پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:06:36 - جمعه 30 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سردرگمی حامیان داعش از آغاز عملیات موصل/ عربستان و غرب راهبردی برای مدیریت کار پس از داعش ندارند/ عراق پس از عملیات موصل وارد جنگ امنیتی می شود+ فیلم
حسین رویوران با بیان اینکه سرنوشت داعش بستگی به جنگ موصل دارد گفت: عربستان‌، قطر، امارات و ترکیه و غرب که داعش را به وجود آوردند و از آن حمایت کردند امروز با آغاز عملیات موصل دچار شُک شده‌اند و اصلا انتظار نداشتند که ارتش عراق بتواند چنین کاری را انجام دهد.

به گزارش “صبح رابر”؛ حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص عملیات آزاد سازی موصل اظهار داشت: موصل تفاوت جدی با فلوجه، تکریت و سایر مناطق دارد و علت آن هم این است که داعش پایتخت خود را موصل اعلام کرده است و ابوبکرالبغدادی در آن‌جا مستقر بوده است.

وی افزود: شهر موصل دومین شهر عراق است که دو میلیون نفر جمعیت دارد و به همین دلیل عملیات در موصل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بسیاری تصور می‌کردند دولت عراق توان انجام عملیات آزاد سازی موصل را ندارد عنوان کرد: شرایط پیش از حیدرالعبادی با شرایط امروز بسیار متفاوت است، پیش از این وقتی داعش وارد استان‌های سنی نشین شد، مردم خواستار خروج ارتش از استان‌ها بودند و هیچ پیوند و پیوستگی بین مردم و ارتش وجود نداشت.

رویوران ادامه داد: اما از زمانی که حیدرالعبادی آمد سعی کرد ارتش یک نماد ملی باشد همه در آن شرکت داشته باشند و در یک‌ سال اخیر شاهد این هستیم که همه خواستار حضور ارتش هستند و آن را ناجی مردم می‌دانند.

وی تصریح کرد: ورود ارتش به جنوب موصل و استقبال عجیب مردم از ارتشی‌ها نشان از آن دارد که ارتش الان با ارتش سه سال پیش بسیار متفاوت است و دولت برای پیروزی در این جنگ ناچار بود که پیش از آغاز همه عوامل را در نظر بگیرد و آن‌ها را فراهم کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه سرنوشت داعش بستگی به جنگ موصل دارد گفت: دولت عراق سعی دارد تا همه امکانات پیروزی را فراهم کند و در همین راستا ۱۱ تیپ را برای این عملیات سازمان‌دهی کرده که سه تیپ از آن را خود مردم موصل تشکیل می‌دهند که در قالب “حشد وطنی” سازمان‌دهی شده‌اند.

رویوران اظهار داشت: عربستان‌، قطر، امارات و ترکیه و غرب که داعش را به وجود آوردند و از آن حمایت کردند امروز با آغاز عملیات موصل دچار شُک شده‌اند و اصلا انتظار نداشتند که ارتش عراق بتواند چنین کاری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این دولت‌ها راهبردی برای مدیریت مرحله پس از داعش ندارند و همین موضوع باعث سردرگمی آن‌ها شده است عنوان کرد: یکی از مسائلی که نشان می‌دهد طرف مقابل کاملا منفعل شده است این است که عراق به دنبال محاصره همه‌ی محورهای شهر بود اما آمریکا مانع این کار شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آمریکا محور شمالی شهر را کاملا از محور‌های عملیات خارج کرده است تصریح کرد: آمریکایی‌ها این کار به بهانه جا‌به‌جایی مردم انجام داده‌اند اما دلیل اصلی این کار ایجاد موقعیت برای جابه‌جایی نیروهای داعش است.

رویوران در خصوص پیامدهای استراتژیک عملیات موصل برای جبهه مقاومت گفت: با پایان پاکسازی موصل عملا درگیری نظامی با داعش به پایان می‌رسد؛ چون بعد از این شهر مناطقی که داعشی‌ها در آن حضور دارند به سرعت قابل پاکسازی هستند و به همین دلیل پس ازعملیات آزاد سازی موصل وارد فاز جدیدی از جنگ خواهیم شد که آن هم جنگ امنیتی است.

وی با بیان اینکه شباهتی بین موصل با وضعیت منافقین در دهه سال ۶۰ کشورمان وجود دارد ادامه داد: شرایط امنیتی نیاز به ساختار امنیتی دارد و با جنگ نظامی متفاوت است؛ در این شرایط همکاری مردم و ایجاد یک سازمان اطلاعاتی قوی برای از بین بردن نیروهای تروریستی بسیار لازم است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه از بین بردن منافقین در ایران چیزی حدود دوسال طول کشید گفت: عراق بعد از عملیات موصل درگیر جنگ امنیتی می‌شود و مدت زمانی طول می‌کشد تا دولت این کشور بتواند امینت را به طور کامل در عراق برقرار کند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب