پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:21:47 - یکشنبه 21 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پیام شهدا و مقام معظم رهبری به زنان جامعه اسلامی در یک نگاه
ای خواهرم : قبل از هر چیز استعمار از سیاهی چادر تو می ترسد تا سرخی خون من.

به  گزارش  ”  صبح  رابر “ بانوان بـه عـنوان نیمى از جـامعـه اسـلامى که در دامان خـود انسانهاى پاک و برجسته مى پرورانند, داراى حرمت و احترام ویژه اى مى باشند. آنان معلمان عاطفه هستند و پیکره اجتماع, بـا محبـت و تـربـیت آنها استـوار خواهد ماند. مفسران و اندیشه گران بـر این بـاور هستـند که قرآن کریم وقتـى در بـاره حجـاب سخن مى گوید, مى فرماید: حجاب عبارت است از یک نحـوه احـتـرام گذاردن و حـرمت قایل شدن براى زن, که نامحرمان او را از دید حیوانى ننگرند. در قرآن عـلت و فلسـفه حـجـاب را چـنین ذکر مى کند که: ذلک ادنى ان یعرفن فلا یوذین[ احـزاب, ۳۳ /۵۹ ] یعنى بـراى اینکه شـناخـتـه نشوند و مورد اذیت واقع نگردند, چرا که آنان تـجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند. برای هر چیز زکاتی است وزکات زیبایی پا کدامنی وحجاب است.

پیام شهدا به   زنان و دختران

-ما می خواهیم زن در مقام والای انسانیت خودش باشد، نه ملعبه در دست مردها باشد در دست اراذل باشد. (صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۷)

از تمامى خواهرانم می خواهم که حجاب این لباس رزم را حافظ باشند.( شهید حمید رضا نظام)

و تو ای خواهر دینی ام : چادر سیاهی که تو را احاطه کرده از خون سرخ من کوبنده تر است ( شهید عبدالله محمودی )

حفظ حجاب همچون جهاد در راه خداست (سردار شهید رحیم آنجفى، شهید محمد کریم غفرانی )

خواهرم : حجاب تو مشت محکمی بر دهان منافقین و دشمنان اسلام می زند (شهید صادق مهدى پور ،شهید بهرام یادگاری )

از خواهران گرامى خواهشمندم که حجاب خود را حفظ کنند، زیرا که‏حجاب خون‏بهاى شهیدان است.( شهید على رضائیان)

ای خواهرم : قبل از هر چیز استعمار از سیاهی چادر تو می ترسد تا سرخی خون من (شهید غلامرضا عسگرى، شهید جعفر زاده )

شما خواهرانم و مادرانم: حجاب شما جامعه را از فساد به سوى‏معنویت و صفا می ‏کشاند.(شهید على اصغر پور فرح آبادى)

خواهر شهید محمد آرمان می گوید : وقتی که به ۹ سالگی رسیدم اولین کاری که محم برای من انجام داد یاددادن نماز بود می گفت اگر نماز را یاد بگیری برایت جایزه می خرم بعد برایم چادر مشکی خرید و همیشه می گفت حالا دیگر بزرگ شده ای و باید چادر سرت کنی و حجاب داشته باشی مدام سفارش می کرد رعایت حجاب کوشا باشم و نمازم را سر وقت بخوانم .

مسئله حجاب حتی در شرایط جشن و سرور

سردار شهید امیر گره گشا نقل کرده اند که وی خیلی پای ند مسائل شرعی بود و با کسی تعارفی نداشت روز عقد اوف خانم های که در مراسم شرکت کرده بودند حجاب کاملی نداشتند و انها را از مجلس به بیرون دعوت کرد و به آنها گفت   هر وقت حجابتان کامل شد تشریف بیاورید

ضرورت پوشیدن چادر در این عصر

امروز دشمنان اسلام از راههای مختلف می خواهند زشتی محرمات و معاصی و منزلت حیا، عفت و چادر را از بین ببرند از همین رو به شیوه های مختلف   مانند فیلم های آنچنانی سایت های مبتذل و شبکه های ماهواره ای در اذهان جوانان القا می کنند که ارزش و شخصیت و تمدن در لباس های زننده و آنچنانی است در چنین موقعیتی باید زنان و دختران مسلمان هوشیار باشند و نه تنها با پوشش مناسب و شایسته خویش پاسخ دندان شکنی به این خودباختگان بدهند بلکه دیگران را نیز به پوشش برتر تشویق   نمایند ما دختران چادری باید علاوه بر اینکه با چادر حجاب خود را حفظ می کنیم به دوستان و اطافیان نیز این پیشنهاد را بدهیم باید از فواید و آثار دنیوی و اخروی آن صحبت کنیم .

استاد مطهری می گوید :« مرد در عمق وجودش از ابتذال تسلیم و رایگانی زن متنفر است و عزت ،   استغنا و بی اعتنایی او را می ستاید مردی وجود ندارد که آرزوی داشتن همسر عفیف و با حیاء را در سر نپروراند یا از زستن در کنار چنین زنی لذت نبرد « استاد مطهری بر این باور است که عفت و حجاب برای زن هم وسیله   تصاحب دل مرد است و هم حایل و مانع در برابر   گرفتاران جنون جنسی .

امام صادق (ع) به یکی از خواهران محمد بن ابی عمیر فرمود : وقتی که به دیدار   برادرت رفتی لباس های رنگارنگ و تحریک آمیز بر تن نکن .

امام رضا (ع) فرمودند : هر کسی لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گری کند   خدا رحمتش رااز او باز   می دارد .

پیامبر اکرم صلی علیه و آله   فرمود : لباسی   بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت و احترامت هم محفوظ بماند .

همانطور که واجبات   دارای مراتب مختلفی می باشد چادر حجاب برتر بانوان محسوب می گردد   چادر مشکی بهترین نوع حجاب است زیرا شارع مقدس پوشش غلیظتر و بیش تر ی برای زنان هنگام   مواجعه با نا محرم   قرار داده است و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیش تر را تأمین   می کند

گاهی یک موضوع فرهنگی در شیبی قرار می گیرد که اگر از ابتدا درست مهار نگردد و به مسیر اصلی باز گردانده نشود مشابه به سرازیر شدن آب در حجم بالا در یک مسیر طولانی است که پس از گذشت مدتی آثار تخریبی آن جبران ناپذیر می شود .

اگر در جامعه محیط کار محله با مظاهر پدیده ایی که به   حیاءفردی و اجتماعی لطمه می زند برخورد جدی نکنید   خیلی زود مثل قارچ همه جا را می پوشاند و حتی خانواده ما را نیز دامن   گیر می کند ارایش های غلیظ زنان ، لباس های بدن نما و غربی ، بد حجابی و … مواردی بود که حیاء و عفت عمومی را هدف   گرفته سخت است ؛ در دوره ای که جای ارزش ها   و ضد ارزش ها   عوض شده توضیح دادن ارزش های حقیقی   برای بچه ها خیلی سخت است ، وقتی بی حیایی ، خوشگلی   است ؛   اسراف ، دست و دلبازی ؛ ولخرجی ، با کلاسی ؛ چطور می شود برای کودکان و نوجوانان و بچه   مدرسه ای حیا ، قناعت و صرفه جویی را توضیح داد؟

گناه بی ادبی ها و بی حیایی ها به گردن ما مردم جامعه به خاطر بی توجهی و سکوت های بی موردمان و مسؤولان به خاطر این است   که بستر مناسب برای رشد جوانان مهیا نکرده و از آن پاسداری نشده است ،همه بابستی پاسداران حقیقی ارزش های شهید باشیم .

مقام معظم رهبری (دام ظله العالی):

– زن ایرانی راهبه نیست، اما از راهبه پاک تر است و طیبه و طاهره است. سرباز نیست، اما به قدر سرباز میدان جنگ شجاعت دارد و با این که جهاد در میدان های رزم بر او واجب نیست، اما به قدر یک جهادگر در راه خدا تلاش می کند و در تمام صحنه ها حضور دارد. (دیدار با نمایندگان خواهران فرهنگی سراسر کشور ۶۳/۱۱/۷)
– حجاب اسلامی وسیله حفظ و صیانت عفاف انسانی است. شخصیت انقلابی زن مسلمان به او اجازه نمی دهد که از راه نشان دادن پیکر برهنه خود ، از راه در معرض گذاشتن و به نمایش نهادن زیور و زینت و آلایش خود، خود را نشان دهد. (خطبه نماز جمعه ۵۹/۴/۱۳)
– حجاب به معنای چادر نیست، اما چادر نزد ما ایرانی ها که زنان ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است. بدون چادر هم حجاب ممکن است. حجاب به معنای پوشیدن سالم، نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است.
– حفظ حجاب به زن کمک می کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد دچار آن لغزشگاه های بسیار لغزنده ای که سر راهش قرار داده اند نشود. (دیدار با اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ۷۰/۱۰/۴)

– مسئله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، این کاملا یک برداشت غلط است. مسئله حجاب معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است، زیرا اختلاط بی قید و شرط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد به خصوص به ضرر زن است. حجاب برای زن به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی و اجتماعی نیست و دلیل علمی این ادعا هم خود شما هستید، شاید عده ای تعجب می کردند و هنوز هم تعجب می کنند از اینکه یک خانمی در سطح بالای علمی هر رشته ای … وجود داشته باشد که خودش را با تعالیم اسلامی منطبق کند و از جمله با مسئله حجاب.
– شما خانمها پیامی دارید، این پیام را دقیق و مسجل کنید و به دنیا بدهید. پیام هم فقط پیام زبانی و شفاهی و کتبی نیست. بلکه بیشتر پیام عملی است، زنهای ایران، به خصوص کسانی که در رشته های گوناگون دانش و در چارچوب اسلام و احکام اسلامی و مهمتر از همه مسئله حجاب توانسته اند حرکت کنند.

بایستی به زنان و دختران و دانشجویان زن دنیا عملا تفهیم کنند که علم به معنای بی بند و باری نیست، و لازمه تحصیل علم بی قیدی به موازین اخلاقی در مورد معاشرت زن و مرد نیست بلکه می توان با رعایت کامل این موازین علم را هم تحصیل کرد و به جاهای بالایی رسید. وجود شما می تواند به عنوان یک نمونه از پیام مبانی اسلام نشان داده بشود… (سخنرانی در دیدار با گروهی از زنان پزشک سراسر کشور ۶۸/۱۰/۲۶)
– حجاب و حفظ عفاف مخصوص خواهران نیست ای برادران مسلمان! و ای برادران جوان! شما هم مراعات عفاف و حجاب اسلامی را بکنید شما هم با لباس شایسته در محیط کار و در محیط جامعه ظاهر بشوید. (خطبه نماز جمعه ۵۹/۴/۳)

علامه شهید مرتضی مطهری:

– وقتی زن پوشیده و سنگین از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند افراد فاسد و مزاحم جرأت نمی کنند متعرض آنها شوند. و از نظر اسلام هر قدر زن جانب عفاف و ستر (پوشش) را مراعات کند، پسندیده تر است. (مسئله حجاب ص ۱۶۸ و ۱۷۷)
– عفاف یعنی آن حالت نفسانی یعنی رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان. عفاف و پاکدامنی یعنی تحت تأثیر قوه شهوانی نبودن، شره نداشتن. یعنی جزء آن افرادی که تا در مقابل یک شهوتی قرار می گیرند بی اختیار می شوند و محکوم این غریزه خود هستند، نبودن، این معنی عفاف است. (تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۲۶(
– عجبا به بهانه اینکه حجاب، نیمی از افراد اجتماع را فلج کرده است، با بی حجابی و بی بند و باری نیروی تمام افراد زن و مرد را فلج کرده اند. (مسئله حجاب، ص ۹۸(
– در مورد غریزه جنسی و برخی غرایز دیگر برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقع را می میراند ولی طبیعت را هرزه و بی بند و بار می کند. در این مورد هر چه عرضه بیشتر گردد هوس و میل به تنوع افزایش می یابد. (مسئله حجاب، ص ۱۰۳(

– فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار برود، در حالیکه در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می رود و در نتیجه کانون خانوادگی براساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود. (مسئله حجاب ص ۸۱)
– اگر رعایت پاره ای مصالح اجتماعی زن یا مرد را مقید می سازد که در معاشرت روش خاصی را اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند، چنین مطلبی را «زندانی کردن» یا «بردگی» نمی توان نامید و آن را منافی حیثیت انسان و اصل «آزادی» فرد نمی توان دانست. (مسأله حجاب، ص ۱۰۱)
– حیا و عفاف از ویژگیهای درونی انسان است و حجاب به شکل و قالب و نوع و چگونگی پوشش برمی گردد، تفاوت باطن و ظاهر یا روح و جسد و یا گوهر و صدف را می توان به عنوان تمثیل در این زمینه به کار برد. به گمان ما اینها دو حقیقت هستند و میزان وابستگی این دو نیاز به تأمل دارد. (مسئله حجاب، ص ۵۲ تا ۵۷)
– پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد.
– اسلام مخصوصا تأکید کرده است که زن هر اندازه متین تر و با وقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردم نگذارد بر احترامش افزوده می شود.
– حجاب در اسلام یک وظیفه ای است که بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مردم باید کیفیت خاصی را در لباس پوشیدن مراعات کند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزی که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز بر حقوق طبیعی او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب می شود. (مسئله حجاب، ص ۹۳(
– شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود متین سنگین و با وقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد، عملا مرد را به سوی خود دعوت نکند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد، چه آنکه گاهی اوقات ژست ها سخن می گویند، راه رفتن انسان سخن می گوید، طرز حرف زدنش یک حرف دیگری می زند. (مسئله حجاب، ص ۹۳)
– از نظر اسلام محدودیت کامیابی های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط خانوادگی و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می گردد، و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. (مسئله حجاب، ص ۷۶)
– آنچه موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعدادهای اوست حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. اسلام نه می گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد؛ بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است و نه فعالیتهای اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می کند. اسلام هرگز نمی خواهد زن بیکار و بی عار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید. پوشانیدن بدن به استثنای وجه و کفین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست. آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع هست آلوده کردن محیط کار به لذت جویی های شهوانی است. (مسئله حجاب، ص ۸۴)
– جامعه ای که از زینت عفاف و حیا و پوشش کامل زنان و غیرت مردان برخوردار باشد و نمایش جاذبه های زنانه محدود به خانه و همسر باشد، از یک سو ارزش و منزلت و موقعیت زنان در نظر مردان فوق العاده بالا می رود و از سوی دیگر قدرت میل و حرص مردان به جاذبه ها و زیبایی های زنان افزایش می یابد. مردان از آنجا که در خارج خانه به زنان دسترسی ندارند، طبیعتاً به همسران خویش و جاذبه های آنان جذب می شوند که همین امر مایه گرانبها شدن آنها، تداوم بخش محبوبیت آنان و استحکام خانواده خواهد بود. (آسیب شناسی شخصیت زن، ص ۲۵۶)
– آنچه اسلام به عنوان یک امر اخلاقی توصیه می کند این است که: تا حد ممکن اجتماع مدنی غیر مختلط باشد. (مسئله حجاب، ص ۲۱۶)

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب