پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:19:29 - جمعه 21 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از کاهش سن مجرمان اینترنتی و روسپیگری تا افزایش آمار دختران فراری و خودکشی
با ورود نرم‌افزارهای فضای مجازی و هجوم ماهواره‌ها به زندگی مردم، شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان هستیم و تنها تدبر مسئولین کلید حل این مشکلات است.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از  عصرهامون، آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای به عنوان مولود نامبارکی است که از دل نابسامانی‌ها و بهم خوردن توازن هنجارها و ساختارهای طبیعی جامعه به وجود می‌آید و پیام آن ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج در جامعه است.

در این شرایط، امنیت اجتماعی، روانی و فکری اعضای آن بهم خورده و در رشد طبیعی و متوازن شاخص‌های پیشرفت خلل ایجاد می‌شود و به عبارتی دیگر، اگر رفتاری با انتظارات مشترک اعضای جامعه سازگار نباشد و افراد آن را ناپسند و نادرست قلمداد کنند، کجروی اجتماعی تلقی می‌شود.
در این میان بعضی گروه‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص سنی و شخصیتی در برابر این آسیب‌ها شکننده‌تر هستند و عواقب سوء مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در وجود آنها پایدارتر و ماندگارتر است و می‌تواند هر نوع آسیب اجتماعی را در وجود آنها برای همیشه نهادینه کند.
داستان آسیب‌های اجتماعی در هر دوره از زمان دارای ویژگی‌های خاص خود است، اما برخی از وجوه این آسیب‌ها تقریباً در همه دوره‌ها یکسان بوده است. اگر در سال ها پیش تنها تبعات سرایت و نفوذ در جامعه همسالان نوجوان ایرانی را تهدید می‌کرد؛ این روزها شبکه‌های اجتماعی‌ و اینترنت سبب شده تا نه تنها سن مجرمان اینترنتی و روسپی گری در کشور کاهش یابد بلکه آمار دختران فراری و مرگ بر اثر خودکشی نیزدر میان این قشر افزایش داشته باشد.

مجرمان کوچک زیاد می‌شوند
بر اساس آمارهاسال تحصیلی ۹۵-۹۴ با ۱۷ مورد خودکشی به پایان رسید هر چند این آمار انگشت شماری نسبت به فحشا، کاهش سن روسپیگری و دختران فراری است علی ای حال آمار سرقت مجازی و در نهایت دستگیری نوجوانان ۱۳ به بالا نیز خبر از فاجعه ای عظیم از شبکه های مجازی می دهد.

در سال‌های اخیر پایین آمدن سن ارتکاب جرم یکی از معضلاتی است که جامعه ما پیوسته و آرام‌آرام به آن دچار شده است. برخی کودکان و نوجوانانی که بزرگسالان آنها را ساده دل می‌دانند، براحتی و با اعتماد به نفس کاذب به جرم‌های مختلف دست می‌زنند و به عاقبت کار خود هم فکر نمی‌کنند. برای یک لحظه خوش بودن در کنار دوستان و از روی نادانی، آینده نامشخصی برای خود و اطرافیان می‌سازند.
به گفته معاون برنامه‌ریزی فرمانداری تهران، در سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی زندانیان زیر ۲۰ سال روبه‌رو شدیم که این موضوع می‌تواند به عنوان یک مساله مهم، مورد توجه برنامه‌ریزان اجتماعی قرار گیرد. افزایش آمار زندانیان جوان دلایل گوناگونی دارد که از جمله آن می‌توان به برخی جرایم در جامعه اشاره کرد که به موازات اکتشافات و ظهور و ورود فناوری‌های جدید نمایان می‌شود و به فراخور موضوع‌شان، گروهی یا نسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند جرایم اینترنتی. در این جرم با توجه به این‌که تعداد زیادی از کاربران اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند، اغلب مجرمان اینترنتی نیز جوانان و نوجوانان هستند. همچنین به علت آشنایی کم یا ناآشنایی بزرگسالان با فعالیت‌های اینترنتی، آنان بیشتر با خطر قربانی شدن در فضای مجازی مواجه می‌شوند.
یکی از مثال های بارز کاهش سن مجرمان خبر چند روز قبل بود که در خبرها خواندیم دختری ۱۴ ساله در سیستان و بلوچستان به صورت اینترنتی صفحه اینستاگرام یکی از شخصیت های استان را هک و اقدام به انتشار مطالب مستهجن کرده بود.

روسپیگری اینترنتی؛ شارژ می‌گیرم، وب می‌دهم
در کنار روسپیگری حضوری و خیابانی که مدل سنتی روسپیگری است، امروزه به طور گسترده ای با روسپیگری مجازی در محیط اینترنتی رو به رو هستیم. روسپیگری سنتی و حضوری با روسپیگری مجازی دارای تفاوت های بارزی است. بارزترین این تفاوت ها این است که روسپیگری مجازی، حضوری نیست، فیزیکی و لمسی نیست، بلکه در چارچوب روسپیگری صوتی و یا تصویری محقق می شود. روسپیگری اینترنتی مدت زمان زیادی نیست که در جامعه ایرانی باب شده است. گذری به سابقه این عمل نشان می‌دهد که اولین روسپیان اینترنتی کار خود را از شبکه اجتماعی ۳۶۰ آغاز کردند.
بعد از آن یاهو مسنجر و اتاقک های چت روم و فیسبوک طرفداران زیادی یافت و با گسترش روزافزون ارتباطات و افزایش گوشی های هوشمند  استفاده از تلگرام، واتس آپ، تانگو و …در میان خانواده های ایران، این پدیده وارد این شبکه های پرطرفدار نیز شد. همزمان با این اتفاق بود که توسعه ارتباطات تصویری، باعث شد تا پدیده روسپیگری مجازی به شکل تصویری نیز رواج یابد. اتفاقی که به سرعت در میان روسپیان اینترنتی رشد پیدا کرد و حالا در هیچ کدام از کانال ها و گروه ها نیست که حداقل یکی از آنها نباشد.

ارتباطات ناسالم بین قشر نوجوان آمار دختران فراری را افزایش داد
بر اساس آمار ها، ۷۰ درصد حاضران روسپیگری مجازی را جوانان تشکیل می‌دهند؛ ۵۵ درصدشان بین ۱۶ تا ۲۵ سال و ۴۵ درصد هم بالاتر از ۲۵ سال. برای پیدا شدنشان تنها چند دقیقه حضور در اتاق ‌های چت کافی است. اغلب روسپیان اینترنتی، کارشان را فقط در دنیای مجازی انجام می دهند. اما بعضی ‌هاشان به صورت حضوری هم تن ‌فروشی می‌ کنند.

علی ای حال ارتباط ناسالم برخی دختران و پسران نوجوان در فضای مجازی و روسپیگری تصویری در بین نوجوانان در نهایت منجر به فرار از خانه می شود و این موضوع سبب شده تا آمار دختران فراری نیز طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته باشد.

 رواج بی‌اخلاقی با سوء استفاده از تصاویر

با این حال جدید ترین آسیب اجتماعی که این روز ها مد و در شبکه های مجازی همچون تلگرام روند رو به رشدی را دنبال می کند انتشار پارتی های دهه هشتادی در شبکه های اجتماعی است تا قبح این مسئله نیز در میان نوجوانان از میان برود.
با ارتقای نسخه‌های جدید و طبعا امکانات زیاد تر، کاربران این شبکه‌ها نیز بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرند، ستون اخبار مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی نهادهایی چون پلیس فتا آکنده از اخباری شامل سوءاستفاده از این شبکه ها، وقوع جرم در آنها و استفاده از اطلاعات‌ بارگذاری شده افراد ‌جهت ایجاد مزاحمت برای صاحبان این اطلاعات است.

 ۸۹ درصد محتوای شبکه‌های اجتماعی موبایل غیراخلاقی‌اند
روح‌الله مومن‌نسب کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه ۸۹ درصد محتوای شبکه‌های اجتماعی موبایل غیراخلاقی‌اند تنها راه مقابله را تولید نرم افزارهای داخلی می داند.
وی گفته بود که اگر قوه‌قضائیه حتی تصمیم بگیرد همه اپراتورهای تلفن همراه را مثل خیلی از کشورهای دیگر چون چین و روسیه مسدود کند، معنی‌اش این نیست که دسترسی مردم به همه شبکه‌های اجتماعی بسته می‌شود. ما همین الان بیش از ۱۰۰ شبکه‌ اجتماعی ایرانی در کشور داریم. شاید بیش از ده مورد هم شبکه اجتماعی موبایل داریم که به تعداد این‌ها نیز اضافه می‌شود؛ یعنی ما مثل وایبر در کشور نرم‌افزار گفتگو، قاصدک و انار را داریم یا مثل اینستاگرام نرم افراز لنزور را داریم که کارکردن آن خیلی بهتر از اینستاگرام است.
مومن نسب افزوده بود تنها راهکاری که وجود دارد این است که یک اراده‌ای در کشور به وجود بیاید و به سرعت تعرفه تبعیضی را به نفع کشور جهت دهیم. الان شما اگر سرورتان را در آمریکا بگذارید سرعت اینترنت بالا و قیمت پایین می‌رود ولی اگر سرور را در ایران بگذارید باید ۱۰ برابر هزینه کنید. این یعنی تعرفه تبعیضی به نفع آمریکاست ما باید تعرفه تبعیضی را به نفع ایران کنیم؛ یعنی شرکت‌های خصوصی ایرانی بیایند نرم‌افزارهایی برای شبکه‌های اجتماعی تولید کنند و به صورت قدرتمند وارد بازار شوند و دولت با اعطای وام و خدمات دیگر از این شرکت‌ها حمایت کند، ببنید ما تنها راه نجات کشورمان تولید ملی و اتکا به توان داخلی است.

۴۲ درصد پرونده های فتای کشور مربوط به تلگرام است
رئیس پلیس فتاً اخیراً اعلام کرد که در یکی دو ماه اخیر ۴۰ درصد از شکایات مردمی در فضای مجازی به تلگرام اختصاص داشت ولی در روزهای اخیر شاهد افزایش این گزارش‌ها هستیم و آمارها نشان می‌دهد که امروز ۴۲ درصد از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مرتبط با تلگرام است. وی گفت: موضوعات اخلاقی بیشترین پرونده‌های تشکیل شده و مرتبط با شبکه تلگرام را تشکیل می‌دهند.
انواع تخلفات و سوء استفاده‌ها در تلگرام روند سرطانی دارد و شاید بتوان گفت دلیل اصلی اظهار نظر ایشان دشواری مقابله با افراد سودجوی منحرف است چرا که عملاً به‌دلیل قرار گرفتن سرورهای این نرم افزار در خارج از کشور امکان برخورد سریع و سازمان یافته با خاطیان وجود ندارد.

تلگرام را فیلتر و شبکه بومی را سریع راه‌اندازی کنید

محمد اسماعیلی کارشناس مسائل سیاسی و مجازی در این باره گفته بود که فرصت چندانی برای بازی با کلمات و لج‌بازی‌های سیاسی نداریم، تلگرام در اعماق زندگی ایرانیان نفوذ کرده است و هر روز تعداد کاربران آن زیادتر می‌شود. تعداد اعضای فعال آن را حدود ۲۰ میلیون نفر ذکر کرده‌اند که اگر دوستان ما در صدا و سیما ناراحت نمی‌شوند باید گفت تلگرامی که هیچ اصل و نسبی ندارد به‌لحاظ عمق نفوذ و پیام رسانی امروز به‌سختی به رسانه ملی تنه می‌زند و اگر خوب دقت کنید صدای هل من مبارز او را می‌شنوید.
وی گفته بود که امروزه هزاران صفحه و کانال غیراخلاقی با میلیونها عکس, فیلم و داستان‌های مستهجن ارتباط نامشروع با محارم در این پیام رسان وجود دارد که همه آنها به‌سهولت در دسترس نسل مظلوم و بیگناه جوان کشور قرار گرفته است و نمی‌دانیم چرا اعضای کمیته فیلترینگ و کمیته تعین مصادیق مجرمانه و دیگر مجامع مرتبط در قبال این جنایتی که در حال انجام است سکوت اختیار کرده‌اند.

علی ای حال داستان آسیب‌های اجتماعی و اَشکال رایج آن در بین قشر نوجوان مثنوی هفتاد من کاغذی است که در بند بند آن کج راهه‌هایی مختلف نهفته است که برای پالایش و دگرگونی در آن نیازمند اقدامات مدون بر پایه نگاه کارشناسی، دقیق و به دور از تصمیمات احساسی است؛ تا پیش از این شبکه های اجتماعی اسرائیلی آمریکایی در میان خانواده های ایرانی جولان ندهند .
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب