پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:03:09 - شنبه 2 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ازدحام جمعیت،نبودپزشک متخصص را در رابُر فریاد می زد
یکی از مشکلات اساسی که مردم شهرستان رابر با آن دست وپنجه نرم می کنند؛ نبود پزشک متخصص و سونوگرافی که با حضور ۸ پزشک از گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خود نمایی کرد.

به گزارش “صبح رابر”؛ رابربا جمعیتی بیش از۳۰ هزار نفر فاقد پزشک متخصص است و بیماران این شهرستان برای مداوا به شهرستان‌های همجوار مراجعه می‌کنند.

با حضور ۸پزشک متخصص دانشگاه علوم پزشکی  رفسنجان  در رابر که در حرکت جهادی خدمات رایگان را  کمتر از ۲ روز به مردم و روستاهای دور افتاده  این شهرستان ارائه می کردند ، فرصتی شد  برای تهیه گزارش  که به محل ویزیت این  پزشکان  متخصص در مدرسه شبانه روزی تاج الدینی  شهرستان رابر رفتیم .

پزشکان در رشته های تخصصی چشم، اطفال ونوزادان، زنان و زایمان ،قلب و داخلی و جراحی  به مداوای بیماران می پرداختند.

وارد مدرسه  که شدیم  با ازدحام  جمعیت  روبرو  شدیم اکثراً ازنحوه نوبت دهی  گلایمند بودند،  یکی از نبود نوبت می گفت و دیگری نیزاز بی برنامگی  مرکز بهداشت  شهرستان  رابر حرف می زد .

DSC04152

یکی از همشهریان رابری در گفتگو با خبرنگار ماگفت: برای نوبت چشم پزشکی از ساعت ۷صبح دیروز در جلوی این مدرسه آمده  بوده ام وتا  ساعت۸ شب یک نوبتی را دریافت کردم و امروز هم بدون نوبت، هر کس هر آشنایی داشت می توانست وارد شود از ساعت ۷ صبح آمده ام و هنوز نتوانستم ویزیت شوم .

وی ادامه داد: بدلیل عدم پزشک متخصص در رابر این  حرکت  جهادی  دانشگاه  علوم  پزشکی  رفسنجان  قابل تقدیر است اما پزشکان متخصص در تخصص های مختلف پزشکی آن هم  با محدودیت زمانی  که در شهرستان حضور دارند انتظار ازدحام  جمعیت  پیش بینی می شد..

امیری گفت : خیلی از  بیماران از دور افتاده ترین  روستا، زمانی که متوجه حضور پزشکان متخصص در شهرستان شدند با خوشحالی  به  این محل مراجعه  کردند  اما  کسی  جوابگو نبود واین  بی نظمی و بی  برنامگی مرکز  بهداشت درمان را شاهد بودند و با اینکه  بیماری  حادی هم  داشتند اما مجبورشدند برگردند .

DSC04158

شخص بیماری که  ۹۰سال داشت همراه پسرش آمده بود، پسر این مرد مسن می گوید: از دیروز  صبح ساعت  ۷ آمده ایم نوبت مان نشده  و  امروز هم  از ساعت ۷ صبح آمده ایم  پدرم چشم هایش مشکل دارد خیلی  خوشحال  شدم می توانم پدرم را پیش   یک  پزشک  متخصص در این  شهرستان ببرم اما با این  بی نظمی و ازدحام جمعیت  نتوانستم .

وی ادامه داد: افراد زیادی نیز از روستاها اطراف شهرستان مراجعه می کردند وبا این ازدحام  جمعیت و بیماری که داشتند درمحوطه این مدرسه نشسته بودند تا بتوانند بر طبق  نوبت پذیرش  شوند اما خبری از خواندن اسم افراد از لیست نوبت دهی  نبود .

 

سلاجقه می گوید: خود مسئولین هم  برنامه ریزی نداشتند هر  ۲۰ دقیقه یکبار پنج نفر را  به  بدبختی داخل راه  می دادند و ۲۰ دقیقه بعد  پنج نفر دیگررا ، همانطور که می بینید   پیروجوان همه دفتر چه به دست آمدند ومنتظرخواندن  نوبت خود بودند؛ اما خبری از نوبت نبود هر کس  آشنایی داشت زودتر  داخل  می شد و ویزیت می شود .

وی افزود: مردم  نظم را رعایت نمی کنند،  با این  وضع  که نه نظم و نه ساماندهی از دیروز از دور افتاده ترین روستاهای این شهرستان آمده ایم و هنوز هم  نوبت مان  نشده ،این وضعیت در  شأن مردم رابر نمی باشد، مسئولین چاره ای بیندیشند.

سلاجقه  گفت: چرا  رابر نباید  خود یک ساختمان  پزشکان یا یک کلینیک  داشته باشد و حال اینکه  باید با این وضعیت مواجه  باشیم و درحالی که نزدیک به  ۷ سال  از شهرستان شدن رابر می گذرد اما  هیچ  پزشک متخصصی ندارد.

محمدی می گوید: به بیماری کلیوی مبتلا هستم از دیروزی آمدم نوبت نشده  و الان ساعت یازده است هنوز همچنان  منتظرم و می گویند: سونوگرافی غیر از زنان باردار انجام نمی دهند.DSC04154

وی ادامه داد: این خیلی برای زنان زجرآور است که یک سونوگرافی در شهرستان وجود ندارد و می بایست یک ماه  سرگردان بیمارستان بافت ، سیرجان، رفسنجان  و  یا  کرمان برای نوبت گیری باشیم آن هم  ممکن است طرف به یکماه هم نرسد و بمیردو نیاز به سونوگرافی اورژانسی داشته باشد واقعاً برای مردم بخصوص برای  روستایی ها خیلی سخت و درد است.

محمدی بیان کرد: از دیروز هر بیماری که خبر از حضور  پزشکان متخصص را در رابر شنیده برای ویزیت به این محل مراجعه کرده است؛ اگر  لطف  و  زحمت می کشند و به مناطق محروم می آیند چه خوب است که مدت  زمان  ارائه خدمات را بیشتر می کردند.

 

وی افزود: یکی از آرزوهای مردم که شهرستان رابر مثل  سایر  شهرستانها  یک  ساختمان پزشکان داشته باشد  آن موقع  دیگر با این  ازدحام  جمعیت برای  پذیرش دکتر متخصص  نداشتیم.

یکی از بانوان رابری که از روستا مراجعه کرده بود ۱۳ نفری بود که شماره گرفته بود گفت: از ساعت۷صبح آمده ام والان ساعت۱۱است وهنوز نوبتم نشده  دیروز هم آمده  بودم  اما  نوبت  نشد، بسیار خسته شده ام اما مجبورم بمانم تا هر زمانی که نوبتم برسد .DSC04156

وی که خستگی از چشمانش مشخص است می گوید: چرا مسئولین فکری به حال ما نمی کنند وبا این وضعیت بی برنامگی باید تا چه زمان منتظر بمانم که بتوانیم پذیرش شویم .

فرد بیمار دیگری گفت: مسئولین هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستندو اگر مردم  برایشان اهمیت  دارند، چرا نبایددر شهرستان رابر آن هم با این جمعیت زیادی که دارد نباید یک  سونوگرافی و  پزشک متخصص داشته باشد .

مراجعه کننده دیگری نیز اظهارداشت: به عمل کار برآید وبه سخن گفتن نیست ومشکل تنها با حرف زدن حل نمی شود مسئولین باید یک فکر اساسی بردارند.

بیمار دیگری  گفت: چرا  از صبح علی الطلوع برای رسیدن به یک چشم پزشک متخصص  باید فرسخ ها راه را طی کنیم ووقتی نوبت می گیریم از ترس اینکه شاید نوبت ما نرسد آن هم با این  ازدحام  جمعیت حتی  برای خوردن یک لقمه نان هم از این مدرسه بیرون نرفتم  تا شاید بتوانم داخل شوم و  پزشک من را  ویزیت کند، مانده ایم که چه کنم؟

شمس الدینی  افزود: متاسفانه هنوز آداب تکریم ارباب رجوع به خصوص در بخش بهداشت ودرمان رعایت نشده است وهنوز هم در بخش مدیریت سلامت با آن دست وپنجه نرم می کنیم.

وی می گوید: چرا پزشک متخصص و  یک سونوگرافی در این  شهرستان  وجود نداردتا مردم هم الاف نمی شودند وحداقل مردم  روستاها مجاور مراجعه نمی کردند.

پیرمردی روستایی که ازروستایش هلیرود آمده است می گوید: از درد چشم دیگر نمی دانم چه کنم وهنوز نوبت من نشده است ودر طی این ۲ روز  که خبر شدم  فقط کرایه داده ام و امروز هم به  این مدرسه  مراجعه می کنم تا  چشم پزشک یک فکری به حال چشم من بردارد.

 

DSC04157

افضلی ضمن تشکر از حضور پزشکان متخصص دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: نبود پزشک  متخصص باعث شده است که اکثر بیمارهایی که متوجه شدند  به این محل مراجعه  کنند بهتر بودسهم رابری ها با توجه به نبود متخصص در این شهرستان  بیش از ۲روز بود.

وی خاطر نشان می کند: باید پزشکان متخصص با برنامه ریزی شایسته در تمامی رشته ها با بسته های تشویقی برای ماندگاری در شهرستان حضور یابند.

دیگر شهروندرابر با مرور دغدغه های نبود سونوگرافی و پزشک متخصص می گوید: درمان یک مسئله مهم در حوزه پزشکی است که نه تنها دانشکده علوم پزشکی بلکه همه متولیان و مسئولان باید برای آن دغدغه داشته باشندو  برای نظارت منظم برای حضور پزشکان متخصص تدبیر کنند.

DSC04159

وی افزود: با توجه به  فراهم  شدن این فرصت مناسب از  حضور۸ پزشک متخصص  برای برخی بیماران،  ویزیت برای همگان وجود نداشت .

بهره مندی از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی حق همه مردم است، و ناکارآمد بودن بسیاری از درمانگاه و بیمارستانها  از جهت نبود تجهیزات و پزشک متخصص دغدغه اصلی مردم است.

همیشه نتیجه کار بسیار اهمیت دارد و باید بدانیم که کمک به یکدیگر، زمان انجام امور را پایین می آورد و در مقابل، کیفیت کار را بالا می برد. اما نباید فراموش کنیم که همکاری و همراهی مسئولان امر بهترین و مهمترین بخش کار است

چرا در شهرستانی که به نسبت جمعیت بزرگترین شهدا را تقدیم نظام اسلامی کرده باید یک پزشک متخصص وجود نداشته باشد؟

رابر آزمون های مختلف پایبندی به انقلاب را سرافرازانه طی کرد، ولی متاسفانه امروز عده ی زیادی خود را شرمنده ی پدر و مادران بیمار و سالخورده ی این دیار کردند و بدانند که به علت نبود پزشک متخصص باید به شهرستان های همجوار مهاجرت کنند، و این دقیقا همان سرنوشتی است که قبل از انقلاب نیز گریبانگیر این مردم مظلوم بوده است.

DSC04166

ضمن تشکر از بانی این طرح جهادی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در این کار مقدس مردم شهرستان شهید پرور رابر را که از  نبود پزشک متخصص رنج می بردند، گامی برداشتند.

گفتنی است: هیچ کدام از مسئولین حاضر به پاسخگویی درباره این مشکلات مردم نبودند.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب