پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:21:07 - جمعه 21 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۱۷ نفر مقام امنیتی عربستان در مقابل هیئت ۵ نفره ایرانی/مصاحبه جنجالی عربستانی ها علیه ایران/ سهمیه امسال را پس خواهیم گرفت
ئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: رفتار سعودی ها برای محروم کردن زاوار ایرانی را تسویه حساب سیاسی عربستان با نظام و انتقام از زائر دانست و امیدواریم با تغییر رفتار آنان، هم سال آینده حج را برگزار و هم سهمیه امسال را باز خواهیم گرفت.

به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از  “آرمان کرمان”؛ سعید اوحدی تحصیل کرده آمریکا مسلط به دو زبان عربی و انگلیسی  شامگاه گذشته در نشست مطبوعاتی اصحاب رسانه کرمان با تشریح فرایند مذاکره هیئت ایرانی با عربستان در رابطه با حج امسال ، اظهار داشت: قرار بود هفتم ربیع الثانی جلسه ای با وزیر حج عربستان برای امضاء تفاهم نامه داشته باشیم و تفاهم نامه  باید هر ساله  به امضاء برسد برای حج همان سال ، وزیر حج عربستان طی نامه ای اعلام کرد که جلسه باید برای دو ماه به تعویق بیفتد و ۱۹ اسفند در واقع به جای ۱۷ دی ماه بود که به قطع روابط سیاسی برخورد کردیم و دیگر خبری از کشور عربستان نشد.

IMG_9792

وی گفت: حدود ۱۲ دی ماه  یک هفته قبل از تاریخی که برای ملاقات قطعی شده بود وبا توجه به اینکه ما در  قطع روابط سیاسی بودیم وباید آنها به ما اعلام می کردند که ویزا صادر شده  است نامه ای به وزیر حج  عربستان زده شد چرا که  با توجه به قطع روابط ما نباید نامه ای را ارسال می کردیم .

این مقام مسئول با بیان اینکه  با این کار میخواستیم عزم جدی ایران را نشان دهیم، تصریح کرد:چرا که جمهوری اسلامی ایران همه تلاشش را انجام خواهد داد که این واجب شرعی انجام شود به همین دلیل نامه به وزیر حج ارسال شد که خود شما دعوت نامه فرستادید و می خواهید ویزا در کجا صادر شود  که خود آنها اعلام کردند ویزا در دوبی صادر می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ضمن اشاره به اینکه یکی از بداخلاقی های سعودی ها  بیانگر این بود که هیچ اراده ای  از خود نداردند، ابراز کرد: آنها با  این کار می خواستند فقط  مانع تراشی کنند و  به دنبال این بودند که با شیطنت ،هزینه این سد ان سبیل الله  محروم کردن زائرین هزینه اش را به دوش ما بیندازند.

اوحدی عنوان کرد: لذا این دولت اعلام کرد که  ویزا در  دوبی صادر می شود در صورتی که می توانستند در ترکیه این کار را انجام دهند چراکه ایران لغو روادید بود و هر لحظه می توانستیم برویم ترکیه و ویزا را دریافت کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور  ضمن بیان اینکه صدور ویزای دوبی حداقل ۱۰ روز به طول می انجامد،اذعان کرد:ویزاها را به همراه  نماینده ای به دوبی فرستادیم  و با توجه به پیش بینی های انجام شده آنها دنبال بهانه و برخورد سیاسی و وقت کشی با حج بودند، سرکنسول گری عربستان در دبی اعلام کرد نامه وزیر حج آمده ولی از طرف وزارت خارجه هیچ هماهنگی نشده است و اینکه ویزا را صادر نکردند .

وی افزود: ۴۵ روز دیگر نیز به تاخیر افتاد و بیش از حدود ۳ ماه و نیم تاخیر وزیر حج عربستان اعلام کرد که  ۲۶ فروردین ماه هیئت ایرانی می توانند به جده برای ملاقات بروند که با بداخلاقی سیاسی فقط برای ۵ نفر ویزا صادر کردند و رفتار آنها در طول مذاکرات بسیار بی ادبانه بود .

اوحدی ادامه داد: مگر چه اتفاقی افتاده بود فقط یک قطع روابط سیاسی شده بود اگرسعودی ها براساس آنچه در تبلیغات دائم اعلام می کنند و خودشان را  میزبان زائران می دانند و اگر اعتقاد دارند که حج از سیاست جدا هست چه دلیلی داشت که رفتار بی ادبانه با هیئت رسمی داشته باشند.

وی گفت: ما برای مذاکرات و البته  هم به دعوت وزیر آنها  رفته بودیم که باز هم  کارشکنی کردند و گفتند ما هیچ راه حلی برای صدور ویزا و پرواز زائرین ایرانی نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هیئت مذاکره کننده طرف  ما مجموعه امنیتی عربستان شامل وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت حج بود؛ اظهار کرد: این در حالی بود که ما ۵ نفر از سازمان حج  و زیارت ایران بودیم و این نشان می داد که ما کاملا یک هیئت حرفه ای با اختیار کامل تخصصی در خصوص حج و طرف مقابل سیاسی امنیتی بود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ابراز داشت: هیئتی که در مقابل ما در مذاکرات نشسته بود ۱۷  نفر در مقابل ۵ نفر،هیئتی متشکل از امنیتی و سیاسی کشور عربستان که بعد از ۳ و نیم ماه تاخیر کشور سعودی خیلی راحت می گوید ما برای ویزا راه حلی نداریم.

وی ضمن اشاره به رفتار بی ادبانه  وزیر حج دولت عربستان  در آن جلسه گفت: در آن جلسه گفته شد که زائرین باید با کشور ثالث بیایند عربستان حق ندارند با پرواز داخلی بیایند و  ۶۴ ویزا در داخل کشور دیگر صادر خواهد شد که این توهین به زائرین بود و این با عزت و کرامت زائر مغایرت داشت ما نیز به آنان اعلام کردیم که اصلا چنین چیزی قابل پذیرش نیست و با عزت و حرمت و کرامت زائر منافات دارد و حتما  زائر ما باید مثل سالهای قبل با شرکت هما بیاید و ویزا نیز باید در داخل کشور صادر شود.

این مقام مسئول افزود: ضمن اینکه ما گفتیم به هر حال مردم ما  نگران هستند و دغدغه دارند و می گویند که شما به جای اینکه بحث های سیاسی در ملاقات  کنید بگویید درفاجعه منا چه کردید و چه تمهیداتی فراهم کردید؟ مردم ما از عربستان سوال دارند بعد از ۷ هزارشهید ی که از کشورهای مختلف مظلومانه  درفاجعه منا شهید کردید که ۴۶۱ نفر متعلق به ایران بود چه تمهیداتی وزارت حج عربستان فراهم کرده که دیگر چنین اتفاقی نیفتد؟

اوحدی بیان کرد: ما در جلسات آسیب شناسی خودمان ۲۰ راهکار اجرایی تهیه کردیم و به وزیر حج عربستان ارائه دادیم که بعد از مطالعه اگر نقدی دارند بفرمایند آنها اصلا روحیه مشورت پذیری ندارند وکار اجرایی با مشورت را قبول ندارند و واژه امنیت در کشور عربستان یک واژه سیاسی است و ما اصلا قبول نداریم که چنین چیزی را در قرار داد بنویسیم.ما به دنبال تضمین امنیت زائر بودیم.

وی تصریح کرد: جلسه اول دور مذاکرات به خاطر کارشکنی های سعودی به بن بست رسید راهکار برای ویزا نداشتند و برای راهکارهای امنیت ما نیز بهایی قائل نبودند به همین علت به ما گفتند شما به ایران برگردید و یک هفته بعد به عربستان برگردید که  ما به ایران برگشتیم ویک هفته بعد ۲۵، ۲۶ فروردین که یک هفته شد ۴۵ روز، ۵ خرداد ویزا دادند در این فاصله وزیر حج عربستان عوض شد و با رویکرد جدید روی کار آمد که دفعه قبل با بی ادبی رفتار کردند و اینبار خواستند از راه تعامل وارد شوند و رفتار سیاسی اشان  با هیئت در قالب پروتکل های سیاسی انجام شد .

اوحدی عنوان کرد: قبل از اینکه به عربستان برویم ۱۱ راهکار را ازآن  ۲۰ راهکارتامین  امنیت ارائه دادیم. و طی نامه ای به وزیر حج نوشتیم برای تاخیری که اتفاق افتاده در جدول زمان نبندی وارد خط قرمز شده بودیم وبرای اینکه تاخیر بیشتر نداشته باشیم شما متن تفاهم نامه را که ۲۰ سال امضا می شد همان را بیاورید امضا کنید و نامه زدیم به وزیر حج عربستان که این ۱۱ راهکار را نیز بیاورید. جلسه تشکیل شد و ایشان گفت که باید درباره مسائل امنیتی با وزارت کشور صحبت کند و  در حوزه مسائل ویزا و خدمات کنسولی نیز با ید با وزارت خارجه صحبت کند که وزیر خارجه در مسکو است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ابراز با بیان اینکه قرار شد بعد از روز اول ۵ خرداد هیئت کارشناسی بنشینند و پیشنهادها را جمع بندی کنند، ابراز داشت:سپس ما  به مکه مشرف شدیم تلویزیون را باز کردیم دیدیم معاونین وزیر حج عربستان با جسارت تمام و بی ادبی  با ۵۰ خبرنگار مصاحبه کرد و گفت طرف ایرانی قرارداد را امضا کرد و ما گردن ایرانی را در برابر خواسته های عربستانی ها خم کردیم و ایران  بعد از ۳۵ سال در مقابل عربستان عقب نشینی کرد.

وی تصریح کرد: این در صورتی بود که هیچ قراردادی امضاء نشده بود. روز بعد با وزارت حج عربستان تماس گرفتم واز ایشان گله کردم که این مصاحبه چه بود؟ و آنها دچار سردرگمی شدند بیانگر این بود آنها به دنبال سناریوی تبلیغاتی قوی بودند که در عربستان راه بیندازند و بعد از آن  زائران ایرانی را راه ندهند و نهایتا پیشنهادی به وزیر امور خارجه ایران دادند در رابطه با خدمات کنسولی که ۶ کارمند کنسولی در جده مستقر شود و ۴ نفر در ریاض آن هم تحت پوشش حفاظت منابع سوئیس.

اوحدی گفت: آنها تفاهم نامه رابرای امضا فرستادند سوئیس و گفتند ما باید با  وزارت خارجه هماهنگ کنیم البته دروع گفتند و خلاف واقع بود و تا به امروز هنوز عربستان پروتکل سیاسی حافظ منافع با سوئیس را امضا نکرده است.

وی افزود: ما به آنان اعلام کردیم دو روز به شما فرصت می دهیم و به ایران بر می گردیم و شما با وزارت خارجه صحبت کنید و اگر صداقت دارید  شماره نامه ای که  با سوئیس امضاء کردید در قرارداد بنویسید و سپس به ایران برگشتیم چون خودشان می دانستند که صداقت ندارند روز جمعه بیانیه دادند که طرف ایرانی قرارداد را امضا نکردند و ما واقعا قرارداد را امضا نکرده بودیم

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه ما قول داده بودیم  که تا یکشنبه صبر می کنیم، ابراز کرد: پس از آن سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بیانیه ای صادر کردیم  و عنوان شد  به دلیل دخالت وزارت کشور عربستان و دخالتهای بی مورد وزارت خارجه کشور عربستان و برخورد تحکمی با ایران در متن قرارداد ما قرارداد را امضا نکرده ایم  و ضمن اینکه حاضر نبودند هیچ کدام از راه کارهای امنیتی را بپذیرند. و متاسفانه عربستان دست به یک اقدام ظالمانه ای زد که زائران ما را از اقامه واجب شرعی محروم کند زائرینی که ۱۵ سال در صف نوبت  بودند.

IMG_9778

اوحدی تأکید کرد: جمع بندی ما از این موضوع این بود که عربستان از ابتدا اراده ای نداشت که زائرین ما را بپذیرد و اما به دنبال این  بود که با تبلیغات هزینه را به دوش ما بیندازد که با حضور مقتدرانه هیئت دست عربستان رو شد.

وی در ادامه گفت:مسئله دیگر اینکه یکی از دلایلی که عربستان حاضر نبود   زائران ایرانی را بپذیرد مسئله  فاجعه منا بود به دلیل اینکه تنها کشوری که توانست اجساد شهدا را به کشور برگرداند فقط جمهوری اسلامی ایران بود و عربستان این وحشت را داشت که  از اینکه زائر ایرانی در عربستان  به زائر دیگر کشورها این اطلاعات را انتقال دهد که تنها کشوری که توانست شهدایش را به کشور بیاورد ایران بود و این  مورد اعتراض زائر دیگر کشورها می شد به همین دلیل کشور عربستان نمی خواست چنین فضایی ایجاد شود.

این مقام مسئول کشوری تاکید کرد : ما با کمک  مجامع اسلامی تمام  تلاش های خودمان را انجام می دهیم و عربستان باید پاسخگوی این ظلم خود باشد.

وی با اشاره به اعلام فتوایی علیه شیعیان توسط خطیب مسجد الحرام و ارائه مستندات آن به مسوولان سعودی افزود: علت مقاومت ما امسال به خاطر این بود که اعلام کردیم دیگر حاضر نیستیم بپذیریم که این اتفاقات، برخوردهای شخصی است.

اوحدی تصریح کرد: تفکر وهابی و افراطی در عربستان یک واقعیت است اما خانه خدا متعلق به همه مردم است و تبعیض وجود ندارد و حق شرعی ماست و نباید در مقابل این حق سکوت کنیم و عربستان باید عوض شود.

وی بیان کرد: امروز ما بدهکار نیستیم و عربستان به دلیل فاجعه منا ،رفتار شنیع، غیرانسانی، غیراسلامی در فرودگاه جده و بدهکار است .

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با تاکید بر اینکه ما به دنبال مباحث سیاسی در حج نیستیم و اگر در مذاکرات حضور پیدا کردیم برای این بود که اجازه ندهیم هزینه عدم پذیرش زائران را به گردن ما بیندازند، گفت: سوال ما همواره در این مذاکرات با عربستانی‌ها این بود که «چرا وزارت حج عربستان هتاکان به دو نوجوان حافظ قرآن ما را تا امروز محاکمه نکرده و چرا تا امروز دولت عربستان اجازه نداده در دادگاه عربستان برای فاجعه منا وکیل بگیریم؟« که وزیر حج عربستان نیز در این زمینه پاسخی ندارد.

وی با بیان اینکه حج فریضه واجب شرعی است و بنده نمی توانم فتوا بدهم که حج انجام نشود و رسالت سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تلاش برای اقامه حج است، اظهار کرد: امسال قطعا حج برگزار نخواهد شد و نظام جمهوری اسلامی نیز این تصمیم را گرفته اما عربستان باید پاسخگوی ظلمی که مرتکب شده در جهان اسلام باشد و قطعا کشورهای اسلامی در مقابل این ظلم ساکت نخواهند بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عربستان با تفکر انحرافی که به ویژه در حج مرتکب شده، باید شاهد تغییر رفتار آنها باشیم و شکی نیست آنچه امروز شاهد هستیم، از رفتار سعودی ها برای محروم کردن زائران ما از سفر به حج، تسویه حساب سیاسی عربستان با نظام ما و انتقام از زائران ماست.

اوحدی با بیان اینکه تحولات منطقه و مسیر آن به شکلی است که بازنده این میدان کشورهای دیگر و پیروز این نبرد نیز جمهوری اسلامی است اظهار کرد: عربستانی‌ها به دنبال تسویه حساب های سیاسی در حوزه حج هستند اما ما به دنبال وصول مطالبات و حق واجب شرعی هستیم که این موضوع نیز ربطی به عربستان ندارد و عربستان حق میهمانان خدا را ظالمانه سلب کرده و هیچ امکان دفاعی در این زمینه از خود نخواهد داشت و قطعا مورد سئوال جدی مجامع اسلامی قرار خواهد گرفت و امیدواریم با تغییر رفتار، سال آینده حج را برگزار و حق سهمیه امسال را بگیریم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب