پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:23:28 - چهارشنبه 29 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آغاز حذف ثروتمندان از قطار یارانه بگیران/آیا فاز سوم هدفمندی کلید می‌خورد؟ آغاز حذف ثروتمندان از قطار یارانه بگیران/آیا فاز سوم هدفمندی کلید می‌خورد؟
اهالی دولت یازدهم این روزها با پایان یافتن فصل بررسی بودجه سال ۹۴، درگیر حساب و کتاب های سال جاری و آماده کردن شرایط کشور برای سال آینده هستند.

به گزارش “ صبح رابر” شبکه اطلاع رسانی راه دانا نزدیک به یکسال پیش بود که دولت یازدهم در لایحه بودجه سال ۹۳، از سوی مجلس شورای اسلامی ملزم به حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی شد و حالا بعد از گذشت بیش از یکسال، سخنگوی دولت از آغاز طرح حذف یارانه ثروتمندان خبر داد.

اهالی دولت یازدهم این روزها با پایان یافتن فصل بررسی بودجه سال ۹۴، درگیر حساب و کتاب های سال جاری و آماده کردن شرایط کشور برای سال آینده هستند و این در حالی است که کاهش قیمت نفت از یک سو و به ثمر نرسیدن مذاکرات هسته ای از سوی دیگر سبب شده تا چراغ خطر در دولت یازدهم در زمینه بودجه روشن شده و معادلات اقتصادی وزارتخانه های مختلف در آستانه سال جدید تاحدودی بر هم ریخته باشد.

این روزها بودجه سال ۹۴ در شرایطی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که دولتی ها هنوز لایحه سال ۹۳ خود را به طور کامل اجرایی نکرده اند. چراکه در لایحه بودجه سال ۹۳، دولت موظف شده بود تا یارانه ثروتمندان را حذف کرده و از این طریق مقادیر بسیاری از کمبود بودجه را جبران کند. این در شرایطی است که بیش از ۱۱ ماه از آغاز سال می گذرد و دولت هنوز اقدامی مناسب در این زمینه نداشته است. البته همان اوایل سال جاری بود که دولت یازدهم با ذوق زدگی تمام از مردم و دهک های پردرآمد جامعه درخواست کرد که از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، این در حالی بود فقط درصد کمی از خانوارهای یارانه بگیر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند تا دولت در اولین گام خود با شکست مواجه شود. همین مسئله نیز سبب شد تا دولتی ها تا به امروز ماجرای حذف دهک های پردرآمد جامعه را بدون پیگیری باقی بگذارند.

این تاخیر ۱۱ ماهه دولت و بی توجهی مدیران اقتصادی کابینه سبب شد تا با توجه به کمبود منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی متقاضیان، اهالی دولت یازدهم  همچون دولت سابق برای تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت یارانه ۷۶ میلیون ایرانی به وزارتخانه ها و بانک مرکزی متوسل شوند.

فاز سوم هدفمندی آغاز می شود؟

روندی که دولت این روزها در پیش گرفته نشان می دهد که برنامه ریزی برای آغاز فاز سوم هدفمندی یارانه ها شکل گرفته و به احتمال فراوان در سال ۹۴ بحث اجرای آن مطرح خواهد شد.

طی ماه های اخیر خبرهای مختلفی در زمینه افزایش قیمت حامل های انرژی همچون آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل شنیده شد. طی روزهای اخیر نیز از کمیسیون تلفیق خبر رسید که قیمت بنزین قرار است در سال جدید در بخش دولتی با ۳۵ تومان و در بخش آزاد با ۵۰ تومان افزایش مواجه شود.

حالا در کنار افزایش قیمت حامل های انرژی، خبرهای مختلفی از احتمال افزایش قیمت بنزین در جایگاه های سوخت نیز به گوش می رسد. چراکه به توجه به افزایش قیمت دلار، بار دیگر مسئله قاچاق بنزین در کشور شتاب بیشتری به خود گرفته است. بنابراین در صورتی که مجلس در لایحه بودجه سال ۹۴ قیمت بنزین را افزایش دهد به این معناست که به طور رسمی آغاز فاز سوم هدفمندی یارانه ها کلید خورده است. این در شرایطی است که هنوز ماجرای حذف دهک های پردرآمد جامعه به سرانجام نرسیده و باید منتظر ماند و دید که دولت در یک ماه باقی مانده تا پایان سال، چه سناریویی در زمینه یارانه های نقدی و حامل های انرژی در سر دارد.

دولت و مشکلات پیش رو

دولت یازدهم البته این روزها درگیری های ذهنی دیگری نیز دارد و ۳ مسئله مهم در روند آینده اقتصاد کشور را به صورت موازی پیش می برد. از یک سو روند مذاکرات یکسال و نیم اخیر دولت با ۵+۱ است که همچنان کشمکش ها بین طرفین ادامه دارد. از سوی دیگر نیز مسئله ای که اقتصاد کشور را در داخل تهدید می کند، کسری بودجه احتمالی بر اثر کاهش قیمت نفت در سال جاری است. چراکه دولت در بودجه سال ۹۳ خود قیمت نفت را با صد دلار بسته بود و حالا با کاهش جهانی قیمت نفت و تحرکاتی که عربستان داشته، قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۴ با کاهش جدی مواجه شد. مسئله دیگر نیز ماجرای بودجه سال ۹۴ و یارانه های نقدی است که دولت باید طی هفته های آینده تکلیف یارانه ثروتمندان را حل کند که در این مسیر با معضلاتی نیز روبروست.

حالا در این شرایط محمد باقر نوبخت در حاشیه دومین همایش ملی استاندارهای حسابداری در جمع خبرنگاران از آغاز حذف یارانه پردرآمدها خبر داد و گفت: “ایرانیان خارج از کشور که از افزایش قیمت‌ها متاثر نشده‌اند در اولویت حذف هستند و در داخل کشور نیز براساس مصوبه مجلس اقشار پردرآمد از دریافت یارانه حذف خواهند شد. ” بنابراین باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده دولت چه تمهیداتی برای حذف یارانه ثروتمندان به کار می گیرد و آیا می تواند از این طریق کسری بودجه احتمالی سال آینده را تا حدودی جبران کند؟

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب