پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:10:03 - دوشنبه 28 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دسترسی بی‌سابقه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران پیدا کرده‌ایم/تعامل با ایران فرصت‌های منحصر به فردی ایجاد کرده/به اعمال تحریم علیه ایران ادامه می‌دهیم
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به میان خبرنگاران آمد و در مورد توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد.

به گزارش ” صبح رابر“؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به میان خبرنگاران آمد و در مورد توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد.

اوباما گفت: «امروز روز خوبی است. چراکه بار دیگر دیدیم که دیپلماسی قدرتمند آمریکایی چه چیزهایی را ممکن می‌کند.»

وی افزود: «همانطور که در نطق سالیانه هم گفتم، تأمین امنیت ایالات متحده و امنیت مردم ما، نیازمند رویکردی هوشمندانه، صبورانه و منظم در قبال جهان است و این شامل دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران است.»

وی گفت: «اختلافات ما موجب شده بود تا ما برای چند دهه تقریبا با هم صحبتی نداشته باشیم، که این منافع ایالات متحده را پیش نبرد.»

اوباما افزود: «در طول سال‌ها ایران به داشتن توان ساخت یک تسلیحات هسته‌ای نزدیک و نزدیک‌تر شد،‌ اما از زمان رئیس‌جمهور فرانکلین روزولت تا جان اف کندی تا رونالد ریگان، ایالات متحده هرگز از پیگیری دیپلماسی در برابر رقبایش هراسان نبوده است. من هم به عنوان رئیس جمهور به این نتیجه رسیدم که یک آمریکای قدرتمند و با اعتماد به نقس، می‌تواند با دیپلماسی مستقیم با دولت ایران منافع خود را پیش ببرد.»

وی ادامه داد: «و حالا نتایج آن را مشاهده می‌کنیم. بر اساس توافقی که ما و شرکایمان سال گذشته با ایران رسیدیم، ایران به بمب دست نخواهد یافت. منطقه، ایالات متحده و جهان امن‌تر شده است.»

اوباما افزود: «همانطور که پیش از این هم بارها گفته‌ام توافق هسته‌ای هرگز قرار نبود که تمام اختلافات ما با ایران را حل کند، اما با این حال تعامل مستقیم با ایران آن برای اولین بار در چند دهه به صورتی مداوم، فرصتی منحصر به فرد فراهم کرده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «اکنون ما تمام مسیرهایی که ایران می‌تواند از طریق آن‌ها به بمب برسد را مسدود کرده‌ایم.»

اوباما افزود: «ما توانستیم بدون توسل به جنگ در خاورمیانه، از طریق دیپلماسی به پیشرفتی تاریخی دست یابیم.»

وی با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران، گفت برنامه جامع اقدام مشترک «دسترسی و نظارتی بی‌سابقه» ایجاد کرده است.

وی افزود: «همانطور که گفتم که توافق هسته‌ای درباره حل همه موضوعات و مسائل فی مابین ما نبوده است.»

او با این حال گفت توافق هسته‌ای مزایای جانبی‌ای هم داشته است از جمله این که بعد از بازداشت نظامیان آمریکایی در خلیج فارس «در حالی که برخی گفتند که این یک حادثه گروگان‌گیری تازه است، اما دیدیم که ما مستقیما با دولت ایران وارد گفت‌وگو شدیم و آن‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت آزاد شدند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران هم اشاره کرد و گفت ماه‌ها بوده است که آزادی آن‌ها را پیگیری کرده است. وی گفت در گفت‌وگوی تلفنی‌ای که با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران داشته هم این مسئله را یادآور شده است.

وی به اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران اشاره کرد و گفت واشنگتن برای تأمین امنیت خود و متحدانش به این اقدامات ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب