پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:48:27 - سه شنبه 8 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سرمایه هایی که می‌سوزند و دل‌هایی که نمی‌سوزند
هر ساله بخشی از جنگل ها و مراتع ارزشمند شهرستان رابر طعمه حریق شده و یکی پس از دیگری از بین می روند.

به گزارش “صبح رابر“؛ آتش‌سوزی منابع طبیعی منطقه گردشگری شهرستان رابر به سریالی تکراری تبدیل شده است و هر ساله سرمایه هایی طعمه آتش می شود، همین یکماه گذشته در تاریخ ۱۳خرداد، ۹هکتار عرصه های منابع طبیعی رابر طعمه حریق شد یکبار دیگر آتش سوزی در شهرستان رابر و این بار در بُندر هنزاء ۱۵هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، باخسارتهای گسترده درختان و مراتع سوخته برجای گذاشت.

بنا به گفته ابوذر سیفی ۱۵ هکتار از منابع طبیعی منطقه گردشگری و خوش آب و هوای بندر هنزاء شهرستان رابر به دلیل سهل‌انگاری در شعله‌های آتش سوخت‌.

در این آتش‌سوزی که با همراهی خوب مردم منطقه و نیروهای منابع طبیعی و امکانات موجود به مدت چهار ساعت مهار آتش  طول کشید و گونه‌های گیاهی و درختی ارزشمند مرتعی از جمله بنه‌، بادام و کهکم از بین رفتند.

و این در حالی که گنجینه‌های طبیعی این شهرستان  از بین می رود، مدیریت منسجمی در این بین دیده نمی‌شود. و هنوز به سبک انسان‌های اولیه با بیل و کلنگ به جنگ چنین حوادثی می‌رویم!.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رابربا بیان اینکه منابع ملی و سرمایه همگانی است، ورود و همکاری همه دستگاه‌هاست را خواستارشد تا در صورت مشاهده حریق در منابع طبیعی با شماره ۱۵۰۴ تماس حاصل کرده و یگان حفاظت منابع طبیعی را از وقوع آن مطلع کنند.

به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه هر ساله شاهد بروز حوادث مشابهی بوده‌ایم ، وقوع آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی در بسیاری از موارد مشاهده شده است؛ جای سؤال است آیا تاکنون اقدامی درخصوص این بلایای طبیعی درعرصه‌های طبیعی تشکیل یک ستاد مدیریت واحد، تامین تجهیزات سخت‌افزاری مناسب و سازماندهی نیروهای آموزش دیده و متخصص در امر اطفای حریق انجام شده  است؟

با این وجود و نبود مدیریت واحد و بدون امکانات مناسب، دور از ذهن نیست که هر سال حجم بالایی از جنگل‌ها و زیست‌گاه‌های طبیعی این منطقه  از دست برود

گفتنی است شهرستان رابر با دارا بودن ۱۸۰هزارهکتارعرصه های منابع طبیعی دارای طبیعتی زیبا و منحصر به فرد و بزرگترین ذخیره گاه اورس جنوب شرق کشور یکی از قطبهای مهم عرصه های منابع طبیعی کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب