پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:29:58 - سه شنبه 10 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آداب رفتن به مهمانی خدا از نگاه قرآن
کتاب «ماه خدا» پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث است. این اثر تلاشی است برای شناخت عظمت، جایگاه و ویژگی‌های این ماه از زبان قرآن و حدیث. به گزارش” صبح رابر ” به نقل از موسسه دارالحدیث چند کتاب ویژه ماه رمضان دارد که اتفاقا این کتاب‌ها جزء پرفروشهای این […]

کتاب «ماه خدا» پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث است. این اثر تلاشی است برای شناخت عظمت، جایگاه و ویژگی‌های این ماه از زبان قرآن و حدیث.

به گزارش” صبح رابر ” به نقل از موسسه دارالحدیث چند کتاب ویژه ماه رمضان دارد که اتفاقا این کتاب‌ها جزء پرفروشهای این نشر هستند.

**معنای ضیافت الهی چیست؟
کتاب «ماه خدا» پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث است. این اثر تلاشی است برای شناخت عظمت، جایگاه و ویژگی‌های این ماه از زبان قرآن و حدیث.
نویسنده در مقدمه کتاب با اشاره به معانی رمضان، و دیگر نام‌های این ماه، تاریخ روزه‌داری در ادیان و مکاتب دیگر را بررسی کرده و آنگاه معانی ضیافت الهی را با بهره‌گیری از آیات و روایات کاویده است.
این اثر گزارشی است جامع و منظم درباره ویژگی ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه داری آن، که براساس تعالیم قرآن و احادیث نقل شده از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و معصومان(علیه السلام) تهیه و تدوین شده است.
کتاب از پنج بخش و فصول متعدد تشکیل یافته است: بخش نخست به ارائه روایاتی پرداخته است که عظمت، ویژگی‌ها و برکات ماه رمضان و نیز چگونگی بهره‌برداری از برکات این ماه را بازگو می‌کند، بخش دوم با عنوان آمادگی برای میهمانی خدا، مجموعه روایاتی است درباره شناخت این ضیافت و اسباب و دعاهای آمادگی برای این ماه پربرکت به همراه بیان مراتب روزه‌داری و چگونگی تقویت آثار روزه با اصلاح غذا، بخش سوم مجموعه روایاتی است درباره آداب، ادعیه و نوافل مربوط به ماه خدا، آداب مخصوص شب‌های ماه رمضان، آداب مخصوص روزهای ماه رمضان و اعمال مخصوص دهه آخر.
همچنین بخش چهارم روایاتی را دربرگرفته که به توصیف ویژگی‌ها، فضائل و آداب شب قدر می‌پردازد.
بخش پنجم شامل روایات مربوط به آداب بیرون آمدن از ضیافت الهی و ماه رمضان است و نویسنده در این بخش به بیان آداب وداع با ماه رمضان و نیز آداب شب و روز عید فطر با بهره‌گیری از احادیث پرداخته است.
کتاب «شهر الله فی الکتاب و السنه» تألیف آیت‌الله محمدی‌ری شهری با همکاری «رسول افقی» به زبان عربی در قطع وزیری و ۶۲۸ صفحه کتاب دیگر این موسسه منتشر کرده است.
**آداب مهمانی خدا چیست؟
کتاب دیگری که مرتبط با این ماه پر خیر و برکت از سوی مؤسسه علمی‌ــ فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است، «مراقبات ماه رمضان» نام دارد.
این کتاب گزیده و تلخیص شده کتاب «شهر الله فی الکتاب و السنه» است. این کتاب در پنج بخش جامع تدوین شده است که عبارت از فضائل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، شب قدر، آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا است.
این کتاب با ترجمه «جواد محدثی» منتشر شده است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم :
«آمادگى براى ورود به میهمانى خدا
روشن است که انسان، بدون داشتن آمادگی‌های لازم و شرایط و زمینه‌هاى ضرورى براى ورود به این میهمانى، نمی‌تواند به این ضیافت الهى وارد شود و از آن در جهت تجدید حیات معنوی که اصلی‌ترین هدف خلقت انسان و نقطه اوج فلسفه وجودى اوست بهره مند گردد. بررسى این آمادگی‌ها و شرایط و زمینه هاى لازم براى ورود به میهمانى الهى، هدف اصلى در بخش دوم کتاب است. شناخت، نخستین شرط اساسى براى ورود به محدوده ضیافت الهى است. این شناخت، افق گسترده اى دارد که از شناخت معناى میهمانى خدا آغاز می‌شود و تا شناختِ : فلسفه روزه، ارزشى که روزه و روزه دار از آن برخوردارند، نقش روزه در حیات مادّى و معنوى انسان، و نیز مراتب این ضیافت ربّانى، امتداد می‌یابد. میهمانان خدا، بدون شناخت و آگاهى از این مسائل، نمی‌توانند براى بهره مندى از ضیافت الهى و برخوردارى از دستاوردهاى آن، آماده شوند. اهمّیت این شناخت، در محدوده اى گسترده و در بر دارنده تمام این مسائل، فصل اوّل از بخش دوم کتاب را با عنوان «شناخت میهمانى خدا»، به خود اختصاص داده است. نکته مهمّ دیگرى که اهمّیت بسیار دارد، ضرورت برنامه ریزى براى آماده سازى مسلمانان جهت ورود به میهمان سراى رمضانى است. بررسى سیره اهل بیت علیهم السلام در این زمینه، نشان می‌دهد که آن بزرگواران به این موضوع، توجّهى خاص داشته‌اند. براى اثبات این مدّعا و محتواى این اندیشه، ملاحظه خطبه هاى پیامبر خدا و امام على علیه السلام که در آستانه ماه رمضان و با هدفِ آماده سازى و استقبال از آن بیان کرده‌اند، کافى است. فصل سوم این بخش، به این سخنان اختصاص دارد. مطالعه این خطبه‌ها، مسئولیّت رهبران سیاسى، دینى و فرهنگى را در کشورهاى اسلامى در مورد آماده ساختن مسلمانان براى ورود به میهمان سراى الهى و بهره گیرى از برکات و آثار آن، دو چندان می‌کند. افزون بر این، براى آمادگى جهت ضیافت الهى، تنها شناخت، کافى نیست.»
کتاب «مراقبت‌های ماه رمضان» ببه تازگی به چاپ هفتم رسیده است.
علاقه مندان برای تهیه آثار منتشر شده مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث می‌توانند به فروشگاه دائمی علوم حدیث واقع در استان قم، میدان شهدا، خیابان معلم نمایشگاه دائمی علوم حدیث مراجعه یا با نشانی اینترنتی www.hadith.net مکاتبه کنند.
منبع: فارس
انتهای پیام/

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب