پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:25:07 - جمعه 20 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گفته ها و ناگفته های خبرنگار سابق صدا و سیما در سوریه و عراق از جنگ در منطقه
حسن شمشادی گفت: در محور مقاومت از سمت پاکستان و افغانستان و عراق و سوریه و لبنان امام خامنه ای(معظم له) و سردار حاج قاسم سلیمانی عزیزان جایگاه خوبی دارند و حتی این نگاه شیعه گرایانه هم به این قصه نیست .

به گزارش ” صبح رابر“؛ به نقل از خانه خشتی، حسن شمشادی در یک گفت گوی صمیمانه با جمعی از خبرنگاران رفسنجان نگاهی بر فضای واقعی در سوریه و جنگ رسانه ای که در این منطقه شکل گرفته است داشت و تصریح کرد: برخلاف آنچه که در رسانه های عربی در این مدت پنج سال به نمایش گذاشته شد و سعی کردند از سوریه خون و خونریزی را نشان دهند ، رسانه ملی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی سعی کرد تا فضای واقعی آن را به تصویر بکشد و در کنار جنگ و ناخوشی ازدواج،  تولد و جشن و شادی مردم منطقه را نشان دهد.

۷۰ درصد مردم سوریه بشار اسد را دوست دارند

وی افزود: در جنگ رسانه ای که در سوریه شکل گرفت از اساس  شبکه های مخالف نظام سوریه سعی کردند یکسویه سوریه را نشان دهند اینکه تمام مردم با بشار اسد مخالف هستند و خواستار رفتن ایشان هستند و در کنار آن تمام سوریه جنگ و خونریزی است و اینکه نظام این کشورهیچ پایگاه مردمی ندارد  و این ارتش سوریه است که مردم بیگناه را می کشد.

شمشادی ادامه داد: اینها در حالی است که نزدیک به ۷۰ درصد مردم سوریه بشار اسد را دوست دارند و در مناطق وسیعی از کشور زندگی جریان دارد و کار و اشتغال ، ورزش و آموزش و پرورش فعال است.

shemshadi-rafsanjan-khanehkheshti (1)

وی تصریح کرد: رسانه های عربی و معاند نظام سوریه هیچ وقت خشونت های تروریست ها را نشان ندادند به جز مواردی که خواستند با استفاده ازآن پای آمریکا را به منطقه باز کنند و افکار عمومی دنیا را اماده کنند تا امریکا بتواند نیروهایش را بیاورد.

در حل بحران سیاسی سوریه هر اتفاقی که بخواهد بیافتد باید در چهارچوب مرزهای آن و در قالب نظر مردم باشد

شمشادی در پاسخ به این سوال خبرنگار خانه خشتی که با توجه به گسترش دامنه مناطق درگیری در سوریه و فقدان هرگونه صحبتی درباره راه حل سیاسی و مسالمت آمیز آینده ی سوریه را چگونه ارزیابی می کنید بیان داشت: از ابتدای بحران سوریه مخالفان ان اساسا عربستان، ترکیه، قطر، آمریکا، انگلیس و فرانسه و در پشت همه اینها صهیونیست ها تنها برای سرنگونی سوریه آماده اند .

وی افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران این بود که اگر اشکالی در نظام و ساختار سوریه وجود دارد باید در داخل سوریه و به دست مردم آن حل شود و نیازی به نیروهای خارجی نیست و اینکه راه حل بحران سوریه نظامی نیست و در نهایت هرچقدر هم طول کشد راهکار سیاسی کارساز خواهد بود.

خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در حل بحران سیاسی سوریه هر اتفاقی که بخواهد بیافتد باید در چهارچوب مرزهای آن و در قالب نظر مردم باشد، بر خلاف جبهه طرف مقابل که بارها گفته است نه راه حل این بحران این است که در آغاز دولت انتقالی بشار اسد نباشد ، در واقع اینها می خواهند آن چیزی را که نتونستند از راه نظامی بدست آورند از طریق نظامی بدست بیاورند که همان رفتن اسد و نظام حاکم سوریه است.

اساس  بحران سوریه هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است

وی در پاسخ به چرایی حمایت ایران از سوریه دلایلی زیادی بیان کرد و گفت: این دلایل بارها از سوی مسئولان ارشد نظام اعلام شده است، دفاع از مظلوم جزء قانون اساس ما و از مبانی اعتقادی ماست، بحث محور مقاومت که از ابتدای شکل گیری نظام و پیروزی انقلاب اسلامی بوده مبارزه با اسرائیل تا نابودی آن و بازگشت آوارگان فلسطینی و اینها در شکلی قابل بیان است است که بدانیم سوریه راس محور مقاومت است.

shemshadi-rafsanjan-khanehkheshti (3)

شمشادی ادامه داد: سوریه صدها کیلومتر مرز مشترک با سرزمین اشتغالی دارد با اسرائیل همچنان حالت جنگ دارد و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از جولان هنوز اشتغال است و بشار اسد در بازپس گیری آن  همچون حافظ اسد تاکید دارد.

وی افزود: سوریه از طرفی پایگاه اصلی گروه های فلسطینی مبارز با اسرائیل در چهل و پنج سال گذشته بوده و خط اصلی و لجیستیک جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان به شمار می رود، از منظر دیگر بحث جوانمردی تنها کشوری که در هشت سال دفاع مقدس پای ایران ایستاد و حمایت کرد این کشور بود .

شمشادی دفاع از حرم های اهل بیت(ع) که مورد تهدید مستقیم تروریست ها قرار گرفته اند را از دیگر دلایل چرایی حمایت ایران از سوریه برشمرد و گفت: تامین امنیت ملی کشور دلیلی دیگری است و من معتقد هستیم که اساس قصه ی بحران سوریه برای هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است و تروریست ها اگر در عراق و سوریه به پیروزی برسند و مجال پیدا کنند مطمئنا به سمت ما هجوم خواهند اورد و ما باید از مرزها ی خودمان دفاع کنیم.

۱۰۰ گروه تروریستی در حال جنگ با سوریه هستند

وی تصریح کرد: داعش یک گروه تروریستی در سوریه است که دهها هزار عضور دارد در حالیکه ۱۰۰ گروه تروریستی در حال جنگ با سوریه هستند و این یک اشتباه است که فقط تروریستهای در سوریه را داعش بدانیم و این خطای رسانه ای است.

shemshadi-rafsanjan-khanehkheshti (5)

شمشادی خاطر نشان کرد: گروه های تروریستی در سوریه یک هدف مشترک آن هم سرنگونی نظام آن به هر قیمتی است وهمه اینها یک حامیان واحد دارند که برخی ها مورد حمایت بیشتر و برخی کمتر قرار میگیرند اگر این حمایتها کم شود می توان گفت تا پایان سال مسئله سوریه حل خواهد شد .

گروه های اصلی مبارز در محور مقاومت نگاه استقامت به جمهوری اسلامی ایران دارند

وی در پاسخ به این سوال که آیا برجام تاثیری در جبهه مقاومت داشته است یا خیر بیان داشت: برجام در ظاهر تاثیری نداشته چون مربوط به داخل ایران است اما در باطن تاثیر گذاشته اگر برجام را به معنی اینکه ما سازش کردیم و کوتاه امدیم و از آرمان ها دور شدیم بدانیم این به طور حتم برای موافقان و هم پیمانهای ما اثر منفی دارد و احساس ضعف می کنند اما اگر با این فکر باشد که ایران با اصرار بر برنامه صلح میز هسته ای خود توانست به طرف مقابلش بقبولاند و در شورای امنیت تصویب شود و تحریم ها برداشته شده اس یان موجب امید می شود.

شمشادی افزود: گروه های اصلی مبارز در محور مقاومت نگاه استقامت به جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به حق خویش دارند .

در کل جوامع بشری تنها ۵ درصد حاضر هستند جانشان را برای بقیه بدهند

وی یاداور شد: ارتش و سپاه برای یک نظام برای این است که اگر یک روزی امنیت کشور به مخاطره افتاد بتواند از آن دفاع کند، هر کشوری برای حفظ امنیت ملی خود هزینه می کند و طبیعتا یک نیروی نظامی وقتی در کنار خانواده کار می کند با زمانی که در خارج کشور باشد متفاوت است و این در حالی است که خیلی از نیروهایی که به سوریه می روند و باید حق ماموریت دریافت کنند داوطلبانه نمی پذیریند چون اعتقادشان چیز دیگری است نمونه ی آن بازنشستگان سپاه پاسداران هستند که با اصرار عازم سوریه می شوند.

shemshadi-rafsanjan-khanehkheshti (6)

شمشادی بیان داشت: خیلی از افرادی که به سوریه می روند به جز اعتقادشان چیزی برایشان ارزش ندارد و هزاران نفر در این کشور هستند که حاضرند هزینه کنند و حتی پول لباس شان را هم بدهند تا برای دفاع به سوریه بروند.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی نمی تواند ارز برابری با جان آدمی را ندارد تصریح کرد: هزینه ای که در سوریه پرداخت می شود ارزش این را دارد که تمام مرز و تمام شهرهای جمهوری اسلامی با هزینه بیشتر درگیر ناامنی نشود .

شمشادی خاطر نشان کرد: یادمان نرود که در کل جوامع بشری تنها ۵ درصد از هر جامعه حاضر هستند جانشان را برای بقیه بدهند و این دور از انصاف است که اینها رو طعنه بزنیم.

وی بهترین صحنه ها در مدت حضورش در سوریه را زمانی دانست که عملیاتها نتیجه بخش بود خصوصا عملیاتی که به امنیت حرم خانم زینب کبری(س) بیشتر کمک میکرد و تلخ ترین آن شهادت رزمندگان برشمرد.

شمشادی در سخنان خود یاد کرد از شهدای مدافع حرم استان کرمان از جمله شهید الله دادی و حاج حسین بادپا که دوستی صمیمی با آنها داشته است و شهادت این عزیزان نیز برایش سخت بوده است.

shemshadi-rafsanjan-khanehkheshti (7)

عده ای مجبور هستند از داعش حمایت کنند

این خبرنگار اعزامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مناطق مختلف سوریه همچنین از دلایل پیوستن عده ای به گروه های تروریستی گفت: بخش عمده از اینها هیچ اعتقادی به کار ندارند  و عده ای هم با انگیزه و اعتقاد سر می برند ؛ بخشی از آنها از روی اجبار است مناطقی را که گروه های تروریستی تصرف می کنند مخالفین آنها از روی ترس از جان، مال و ناموس سکوت می کنند و برای حفظ اینها مجبور به همکاری می شوند و بخشی نیز اختلالات روانی دارند.

نگاه شیعه گرایانه به قصه ی عشق امام خامنه ای و حاج قاسم سلیمانی نیست

وی همچنین از عشق مردم سوریه به امام خامنه ای(معظم له) و سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: در محور مقاومت از سمت پاکستان و افغانستان و عراق و سوریه و لبنان این عزیزان جایگاه خوبی داشته و دارند و اینها در بین کسانی است که مقاومت و اسلام واقعی را دوست دارند و حتی این نگاه شیعه گرایانه هم به این قصه نیست حتی در اهل سنت سوریه و عراق این شخصیت ها محبوب هستند.

شمشادی در سخنان خود خاطره ای از عشق مردم منطقه به حاج قاسم سلیمانی گفت: در یک محور عراق که حاج قاسم برای عملیات رفته بود یکی از رزمندگان گفته که فرزندان من خیلی شما را دوست دارند و اسم، عکس و خبر شما را دنبال می کنند  از حاج قاسم خواسته بود که یک توصیه به فرزاندانش داشته باشد و فیلمی گرفته بود که حاج قاسم در ان با نام بردن اسامی فرزاندان او آنها را توصیه به خواندن نماز، احترام به والدین و آمادگی برای رزم کرده و این رزمنده همین فیلم را در فضای مجازی منتشر کرده بود با این عنوان که حاج قاسم به فرزندان من توصیه کرده است.

shemshadi-rafsanjan-khanehkheshti (9)

وی با بکار بردن این آیه که “تعز من تشا و تذل من تشاء” بیان داشت: حاج قاسم محبوب است و من هم برای ایشان احترام ویژه ای قائل هستم.

سردار شهید حاج حسین بادپا یک دوست واقعی است

حسن شمشادی در پاسخ واژه قاسم سلیمانی کلمه عشق، وازه شهید بادپا با کمی مکث معنی دار کلمه یه دوست واقعی، واژه مدافعین حرم کلمه مظلوم و واژه رهبر انقلاب کلمه عشق فوق العشق را بیان کرد.

وی همچنین از حضور نزدیکش در کنار داعش خاطره ای بیان کرد: در یکی از عملیاتها به جایی رسیدیم که پشت دیوار داعش بود در حال خودش بود و داشت قران می خواند و من را به یاد خوارج انداخت که همگی حافظ قرآن بودند .

حسن شمشادی در پایان خاطر نشان کرد: در هر کاری که با اعتقاد وارد شویم برنده می شویم و به هر کاری که به حسب وظیفه و با نگاه مادی صورت گیرد باختیم و من معتقد هستم مخاطب و مردم این را می فهمند و حس می کنند.

وی افزود: دو نگاه متفاوت در رسانه وجود دارد یکی اینکه ما هستیم که ذهن مردم را می سازیم و نگاه دیگری اینکه ما هرچیز بگوییم ذهن مردم ساخته نمی شود بلکه مردم خودشان انتخاب می کنند و برداشت می کنند.

شمشادی ادامه داد: با ۲۴ سال سابقه رسانه قائل به این هستم که مردم می فهمند تفاوت این دورا و می فهمند کسی که در گزارش خود صحنه سازی می کند و کسی که حقیقت را به صحنه می کشاند، من در مدتی که در سوریه بود هیچ چیز رو بازسازی نکردم.

وی همچنین در پاسخ به چرایی حضور اندک خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیان داشت: این سوال را دوستان رسانه ای باید جواب دهند من کار خودم را انجام می دهم هم در فضای مجازی و تهیه گزارش ها و هم مجالس سخنرانی اینکه چرا صدا و سیما از بنده کم استفاده می کند سیاست ها اینگونه است و باید جواب این سوال را آنها بدهند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب