشن هشتاد و پنجمین شهید دبیرستان ابن سینای همدان است.

پس از آن نیز در آزمون سراسری سال ۷۷ شرکت کرد و وارد دانشگاه صنعتی شریف تهران شد و سپس در سال ۸۱ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

وی دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی شریف بود. شهید احمدی روشن با سن پایین حدود ۳۲ سال، دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر بود.

 

وی در سال ۱۳۸۰ش و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد، همکاری داشت.[۱] او همچنین دارای چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی بود و در زمان شهادت دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفت که مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته ای نطنز را نیز به عهده داشت.

به گفته دوستانش وی شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بود. شخصی شوخ و باصفا و در عین حال مدیری جدی و قاطع. سرانجام این مرد الهی در ۲۱ دی ۱۳۹۰ پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران، میدان کتابی ترور شد. از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام «علی» به یادگار مانده است.

زندگی نامه شهید رضا قشقایی

شهید رضا قشقایی در خانواده ای متدین و سخت کوش متولد شد. دوران زندگی اش را ابتدا با کارگری آغاز کرد. همزمان با درس و کار، مسئول فرهنگی پایگاه بسیج مسجدشان بود. و در نهایت کارمند سازمان انرژی اتمی شد. پس از آشنایی با شهید مصطفی احمدی روشن، فصل جدیدی از زندگی اش رقم خورد.

رابطه ای که بین او و شهید احمدی روشن بود، هرگز یک رابطه ی رئیس و مرئوس نبود. آنها خیلی راحت و بی تکلف با هم کار می کردند.

مصطفی احمدی روشن وقتی رضا قشقایی را به پدرش معرفی کرد، گفت: «من که برادر نداشتم، این داداش رضا از این به بعد داداش منه، همون طور که با من راحت هستید، از این به بعد با آقا رضا هم راحت باشید.»

سرانجام همزمان با شهید احمدی روشن، مورد سوء قصد قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهی پیام /

منبع : رهیاب نیوز ، پایگاه اطلاع رسانی  شهدای هسته ای

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب