پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:35:37 - چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دیابت مرگی تدریجی در کمین کرمانیان بالای ۳۰ سال
معاون فنی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تنها ۵ درصد از کرمانیان بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت شناسایی شده اند افراد زیادی در کمین مرگ تدریجی ناشی از این بیماری قرار گرفته اند که تا کنون به بیماری خود پی …

به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از ” آرمان کرمان” ،از آنجا که بیماری دیابت در جهان به نسبت سال های گذشته شیوع بیشتری داشته در همین راستا شعار جهانی مبارزه با دیابت برای هفته سلامت انتخاب شد.

نوذر نخعی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگویی عنوان کرد: استان کرمان یکی از شهرهایی است که  ساکنین آن از پیشرفت بیماری دیابت رنج می برند.

سیروس سالاری معاون فنی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار آرمان کرمان گفت: دیابت بیماری مرموز و مزمن است در صورت ابتلا به آن درمان قطعی نخواهد داشت.

معاون فنی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: دیابت انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن ها نوع ۱ و ۲ می باشد و از بین این دو دیابت نوع ۲ شایع تر می باشد و در سنین بالای ۳۰ سال رخ می دهد.

وی افزود: متاسفانه ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود مطلع نیستند و برخی دیگر با داشتن علائمی از قبیل پرنوشی، پر خوری و پر ادرار اقدامی نمی کنند و پشت گوش می اندازند.

سالاری اظهار داشت: زمانی که یک فرد به بیماری دیابت مبتلا می شود دیگر کلیه های او توانایی بازجذب گلوکز از ادرار را ندارند و گلوکز در ادرار مشخص می شود لذا فرد به علت تکرر ادرار دچار پر نوشی شده و از سوی دیگر به علت از دست دادن یک ماده انرژی زا فرد تمایل به پرخوری دارد.

معاون فنی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بروز بیماری دیابت به سبک زندگی افراد و نحوه تغذیه آن ها بستگی دارد ، افرادی که دچار چاقی ، کم تحرکی و تغذیه نامناسب دارند در خطر بیشتر ابتلا به این بیماری هستند.

وی اذعان داشت: در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود علائم شدیدتری را با درگیر کردن ارگان هایی از قبیل قلب ، کلیه، ریه و … بیمار را در معرض خطرهای جدی و مرگ آور قرار می دهد.

سالاری تصریح کرد: دیابت تاثیر بسیار بدی بر اندام های تحتانی به ویژه پا ها دارد لذا یکی از شایع ترین دلایل از دست دادن پاها می باشد در این مورد پاها حس خود را از دست می دهند اما دارای حرکت هستند به همین علت در صورتی که بریدگی ایجاد شود فرد احساس نمی کند و مقدار زیادی خون از دست می دهد.

معاون فنی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: برای اینکه بتوان از این بیماری پیشگیری کرد می توان بر اساس پروتوکلی که وزارت بهداشت تنظیم کرده عمل نمود ، افرادی که بالای ۳۰ سال هستند و علائم دیابت را ندارند برای غربالگری به مراکز درمانی مراجعه کرده ضمن بررسی بیماری هایی که امکان دارد در اثر دیابت ایجاد شود مثل فشار خون BMI آن ها نیز بررسی می گردد.

وی تصریح کرد: افراد دارای مشکلات و زنان بارداری که سابقه دارند و دارای نوزاد بالای ۴ کیلو وزن باشند به آزمایشگاهها ارجاع داده شده و قند خون ناشتا و بعد از صبحانه آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

سالاری تاکید کرد: از نتیجه FBS زیر ۱۰۰ باشد فرد سالم است و می تواند ۳ سال بعد دوباره چکاپ شوند ، اگر قند آن ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد در معرض خطر دیابت هستند و باید یک سری نکات را رعایت کنند ،اگر قند آن ها بالای ۱۲۵ باشد دوباره آزمایش تکرار شده و در صورت بالا بودن فرد دیابت دارد و سریعا باید اقدام به درمان کند.

معاون فنی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خاتمه عنوان کرد:تاکنون آمار دقیقی درخصوص مبتلایان به دیابت نداریم و حدود ۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند اما تاکنون بیش از ۱۲ درصد شناسایی نشده اند و در استان کرمان ۵ در صد از جمعیت بالای ۳۰ سال به دیابت مبتلا هستند و مابقی هنوز شناسایی نشده اند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب