پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:33:07 - شنبه 13 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اعزام مسافر به بهانه عتبات به کاباره های بغداد/هزینه کردن پول های زائران در آنتالیا و ترکیه/طی ده سال گذشته تنها ۵ مورد پرونده آژانس های زیارتی متخلف مورد بررسی قرار گرفته است
مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: برخی از دفاتر که دارای مجوز نیستند از قانون فرار می کنند و کارشان اعزام مسافر به بهانه عتبات به کاواره های بغداد است و این چنین متولیانی با چنگ و دندان به دنبال اعزام زائر هستند که تکلیفشان روشن است و متاسفانه ما در استان با چنین اشخاصی روبرو هستیم که به اسم زائر دست به هر کار حرامی می زنند.

به گزارش “صبح رابر“؛ حجت الاسلام روح الله صاحبی مدیر سازمان حج و زیارت استان کرمان طی گفتگویی اختصاصی با “شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان”؛ اظهار داشت: از آن زمانی که به کرمان آمدم و مدیریت را به عهده گرفتم فایل های متعددی پیش رو دارم دفاتری که مجوز بند “پ” را ندارند ولی دارند فعالیت می کنند دفاتری که مجوز زیارتی دارند ولی کاروانشان مجوز ندارد و به صورت آزاد زائران را اعزام می کنند و یا اشخاصی که دفتر ندارند و شامل بند “ب” و “پ” نمی شوند و زائر می برند.
وی گفت: سه قشر کار اعزام زائران را انجام می دهند که متاسفانه در این راستا آسیب های چشم گیر و قابل توجهی نیز برای زائران رقم زده اند و ساماندهی برای آنان کار بسیار دشواری است.
مدیر حج و زیارت استان کرمان در رابطه با اینکه برخی از دفاتر جهانگردی که بند زیارتی ندارند ولی اقدام به اعزام زائر می کنند ، ابراز داشت: زائرانی که توسط اینگونه دفاتر اعزام می شوند بیمه، امنیت، مدیرو روحانیت ندارند و در عین حال ویزای آنان نیز جعلی است متاسفانه وقتی زائر در کشور عراق برایش مشکلی پیش می آید آن موقع است که متوجه می شود که چه بلایی سرش آمده است.
هشدار به زائران؛ برخی از دفاتر به خاطر سودجویی و کلاهبر داری اقدام به اعزام زائرین می کنند
حجت الاسلام صاحبی بیان کرد: برخی از افراد سودجو برای اینکه بتوانند مواد مخدر را به راحتی به کشور عراق ببرند از این طریق اقدام به اعزام زائر به صورت قاچاق با ویزای جعلی می کنند.
وی افزود: متاسفانه زائران زیادی در زندان های عراق داریم که هیچ مرکز و مرجع قانونی حاضر به پی گیری موضوع و آزادی آنان نیست چون از لحاظ اعزام غیر قانونی اقدام کرده اند و کنسول گری ما در کشور عراق پاسخگوی چنین مواردی نیست.
سازمان حج و زیارت و کنسولگری ایران در قبال زائران در بند عراق هیچ گونه مسئولیتی ندارد
حجت الاسلام صاحبی با بیان اینکه اگر اتفاقی برای چنین زائران در عراق بیفتد هیچ غرامت و مأمنی برای آنان وجود ندارد، عنوان کرد: دو هفته پیش خانمی به ما مراجعه کرد وگفت که همسرش به خاطر مواد در زندان های عراق بسر می برد و ۶ سال برایش حکم بریده اند و در این رابطه نه سازمان حج و زیارت و نه کنسول گری ایران در عراق پی گیری نمی کنند و می گویند چون به صورت کلیدور غیر قانونی وارد شده پس نمی توان برایش کاری کرد و این آسیب برای خانواده ها آسیب بسیار بزرگی است.
کلیه دفاتر زیارتی باید ضابطه مند شوند
وی بیان داشت: برای چه من قصد دارم زائر را به صورت ضابطه مند اعزام کنم فقط برای اینکه زائر امام حسین (ع) مورد سودجویی افراد قرار نگیرد که زندگی و آینده آنها منجر به آسیب هایی شود که خدای ناکرده قابل جبران نباشد.
حجت الاسلام صاحبی با بیان اینکه با سلطانی فر رئیس سازمان جهانگردی در رابطه با اینکه دفاتر جهانگردی که بند زیارتی ندارد و فقط بحث نداشتن نیست بلکه بحث این است که اعزام باید طبق ضابطه انجام شود ، ابراز داشت: تمام موارد بیمه، هتل، امنیت را باید در اختیار زائر قرار دهید و زائر باید به تمامی این داشته ها برسد که وی از موضوع استقبال کرد.
بی توجهی به زائران اهل بیت (ع) ، بی توجهی به مقدسات و همه ارزشهاست
مدیر حج و زیارت استان کرمان ادامه داد: اگر به این موارد که یکی از محورهای پرآسیب برای زائران اهل بیت (ع) است بی توجهی کنید مثل این است که به انسانیت، به همه ارزش ها و مقدسات و به تمام محبت ها و خدماتی که ما آن را شعار می دهیم بی توجهی کرده است یعنی اگر کسی بخواهد در این مرکز متولی امور زائرین باشد باید تمامی موارد را اطلاع رسانی کند و اگر مسئولی کاری برای مردم می کند نباید منتی بر سر مردم داشته باشد، بلکه وظیفه اعتقادی ، انسانی، قانونی و عرفی این اقتضائات را دارد .
در ده سال گذشته فقط ۵ عنوان پرونده به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات برده شده است
وی با بیان اینکه متاسفانه در این سه ماه که در کرمان هستم اینقدر فایل موردی تخلفاتی در حوزه های متعدد مواجه شدم که در شبانه روز وقت می گذارم با این همه وقت کم می آورم، عنوان کرد: در ده سال گذشته تخلفات دفاتری که به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات برده شده از ۵ بار عبور نمی کند یعنی می بایست انگیزه رسیدگی، برخورد، پی گیری ، نظارت جدی ، قانونمند و ضابطه باشند که اگر از آن انگیزه و اعمال و شرایط و ضوابط کسی تخطی کرد آن را بیاورند در یک قالب دیگر پی گیری کنند که این کار انجام نشده است.
یک دفتر جهانگردی متخلف در شهرستان سیرجان پلمپ شد
حجت الاسلام صاحبی با اشاره به اینکه دفاتر جهانگردی متخلف متعددی در شهرستان سیرجان وجود دارد ، گفت: یکی از این دفاتر هفته ای ۳۰۰ زائر به صورت غیر قانونی به عتبات اعزام می کندکه بعداز تشخیص این دفتر مبنی بر متخلف بودن آن با همکاری حوزه قضائیه این دفتر پلمپ شد.
وی افزود: خیلی جالب است بدانید که این دفتر با آنکه مهر و موم شده ولی بر روی شیشه بنری زده مبنی بر اینکه این شعبه به علت تعمیرات تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد و به شعبه فلان و آدرس فلان مراجعه نمایید.
اعزام مسافر به بهانه عتبات به کاواره های بغداد
حجت الاسلام صاحبی اذعان داشت : برخی از دفاتر که دارای مجوز نیستند از قانون فرار می کنند و کارشان اعزام مسافر به بهانه عتبات به کاواره های بغداد است و این چنین متولیانی با چنگ و دندان به دنبال اعزام زائر هستند که تکلیفشان روشن است و متاسفانه ما در استان با چنین اشخاصی روبرو هستیم که به اسم زائر دست به هر کار حرامی می زنند.
وی ادامه داد: آنان به دنبال خدمت نیستند بلکه به دنبال سودجویی و خیانت هستند و قطعا زمانی مردم خواهند فهمید که این شخص شأنیت این کار را ندارد.
هزینه کردن پول های زائران در آنتالیا و ترکیه
حجت الاسلام صاحبی با بیان اینکه برخی از شرکت های متخلف و سود جو پول های زائرین را در آنتالیا و ترکیه هزینه می کنند، افزود: اگر زائرین بدانند و متوجه باشند که پول هایشان در چه راهی مصرف می شود هرگز پول خود را با گریه و زاری در اختیار چنین دفاتری قرار نمی دهند.
وی بیان داشت: متاسفانه تا به حال هیچکدام از رسانه ها و جراید به این موضوع نپرداخته اند.
این مسئول با اشاره به اینکه برخی از آژانس ها از مدیریت خاصی برخوردار نیستند و دفاتر خود را در اختیار افراد سودجو قرار می دهند، عنوان کرد: این نظارت ها می بایست انجام می شد و کسانی که از این تخطی ها انجام داده اند باید عذرخواهی کنند .
کلیه مطبوعات و رسانه ها موظفند برای آگاهی مردم در رابطه با سودجویی و تخلف شرکت های زیارتی اطلاع رسانی کنند
حجت الاسلام صاحبی با تاکید بر اینکه رسانه ها و مطبوعات باید برای آگاهی مردم باید به چنین مسائلی بپردازند ، ابراز داشت: مردم باید آگاهی داشته باشند هزینه هایی که در قبال سفر می پردازند هزینه اصلی نیست و آنان اضافه بر آن را پرداخت می کنند به طور مثال آژانس هایی با مجوز، زائر را با تاریخ مشخص و با هزینه یک میلیون و ۲۰۰ به عتبات اعزام می کنند و این در حالیست که دفاتر غیر قانونی بدون تاریخ و خیلی سریع تر با مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ تومان زائر را به عتبات می فرستد و در این میان زائر متوجه نمی شود که مبلغ ۳۰۰ هزار تومان از او سودجویی شده و این دفتری که او ثبت نام نموده غیر قانونی و قاچاق بوده است و خدای ناکرده اگر مسئله و مشکلی نیز برای او در عراق پیش بیاید هچ کس پی گیر ش نخواهد بود حتی ممکن است که روادید او نیز جعلی باشد که در این مواقع است که مسافر می فهمد که دفتر مورد نظر کلاهبر دار بوده که متاسفانه این امر به خاطر نبود نظارت بر چنین دفاتری است.
وی گفت: لذا می خواهم بگویم که آزادبران چنین وضعیتی دارند و مردم باید با آسیب های آن آشنا شوند.
حجت الاسلام صاحبی با تاکید بر اینکه زائران باید به دفاتری که زیر نظر سازمان حج و زیارت هستند مراجعه نمایند، افزود: هر دفتری که زیر نظر سازمان حج و زیارت باشد دریافت گروه می کند و مردم می توانند با این گروه هایی که به آنان تخصیص داده شده در قبال فیشی که دریافت می کنند آرم شرکت شمسا بر روی آن حک شده که مجری خدمات سازمان حج و زیارت است و کلیه خدماتی که به او ارائه می شود قانونی است.
وی بیان داشت: یکی دیگر از مواردی که مردم می توانند آگاهی داشته باشند این است که هیچ اعزامی از استان کرمان توسط استان دیگر انجام نمی گیرد و اگر چنین بود بدانند که دارند غیر قانونی اعزام می شوند.
آسیب اعزام های غیرقانونی بسیار زیاد است
حجت الاسلام صاحبی عنوان کرد: آسیب اعزام های غیر قانونی بسیار زیاد است و مردم هم از اینکه یک فردی برایشان روضه می خواند و عاشق اهل بیت (ع) است سریع جذبش می شوند و نمی آیند پی گیری کنند که آیا این فرد سودجو هست یا خیر و هر چه این سفر به آنان سخت بگذرد می گذارند به حساب ثواب ، حرف من به این قشر از زائران این است که اگر اعتقادی به این دارید که در این مسیر باید خدمت خالصانه اتفاق بیفتد پس باید اطلاع رسانی کنید که دفعه دیگر باعث ریزش زائری در این مسیر نشود و این مسیر با خدمات خوب باعث جذابیت زائر شود.
با خط قرمز ها و سوء استفاده های حوزه زیارتی باید برخورد ایجابی باشد
مدیر حج و زیارت استان کرمان خاطرنشان کرد: در حوزه زیارتی سوء استفاده های آن زیاد است و آنقدر ظرافت و خط قرمز دارد که نمی توان با آن برخورد سلبی داشت بلکه باید ایجابی باشد.
وی همچنین به ضابطه مند کردن پروازهای زیارتی اشاره کرد و گفت: روزی که من به کرمان آمدم ۹ پرواز آزاد بود که این پروازها ضابطه مند شد و بخش خصوصی را وارد کار کردیم و در حوزه اطلاع رسانی ما می بایست این آسیب ها را از مردم دور کنیم و بایستی به صورت ایجابی کار کنیم اینقدر می بایست طرف ضابطه مند کنیم و برخورداری مردم از آیتم هایی که در طول سفر می توانند داشته باشند اطلاع رسانی کنند که خود مردم تشخصیص دهند که این اعزام چقدر می توانست برایشان آسیب داشته باشد.
حجت الاسلام صاحبی از سود جویی برخی از دفاتر و پروازهای زیارتی که بصورت هفتگی این کار را می کنند هشدار داد و افزود: معمولا افرادی هستند آویخته شدند به مسائل غیراخلاقی و اعتیاد و ناهنجاریهای اجتماعی و خودشان را پشت لوای اهل بیت (ع) پنهان می کنند و اعزام برای اهل بیت انجام می دهند.
مصاحبه از : مهین نامجو خبرنگار
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب