پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:34:41 - شنبه 13 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قیمت نفت و خصومت های اقتصادی عربستان/ مسئولان هوشیارتر باشند
نفت با بشکه ای حدود ۵۳ دلار به پایین‌ترین قیمت خود ظرف پنج سال گذشته رسیده است و پیش بینی‌ها بر ادامه این روند، کاهشی است.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در چند ماه اخیر کاهش قیمت نفت به یکی از مهمترین اخبا اقتصادی کشور تبدیل شده است. به طوری که نفت با بشکه ای حدود ۵۳ دلار به پایین ترین قیمت خود ظرف پنج سال گذشته رسیده است و پیش بینی ها بر ادامه این روند کاهشی است. این اتفاق برای اقتصاد ایران که اقتصادی تک محصولی است و بخش اعظمی از منابع  بودجه به درآمدهای نفتی وابسته است بسیار مهم و نگران کننده خواهد بود. بر همین اساس تا کنون گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی از چرایی و چگونگی برخورد و واکنش نسبت به این جریان ارائه شده است. در بحث چرایی این موضوع یکی از متقن و محکم ترین ادله‌ای که کارشناسان و صاحبنظران بر آن تأکید جدی دارند پروژه کاهش قیمت نفت توسط توسط آمریکا و عربستان است. چرا که با عملیاتی شدن این توطئه آمریکا به رقیب دیرینه خود یعنی روسیه ضربه شدیدی وارد خواهد کرد چرا که روسیه به درآمدهای نفتی و گازی وابستگی غیرقابل اغماض دارد و از طرفی عربستان اقتصاد ایران را به عنوان مدافع سیاست های عراق، لبنان و سوریه دچار تنش و بحران می کند.

آنچه که بحث قیمت نفت را در این برهه زمانی پر رنگ‌تر می‌سازد بحث لایحه بودجه و تعیین قیمت نفت در آن به عنوان یک مؤلفه کلیدی است. به طوری که در مورد واقعی یا غیر واقعی بودن قیمت نفت در بودجه ۹۴ بحث‌ها همچنان ادامه دارد. این بحث ها در حالی پیگیری می‌شود که مسئولین دولت بر افزایش قیمت نفت تاکید دارند در صورتی که در روزهای گذشته باز هم قیمت نفت کاهش یافته و نفت برنت به حدود ۵۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.  به عنوان نمونه نوبخت ـ معاونت برنامه ریزی رئیس جمهورـ  در روزهای اخیر در مصاحبه ای به قیمت نفت در بودجه سال آتی عربستان استناد کرده (۸۰ دلار) و آن را دلیلی بر افزایش قیمت نفت در ماه های آتی دانسته است.

 در همین راستا لازم است به چند نکته مهم توجه شود:

ـ عالی ترین مقام برنامه ریزی کشوری قدرتمند مانند ایران باید توجه داشته باشد که استناد به تصمیمات دولت های کوچک، حتماً زیرسوال بردن اقتدار اقتصادی کشور محسوب خواهد شد. یعنی ج. ا. ایران باید برای تعیین قیمت نفت در بودجه نویسی از عربستان الگو بگیرد؟ عربستانی که در اثر کاهش قیمت نفت ضرر اقتصادی چند میلیارد دلاری در روز را به خود تحمیل می کند تا به منافع سیاسی خود که همانا پیاده سازی و همدستی در اجرای نقشه های آمریکا در ضربه زدن به ایران است، نائل آید. به طوری که اخیراً وزیر نفت عربستان در حاشیه نشست اوپک اعلام می‌کند در موقعیت بسیار خوبی هستیم !

ـ با فرض اهمیت قیمت نفت در بودجه عربستان، توجه شود که اصولاً عربستان از جمله کشورهایی است که قیمت نفت را به صورت صریح در بودجه اعلام نمی‌کند و تنها به درآمدهای نفتی مورد نیاز (به صورت سرجمع) اشاره می‌کند. به همین سبب تحلیل گران با انجام محاسباتی به برآورد قیمت مورد نظر دولت عربستان برای هر بشکه نفت می پردازند. در همین راستا چندین تخمین صورت گرفته است، از ۴۸ دلار تا حدود ۶۰ دلار و تنها یکی از نظرات (که ظاهرا متعلق به یکی از مشاورین دولت عربستان است) به نفت ۸۰ دلاری در بودجه عربستان اشاره می‌کند. لذا دولت سایر تخمین ها را نیز باید در نظر داشته باشد.

 ـ عربستان نشان داده است که در جنگ نفتی علیه ایران و روسیه مشارکت خواهد کرد. چندی پیش خبری اعلام شد که یکی از مقامات عربستان اظهار کرده این دولت حاضر است با کاهش پنجاه درصدی قیمت نفت، شرایط جدیدی را ایجاد کند تا ایران به توافق هسته‌ای تن دهد! این بدان معناست که دولت عربستان در پی رضایت آمریکا حاضر است از ۵۰ درصد از درآمدهای خود چشم پوشی کند!

 از سوی دیگر عربستان کشوری است با ذخایر ارزی بسیار بالا (که پیشتر از محل مازاد درآمدهای نفتی اندوخته بالایی دارد). لذا به طور طبیعی این کشور در کوتاه مدت (یک تا سه یا حتی چند سال) از محل پایین بودن قیمت نفت دچار بحران بودجه نخواهد شد. به همین سبب بعید است این کشور در جنگ قیمتی نفت به ملاحظات بودجه‌ای توجه کند. فلذا آنچه در بودجه عربستان دیده می شود، نمی‌تواند دلیلی برای افزایش آتی قیمت نفت باشد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب