پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:52:11 - سه شنبه 5 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان پیش زمینه ای برای ثبت جهانی
مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: باید یک سری معیارهای خاص مراسم در ابعاد و وسعت بیشتری باشد تا بتوانیم نسبت به ثبت جهانی اقدام کنیم.

به  گزارشصبح رابر“؛ به نقل از“خانه خشتی“، مژده مبشر مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی جوش زنی در هرمزآباد، با حضور در جمع خبرنگاران، جوش‌زنی را در فهرست آثار ناملموس که ثبت معنوی شده است، برشمرد و سازمان میراث فرهنگی را متعهد به حفظ و پاسداشت این نوع ارزش‌ها و فرصت‌ها دانست و گفت: آثاری نظیر سنت‌ها، بیان‌های شفاهی، جشن‌ها و رفتارهای اجتماعی، هنرهای نمایشی، جوش‌زنی و همچنین هنرهای دستی و سنتی شامل این بخش می‌شوند.رونمایی از لوح ثبت ملی جوش زنی در هرمزآباد رفسنجان

مبشر افزود: این آیین ها با جزئیات کامل مستندسازی شده و در فهرست آثار ملی به عنوان یک سند نگهداری می شود و هر سال جهت حفظ و یادآوری و برگزاری هر چه بهتر آن کمک می کنیم.

وی هرمزدآباد رفسنجان را پیشگام در رونمایی از لوح ثبت ملی این آیین عنوان کرد و ادامه داد: آیین جوش‌زنی در برخی نقاط کشور نظیر خراسان در فهرست آثار ملی و ارزشی ثبت شده است و در استان کرمان جایی مشابه هرمزد‌آباد رفسنجان نداشتیم که اینگونه پیگیر باشد، لذا این ثبت به نام خود هرمزد‌آباد است.

مبشر با بیان اینکه این ثبت می‌تواند پیش زمینه‌ای برای ثبت جهانی باشد، خاطرنشان کرد: باید یک سری معیارهای خاص مراسم در ابعاد و وسعت بیشتری باشد تا بتوانیم نسبت به ثبت جهانی اقدام کنیم.

مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان کرد: تاکنون در استان کرمان ۴۰ اثر در لیست آثار ملموس به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب