پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:30:15 - چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گردو یکی از سرمایه های نادیده گرفته شده شهرستان رابر
 به گزارش ” صبح رابر“،  گردو تقریباً محصول اصلی درختی یا کشاورزی  شهرستان رابر و روستاهای مجاور است که این درخت تنومند با آمدن فصل بهار شروع به آوردن پییله ای خاص بنام “فتیله” می نماید و همزمان نیز برگ می آورد و فتیله ها که چند روز بر شاخه گردو سوار بوده اند می ریزند […]

 به گزارش ” صبح رابر“،  گردو تقریباً محصول اصلی درختی یا کشاورزی  شهرستان رابر و روستاهای مجاور است که این درخت تنومند با آمدن فصل بهار شروع به آوردن پییله ای خاص بنام “فتیله” می نماید و همزمان نیز برگ می آورد و فتیله ها که چند روز بر شاخه گردو سوار بوده اند می ریزند و برگ ها درشت می شوند و حدوداً پس از یک ماهی کامل درخت را می پوشانند و سپس گردو شروع به اوردن دانه می کند که این دانه ها در طول دوره ای حدوداً پنج ماهه کامل می شوند و آماده تکاندن ، آنچه مهم است اینکه گردو درختی است که  علاوه برسایه ای بسیار خنک و پر دارد، و به دلیل خواص دارویی و آرایشی و بهداشتی  در بین سایر درختان شاخص است.

در چند روز اخیر سه  نفر از کارگرانی را  دیدیم که ، زیر سایه بانی که درست کرده ،مشغول کوبیدن پوست درخت  گردو   بودند ، علت را جویا شدیم  ، آنها گفتند از درختان گردویی که ثمره ای ندارند ، ریشه های گردو رادر  می اورد و پوستش را می کوبند و خشک می کنند و به استان سیستان بلوچستان و هرمزگان می فروشند و آنها از این پوست گردو به جای خمیردندان استفاده می کنند .

 یکی از آنها ۵۵ ساله که پای چپش را در اثر حادثه ای از دست داده بود می گفت من فقط همین کار را می توانم انجام دهم در ماه   سه الی چهار روز ،  و مدت ۴ سال این کار را شروع کردم، هفت فرزند دارم که دوتااز فرزندانم ازدواج کرده اند ،

گردو

 

این کارگران هر کدام از خاصیت های زیاد  دارویی و درمانی ،  گل گردو ، برگ گردو  ، پوست گردو ، میوه و مغز  گردو گفتند که از تمام قسمت های درخت گردو استفاده ی طبی به عمل می آید.

شهرستان رابر یکی قطبهای مهم تولید گردو دراستان کرمان محسوب می شود که عملکرد وکیفیت بالا ،سفید بودن مغزگردو از ویژگیهای منحصربه فرد این محصول است،

فرآوری محصول گردو بصورت بسته بندی مغزچهارپر،مغزدوپر،کنسروگردو،روغن گیری درشهرستان های دیگر  انجام می شود. چرا  از سرمایه های این شهرستان در خود شهرستان  حمایت جدی نشده و نادیده گرفته شده است .

 گرو

برخی از خواص دارویی گردو

گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. روغن گردو که از قدیم برای پختن غذاها از آن استفاده می شد، روغنی است به رنگ زرد روشن که دارای طعم مطبوع و ملایمی است و به آسانی تند(اکسیده) می شود.

مغز میوه گردو حاوی انواع ویتامین های A، B1،B2 و انواع مواد معدنی چون کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و گوگرد است. همچنین برخی اسیدهای چرب چون اسید لینولئیک، اسید الئیک در آن دیده می شود .
قسمت مورد استفاده :
-درمان نرمی استخوان : جوشانده برگ درخت گردو که به شکل خوراکی مصرف می شود برخی اختلالات استخوانی همچون نرمی استخوان و بیماری های مفصلی را درمان می کند.
درمان اختلالات کبدی : جوشانده پوسته سبز گردو و تقویت کننده کبد بوده برخی اختلالات کبدی همچون ورم کبد و اختلالات مجاری صفراوی را بهبود می بخشد.
-درمان ناراحتی های پوستی : روغن گردو که از له شدن مغز میوه گردو بدست می آید در درمان خشکی و پوسته پوسته شدن پوست به کار می رود. جوشانده برگ درخت گردو نیز با استعمال خارجی التیام دهنده اگزما، زرد زخم و زخم های چرکین است.
-درمان بیحالی، ترس و اضطراب : خوردن مغز میوه گردو برخی ناراحتی های عصبی را تسکین می دهد.
مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری میکند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه کننده خون ،درمان کننده بیماریهای ریوی ،مسکن دل پیچه ،خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

جوشانده برگ یا پوست سبزگردو برابر تجویز فوق درمان کم خونی و ضعف ،برگ تازه ی درخت گردو، حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد، گردو دارای مس است، به جذب آهن در بدن کمک می کند. اگر پوست تازه ی گردو را به دندان و لثه بمالید، آن ها را تقویت می کند.دم کرده ی برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل و برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است،دم کرده ی برگ درخت جوشانده ی برگ درخت گردو درمان کننده ی سردرد، سرمازدگی و بیماری های پوستی است.
شیره ی قسمت سبز میوه ی گردو را اگر چند بار روی زگیل بمالید، آن را از بین می برد.
در سراسر جهان استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی که منشا گیاهی و طبیعی دارند در مقایسه با محصولاتی که به صورت صنعتی و شیمیایی تهیه می‌شوند ارجحیت دارند و بدون شک اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب