پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:02:45 - دوشنبه 1 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رنج دیده ای که تنها نیاز به دارو ندارد/ نجات جان جوان بیمار قشنگترین حس یک پزشک
دکتر وحید اظهری بهترین حس و خاطره خود را از یک بیمار جوانی که وضع وخیمی داشت، گفت: این بیمار تک پسر خانواده بود و بعد از چندین سال خدا به این خانواده فرزندی عطا کرده بود که خداروشکر و به یاری خدا بیمار نجات یافت و به زندگی بازگشت .

به گزارش“صبح رابر”؛ روز اول شهریورماه، به پاس بزرگداشت ابوعلی سینا ستاره پرفروغ عرصه طب در ایران، روز پزشک نامیده شده است. پزشکی از جمله مشاغلی است که اهمیت، قداست خاصی در جامعه دارد که این روز بهانه ای شد که خبرنگار “صبح رابر ” گفتگویی با یک پزشک جوان در شهرستان رابر داشته باشد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

۲۰۱۶۰۸۲۲_۱۰۵۹۳۱

-خودتان معرفی کنید؟

دکتر وحید اظهری هستم.

-متولد چه سالی و شهری  هستید؟
متولد ۱۳۶۸ در یزد متولد شدم.

-چند فرزند هستید و فرزند چندم خانواده اید؟

ما دو فرزند هستیم که بنده فرزند دوم خانواده هستم.

-از چند سالگی علاقه به رشته پزشکی در شما بوجود آمد؟

از کودکی همیشه علاقه به این رشته را در ذهن داشتم البته به رشته های دیگری علاقه نشان می دادم ولی موقع انتخاب رشته به فکر پزشکی بودم.

– لطفا در مورد سوابق علمی و فعالیت‌های پژوهشی خودتان بفرمایید؟

بنده فعالیتهای تحصیلی خودم رو در رشته پزشکی به پایان رساندم گرچه درکنار فعالیتهای علمی چند مورد فعالیت پژوهشی داشتم که عبارتند از فعالیت در کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه چاپ ۳ مورد مقاله علمی در مجلات علمی پژوهشی و چاپ یک مورد مقاله ISI.

-چرا رشته پزشکی را انتخاب کردید؟

همینطور که میدونید کار در حوزه بهداشت و درمان نیاز به یک حس انسان دوستی و کمک به دیگران دارد من در یک خانواده ای بزرگ شدم که همیشه این حس در خانواده وجود داشت و شاید میتوان گفت که یکی از علایق من به این رشته به خاطر وجود همین فضا در خانواده بود.

-جایگاه ایران در زمینه مقالات علوم پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جایگاه علمی کشور ما در مقالات علمی بسیار چشمگیر بوده در حدی که ما در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۹ در تولید علم در ایران دست یافتیم اساتید بسیار قوی در زمینه های پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی داریم که دانشجویان بسیاری را تربیت کرده اند . در بسیاری از کنگره های بزرگ پژوهشی دنیا اساتید دانشگاه های ایران فعایت دارن و از حضور آنها در این کنگره ها استفاده می شود.
– آیا از پزشک‌شدن‌تان راضی هستید؟

روح خود رشته پزشکی و کمک به دیگران و حس انسان دوستی خب بهرحال حس بسیار قشنگی است و این که بهر حال یک دردی را از آمال مردم کم کردن بنظر من خیلی قشنگ و انسانی است همینطوری که پیشوایان دین ما توصیه به دو علم داشته اند : علم الادیان و علم الابدان.

وخودم به شخصه همیشه احساس شعف داشتم از این که بتونم خدمتی برای مردم جامعه خودم انجام بدم گرچه سیلی از انتقادات نامنصفانه و بدون منطق در برخی رسانه ها نسبت به جامعه پزشکی رواج پیدا کرده است که بنظر من این به ضرر خود مردم ماست.

-وضعیت پزشک خانواده با توجه به گذشت ۴ سال از اجرای این طرح می گذرد چگونه است؟

وضعیت پزشک خانواده الحمدالله طی سالهای گذشته رو به بهبود است گرچه موانعی در این مسیرهمیشه وجود داشته است طرح پزشک خانواده در کم جمعیتترین ومحرومترین روستاهای کشور توانسته به مردم خدمت رسانی کند که این مساله در هیچ یک از سیستم های خدماتی کشور بدین گونه وجود ندارد در فقیر ترین روستاهای کشور عزیز ما پزشک و تیم سلامت حضور دارند و به بررسی مشکلات و موانع مردم می پردازند.

– مشکلات و موانع یک پزشک چیست؟

یکی از مشکلاتی که در مسیر نه تنها پزشک بلکه سیستم سلامت کشور ما وجود دارد کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی است . بهرحال با پیشرفت در عرصه پزشکی نیاز به امکانات و تجهیزات جهت مراقبت سلامت امری بدون انکار است

یکی دیگر ازموانع، حواشی و نگاه نامناسب به این حرفه مقدس است عدم اعتماد بین بیمار و پزشک که متاسفانه در جامعه ما رواج پیدا کرده است خود مانعی بزرگ در مسیر درمان و مراقبت بیماران است چگونه وقتی بیماری که به سیستم سلامت اعتماد نداشته باشد جهت مراقبت و درمان مراجعه خواهد کرد.که در این امر رسانه ها نقش بزرگی در جهت آگاهی مردم خواهند داشت.

-بهترین حسی  و خاطره ای که در دوره کاری داشتید،چه موقعی بوده است ؟
بهترین حس و خاطره من از یک بیمار جوانی است که در یکی از بیمارستانهایی که پزشک شیفت اورژانس بودم مراجعه کرده بود و وضع وخیمی داشت که بلافاصله احیا شد جالب این بود که تک پسر خانواده بود و بعد از چندین سال خدا به این خانواده فرزندی عطا کرده بود که خداروشکر و به یاری خدا بیمار نجات یافت و به زندگی بازگشت و چقدر خانواده این بیمار ما رو مورد لطف خودشان قرار دادند و قشنگترین حسی بود که توانستم جان یک جوان را به یاری خدا نجات بدم

-دیدگاه شما نسبت به مسائل مالی چگونه است؟ 

بنظر من کسی که وارد این رشته می شود به پول و مسایل مالی نباید نگاه کند در رشته پزشکی زندگی پزشک تحت اثر بیمار است و یک پزشک باید چشم خودش را روی خیلی لذتهایی که دیگران دارند ببندد زمانهایی که دیگران در ایام تعطیل به مسافرت و گشت و گذار میروند باید در بیمارستان مثل یک شیفت کاری کشیک باشد خیلی از تفریحاتی که دیگران تجربه می کنند پزشک تجربه نمی کند و بنظر بنده پول جای این لذت ها رو هیچ وقت نمیگیرد.

 

اولین تعریفی که ازکلمات زیربه ذهن خطورمیکند

اخلاق پزشکی : انصاف و وجدان کاری

بیمار: رنج دیده ای که تنها نیاز به دارو ندارد

زندگی: حیات و جوشش انسان

محرومیت: نداشتن آن چیزی که لایق انسان است

مرگ: مرحله ای از زندگی مثل تولد

در انتها، چه مطالبی به نظر شما حایز اهمیت ویژه هستند؟

به نظر من همه ما بایستی در روند سلامت بکوشیم هرکسی در هر مقامی که قرار دارد نباید مردم را از پزشک و حوزه درمان دلزده کرد از طرفی اگر کاستی وجود دارد نباید همه تقصیرها به گردن حوزه سیستم سلامت انداخت سیستم سلامت و پزشک در کنار دیگر سیستمهای خدماتی کشور و با همکاری و هماهنگی بقیه بخش ها کار خود را به نحو احسن انجام دهد . واقعا در کشور ما به شخصه از نزدیک دیده ام که پزشکانی بدون چشم داشت از هرگونه مسئله ای وقت خود را صرف خدمت به هم میهنان عزیزمان کرده اند

از همین جا روز پزشک را به تمامی همکاران عزیزم تبریک میگم و آرزوی موفقیت و پیروزی برای همه دارم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب