پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:03:23 - سه شنبه 13 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آداب و رسوم ماه محرم در شهرستان رابر/تصاویر
مردم شهرستان رابُر، همانند سراسر کشور اسلامی در ایام دهه اول محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین (ع) به اثبات می رسانند.

به گزارش “صبح رابر”؛ با فرارسیدن محرم همه چیز حال و هوای محرم پیدا می کند و همه در تکاپوی این هستند که برنامه های محرم را هرچه باشکوه تر و با عظمت تر برگزار کنند.

دهه محرم، فرصتی الهی برای انسان‌هاست عشق به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یک عشق خودجوش و ذاتی است که علاوه بر وجود مسلمانان در دیگر مذاهب نیز به چشم می‌خورد. عزاداری محرم در رابر سابقه‌ای طولانی دارد و همه ساله بر شکوه و جلال آن افزوده می شود.

چند روز قبل از آغاز ماه محرم مساجد و هئیت های عزاداری برای مراسم ماه محرم آماده شده و چادرها و خیمه‌ها برای اجرای روضه‌خوانی و تعزیه برپا می‌شد. با برافراشتن بیرق عزا امام حسین (ع) وپارچه های مشکی منصب به سخنان امام حسین (ع) در سطح شهر، مساجد، ادارات، منازل  و مغازه ها, به استقبال ماه محرم می روند. به حرکت دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهرو روستا برای برپایی مراسم عزاداری در ایام ماه محرم بخصوص از اول محرم تا شب عاشورا  آماده می کنند. تا یک بار دیگر قیام امام حسین و حماسه عاشورایی را در اذهان مردم زنده کنند و در عزای این سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسن و اهل بیت (ع)، مردم شهرستان رابر به سوگ می‌نشینند.

همزمان با مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین سالار شهیدان در شهرستان رابر هم مثل سایر جای جای نقاط کشور اسلامی برپاست و این روزها مساجد و حسینیه ها میزبان عزاداری حسینی می شوند .

 کلیه تکایا مساجد و حسینیه ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می‌شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود مردم در دسته و هیات‌های زنجیر زنی و سینه زنی به مساجد و تکایا می‌روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را بین مردم پخش می‌کنند.

سیاه پوشی در محرم

با پوشیدن لباس سیاه ونصب پرچم، یا ابا عبد الله الحسین  وپرچم یا ابوالفضل العباس (ع)، نصب پارچه نوشته هایی از سخنان امام حسین (ع) بر سردر مساجد، حسینیه ها، تکایا،منازل، ادارات و نهادها یکبار دیگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم  یادآور می شوند واز اول محرم، محافل و مجالسی را سیاهپوش کرده، به یاد آن امام شهید به عزاداری می پردازند..

photo_2016-10-04_13-14-47

ادای احترام به ماه محرم

در این ماه مردها از اصلاح کردن و پوشیدن لباس نو اجتناب می‌کنند و خانم‌ها نیز از آرایش خودداری کرده و استفاده از زیور‌آلات را کنار می‌گذارند.

در بین مردم رسم است که کسی در این ماه نمی‌خندند و چنانچه کسی با صدای بلند بخندد به وی تذکر داده می‌شود که در ماه محرم از چنین خنده‌هایی پرهیز کند. فروشگاه‌های فیلم و موسیقی و آهنگ های مربوط به نوحه خوانی مربوط به ماه محرم و  نیز از پخش آهنگ شادخودداری می‌کنند و با ادای احترام به ماه محرم  مسائل مربوط به این ماه را رعایت می‌کنندو جرم و جنایات و گناه  در این ماه کمتر میشود و مردم به خدا نزدیک تر می شوند

مجالس در ماه محرم

 

مجالس سخنرانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه خوانی  از جمله مراسم ایام محرم درشهرستان است.

۲۳

آیین چندین ساله محرم در رابر؛

dsc08818-300x224dsc08819-300x224

آیین ۵۰ ساله حلیم‌پزان ساکنان سیه‌بنوئیه رابر

ساکنان دهستان سیه بنوئیه شهرستان رابر نیم قرن است که به عشق امام حسین (ع) حلیم طبخ می‌کنند.

دهستان سیه بنوئیه در شمال شهرستان رابر در استان کرمان امسال نیز بیش از چهار قرن است که حلیم نذری طبخ می کنند.

اهالی روستای سیه بنوئیه اعتقادات خاصی دارند که معمولاً ماه محرم در چهار هفته به صورت نوبتی مراسم‎های ویژه‎ای را اجرا می‎کنند که از جمله آنها مراسم «آش حلیم نذری » است.

از قدیم‎الایام مراسم ویژه ماه محرم آیین حلیم نذری ، برگزار می‎شده، امروزه نیز این سنت برقرار است و همه عزاداران در طبخ این آیین مشغول می‏‌شوند.

آش حلیم گندم ،زکات برداشت محصول گندم در شهرستان رابر است که خیلی از روستاهای اطراف شهرستان رابر این آیین را دارند .اهالی روستای سیه بنوئیه از توابع شهرستان رابر در ۱۷۵ کیلومتری استان کرمان بیش از چهار قرن است که حلیم نذری طبخ می کنند.

حرکت نمادین کاروان کربلا  در شهرستان رابر

dsc05203

هر ساله شاهدحرکت نمادین کاروان  کربلا  همراه با  نوحه خوانی و مرثیه ثرایی مداحان اهل بیت(ع) در هشتم  محرم هستیم؛ که هر سال نیز  با شکوه  تر از سال گذشته  از میدان  فاطمه الزهرا  شهرستان رابر به  طرف  روستای  ننیز  با شور و شعور حسینی، پیر و  جوان ، مرد و زن  همه می آیند تا  شاید بتوانند گوشه ای از دین خود را به  نهضت خونین  امام حسین (ع) ادا کنند .

 

مراسم علم گردانی

۴۵۲

مراسم  علم گردانی از مراسمات سنتی در شهرستان رابر بوده و از قدیم الایام دراین شهرستان  مرسوم بوده است. بر افراشتن علم حضرت عباس (ع) یکی دیگر از مراسم اعتقادی مردم رابر در آغاز ماه محرم است.

تزئین علم حضرت عباس (ع)، جوانان عضو هیئت‌های سینه زنی با گرداندن علم حضرت عباس (ع) در محدوده محله هئیت های خود برای جمع آوری نذرهای مردم در روز هفتم محرم  تا قبل از تاسوا ی حسینی در ب خانه ها و مغازه ها می گردانند و مردم نذورات خود را به جلودار آن دسته می دهند .

همایش شیرخوارگان 

dsc05027

هر ساله همایش به منظور گرامیداشت یاد و خاطره حضرت علی اصغر (ع) در اولین جمعه از  ماه  محرم  در روستای  سیه بنوئیه و جواران وهمچنین در رابر  دهه اول محرم ، باهدف پیام نهضت عاشورا، و واقعه کربلا برگزار شد.

dsc05075

روز تاسوعای حسینی

mov05433-001_0001

مراسم تاسوعا و عاشورا همه ساله با تجمع خیل عظیمی از عزاداران حسینی درمرکز شهرودرروستاها برگزار می گردد هیئت شیفتگان حسین بن علی در روستا ها با تعزیه خوانی و سینه زنی و زنجیرزنی و نوحه خوانی به عزاداری می پردازند  و در شهر عصر روز تاسوعا با خیل عظیمی از عزاداران حسینی در هیئت ها برنامه های که آن هیئت تدارک دیده اند از جمله  زیارت قبور مطهر شهدای گمنام همراه با دسته های سینه زنی، زنجیر زنی و نوحه خوانی و در شب عاشورا  در مساجد و حسینیه ها با روضه خوانی ،سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی در عزای شهدای کربلا ماتم و گریه می کنند. اگر نذر قربانی داشته باشند قربانی می‌کنند در روز نهم و دهم محرم صورت می گیرد و آبگوشت امام حسینی درروز عاشورا که مراسم تعزیه خوانی را اجرا می کنند بعد از کشیدن تیغ و به آتش کشیدن خیمه ها  و کتک زدن طفلان مسلم ، در پایان مراسم تعزیه خوانی  به عزاداران حسینی ناهارآبگوشت  می دهند.

 

روز عاشورای حسینی

dsc05501

عزاداری‌های ماه محرم هر ساله با شورو شکوه خاصی و باحضور گسترده مسلمانان شیعیان حسینی در خیابان‌های این شهرستان در ایام محرم در روز عاشورا همه هئیت ها از محل برگزاری هیئت های خود  تا مصلی امام خمینی (ره)‌ با سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی به عزاداری ابا عبدالحسین (ع) که مملو از جمعیت می‌شود.

۵۶۲۳-۰۰۳_۰۰۰۱

همه هئیت ها در مصلی امام خمینی (ره ) جمع  و یک هیأت می شوند و یکی از هیئتها ماکت شیر، یه نفر در لباس شیر بربالای دستان عزاداری حسینی شیر باریختن خاک بر سر خود  همراه با عزاداران سالار شهیدان گریه می کند همه عزاداران حسینی  نماز ظهر عاشورا را با جماعت و در سر وقت می خوانند.

dsc05680

در شب دهم عاشورا، که شام غربیان است علم را  می‌گرداند و همه مردم پابرهنه و شمع به دست همراه علم تا نیمی از شب به سینه زنی و عزاداری می‌پردازند.و در روستاهایی که شبیه خونی می کنند شبیه بی بی شهربانو ، حماسه عاشورا را زنده به نمایش می گذارند و به عزاداری می نشینند.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب