پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:21:03 - چهارشنبه 27 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وجود اطلاعات سازمانهایی چون بانکها و دانشگاهها بر روی بستر اینترنت منطقی نیست/ استفاده از شبکه ملی اطلاعات به افزایش امنیت و سرعت و کاهش هزینه ها می انجامد
عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر عنوان کرد:استفاده از شبکه ملی اطلاعات به افزایش امنیت و سرعت و کاهش هزینه ها می انجامد.

به گزارش “صبح رابر“؛ عمید خطیبی در گفتگو با خبرنگار “دانشجوآزاد” در رابطه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: این یک پروژه جدید نیست و قبلا در کشورهای دیگر مثل کره جنوبی از شبکه ملی استفاده کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر افزود: هدف از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این است که کل زیرساختارهای مجازی و تجهیزات سخت افزاری مانند سوئیچ و روتر و… داخلی شوند.

وجود اطلاعات سازمانهایی چون بانکها و دانشگاهها بر روی بستر اینترنت منطقی نیست

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر اکثر کارهای دولتی مثل دفاتر پیشخوان، ثبت احوال، ثبت اسناد، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، موسسات و بانکها از فضای اینترنت استفاده می کنند که اصلا منطقی نیست که اطلاعات آنها روی بسترهای خارج از کشور باشد.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای استفاده از اینترنت ایجاد نمی کند

وی در رابطه با ارتباط بین شبکه ملی اطلاعات و شبکه جهانی اینترنت توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات جایگزینی برای اینترنت نیست بلکه مکمل آن است و قرار است آن را کامل کند یعنی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای استفاده از اینترنت ایجاد نمی کند؛ فقط قرار است این شبکه دسترسی ها را کنترل شده و تعاملات را حساب شده در شبکه اینترنت انجام دهد در واقع کل سایتهای داخلی از طریق اینترانت داخلی در دسترس باشند و سایتهایی که خارج هستند همچنان از طریق اینترنت جهانی قابل دسترس باشند.

خطیبی در خصوص امنیت ایجاد شده در شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: الان در کشورهای دیگر هم تلاش دارند بسترها را مستقل کنند و دیتاسنترها را به داخل کشورشان انتقال دهند چون متخصصین IT و متخصصین امنیت اطلاعات معتقدند وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اینترنت را برای جاسوسی از دنیا ایجاد کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر ادامه داد: البته بعد از اینکه افشاگری‌های ادوارد اسنودن از عملیات عظیم ” جاسوسی و مراقبت در سطح جهانی ” و پریزم پرده برداشت بیشتر به این قضیه دامن زده شد و کشورهایی مثل آلمان و فرانسه تصمیم گرفتند دیتای آنها اصلا از آمریکا رد نشود و حتی کشور برزیل تصمیم گرفت ترافیک داخلی و خارجی خود را جدا کرده و داده هایی که نیاز نیست روی بستر اینترنت باشند روی بستر داخلی قرار گیرند.

وی با اشاره به بحث امنیت در شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: قطعا امنیت اطلاعات با وجود شبکه ملی اطلاعات خیلی بالاتر می رود و حریم خصوصی ما بیشتر محافظت می شود همچنین در بحث جنگ نرم دیگر نگران حملات اینترنتی و به خطر افتادن منافع ملی کشورمان نیستیم.

استفاده از شبکه ملی اطلاعات به افزایش امنیت و سرعت و کاهش هزینه ها می انجامد

این استاد دانشگاه در رابطه با هزینه استفاده از شبکه ملی اطلاعات تشریح کرد: هزینه استفاده از اینترنت کاهش پیدا می کند و افزایش نخواهد داشت؛ منتها فقط برای سایتهای داخلی یعنی اگر دیتاسنتری خارج از کشور باشد شبکه ملی اطلاعات کمکی به کاهش هزینه اش نمی کند اما از آنجایی که اکثر تعاملات و کارها قرار است در داخل کشور باشد این انتقال خیلی به کاهش هزینه ها کمک می کند؛ راجع به سرعت هم این قضیه مصداق دارد یعنی باز هم سرعت روی سایتهای داخلی خیلی افزایش می یابد اما روی سایتهای خارج از کشور تفاوت چندانی احساس نخواهد شد.

عمید خطیبی در رابطه با امنیت اطلاعات ما باید به هر عکس، فیلم، داکیومنت و سندی که از کشور خارج می شود به شکل یک بشکه نفت نگاه کنیم در واقع اطلاعاتی که از کشور ما خارج می شوند همگی دارای ارزش افزوده است که بهتر است داخل کشور نگهداری شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات اصلا باعث نمی شود که ما از نصب آنتی ویروس و امکانات حفاظتی بی نیاز شویم و شبکه ملی اطلاعات نمی تواند کمک زیادی به این قضیه داشته باشد؛ اما در نگاه کلی شبکه ملی اطلاعات باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت بخصوص برای کاربران داخل کشور می شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب