پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:21:16 - چهارشنبه 26 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کلانشهرهادر تیر رس نگاه مسئولان؛ریزگردهانفس ریگانی‌‌ها را به شماره انداخت
این روزها در بحث ریزگردها نگاه مسئولین کشوری فقط به استان های خوزستان،تهران، کرمانشاه و کلانشهرهاست و سالهاست مردم شهرستان ریگان با پدیده شوم ریزگرها دست و پنجه نرم می کنند .

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از صبح کویر،مدتهاست که میهمان ناخوانده ای به نام “گرد وخاک” امان مردم شهرستان ریگان را بریده است و دیگر نمی شود به آن میهمان ناخوانده گفت چرا که دیگر بدلیل برخی بی تفاوتیها صاحب خانه شده است.

این روزها دیدن آدم های خاکی و ماشین های آغشته به قطرات ریز غبار دیگر برایمان عادی شده است چرا که گرد و خاک دیگر مهمان آسمان ریگان نیست بلکه به میزبانی تبدیل شده است که به نظر می رسد خیال رخت بربستن هم ندارد.

IMG_0017

گرد و غبار در ریگان چند سال است که مردم این شهرستان را درگیر کرده ولی هنوز چاره ای اصولی برای آن اندیشیده نشده است.

ریزگردهاامروز به مهمان دائمی این شهرستان تبدیل شده است؛ البته مهمانی که نفس صاحب خانه را بند می آورد!

بروز گاه و بیگاه ریزگرها دیگر پدیده‏‌ای معمول شده که ریه‏‌های مردم شهرستان ریگان  و بسیاری دیگر از نقاط کشور را نه مورد نوازش بلکه تازش قرار می‏‌دهد.

زندگی مردم این منطقه سالهاست با پدیده شوم ریز گرد ها گره خورده است و ریگان امروز به کانون شن و گرد و غبار تبدیل شده است.

این روزها در بحث ریزگردها نگاه مسئولین کشوری فقط به استان های خوزستان،تهران، کرمانشاه و کلانشهرهاست و سالهاست مردم شهرستان ریگان با پدیده شوم ریزگرها دست و پنجه نرم می کنند .

n3090459-4996869

حجت الاسلام رنجبر ماهانی امام جمعه این شهرستان از مسئولین استان میخواهیم از نگاه دست چندم به شهرستان ریگان پرهیز کنند هر برنامه و پروژه ی اقتصادی در شهرستان های خوش آب و هوا اجرا می شود.مسئولین که در استان قرار دارند با اینکه رسانه ها مدوام بحث ریزگردها را در شهرستان مطرح می کنند ،اما مسئولین در استان به این موضوع توجه ندارند.آیا مسئولین استان حاضر می شوند یک هفته در ریگان زندگی کنند؟؟

امین باقری با اشاره به اینکه در این شهرستان نیمی از سال توفان شدید شن به همراه گرد و غبار و غلظت ریزگردها وجود دارد، اظهار داشت: این امر موجب آلودگی‌هایی در این شهرستان شده و ریگان به عنوان شهری آلوده معرفی شده است.

فرماندار ریگان بیان کرد: این توفان‌ها و گرد و غبار و غلظت ریزگردها مشکلات تنفسی برای شهروندان ریگانی به وجود آورده و سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

باقری با بیان اینکه تمام ریزگردها در این شهرستان محلی است و از جایی نشأت نگرفته‌اند، گفت: تاکنون برای مهار ریزگردها در این شهرستان که کانون بحرانی ریزگردها در استان و حتی در کشور است، اقدامی صورت نگرفته است.

وی از متروکه شدن ۱۶ روستای شهرستان بر اثر هجوم شن‌های روان و غلظت ریزگردها خبر داد و افزود: اهالی این روستاها که به طور کامل در شن مدفون و کشاورزی آنها نابود شد به حاشیه روستاهای دیگر و شهرها مهاجرت کرده‌اند.

n3090459-4996861

فرماندار ریگان از محاصره ۸۰ روستای ریگان توسط شن‌های روان خبر داد و عنوان کرد: در صورت عدم مهار شن‌های روان این روستاها کاملا در شن مدفون می‌شوند.

باقری با اشاره به وضعیت بحرانی ریگان خواستار تخصیص اعتبارات ملی و جهانی برای این شهرستان شد و گفت: در صورت عدم مهار شن‌های روان و ریزگردها در شرق استان این شهرستان‌ها نابود می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان بحرانی فاقد اداره هواشناسی و ایستگاه پایش ریزگردها است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب