پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:54:21 - چهارشنبه 20 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بهره برداری از دو دستاورد جدید در صنعت هسته‌ای
اتاق کنترل جدید رآکتور تهران و واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ در مجتمع آب سنگین اراک مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در مراسمی که با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، وی دستور آغاز به کار اتاق کنترل جدید رآکتور تهران را صادر کرد.   معاون […]

اتاق کنترل جدید رآکتور تهران و واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ در مجتمع آب سنگین اراک مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در مراسمی که با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، وی دستور آغاز به کار اتاق کنترل جدید رآکتور تهران را صادر کرد.

 

معاون سازمان انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: ‌اتاق کنترل جدید راکتور تهران به دست متخصصان توانمند سازمان انرژی اتمی ساخته شده و امکانات جدیدی را در اختیار اپراتورهای راکتور تهران قرار می دهد.
منبع : واحد مرکزی خبر

 

آقای خلفی افزود: ‌در دوره‌ای شش ماهه این اتاق کنترل همگام با اتاق کنترل سابق فعال خواهد بود.

 

معاون توسعه کاربرد پرتوهای کاربردی سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: عمر اتاق کنترل سابق به اوایل دهه ۹۰ میلادی بر می گردد که در آن زمان با تعویض سوخت راکتور تهران با کمک آرژانتینی‌ها اتاق کنترل سابق طراحی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

صالحی: تمام آستانه‌های فناوری هسته‌ای را رد کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در عرصه فناوری هسته‌ای همه آستانه‌ها را به دست آورده‌ایم و از آن عبور کرده‌ایم.

دکتر علی اکبر صالحی در مراسمی که به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: موضوعی در عرصه فناوری هسته ای نیست که مجهول باشد و هرچه زمان بگذرد به بلوغ بیشتری در این فناوری می‌رسیم.
وی با اشاره به راه اندازی اتاق کنترل جدید راکتور تهران گفت: اتاق کنترل راکتور تهران مربوط به سال ۱۳۴۶ بود که به صورت آنالوگ کار می‌کرد، اما اکنون اتاق کنترل جدید به صورت دیجیتال و آنالوگ کار می‌کند.
صالحی با بیان اینکه زمانی ۱ + ۵ پیشنهاد روزآمدسازی اتاق کنترل راکتور تهران را مطرح کرده بودند افزود: آن زمان این پیشنهاد برای ما جذاب به نظر می‌رسید اما با برنامه‌ریزی که انجام دادیم خودمان موفق به رسیدن به این دستاورد شدیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره راه اندازی واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ مجتمع آب سنگین اراک نیز گفت: تولید ایزوتوپ‌های پایدار از برنامه‌هایی است که دردست اجرا داریم.
صالحی افزود: ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ که کاربردهای مختلفی در صنعت و بخش سلامت دارد ماده ای گران است، به طوری که هر گرم آن ۱۷۰ دلار قیمت دارد و به عبارتی یک کیلوگرم آن ۱۷۰ هزار دلار است.
وی گفت: گام های اساسی را برای تولید این ایزوتوپ برداشته‌ایم و نیاز به خالص سازی بیشتر آن داریم.
صالحی از جوسازی اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که گفته است ایران ظرف دو ماه قابلیت انحراف در فناوری هسته ای خود را دارد افزود: واژه BREAK OUT واژه ای انحرافی است و آنها هر بار که با پاسخی منطقی روبرو می‌شوند دنبال بهانه جویی می‌گردند.

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب