پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:50:43 - سه شنبه 4 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شهرستان رابریکی از قطبهای طبیعت گردی استان کرمان / نام قدیمی شهر رابر«شهر خیر »
در شهرستان رابر تغییر فصول زیبایی ترین شکل محسوس است و اگر از رابر به عنوان یکی از قطبهای طبیعت گردی استان نام ببریم،دور از نظر واقعیت نگفته ایم…شهر رابر مرکز این شهرستان از شهر های معمور دوران ساسانی بوده با نام «شهر خیر »در تاریخ از آن فراوان نام به میان آمده است

به گزارش ” صبح رابر“رابر ناحیه ایست با ریشه های سترگ در اعماق تاریخ ، براساس مطالعات علمی و باستان شناسی قدمت این شهرستان به دلیل واقع شدن در سر شاخه های حوزه فرهنگی هلیل رود به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد.

 

شهرستان رابر از دو بخش مرکزی و هنزاء تشکیل شده است و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان مرکز استان قرار گرفته است . شهر رابر مرکز این شهرستان از شهر های معمور دوران ساسانی بوده با نام «شهر خیر »در تاریخ از آن فراوان نام به میان آمده است

رابر بی شک یکی از زیبا ترین شهرستان های استان کرمان محسوب می گردد . به واسطه اقلیمی و قرار گرفتن در مناطق مرتفع استان بیشترین مقدار بارشهای آسمانی را در این شهرستان رقم می خورد   که حاصل آن ، پوشش انبوه مرتع ، جنگل و مناطق روستایی و کشاورزی جای جای آن را معطوف زیبایی های خود نموده است .

در این شهرستان تغییر فصول زیبایی ترین شکل محسوس است و اگر از رابر به عنوان یکی از قطبهای طبیعت گردی استان نام ببریم،دور از نظر واقعیت نگفته ایم.

این شهرستان تحت تأثیر ارتفاعات بلند رشته کوههای هزار و لاله زار (شاه قطب الدین حیدر ) و نیز بحر آسمان که قله های بالای سه و چهار هزار را شامل می شوند، چشم انداز های قابل توجه ای را رقم زده است .

آبشارها ، دره ها، چمن ها زارها ، چشمه سارها، جنگل ها ، حیات وحش ، قله های برف گیر و … شکوهی خاص به این شهرستان بخشیده اند .DSC00084

همچنین نیمه دوم سال ، جمعیت قابل توجه ای از عشایر استان ، زیبایی های شهرستان را بیش از همیشه نمودار می سازد . عشایری که از ایلهای بزرگ استان محسوب می گردند. سیاه چادرها ، گله های بزرگ دام ، صنایع دستی ، بانگ سرنا و دهُل و لطف و صمیمیت عشایر ، برای هر عابر و گردشگری در این شهرستان تجربه ای جالب توجه رقم می زند : از اسکر و چشمه عروس تا بندر هنزاء و قنات ملک و جواران ، از سید مرتضی (ع) تا ننیز و سیه بنوئیه و چِهرن و از هر جهت که در رابر به گشت و گذار بپردازیم ، روح و جان را صفای خاصی بخشیده ایم به خصوص اگر در حاشیه رودخانه ها و چشمه سارها گام برداریم و طی طریق نمائیم .

DSC00296

تخت سرطشتک (بخش هنزاء)

سرزمینی همواره با پستی و بلندی های ملایم ، پوشیده از چمنزار و برکه های کوچک و چشمه های روان در ارتفاع نزدیک به ۳۶۰۰متر از سطح دریا ، که از مرتفع ترین نقاط استان محسوب می گردد .

این تخت که یکی از جلوه های خاص مناطق کوهستانی شهرستان رابر استان کرمان است در مرز بین شهرستان های رابر ، جیرفت و کرمان قرار دارد و با قرار گرفتن در نقاط بلند آن می توان موقعیت قله های بلند استان از جمله هزار و لاله زار را به راحتی تشخیص داد.

منطقه بکر که به واسطه ارتفاع و شرایط خاص جوی ، بیشتر طول سال خالی از سکنه است . هر ساله از اردیبهشت ماه به بعد ، حضور سیاه چادرها، بوی آتش و زندگی عشایری و نیز جست و خیز و هیاهوی گوسفندان ، تا اواخر تابستان ، تخت سرطشتک را که در ۱۲ کیلومتری منهی الیه جاده بُندر هنزاء قرار دارد ، به یکی از جالب ترین و به یاد ماندنی ترین نقاط استان کرمان تبدیل می کند .

بخش هنزاء

۱۷

بخش هنزا شامل دو دهستان هنزا و جواران می‌شود و دارای ۹۲ آبادی با جمعیت ۱۲ هزار و ۶۷۳ نفر است.در ۲۸ کیلومتری شرق شهر رابر و در نزدیکی مرزهای ایران شهرستان با شهرستان جیرفت در حاشیه رود خانه هنزا، انبوه درختان سردسیری به خصوص درختان تنومند و انبوه گردو وسعت دل انگیز و بسیار زیبایی را حاصل آورده است .

علاوه بر هنزاء، منطقه با صفا و بسیار لطیف و خوش آب و هوای «بُندر هنزا» و نیز تخت زیبای «سرطشتک »را هدف بازدید خود قرار می دهند .

آبشار چِهرن

۱۶ ۱۴

چهرن یکی از مناطق زیبا و بکر رابر می باشد که چون دیگر نقاط این منطقه پوشیده از درختان گردو ، زردآلو ، صنوبر و نیز چشمه و چمنزار و مسیر رودخانه است .

روستایی که ییلاق بخشی از جمعیت عشایر این شهر می باشد، در فاصله ای کمتر از ۲ کیلومتر و در بخش شمالی این روستا ، مسیر رودخانه ای وجود دارد که از ارتفاعات لاله زار جریان می یابد .

حرکت در کف این رودخانه فصلی ، با گذشتن از بستری پر از سنگ و قلوه سنگ و دامنه های پوشیده از اورس و کهکم و نسترن وحشی و نیز گارچین و درمنه همراه است ،

پس از حدود هزار متر پیاده روی ، در سمت راست ، تنگه کوچکی وجود دارد که صدا و تصویر آبشار چهرن را نمایان می سازد . آبشاری با حدود ۱۲ متر ارتفاع که فضای این تنگه را کاملا متفاوت ساخته است.

در دیواره غربی آبشار ، مسیری برای بالا رفتن و صعود به بالای آن وجود دارد پس از صعود و قرار رفتن در بلندای آبشار ، آبشار آبشار دیگری با ارتفاعی در حدود ۳ متر خودنمایی می کند که درفاصله ای حدود ۲۵ متر از آبشار اولی قرار دارد. سرسبزی وطراوت بخش میانی در آبشار، لحظه ای شکوهمند را برای هر بیننده ای به ارمغان می آورد.

آبشار آبسر

۱۹

این آبشار در محدوده روستای سید مرتضی از توابع بخش هنزاء قرار داردو ارتفاع آن به حدود ۲۵ متری می رسد، که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق رابر واقع شده است این آبشار دل انگیز که صدای ریزش آب آن، شور و اشتیاق خاصی به فضا می بخشد؛ بر دیواره های تیره رنگ وسنگی جریان دارد و حرکت آب در بستر رودخانه از لابه لای تخته سنگ های بزرگ و کوچک و حاشیه سبز آن، بر جلوه های آبشار آبسر افزوده است.

چشمه عروس

نام زیبای آن برگرفته از زیبایی هایی است که تحت تأثیر جلوه های حضور آب خصوصاً چشمه سارها و رودخانه ، در شکل پر طروات و دلچسبی نمود پیدا کرده است .

این چشمه در ۳ کیلومتری شهرستان رابر قرار دارد و در برگیرنده باغ های میوه به خصوص گردو ، گیلاس ، بادام ، انگور و نیز سپیدار و چنار نمونه های بسیار دیگری از درختان وحشی قرار دارد .

روستای سید مرتضی DSC03239

این روستا از توابع بخش هنزاء می باشد روستایی که به دلیل وجود زیارتگاه سید مرتضی از شهرت خاصی در منطقه برخوردار است .

سید مرتضی در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق رابر و در سمت راست جاده اصلی رابر ، جیرفت واقع می گردد . چشمه های جوشان ، باغ های گردو ، جنگل های بنه و بادام کوهی ، فضای زیبا و دلپذیری را در این روستا به وجود آورده اند .روستایی که از دیر باز مقصد اصلی گردشگری بوده است .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب