پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:10:54 - پنجشنبه 15 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قیام ۱۵ خرداد در اندیشه‏ ها و تفکر حضرت امام خمینی (ره)
موج وبلاگی اختصاصی / ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اوّلین خروش تاریخی و تاریخ‌ساز مردم مبارز و مسلمانی بود که در اعتراضی آگاهانه، مخالفت با سیاست‌ها و برخوردهای ظالمانه و جبارانه حکومت شاهنشاهی را بنیان گذاشتند، موج خرداد هیچگاه از جوش و خروش نمی‏افتد و هیچ زمانی شعله‏ های سرکش این حرکت انقلابی فرو نخواهد نشست؛ زیرا […]

موج وبلاگی اختصاصی /

۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اوّلین خروش تاریخی و تاریخ‌ساز مردم مبارز و مسلمانی بود که در اعتراضی آگاهانه، مخالفت با سیاست‌ها و برخوردهای ظالمانه و جبارانه حکومت شاهنشاهی را بنیان گذاشتند، موج خرداد هیچگاه از جوش و خروش نمی‏افتد و هیچ زمانی شعله‏ های سرکش این حرکت انقلابی فرو نخواهد نشست؛ زیرا آرمان‌های یک ملت بزرگ و شجاع در این روز و در قالب یک اجتماع حقیقت‌طلبانه متجلی شد.

آنچه در قیام حماسه‏ انگیز خرداد ۱۳۴۲ از اهمیت و اعتبار بسزایی برخوردار است حفظ وحدت کلمه، یکپارچگی و بیداری ملّتی بود که علی‌رغم خفقان‌ها، با اراده‏ای مصمّم به مقابله با حکومت ظلم و جور برخاست.
قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، گویای این واقعیت بود که اگر ملّتی مورد تجاوز و زورگویی‏ های عده‏ای قدرت‌طلب دیکتاتورم آب قرار گیرد؛ تنها اراده آن ملت است که می‏تواند در مقابله با ظلم‌ها و ستم‌ها ایستادگی کند و سرنوشت خود را رقم زند.روز ورق خوردن سرنوشت مبارکی بود که اگر چه با خون‏های جوانان پاک این سرزمین آغشته شد؛ اما مبدا تحول بزرگ در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی جامعه بود.

قیام ۱۵ خرداد، نماد شکستن هیبت شاهنشاهی بود

آنچه در قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ حائز اهمیت است، شکستن هیبت پوسیده و پوشالی رژیم شاهنشاهی بود که با توهّمات و خیال‌های خام، خود را قیم مردم می‏ پنداشتند، اما با یک حرکت هماهنگ و با یک وحدت و وفاق ملّی، همه شکوه و اقتدار نظام ستم شاهی به یکباره فرو ریخت و سرنگون شد، اگر نبود خون­های پاک جوانان و جوان مردان مسلمان و خداجوی ایران، امروز اثری از اصل اسلام و نظام اسلامی نبود. خون شهیدان ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بیمه‌کننده انقلاب و تضمین کننده حیات سبز و شکوهمند این نظام اسلامی و الهی بود.

قیام انقلابی و مردمی

 ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، دارای یک پیام بزرگ برای همه نظام‌های سیاسی بود و آن اینکه «الملک یبقی مع‏الکفر و لا یبقی مع الظلم»، هیچ حکومتی با ظلم نمی‏ماند قیام پانزده،  خرداد، حرکتی الهی بود از سوی مردم موحد و خدا جو و در کجا می‏ توان چنین حرکت نمادینی را سراغ گرفت که جامعه‏ ای در اعتراض بر دستگیری رهبر و مقتدای خود، این‌چنین از جان و هستی خود دست شسته و در برابر آماجِ رگبار رژیم ستم‌شاهی سینه سپر کند.

قیام ۱۵ خرداد، نمونه بارزی از تجلی اراده آهنین مردمی بود که بی‌هیچ سازماندهی و برنامه‌ریزی مدوّنی قادر به براندازی رژیم حاکم بودند.

قیام ۱۵ خرداد یک روز نیست، یک تاریخ است

یک تاریخ سراسر شکوهمند که برای همیشه باید جاودانه نگه‌داشته شود.گذشته از حماسه‌آفرین، رستاخیزی فرهنگی رستاخیزی برخاسته از بلوغ شعور و ادراک مردمِ بیداری که دیگر جور و ظلم رژیم را تحمّل نمی‏ کرد و نمی‏ خواست در یوغ ظلم و ستم گرفتار باشد.واقعه پانزده خرداد ننگ بزرگی برای هیئت حاکمه به بار آورد. این واقعه فراموش شدنی نیست.

باید «پانزده خرداد» و «نوزده دی‏» جاوید و زنده نگه داشته شود تا جلادی شاه از خاطره ‏ها نرود، و نسل‌های آتیه جرایم شاهان سفاک را بدانند. در حقیقت دستاورد ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود.

اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه، در عاشورای پانزده خرداد رقم خورد. ملت عظیم ایران لازم است‏ شکر نعمت­ های غیر متناهی الهی را در سال‌روز پانزده خرداد به جان و دل به‌جا آورد.

یکی از مواردی که رفته رفته منجر به قیام ۱۵ خرداد شد و در نهایت اعتراض عمومی را در پی داشت، تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود که در پس آن روند مرسوم سوگند به قرآن کریم، حذف می‌گردید و به جای آن سوگند به کتاب آسمانی جای‌گزین می‌گشت که واکنش علمای عصر، باعث بیداری مردم و قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ گردید.

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، بی‌تردید برجسته ترین تحول نهضت اسلامی در دهه ۱۳۴۰ بود که اقشار وسیعی از توده‌های ملت را به صحنه مبارزه علیه رژیم کشاند، قیام ۱۵ خرداد، خیزش مذهبی، سیاسی را در سطحی گسترده به نمایش گذاشت و با حکومت وقت درافتاد. این حرکت را به طور مشخص، نیروهای مذهبی هدایت می‌کردند، اما در آفرینش آن، غالب طیف­ ها و گرایش­ های سیاسی ، اجتماعی نقش داشتند.

به گفته ناظران سیاسی، عمق و گستردگی قیام، به ویژه از صبحدم ۱۵ خرداد تا حوالی ظهر، هم شاه و هم سفارتخانه­ های امریکا و انگلیس را به این باور رسانده بود که تظاهرات و قیام، حرکتی سازمان یافته به منظور سرنگونی رژیم است.

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ سه روز به طول انجامید، صدها و شاید هزاران کشته برجای گذاشت و نه تنها تهران و قم، بلکه اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز را هم در برگرفت.شدت تظاهرات و شعارهای مطرح شده در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که مستقیماً متوجه سقوط شاه بود، رژیم را به وحشت انداخت و متوجه شد این مذهب است که می‌تواند برنامه براندازی را به اجرا گذارد.

امام خمینی در یکی از اعلامیه‌های خود اظهار می‌دارد: نسل ما به خاطر دارد که مردم ایران در شهریور ۱۳۲۰ از اینکه قدرت‌های خارجی اشغالگر، شاه را ساقط کردند، واقعاً خوش‌حال شدند. من نمی‌خواهم این شاه هم به سرنوشت شاه قبلی دچار شود، به همین خاطر به شاه نصیحت می‌کنم که به علمای دین احترام بگذارد، به اسراییل کمک نکند و از اشتباهات پدرش عبرت بگیرد.

منشأ و خاستگاه قیام پانزده خرداد اندیشه ‏های روحانیت مبارز شیعه، به رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله بود. در اندیشه‏ ها و تفکر آن حضرت، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام جایگاه خاصی داشت.

امام خمینی در مرحله اول مبارزه خود، درصدد پیشگیری و کنترل حرکت­های ضد مذهبی رژیم شاه برآمد. اما هنگامی که این رژیم تهاجم همه‌جانبه خود را بر علیه حضرت امام و پیروانش آغاز کرد، شیوه دیگری برای مبارزه برگزیده شد که همانا رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی بود.

با توجه به اینکه، ماهیت اصلی سیاست‌ها و برنامه‏ های رژیم شاه، مبارزه با فرهنگ مذهبی مردم ایران بود و این مسئله با روحیه مذهبی مردم سازگار نبود، به طور طبیعی، قیام پانزده خرداد دارای ماهیت اصیل دینی و مذهبی بود.

قیام ۱۵ خرداد برای دفاع از فرهنگ اسلامی و ارزش­ها و هنجارهای مذهبی مردم ایران به وقوع می ‏پیوست، ایدئولوژی و تفکر قیام ۱۵ خرداد، همانا اندیشه‏ های ناب مذهبی بود.

ویژگی اصلی قیام پانزده خرداد، جنبه مذهبی آن بود که با حضور رهبران مذهبی و روحانیت معظم شیعه، توده‏ های مختلف مردم ایران نیز در آن مشارکت جستند، اولین شعله‏ های آتش مخالفت‏ با سیاست‌های ضداسلامی و غیرمردمی رژیم شاه، پس از تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی برافروخته شد.

 

 منبع : وبلاگ آفتاب رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب