پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:11:57 - سه شنبه 13 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دولت در حکومت اسلامی بخشی از ولایت فقیه می‌باشد/ وظیفه مردم نقد همراه با سوال از دولت است/ دولت برای تحقق شعار سال ارتباطش را با ملت تعمیق بخشد
احمد پناهیان در اصل ماهیت اصلی و اساسی دولت درحاکمیت دینی،حاکمیت ولایت فقیه است و وقتی شما بگوید دولت نباید به دین مردم کاری داشته باشد و لزومی ندارد آنها را به سمت بهشت سوق بدهد یعنی در واقع ولایت فقیه نباید به دین مردم کاری داشته باشد که این با اساس منطق دینی ما […]

احمد پناهیان در اصل ماهیت اصلی و اساسی دولت درحاکمیت دینی،حاکمیت ولایت فقیه است و وقتی شما بگوید دولت نباید به دین مردم کاری داشته باشد و لزومی ندارد آنها را به سمت بهشت سوق بدهد یعنی در واقع ولایت فقیه نباید به دین مردم کاری داشته باشد که این با اساس منطق دینی ما صد در صد مغایرت دارد.

به گزارش ” صبح رابر” حجت الاسلام احمد پناهیان در گفتگوی مشروح با شبکه اطلاع رسانی دانا با اشاره به سبقه مذهبی و هیئتی دولتمردان و بالاخص شخص رئیس جمهور گفت: آنها می دانند که اساس حکمت اسلامی هدایت مردم به سمت عبودیت است و زمانی که امام زمان تشریف می آورند و حکومت تشکیل می دهند مصداق آیه «یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»(۱) است یعنی عدالت مداری که ایشان دارند و علمی که ایشان گسترش می‌دهند و هر خدمتی که ایشان انجام می دهند و مدیریتی که ایشان اعمال می کنند قرآن کریم می فرماید در جهت این است که زمینه را برای عبودیت و بندگی افراد جامعه فراهم می کنند.

*قطعاً آقای روحانی در کسوت روحانیت وانقلابی گری به موضع خود اعتقادی نخواهد داشت

پناهیان اظهار داشت: این بحثی که مطرح شده است یک بحث انحرافی ویا یک موضوع فرعی است و در فضایی مطرح می شود که یک مقدار کش و قوس پیدا کند و باید دید هدف اصلی اینها از مطرح کردن اینگونه حرف ها چیست ؟چون به نظر من خود اینها هم به این حرف اعتقاد راسخ ندارند  و قطعاً آقای روحانی در کسوت یک روحانی و با آن سابقه انقلابی نمی تواند به موضعی که اتخاذ کرده است اعتقاد داشته باشد.

*دولت در حکومت اسلامی بخشی از ولایت فقیه می‌باشد

وی با اشاره به اینکه دولت در حکومت اسلامی بخشی از ولایت فقیه می‌باشد، خاطرنشان شد: قوه مجریه، مقننه و قضاییه از بازوان حکومت ولایت فقیه هستند و این از مسلمات نظام است و در منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری هم وجود دارد و قانونی هم هست و اساساً تنفیذ حکم ریاست بوسیله مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد یا در قضیه مجلس آقا فرمودند که نمایندگان باید حواسشان را جمع کنند زیرا نوعی ولایت دارند به جهت اینکه قوانین اسلامی را وارد حاکمیت می کنید و بعد هم نظارت می کنید که اجرا شود و در اصل بخشی از مسئولیت ولی فقیه به شما واگذار شده است و در اجرا نیز بخشی از مسئولیت ولی فقیه تنفیذ شده است لذا  در اصل ماهیت اصلی و اساسی دولت درحاکمیت دینی،حاکمیت ولایت فقیه است و وقتی شما بگوید دولت نباید به دین مردم کاری داشته باشد و لزومی ندارد آنها را به سمت بهشت سوق بدهد یعنی در واقع ولایت فقیه نباید به دین مردم کاری داشته باشد که این با اساس منطق دینی ما صد درصد مغایرت دارد.

* دولت تلویحاً می خواهد به دوران اصلاحات بازگردد

 این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید دید که دولت به چه جهت این بحث ها را مطرح می کند و می خواهند به کجا برسند و باید چه اتفاقی بیفتد. آیا می خواهید بگویید که دولت می خواهد لائیک شود و یا برگردد به سمت آن فضای باز ایام اصلاحات و دوران دوم خرداد و می خواهید با یک ادبیات دیگر برگردید به نظریات هاینتینگتون و می خواهید بگویید دولت قرار است چه کاری انجام دهد؟ و وظیفه اش چیست؟ و اگر قرار نیست دولت هدایت بکند و نهایتاً جهت گیری را به آن سمت سوق ندهد پس می خواهد به کدام جهت سوق بدهد؟ و ماباید سؤال کنیم و نقد کنیم تا ببنیم اصل طرح چیست.

* دولت پیش بینی و تصور این را نمی‌کرد که پیروز انتخابات باشد

پناهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رویکرد آقای روحانی قبل و بعد از انتخاب شدن تغییری کرده است، گفت: به نظر بنده، دولت پیش بینی و تصور این را نمی‌کرد که پیروز انتخابات باشد و خیلی برنامه جدی و مدون شده‌ای برای بعد از آن ندارد و بر اساس نظریه و تئوری خاصی کارها را برنامه ریزی نکرده است و در نتیجه غفلت و عدم اتحاد و ایجاد اختلاف بوجود آمده در جریان مذهبی؛ روی کار آمدند و در خیلی از موقعیت‌ها و عرصه ها بسیار عجولانه یک سری نظریات را مطرح می‌کنند و اقداماتی را انجام می‌دهند و بعد هم متوجه می شوند اشتباه است و گاهی می پذیرند و گاهی هم نمی پذیرند .

*گویا دولت در یک تحیری کار را پیش می برد

وی در ادامه افزود: از تغییرات گسترده دولت در زمینه مدیران و همچنین صحبت هایی که در زمینه های فرهنگی گفته می شود کاملاً مشهود که برنامه ویژه ای ندارند و نباید خیلی روی رفتار های آنها حساب باز کرد و شخص آقای روحانی هم تغییری در رویکردشان نسبت به مواضع قبلی خود نداده است و گویا در یک تحیری کار دارد پیش می رود و به مسائل مختلف ناخنکی زده می شود و خیلی مبانی قرص و محکمی پشت این قضایا نیست و بیشتر این صحبت ها بعد تبلیغاتی دارد.

*دولت در ۴ سال اول وضعیت سنجی می کند

وی با اشاره به ادبیات به کار گرفته شده دولت مردان ادبیاتی در مراسمات مختلف و مجامع  عمومی و در محضر مقام معظم رهبری، تصریح کرد:  ادبیات دولتی‌ها به سمت گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش ها و آرمان ها ان گرایش دارد به جهت اینکه مطالبه اصلی مردم همین است اما در عین حال رفتار ها و نظرات غلطی هم دارند و اعمال هم می کنند و زمانی که موضع گیری هایی علیه آن اتخاذ می شود آن را رها می کنند و سراغ مطلب تازه ای می روند و خیلی انتظار نمی رود که اینها در همین ۴ سال اول حرف ها و نظرات خودشان را به صورت کامل و واضح بگویند و تلاش می کنند برای دوره های بعدی یک وضعیت سنجی داشته باشند و آزمایشی کرده باشند و در نهایت به نتیجه برسند که باید چه نظریه و رویکردی در قبال جامعه به کار بگیرند و بعد از آن برای دوره بعد کار اصلی و اساسی خود را پیش ببرند.

*وظیفه مردم نقد همراه با سوال از دولت است

پناهیان در خصوص وظیفه مردم در قبال این ادبیات های به کارگرفته شده، اذعان داشت: وظیفه ما در همه دوره ها به فرموده مقام معظم رهبری  دو چیز است :۱- نقد ۲- سؤال. و ماباید نسبت به مسائلی که عنوان می شود با چشمانی باز نسبت به مسائل مختلف هوشیار باشیم و منصفانه و بدون رویکرد تخریبی ،بطلان حرکت و یا نظریه آنها را به نقد بگذاریم و بعد هم سؤال کنیم و نباید فقط نقد کنیم و عبور کنیم که در اینصورت طرف با مظلوم نمایی از زیر بار انتقاد عبور می کند ولی اگر همراه با سؤال باشد طرف مجبور می‌شود جواب بدهد و بعد افکار عمومی در جایگاه قضاوت در می آیند و بعد دیگر شخص به راحتی هر نظر و رویکردی را از هر کجای دنیا برنمی دارد و در تریبون رسمی کشور عنوان نمی کند و نظرات شخصی خود را برای خود نگه می دارند و اعمال نمی کنند و در نتیجه نقد همراه با سؤال، بطلان نظر و رفتار مشخص می کند و در جامعه نظر و رفتار درست تثبیت می شود

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد:  این رویکرد را ما در قبال همه دولت ها و از جمله دولت قبلی هم داشتیم چرا که صاحبان اصلی این مسند و کرسی ها مردمند.

*در حکومت اسلامی دین دولت و مردم یکی است

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد دین دولتی؛ تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۲ فرمودند که عده ای با مطرح کردن دین دولتی می خواهند نظارت را محدود کنند. دین دولتی یعنی دین مردمی همان دینی که مردم دارند دولت نیز همان دین را دارد دولت دینی با دین دولتی هیچ فرقی ندارد چرا این را می گویند زیرا دولت ما برآورده از لابی ها و جریان‌های مافیایی  و غول های استکباری و اقتصادی نیست دولت ما برآمده از مردم است همان مردمی که انقلاب اسلامی را شکل دادند و به حکومت اسلامی و دینی رأی دادند .

وی در ادامه افزود: وقتی ما می گوییم دولت یعنی مردم و زمانی که می گوییم مردم یعنی دولت عناصر همین مردم در دولت هستند. بنابراین وقتی دولت و مردم یکی هستند پس دین دولت و مردم هم یکی است پس باید همان طور که ملت خودشان را موظف می دانند دین را در سطح جامعه گسترش دهند و از آن پاسداری کنند ، دولت نیز باید خودش را موظف بداند و در این عرصه ورود کند و وظیفه ذاتی خودش را انجام بدهد و ما نیز انتظاری بیشتر از انجام وظیفه ذاتی از سوی دولت نداریم .

* دولت برای تحقق شعار سال ارتباطش را با ملت تعمیق بخشد

وی اظهار داشت: صحبت های رئیس جمهور قطعاً در خود دولت هم نقد خواهد شد چرا که در عناصر میانی دولت نیز عناصر انقلابی و یا کسانی که عِرق  ملی و یا متدین هستند  زیادند و همان ها دولت را نقد می کنند.

پناهیان در خصوص عزم و برنامه ریزی دولت برای تحقق شعار سال اظهار داشت: دولت باید اولاً ارتتباطش را با ملت تعمیق کند زیرا زمانی مردم به عزم ملی و مدیرت جهادی مبادرت می ورزند که اعتماد به دولت کنند ولی این رفتار ها و تفکراتی که دولت دارد در بعضی زمینه ها ارائه می‌دهد باعث بی اعتمادی می شود و این عزم ملی شکل نمی گیرد و مدیریت جهادی نیز به تبع آن صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: مدیریت جهادی برآمده از عشق و ایمان و ایثار مدیر است که باید خارق العاده تلاش کند ولی وقتی شما خود را از ارائه خدمات دینی و معنوی بری دانستی، دیگر ایمانی پشت آن مدیریت نخواهد بود و با ادامه رویه فعلی دولت ، منویات مقام معظم رهبری که خواست عمیق ملت هست تحقق پیدا نمی کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دولت و همه مسئولین باید برگردند به همان مسیر صحیح مدیریت اسلامی  چرا که پیوند و هماهنگی و یگانگی ملت نتیجه یک مدیریت صحیح و درست دینی است و اگر این مدیریت انجام نشود عزم ملی هم صورت نخواهد گرفت .

*مدیریت جهادی همراه با انگیزه معنوی حاصل می شود

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت موظف است که ساز و کار ایجاد عزم ملی و مدیریت جهادی را فراهم کند متذکر شد: شخص آقای روحانی می دانند که تحقق مدیریت جهادی بیشتر در جبهه ها صورت گرفت و کسانی جبهه ها را مدیریت کردند که انگیزه آبادانی معنوی جامعه را داشتند پس اگر دولت بخواهد انگیزه معنوی مدیریت را از مدیران خود سلب کند قطعاً نمی تواند مدیرت جهادی  را عینیت ببخشد و فقط در حد یک شعار باقی خواهد ماند و این چیزی است که باید همه اقشار جامعه از دولت مطالبه کنند.

پی نوشت:

(۱)  آیه ۵۵ سوره نور

انتهای پیام

منبع : دانا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب