پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:46:56 - پنجشنبه 11 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تفکرات صهیونیستی و تکفیری نتوانسته محور مقاومت را تضعیف کند/ مهمترین راهبرد اسرائیل تضعیف جریان اصلی مقاومت در فلسطین اشغالی است
عضو کمیسیون جمعیت دفاع ازملت فلسطین گفت: تفکر تفکیری و عبری در کنار هم برای تضعیف محور مقاومت قرار گرفتند برای اینکه قدرت نرم هوشمند خود را پیش ببرند و نتوانسته محور مقاومت را تضعیف کنند.

به گزارش “صبح رابر”؛ دکترمحمدرضاجمالی عضو کمیسیون جمعیت دفاع ازملت فلسطین که در یک برنامه پرسش پاسخ مهمان اعضای گروه تلگرامی به رنگ غزه بود به پرسش های متعدد اعضای این گروه در خصوص قدرت نرم هوشمند برای مقابله با گروه های مقاومت درفلسطین پاسخ گفت.

متن این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

آقای دکتر جمالی در ابتدا خواهشمندم مفهوم  قدرت نرم هوشمند را برای دوستان تالار بیان نمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

در پاسخ به سوال اول همانطور که دوستان عزیز استحضار دارند اولین بار قدرت نرم توسط آقای جوزف نای به وجود آمد قدرت را به دو مولفه تعریف کرد قدرت سخت و نرم.

قدرت سخت یعنی حوزه نظامی و سخت افزارهای نظامی و قدرت نرم یعنی به مفهوم کاملاً جدید که بهتر از سخت می تواند در راهبرد استراتژی ها موثر باشد و قدرت نرم بیشتر به مقوله فرهنگ و امنیت برمی گردد.

با تلفیق دو مقوله قدرت نرم و قدرت سخت مقوله جدید به وجود آمد با عنوان قدرت نرم هوشمند که اولین بار سوزان ناصر در نشریه فالین فالیسی این مفهوم را مطرح می کرد و این مفهوم برمی گردد به مقوله  دفاع از امنیت ملی که تمامی ابزارها و موضوع ها در هر کشوری که صرف این شود از سنتز مفهوم قدرت نرم و سخت باید قدرت نرم هوشمند به وجود آید تا امنیت ملی محفوظ بماند این مفهوم در کشورها جا افتاده که از قدرت نرم هوشمند استفاده می شود و در واژه های جدید امنیت ملی استراتژی ها  نکته جدیدی را مطرح می کند همه ابزارها و موضوعات در کشور از تاریخ، فرهنگ و از امکانات سخت افزاری باید به یک موضوع برگردد و آن دفاع از امنیت ملی یعنی مشروعیت بخشی به همه حوزه ها از امنیت ملی هر کشوری است این موضوع به حوزه قدرت نرم هوشمند برمی گردد.

اما در حوزه فلسطین اشغالی و موضوع اسرائیل آنها از این مقوله به خوبی بهره می گیرند و با تغییر استراتژی هایی که به وجود آمده و اتفاقات اخیر که در جهان اسلام به وجود آمده در  یک مقطعی از قدرت سخت به خوبی استفاده می کرد اما امروز قدرت نرم به کمک قدرت سخت آمده زیرا  اقتضای جامع جهانی دارد تغییر می کند و حوزه های جهان اسلام از حوزه های با قدرتی برخوردار است اسرائیل هم می آید از این حوزه بهره میگیرد و با تلفیق قدرت نرم و سخت به دفاع از حوزه های امنیت خود می پردازد.

اکنون بر مبنای مفهوم فوق اهداف اسرائیل از به کارگیری این قدرت در خاورمیانه چیست؟

سوال دوم بر این مبنا قرار گرفته که مفهوم قدرت نرم هوشمندی که امروز  اسرائیل علیه مقاومت به کار می گیرد هدفش چیست امروز در جهان اسلام چند اتفاق افتاده که قبلا سابقه نداشته امروز جهان اسلام گرفتار انشقاق و چند دستگی شده، امروز تفکرات مختلفی در جهان اسلام  به وجود آمده، یک زمانی تعصب قومی و سوسیالیستی و حتی کمونیسیتی رونق داشت اما امروز رونق تکفیری و سلفی گری درجهان اسلام با تفکر ناب حقیقی اسلام مبارزه می کند این انشقاق و چند دستگی که درجهان اسلام به وجودآمده مقوله قدرت نرم را برجسته می کند یعنی فضای سخت افزار به نرم افزار تبدیل می شود به لحاظ نوع تفکرسازی.

شما حتما باید بررسی دقیقی داشته باشید که غیرممکن است تفکرات صهیونیستی همگرایی با تفکرات تکفیری نداشته باشد اتفاقی که در سوریه و لبنان  به عنوان محور مقاومت اتفاق می افتد جنگ تگفیری و عبری است یعنی تفکر تفکیری و تفکر عبری در کنار هم برای تضعیف محور مقاومت قرار گرفتند برای اینکه قدرت نرم هوشمند خود را پیش ببرند باید واقعیت کاذبی را معنا کنند و اینکه مبارزه گروه های مقاومت حاصلی ندارد یعنی مشروعیت بخشی کنند که مقاومت و مبارزه فایده ای ندارد و اساساً مقاومت یعنی جنگ، خونریزی و اسرائیل از موضع بالا برخورد می کند و تاکنون مقاومت نتوانسته حاصلی داشته باشد یعنی تفکر مشروعیت بخشی به مقاومت را تضعیف می کند.

موضوع دیگر درحوزه جهان مطرح می کنند در کنار موضوعاتی که امروز اسرائیل دارد، به عنوان یکی از ارتش های جهان شناخته می شود به خاطر کمک های آمریکا و حوزه غرب به این رژیم جعلی دارند اگر اختلاف نظری است که باعث تعجب باید از نظر گفتگو انجام شود و فضای جنگ و درگیری باید جای خود را به فضای گفتگو بدهد. همین موضوع به مشروعیت بخشی و تامین امنیت ملی بر می گردد.

موضوع دیگر امروز نسل سوم که از مقاومت به وجودآمده نوع نگاهشون بر انتفاضه است و حرکت فراگیر و اندیشمند و مبازه با رژیم صهیونیستی به گونه ای هستند که نسل را به انفعال بکشند فضاهای ارتباطی و رسانه های در پوشش و شواهد محکمی وجود دارد که این رسانه ها با موصاد ارتباطات گسترده ای دارند و حتی تغذیه لجستیکی می شوند به صورت مستقیم و غیرمستقیم از دستگاه های جاسوسی این موضوع را مطرح می کنند فضای تکفیری و سفی گری را و فضای اختلاف را تقویت کنند.

از نوع دیگر فضای تاکید بر امیال جنسی فضاهای ترویج رفاه زدگی را تقویت کنند که افراد نسل سوم در حوزه مقاومت فعال هستندو به گونه ای اسرائیل را بر خلاف پدرشان کنار می زنند به فضای دنیازدگی بکشانند امروزه این مقوله در اسلام و جهان عرب و ایران به خوبی دیده می شود و رگه های دستگاه های حمایتی اسرائیل از این رسانه ها در رسانه ها کاملا آشکار است .

موضوع دیگری که در مقوله مشروعیت بخشی به حوزه جنگ نرم و تلفیقش با جنگ سخت و در نهایت با جنگ سخت هوشمند برخورد می کند فضای اسرائیل فضای ترقی است و امروز بسیاری از کالاها بر اساس نوع نگرش اسرائیل انجام می شود. این را جا می اندازند و اگر می خواهید عقب نمانید با اسرائیل صحبت کنید به نوعی مشروعیت ببخشند فضای صلح و نشستن بر میز و مقاومت را رد کنند و به انزوا بکشاند فضای قدرت نرم هوشمند در مولفه های مختلف تضعیف آرمان ها بحث ارزش های آن کشور در حوزه های تمدنی مطرح می شود بحث مدارج علمی را تقسیم بندی کردند بر اساس تقسیم کار این موضوع پیش می برند موضوع دیپلماسی که اسرائیل دنبال می کند از طریق ارئاو جذب برخی از سران کشورهای عرب ارتباطی که با برخی از شاهزاده های عرب دنبال می کند حاصل آنها تقویت اتحاد سلفی و عبری در این مقوله دست بندی می شوند.

 

نکته دیگر این است که اسرائیل از این مقوله های فوق در جهت امنیت خود استفاده می کند هر چند فضای خود را به سمت همگرایی و با آمریکا به صورت یکپارچه شده حتی بین دستگاه های آمریکا و نظرات مختلف برخی سیاست های آمریکا مطرح می شود می برد اما از طریق قدرت نرم به سمت واگرایی و اختلاف در جهان اسلام پیش می برند. بنده اعتقاد دارم فضای قدرت نرم هوشمند دستگاه های کفیری را نمی تواند تحمل کند بلکه ارتباطی که اسرائیل دارد با گروه های تفکیری یک نوع تاکتیک است برای انفعال و ضربه به نیروی مقاومت.

 

با بکارگیری این قدرت اسرائیل چه راهبردهایی را در فلسطین پیش گرفته است؟

مهمترین راهبردی که اسرائیل پیش گرفته تضعیف جریان اصلی مقاومت در فلسطین اشغالی است شما نگاه می کنید بین جریان سلطه و جریان اصلی مقاومت حماس و از آن طرف جریان حزب الله و بحث جنبش بیداری اسلامی به گونه ای فعال بودند که بیداری اسلامی از ماهیت اصلی خودش به کنار ببرند و بحث بهار عربی را مطرح کردند یعنی بیداری اسلامی که برگرفته از آرای حیات  بخش اسلام  وشریعت دینی را بیشتر به مقوله های جدید و غربی  بردند و با نوع نگاه های دموکراسی و آزادیخواهی فضاهای آزادیخواهی مبنا و ریشه غربی دارد مطرح کردند در نهایت متاسفانه بیداری اسلامی یک نوع  تغییر رژیم شد و در برخی از کشورها همان اتفاق گذشته  تکرارشد.

موضوع دیگر اسرائیل با تقویت یک بخش از فلسطین و جریان سلطه و باز شدن باب مرادوده، برخی امتیازات کاذب به دنبال تضعیف جریان حقیقی فلسطین است که به صورت مشخص در بحث حماس به خوبی می بینم.

آنها به دنبال درگیر ساختن جریان مقاومت به اختلافات داخلی است گروه های مختلف فلسطین از جمله  حزب الله وجود دارد به دنبال درگیر ساختن گروه های معارض است که بتواند ازیک طرف تقویت کند و از طرف دیگر برخی از حوادث ساختگی را به وجود آورد بر اساس همان سیاست گذشته، سیاست مظلوم نمایی را  برای جذب کمک ها از غرب به کار برد.

اسرائیل در مقوله هوشمند در حوزه جنگ نرم خود از همه ابزارها بهره می گیرد جایی با قدرت نمایی افتخار و … در حوزه فرهنگ هم فعال است بسیاری از شبکه ها دنبال ترویج فساد در جهان اسلام و عرب هستند و حتی برخی کشورهای اسلامی غیرممکن است کمپانی های یهودی و در باطن دنبال تفکر واقعی خود، نژآد پرستی و برتری طلبی هستند، شبکه های صهیونیستی را می بینم بیشتر شبکه های رسانه ای در امر موضوعات بی اخلاقی و بی عفتی همراه هستند در این حوزه هم دارند کارهای خودشان را انجام می دهند.

موضوع دیگری که به کار می برند و ارتباط وسیعی با فلسطین دارند. امروز محور مقاومت اسلامی در زیر این اسمان ایران اسلامی است ایران نقش تسبیح را در صنف های مختلف دارد این اتحادی که بین منافقین و دستگاه های تکفیری و عبری به وجود آمده در این راستا می توان بررسی کرد. برخی از گروه های مردم واگرا طلب در حوزه هایی مثل سیستان ایران لهذا غیر ممکن است رگه های دستگاه های موصاد آنجا نباشد.

از همه مهمتر اتفاقی که بوجود آمده کشورهای اصلی درگیر با صهیونیست ایران عراق و سوریه بحث تقویت تفکیری ها و تقویت داعش است که غیرممکن است موضوعات اسرائیل را دراین حوزه نبینید که در این حوزه فکر کنم گفتم.

 

استاد بزرگوار اسرائیل تا چه حد تجاوزات و قساوات خود را بدین وسیله استحاله کرده است؟

نوینی که به کار می برد آنچنان که باید و شاید موفق نبوده اگر بگوییم اسرائیل بر روی حکام و مسئولین تاثیرگذاری کرده در جهان عرب تا حدودی موفق بوده واقعیت وجود دارد نیروی مقاومت از دل مردم. یعنی توده های مردم پشت آنها هستند چه در غرب چه در شرق حمایت می کنند. آحاد مردم. جریان مقاومت وابسته به دین و مذهب نیست جریانی وابسته به حقوق مردم و آزادیخواه است.

گروه های اصلی از دل مردم است و جریان مقاومت ریشه در توده های مردم دارد و بر اساس عواطف قلبی خود به حمایت از مردم مظلوم هستند تمام کارهای اسرائیل نتوانسته در اراده مقاومت خللی وارد کنند حتی در کرانه باختری کاری انجام می دهند دستگاه حاکمه است نوع همگرایی با جریان مقاومت است اسرائیل هر چه این نگاه را به کار ببرد  چون در فطرت مردم حق طلبی است و اسرائیل به وسیله روش های خشونت بارو تباهی انسان و انسانیت می انجامد که با فطرت برابری انسانهای برابری دارد نتوانسته توفیق کسب کند. اعتقاد دارم نظام اسرائیل به جز اینکه مخالفین وجود دارد دچار استحاله و فروپاشی خواهد شد اسرائیل کشور تضادها است افرادی که در آن هستند بر اساس فطرت حق جو بیشتر به دنبال تمتعات و بهره های مادی قرار گرفتند و عرض موعود و موضوعات ایدئولوژی، پوششی بر نوع نگاه مادی گرایی ان آئین و قوم یهود است.

 

در حال حاضر این قدرت چه تاثیری را بر گروه های مقاومت گذاشته و سیاست های گروه های مقاومت در برابر آن چه بوده است؟

 

در برابر گروه های اصلی مقاومت هیچ تاثیری نگذاشته گروه های مقاومت از دل مردم برخاسته است اگر اتفاق و تاثیری داشته در حوزه دولت ها و حوزه حکام تاثیر گذاشته، در حوزه مقاومت تاثیری نگذاشته گروه های مقاومت بر اساس نوع تفکرحق طلبی و مبارزه با ظلم حمایت طلبی از مظلوم به هدف خود ادامه می دهند.

 

نقش جمهوری اسلامی ایران را برای به کارگیری این قدرت در قضیه فلسطین چگونه ارزیابی می نمایید؟

جمهوری اسلامی بیشترین حمایت ها را از فلسطین، تفکر حمایت از مظلوم و نابودی رژیم اسرائیل انجام داده بیشترین کمک های مادی و معنوی را در این قضیه داشته نوع نظام جمهوری اسلامی، نوع فرهنگ جمهوری اسلامی آرمان جمهوری است مهمترین مقوله در قدرت نرم دارد و نوع سخت افزاری که وجود دارد. مقوله امنیت ملی ما با نابودی رژیم اسراییل گره خورده، امنیت ما به گونه ای است که هیچ گاه نمی تواند رژیم جعلی اسرائیل را به رسمیت بشناسد و قبول کند.

شاید امروز ناب ترین و خالصترین افراد کسانی هستند که به کمک مظلومین عالم می شتابند و با رژیمی که با جعل و نژاد پرستی قرار گرفته مبارزه می کنند .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب