پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:51:25 - شنبه 5 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صبح مرگباری که داغی بر دل مردم دارالصابرین گذاشت
دی ماه سال ۱۳۸۲ دقیقا ۱۲ سال پیش سحر بود و نزدیک اذان صبح که به چشم بر هم زدنی شهرستان تاریخی بم از توابع استان کرمان رنگ و بوی خاک و خون به خود گرفت و به صبح گاه مرگبار معروف شد. …

به گزارش“صبح رابر”؛ به نقل از آرمان کرمان؛ ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ دقیقا ۱۲ سال پیش سحر بود و نزدیک اذان صبح که به چشم بر هم زدنی شهرستان تاریخی بم از توابع استان کرمان رنگ و بوی خاک و خون به خود گرفت و به صبح گاه مرگبار معروف شد.ساعت ۵:۲۹ دقیقه بامداد بود که  زمین ‌لرزه‌ای به قدرت ۶/۶ ریشتر شهر بم و مناطق اطراف کرمان را لرزاند.

از‌‌ صبح آن روز که خبر آمد همه پیش‌بینی می‌کردند زلزله‌ای به این قدرت تلفات زیادی داشته باشد اما عمق فاجعه را آنگونه که اندک اندک مشخص شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد. زمین لرزه زمانی رخ داده بود که اکثر مردم در خواب بودند. حدود ۱۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف لرزید و فاجعه‌ای انسانی به بار آورد. طبق آخرین آماری که در ماه‌های بعد اعلام شد بر اثر وقوع این زمین ‌لرزه و پس‌لرزه‌های آن در مجموع۲۶۲۷۱ نفر کشته و ۳۰۰۰۰ نفر از هموطنانمان مجروح شدند و بر طبق آمار دریافتی از نهاد های این شهرستان خسارات مالی این زمین ‌لرزه رقمی معادل یک و نیم میلیارد دلار ارزیابی شد و در این بین نیز تعداد ۲۴۲۸۳ خانه تخریب و تعداد بی شماری از کودکان در این حادثه بی سرپرست شدند و نباید از تعداد افرادی که دچار مشکلات روحی و جسمی مختلفی شدند غافل ماند.

ساعاتی از زلزله نگذشته بود که بسیاری از خبرگزاری ها با انتشار خبر این زمین لرزه از آن به عنوان بزرگترین زلزله های صد ساله اخیر ایران یاد کردند و دولت با اعلام فاجعه بزرگ اعلام کرد که از کمک های خارجی استقبال می شود و در همین زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داد: ستاد خبری حوادث غیرمترقبه کشور، مستقر در وزارت کشور به نقل از سخنگوی وزارت کشور اعلام کرددخسارات وارده به مناطق زلزله‌زده ایجاب می‌کند تا از کمک‌های مجامع جهانی و کشورهای مختلف را که قصد در اقدام بشردوستانه با هدف کمک به مصیبت‌زدگان را دارند، بهره‌مند شویم. ستاد حوادث غیرمترقبه کشور در این خصوص از کمال خرازی، وزیر امور خارجه درخواست کرده تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد. وی اقلام مورد نیاز را دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب و همچنین اقلام امدادی شامل دارو، پتو، دچارهای گروهی و واحدهای پیش‌ساخته با توجه به فصل سرما در منطقه اعلام کرد.

همزمان سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که در پی زمین‌ لرزه‌ مرگبار در شهر تاریخی بم یک تیم هماهنگ‌کننده به ایران اعزام می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مادلین مولین، سخنگوی بخش هماهنگی امور بشردوستانه‌ سازمان ملل (OCHA) گفت که دو کار‌شناس این سازمان سوییس را به قصد ایران ترک خواهند کرد و چهار کار‌شناس دیگر نیز فردا به این کشور اعزام خواهند شد. وی افزود: سازمان ملل برای زمین‌ لرزه‌ ایران کمکی معادل ۹۰هزار دلار در نظر گرفته و یک تیم کار‌شناسی را برای تخمین خسارت، بسیج و هماهنگی کمک‌های بین‌المللی به ایران اعزام کرده است.

ماجرای زلزله بم بعد از زلزله رودبار بزرگ‌ترین فاجعه انسانی از این دست در ایران بود که با وجود تاسف‌بار بودن اصل ماجرا مردم را به یکدیگر نزدیک‌تر کرد. سیل کمک‌های مردمی که به شهر بم ارسال شد و سفر گروه‌های داوطلب مردم از تمام اقشار به شهر بم، بار دیگر نوع‌دوستی ایرانیان را به نمایش گذاشت. همدردی جامعه جهانی با مردم ایران نیز از ابعاد دیگر این ماجرا بود که آن روز‌ها بسیار به چشم آمد و زخم فاجعه را اندکی التیام بخشید.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب